Site icon Motopodprad.pl

Hyundai i30 1.5 T 160 KM – wady i zalety

Hyunda i30 2022 20

Hyunda i30 2022 20

Powiem szczerze, że lubię kompakty. Najbardziej te szybkie, ale nawet zwykłe odmiany są dla mnie dobrym rozwiązaniem. Hyundai i30 w pakiecie N-line wpisuje się w te ramy. Czas pokazać jego mocne i słabe strony.

I30 w naszej redakcji było już kilka razy, więc mamy przetestowane prawie każde wersje tego auta. Od kombi po sportowe odmiany N. Co ciekawe, nawet egzemplarz ze zdjęć się już pojawił, więc warto przeczytać też zwykły test Pawła – KLIK.

Ja jednak tym autem nie jeździłem, więc podczas jazd wziąłem kartkę, podzieliłem ją na dwie kolumny i skupiłem się na wadach i zaletach tego samochodu. Poniżej efekty tej prostej zabawy.

Hyunda i30 2022 15 1

Hyundai i30 1.5 T 160 KM – zalety:

1. Niskie spalanie

Lubię zaczynać od naprawdę ważnych i pozytywnych rzeczy. Od zawsze markę Hyundai uznawałem za oszczędną. I to oszczędną w swoich silnikach benzynowych, a nie hybrydach robionych na siłę. I30 w tym egzemplarzu korzystało z 1,5-litrowego silnika o mocy 160 KM wspartego instalacją elektryczną. Była to zatem tzw. miękka hybryda, która wywiązywała się ze swojego zadania.

Jak mocno? Otóż w trasie bez trudu osiągniemy spalanie na poziomie 5-6 litrów na 100 kilometrów. I to wcale nie ograniczając się do jazdy w tempie tirów, a zgodnie z panującymi przepisami (również tymi z prędkością maksymalną równą 140 km/h).

Co ważne, w mieście za bardzo to spalanie nie rośnie. Owszem, będzie większe, ale zamkniecie się w okolicach 7 litrów.

Hyundai i30 n line 3

2. Pakiet wizualny N-line

Wiele marketingowych strategii mówi, że towar kupuje się oczami. Producenci wiedzą o tym doskonale, więc doprawiają swoje standardowe modele w wiele pakietów wizualnych. W większości przypadków jest to parę emblematów za spore pieniądze. Tutaj Koreańczycy zabrali się za to dokładniej.

W karoserii oprócz wspomnianych elementów znajdziemy inne zderzaki czy choćby 2 końcówki rur wydechowych. Więcej dzieje się jednak w środku, gdzie pojawiła się skórzana kierownica i gałka zmiany biegów z czerwonymi przeszyciami. Kolor czerwony pojawił się też na tapicerce foteli. W skrócie wygląda to gustownie i niewiele różni się od prawdziwej wersji N.

Hyunda i30 2022 11

3. System monitorujący poprzedni pojazd

Wspomniana funkcja to nic nowatorskiego, ale w i30 działała genialne. Jeżdżąc po mieście często stoicie w korkach lub na światłach. Nieraz człowiek się zagapi i za późno wystartuje. Hyundai w prosty sposób na wyświetlaczu między zegarami informuje o tym, żeby ruszyć. Zwraca na to naszą uwagę też krótkim sygnałem dźwiękowym. Ostatnio miałem takie coś też w Tesli 3.

Oczywiście system ten działa również w innych sytuacjach. Monitorując to, co dzieje się przed autem w sytuacji kryzysowej również zahamuje.

Hyundai i30 n line 1

Hyundai i3- 1.5 T 160 KM – wady:

1. Asystent pasa ruchu

W kontrze do powyższego asystenta powiem, że są też systemy działające w Hyundai’u źle. Jednym z nich jest asystent pasa ruchu, który działa zbyt porywczo i intensywnie. Na szczęście można go prosto i jednym przyciskiem na kierownicy wyłączyć. Gdy tego nie zrobimy, samochód może nas zaskoczyć blokując na przykład kierownicę, gdy chcemy zmienić pas i za późno zasygnalizujemy to kierunkowskazem.

Hyundai i30 n line 2

2. Dynamika miękkiej hybrydy i automatu

160 koni mechanicznym w silniku, który ma turbosprężarkę i w nadwoziu kompaktu brzmi dość dobrze. Patrząc na osiągi 8,6 sekundy sprintu do setki i 210 km/h prędkości maksymalnej można nie narzekać. Mam jednak problem, z tym jak do tych danych dochodzi. Odniosłem wrażenie, że 7-stopniowy automat oraz zastosowanie miękkiej hybrydy znacznie blokuje możliwości tego samochodu.

Owszem, auto rozpędza się sprawnie, ale wydaję mi się, że mogłoby to robić lepiej. Sytuację znacznie poprawia tryb jazdy z napisem sport, ale sądzę, że z ręczną skrzynią biegów i30 byłoby bardziej dynamiczne. A taka opcja istnieje i jest szybsza do setki o 0,2 sekundy. Jest też tańsza.

Hyunda i30 2022 7

3. Niezbyt intuicyjne infomedia

Mimo, że Hyundai pozostawił panel klimatyzacji poza dotykowym ekranem, to system infomedialny nie jest zbyt prosty. Sam ekran nie wygląda źle, ale system działał z wyraźnym opóźnieniem, a i grafiki mogłyby być ciut ładniejsze. Z drugiej strony auto lifting miało w 2020 roku, więc pewnie niebawem pojawią się kolejne zmiany.

Hyunda i30 2022 2

Podsumowując z i30 w tej wersji mam pewien kłopot. Z jednej strony podoba mi się pakiet N-line i spalanie silnika, ale z drugiej strony samochód trochę zamula. Skonfigurowałbym go po prostu inaczej, bo cena wydaje się być atrakcyjna. Ogólnie model kupicie już od 86 tysięcy złotych, a ten motor w wersji N-lina za 126 tysięcy złotych.

Ps. Co ciekawe, jeszcze przy ostatnim teście i30 było prawie 15 tysięcy tańsze – nie zwlekajcie więc z kupnem za długo.

Konrad Stopa

Fot. Autor i Paweł Kaczor

Zdjęcia Hyundai i30 N-line 1.5 T 160 KM AT:

Dane techniczne Hyundai i30 N-line 1.5 T 160 KM AT:

Rodzaj silnika: benzyna – miękka hybryda
Moc silnika: 160 KM
Moment obr.: 253 Nm
Skrzynia biegów: automatyczna, 7-stopniowa
0-100 km/h: 8,6 s
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Cena testowanej wersji: około 113 tysięcy złotych

Exit mobile version