Site icon Moto Pod Prąd

Zrób to sam – wymiana płynu hamulcowego

wymiana plynu hamulcowego

wymiana plynu hamulcowego

Płyn hamulcowy to najprościej ujmując czynnik przenoszący ciśnienie hydrauliczne w układach hamulcowych. Można spotkać trzy jego klasy: DOT-3, DOT-4 i DOT-5, przy czym obecnie najczęściej stosowanym rodzajem jest ten z czwórką na końcu. Koszt takiego roztworu to mniej więcej 20 – 60 zł. W dalszej części artykułu dowiesz się, jak go wymienić oraz co ważniejsze, kiedy tego należy dokonać.

Jak często?

Wymiana płynu hamulcowego zalecana jest zazwyczaj co około 2 lata bądź co 40 000 – 50 000 przejechanych kilometrów. Robimy to przede wszystkim ze względu na fakt, że do układu hamulcowego dostała się duża ilość wody, a z racji tego, że płyn hamulcowy jest higroskopijny i ją pochłania, po pewnym czasie traci swoje właściwości. Oczywiście takie jest jego zadanie, w innym przypadku doszłoby do tworzenia się tzw. korków parowych oraz korozji metalowych części. Dodam jeszcze, że zawartość w nim wody w ilości 1% objętości zmniejsza skuteczność hamowania nawet aż o 15%! Jest to z pewnością niebagatelna sprawa – nie można takiego faktu lekceważyć. Pamiętaj także, że nie musisz trzymać się ściśle daty wymiany płynu podanej wcześniej. Jeżeli czujesz, że efektywność zwalniania spadła, koniecznie oddaj samochód w ręce mechaników lub sam zabierz się za wymianę oleju według poniższych instrukcji.

Do rzeczy

Zacznij od zdjęcia wszystkich kół w samochodzie. Niestety, dla wielu to może być znaczne utrudnienie, ale pojazd podczas operacji wymiany płynu hamulcowego powinien znajdować się na podstawkach. Ale to nie koniec trudności. Nie wymienisz go sam. Potrzebujesz kogoś, kto usiądzie w samochodzie i będzie odpowiednio dociskał pedał “stop”, podczas gdy Ty będziesz odkręcał i zakręcał odpowietrznik przy zacisku hamulcowym, aż do całkowitego wypompowania zanieczyszczonej cieczy. Aby nie wypełnić zbytecznie układu, podczas spuszczania starego płynu, dolewaj nowego. Doprowadzenie układu do zapowietrzenia dostarczy Ci tylko niepotrzebnej, dodatkowej i czasochłonnej roboty. Nie łącz nowego ze starym równocześnie, jeżeli nie masz pewności, jakiego płynu używałeś do tej pory. Płynów hamulcowych nie można mieszać! Pamiętaj także, aby opakowanie z roztworem było nowe i wcześniej nie otwierane, ponieważ taki używany posiada pewnie sporą ilość wody w sobie, a tego chcesz uniknąć. Jeżeli czytałeś artykuł od początku, to wiesz, czym grozi za duża zawartość wody w płynie hamulcowym.

Kilka rad

Płyn hamulcowy może szybciej stracić swoje właściwości, jeżeli będziesz doprowadzał do jego zagotowywania się. Można do tego dopuścić, między innymi zwalniając nieodpowiednim stylem. Na przykład przyciskając pedał hamulca stopniowo przez dłuższy czas, coraz mocniej. Skutkuje to zagrzaniem klocków i tarczy hamulcowej, a przez to  zagotowaniem płynu. Jeżeli masz samochód z ABS lub z mocniejszym silnikiem, płyn powinieneś wymieniać jeszcze częściej niż w przypadku innych samochodów.

Źródło: Moto-uslugi.com / art. sponsorowany

Exit mobile version