Zerwany pasek rozrządu – wszystko, co musisz wiedzieć

Zerwany pasek rozrządu niestety może doprowadzić do bardzo poważnej awarii silnika, dlatego też nie można przejść obok niego obojętnie. Niniejszy artykuł to doskonała propozycja dla wszystkich tych kierowców, którzy chcą dowiedzieć się w jaki sposób uniknąć uszkodzenia paska rozrządu, jakie objawy występują przy jego zerwaniu i jakie części należy wymienić, aby działał sprawnie.

Co warto wiedzieć?

Pasek rozrządu najprościej rzecz mówiąc odpowiedzialny jest za synchronizację wału korbowego i wałka rozrządu. Przy zerwaniu paska rozrządu istnieje duże prawdopodobieństwo, że zawór zderzy się bezpośrednio z tłokiem, co może doprowadzić do awarii silnika. Aby uniknąć problemów należy oczywiście kontrolować i systematycznie wymieniać ten element.

Jakie są przyczyny zerwania paska rozrządu?

Przyczyn zerwania paska rozrządu może być bardzo wiele, ale pęknięcie paska najczęściej powodowane jest po prostu zatarciem łożyska napinającej go rolki. Do wielu awarii dochodzi także wtedy, gdy pomiędzy koła zębate przedostanie się nieproszone ciało obce. Nie można zapominać również i o tym, że pasek rozrządu może ulec awarii pod wpływem brudu (kontaktu z olejem lub paliwem) albo pod wpływem zbyt wysokiej temperatury. Bardzo wielu mechaników zaleca, aby podczas wymiany paska rozrządu, wymienić także rolki napinacza, uszczelniacz wału i pompę wody. Jeżeli będą one w złym stanie, to nowy pasek niestety długo nie wytrzyma.

Przeskakiwanie paska rozrządu

Warto wspomnieć także i o tym, że zakup nowego paska rozrządu, to dopiero połowa drogi do sukcesu, ponieważ bardzo ważną kwestią jest także jego profesjonalny montaż. Przeskakiwanie paska rozrządu bardzo często spowodowane jest nie tylko usterką napinacza, ale właśnie nieodpowiednim montażem. Osoby, które nie czują się na siłach, aby samodzielnie założyć nowy pasek rozrządu, powinny skorzystać z profesjonalnej pomocy doświadczonego warsztatu samochodowego.

Kiedy należy wymieniać pasek rozrządu?

Każdy producent bardzo dokładnie określa, co jaki czas lub co jaki przebieg należy wymieniać stary pasek rozrządu na nowy. To samo dotyczy się także współpracujących z nim elementów. Statystycznie pasek rozrządu należy wymieniać po przejechaniu około 90 000-150 000 kilometrów. Większość doświadczonych mechaników zaleca jednak, aby pasek wymieniać profilaktycznie co 100 000 kilometrów albo co 5 lat. Warto wspomnieć również i o tym, aby pasek rozrządu wymieniać zawsze po zakupie używanego auta zwłaszcza, jak nie zna się jego wcześniejszej historii serwisowania.

Jakie koszty?

Pasek rozrządu to jeden z tych elementów, na którym nie warto oszczędzać. Koszty wymiany bardzo często zamykają się w kwocie kilkuset złotych, a jak łatwo się domyśleć o wiele większym wydatkiem jest remont uszkodzonego silnika. Nowy pasek rozrządu to wydatek od 50 do 150zł. Pamiętać należy również i o tym, że większość mechaników tak samo wyceni wymianę samego paska rozrządu, jak całego kompletnego rozrządu, dlatego też nie opłaca się wymieniać jedynie samego paska.

ducati 3493229 1920 Zerwany pasek rozrządu – wszystko, co musisz wiedzieć

Jakie dodatkowe części należy wymienić?

Warto sprawdzić dokładnie stan rolki prowadzącej, której głównym zadaniem jest właśnie podtrzymywanie paska. Nowe rolki prowadzące do wydatku rzędu 50-300zł. Bardzo ważną funkcję pełni również napinacz, który odpowiedzialny jest za kasowanie luzu paska rozrządu. Zatarty napinacz może doprowadzić do poważnej awarii silnika, dlatego też warto zadbać o to, aby zawsze był sprawny. Nowy napinacz kosztuje od 100 do 400zł. Kolejnym bardzo ważnym elementem na który należy zwrócić szczególną uwagę jest pompa cieczy chłodzącej, która wymusza obieg cieczy w układzie chłodzenia. Niesprawna pompa jak łatwo się domyśleć może bardzo szybko doprowadzić do przegrzania silnika. Nie można zapominać także o powstałych nieszczelnościach, przez które systematycznie wyciekać będzie płyn chłodniczy. Nowa pompa cieczy chłodzącej kosztuje od 200 do 500zł.

O czym należy pamiętać?

Jak wspomniano powyżej wymianą układu rozrządu powinny zajmować się wyłącznie doświadczeni mechanicy. Samodzielne próby i nawet najmniejsze błędy mogą wiązać się z awarią silnika i z koniecznością wykonania drogich napraw. Profesjonalny warsztat to największa gwarancja, że nowy pasek rozrządu działać będzie sprawnie przez wiele kilometrów.

Szukasz wysokiej jakości części samochodowych? Sprawdź bogaty asortyment sklepu internetowego MotoSzef 

Źródło: Motoszef.pl / art. sponsorowany

Dyskusja

komentarzy

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości. Od najmłodszych lat jego ulubioną zabawą było zgadywanie samochodów po dźwięku silnika. Najlepszym prezentem na gwiazdkę, o czym wiedzą najbliżsi, niezmiennie jest prasa motoryzacyjna z całego roku. Pisze dla Was z humorem i pewną dozą uszczypliwości, ciesząc się z każdego komentarza pod swoimi tekstami.
Follow Me: