Site icon Motopodprad.pl

Zastosowanie i właściwości simmeringów

Ford Puma ST 23 30

Ford Puma ST 23 30

Gdy chcemy zapewnić użytkowanym przez nas maszynom i urządzeniom dłuższą żywotność, musimy je odpowiednio konserwować. W szczególności jeśli mamy do czynienia z mechanizmami, w których przekazywany jest ruch obrotowy. Układ roboczy, w którym zastosowano ruchome elementy, musi być właściwie zabezpieczony przed wyciekami olejów, a także przed zanieczyszczeniami z zewnątrz. Do uszczelnienia i ochrony tego typu komponentów służy simmering, który gwarantuje ich długotrwałe działanie.

Czym jest simmering?

Simmeringi swoje określenie wzięły od niemieckiego słowa simmer oznaczającego pierścień. Jak sama nazwa wskazuje, mają kształt pierścienia, a także przekrój przypominający literę C. Stosuje się je w celu utrzymywania środka smarnego oraz niedopuszczenia do jego wycieku poza dany układ roboczy. Ma to zapewnić właściwą pracę elementom obrotowym. Spełniają również funkcję ochronną, uniemożliwiając przenikanie wilgoci lub brudu do wewnątrz danego układu. Dodatkowo wykorzystuje się je przy połączeniach przesuwanych.

Z czego składa się simmering?

W skład uszczelnienia promieniowego wału wchodzą:

Ponadto możliwy jest zakup simmeringów z dodatkową wargą przeciwpyłową, szczelnie przylegającą do powierzchni wału, ograniczającą możliwość przedostania się zanieczyszczeń z zewnątrz.

simmering

Jakie wyróżniamy rodzaje simmeringów?

Simmeringi możemy sklasyfikować ze względu na ich budowę na kilka podstawowych klas. Co więcej, każda z nich może mieć dodatkowe oznaczenie wskazujące jej unikalną cechę. Wyróżniamy trzy podstawowe klasy pierścieni Simmera A, B, C.

Simmering A jest zbudowany z wargi uszczelniającej, sprężyny dociskowej oraz metalowej wkładki usztywniającej, która jest otoczona powłoką elastomerową. Uszczelnienia wału wykonane w ten sposób zapewniają prawidłowe uszczelnienie układów pracujących w cieczach i gazach.

Simmering B ze względu na brak dodatkowej powłoki ochronnej, pozwala na uwalnianie ciepła z działającego układu, co jest często wykorzystywane w systemach przeniesienia napędu. Ze względu na ograniczoną szczelność nie stosuje się go w urządzeniach zatrzymujących gazy.

Simmering C z kolei charakteryzuje się największą wytrzymałością spośród wymienionych simmeringów. Uszczelnienia techniczne klasy C posiadają metalową obudowę pozwalającą na pracę w ekstremalnych warunkach.

Materiały, z jakich wykonane są simmeringi

Simmeringi są produkowane z różnego rodzaju materiałów, ponieważ muszą być dostosowane do pracy z rozmaitymi substancjami oraz w zróżnicowanych temperaturach. Najczęściej stosowane materiały do produkcji uszczelniaczy technicznych to:

Wskazówki przy wyborze simmeringu

Decydując się na zakup pierścieni uszczelniających do ruchu obrotowego, należy przemyśleć następujące rzeczy:

Jakie są dodatkowe zalety stosowania simmeringów?

Korzyści, jakie wiążą się z używaniem simmeringów:

Konserwacja simmeringów

Aby w pełni i długotrwale cieszyć się z ochrony, jaką zapewnia simmering, należy systematycznie i dokładnie kontrolować stan uszczelek. Ewentualne pojawienie się pęknięć lub zniekształceń na powierzchni uszczelnienia technicznego kwalifikuje je do wymiany.

Jeżeli okaże się, że uszczelka jest zużyta i nie może dłużej spełniać swoich funkcji, należy ją zdemontować. Miejsce, w którym była założona stara uszczelka, trzeba dokładnie oczyścić oraz założyć nowy simmering.

Podsumowanie

Kupując simmeringi, musisz przede wszystkim wiedzieć, że to, z jakiego materiału są wykonane, bezpośrednio przekłada się na ich zastosowanie. Pamiętajmy, dobierając właściwy typ simmeringów, aby połączenie z powierzchnią wału było szczelne i nie pozwalało na wyciek środka smarnego. Trzymając się tych zasad, będziemy mogli długo i bezpiecznie użytkować nasze sprzęty.

Źródło: Hp-sc.pl / art. sponsorowany

Exit mobile version