Każdy samochód poruszający się po naszych drogach musi przechodzić przeglądy techniczne. Warto poznać wszystkie najważniejsze informacje na ten temat.
Nowe auto
W przypadku nowego auta przegląd wymagany jest dopiero po 3 latach od jego zakupu, kolejny po okresie 2 lat, a dopiero później rok. Jednak jeżeli samochód będzie wyposażony w instalacje LPG bądź też będzie wykorzystywany do nauki jazdy przeglądy muszą być realizowane co rok.
Po co wykonywane są przeglądy techniczne?
Chodzi oczywiście o kwestie bezpieczeństwa. Podczas przeglądu sprawdzane są najważniejsze, kluczowe elementy mające wpływ na bezpieczeństwo podróży. Dzięki takim przeglądom można wychwycić nawet drobne usterki, o których istnieniu można było sobie nie zdawać sprawy.
Co jest sprawdzane podczas przeglądu?
Jedną z bardzo istotnych kwestii sprawdzanych przez diagnostę jest oświetlenie pojazdu. Zarówno jeżeli chodzi o odpowiednie ustawienie świateł głównych jak i działanie poszczególnych kierunkowskazów czy też świateł stopu. Jeżeli samochód wyposażony jest w dodatkowe oświetlenie halogenowe to powinno być ono sprawne. Kolejną kwestią na jaką zwracają uwagę diagności jest stan ogumienia. Jeżeli widać pęknięcia bądź też bieżnik jest mniejszy niż 1,6 mm wówczas zostanie zalecona ich wymiana. Również szyby i karoseria muszą być w odpowiednim stanie, inaczej samochód nie przejdzie przeglądu. Sprawdzane są hamulce na specjalnym stanowisku rolkowym.
Nie tylko badana jest siła hamowania, ale także rozkład sił hamowania na poszczególnych osiach. Różnica pomiędzy lewy a prawym hamulcem nie może być większa niż 30%. Jeśli natomiast chodzi o ogólną skuteczność to hamulec roboczy musi mieć 50%, natomiast pomocniczy 25%. Są to oczywiście wartości minimalne. Kolejną kwestią jaka jest sprawdzana przy przeglądzie jest siła tłumienia amortyzatorów. Jest to badane przy wykorzystaniu specjalnego urządzenia i obliczane z konkretnego wzoru. Siła tłumienia powinna wynosić co najmniej 40% natomiast różnica pomiędzy lewym a prawym amortyzatorem nie może być większa niż 15%. Jeśli w układzie zawieszenia oraz kierowniczym znajdą się luzy to może to spowodować, że pojazd nie przejdzie przeglądu technicznego. Luzy sprawdzane są za pomocą tzw. szarpaków. Wszelkie wycieki olejów oraz płynu hamulcowego również oznaczają, że samochód może nie zostać dopuszczony do ruchu. Bardzo dużo zależy od intensywności wycieków. Również sprawdzany jest stan spalin za pomocą specjalnego analizatora spalin.
W przypadku gdy diagnosta wykryje usterki mające duży wpływ na bezpieczeństwo podczas poruszania się na drogach zatrzymuje on dowód rejestracyjny, który wysyłany jest do wydziału komunikacji. Po naprawieniu usterek należy ponownie zgłosić się na przegląd i z zaświadczeniem od diagnosty, że naprawiło się usterki zgłosić do wydziału komunikacji po odbiór dowodu. W przypadku gdy usterki nie zagrażają bezpośredniemu bezpieczeństwu diagnosta wystawia zaświadczenie o usterkach, które należy w ciągu 14 dni naprawić i zgłosić się na ponowne badanie do diagnosty.
Autor artykułu Artykuł został przygotowany przy współpracy z firmą fastserv.pl – najlepszym serwisem samochodowym z Poznania, oferującym mechanikę samochodową, lakiernictwo, blacharstwo, SPOT, SMART oraz auto detailing. |