Site icon Motopodprad.pl

Zapach nowego samochodu: ELiX ujawnia zapachowe sekrety producentów aut

zapach samochodowy

zapach samochodowy

Dla prawdziwych miłośników motoryzacji zapach nowego wnętrza samochodu jest równie ważny jak jego wyposażenie czy stylizacja. To cecha, która niejednokrotnie identyfikuje markę. ELiX – polski producent odświeżaczy powietrza i specjalista w tej branży wyjaśnia, jak producenci tworzą tę wyjątkową aurę w swoich samochodach.

 Zapach wnętrza samochodu to bardzo skomplikowany temat. W dużej mierze składają się na niego poszczególne zapachy podzespołów użytych w procesie produkcji oraz zapach środków pielęgnacji wnętrza samochodu. Już na tym etapie niektórzy producenci selekcjonują dostawców i materiały dobierając takie, które są zgodne zapachowo ze ściśle określonymi wytycznymi.

Jakość, to także odpowiedni zapach

W przypadku marek premium jakość materiałów stosowanych do wykończenia wnętrza jest oceniana kompleksowo. To pełne spektrum doznań dla spełnienia oczekiwań klienta. Chodzi nie tylko o kwestie technologiczne użyteczności danej części, ale także o kwestie estetyczne (wizualne, dotykowe) a także właśnie o zapach. Oznacza to, że producenci marek premium nie pozostawiają zapachu przypadkowi. Można powiedzieć, że zarządzają nim w sposób niezwykle skuteczny.

Należy pamiętać, że w pewnej klasie samochodów zapach wnętrza pojazdu musi być spójny z wizerunkiem marki oraz jakością wykończenia. To jest najważniejszy element zarządzania zapachem – spójność zapachu z wystrojem wnętrza. Nawet jeśli stosuje się skóry ekologiczne, one także mogą mieć wytworny zapach, który tworzy wyjątkowy klimat i daje przyjemność obcowania z daną marką czy modelem.

zapach samochodowy 2

Z klasą, czyli dyskretnie

Niezmiernie ważne jest, czego producenci już się nauczyli, zarządzanie intensywnością zapachu. Zapach elementów wnętrza powinien być niezmiernie delikatny i trwały. Tak aby użytkownik rozpoznał go wchodząc do pojazdu a następnie, dzięki mechanizmom adaptacyjnym w kilka minut przestał go rozpoznawać. Obecnie dobre jakościowo podzespoły mogą pachnieć nawet ponad rok a wszystko to dzięki zastosowaniu specjalnych nośników zapachu odpornych na wysokie temperatury. Chodzi tu o etap produkcji – np. fazę wtrysku plastiku.

Bardzo ciekawą technologią są zapachy uwalniane dopiero podczas dotykania elementu. Najczęściej wykorzystuje się je w przypadku wszelkich elementów tekstylnych czy skórzanych.

Zapach pomaga sprzedawać

Właściwy zapach wnętrza pojazdu, tworzy przyjemną atmosferę, która pozostaje w pamięci emocjonalnej dużo dłużej niż opisy techniczne i niejednokrotnie pomaga sprzedawać samochody.

Według badań zapach spełnia swoją „marketingową” rolę w dwóch przypadkach. Po pierwsze wtedy, gdy „pasuje do danej marki” oraz jest zgodny z wyposażeniem wnętrza, po drugie – gdy jego intensywność jest dobrze dobrana. Obrazuje to załączony wykres odbierania intensywności zapachu – interesuje nas poziom 3, to znaczy ten, kiedy odbiorca jest na granicy identyfikacji tego, co i jak pachnie.

„Przesadna intensywność jest odbierana równie źle albo nawet gorzej jak zły zapach. Generalnie najważniejsze dla producentów samochodów jest wykreowanie przyjaznego, dobrego jakościowo miejsca, w którym czujemy się przyjemnie. Taką samą zasadą należy się kierować podczas indywidualnego dobierania zapachów do samochodów, pomieszczeń czy naszych osobistych perfum” – mówi Waldemar Stasiak, prezes firmy ELiX.

Jaki zapach podoba się najbardziej?

Bardzo dobrym przykładem jest tak zwany zapach New Car, który ewoluował z ciężkiego zapachu skóry w kierunku lżejszych męskich perfum. I ma to uzasadnienie, gdyż w popularnych autach nie ma elementów skórzanych i zapach ten wydawał się sztuczny. Natomiast zapach męskich perfum z lekką domieszką luksusowej skóry nadaje wnętrzu przyjemną spokojną atmosferę i jest powszechnie akceptowany tak przez mężczyzn jak i kobiety.

Źródło: ELiX / art. sponsorowany

Exit mobile version