Układy samochodowe przypominają te znajdujące się w ludzkim ciele. Różnią się stopniem zaawansowania, ale gdy jakiś zaczyna się psuć, to nawet zdrowe elementy mogą szybko dostać w kość.
Filtry samochodowe pełnią wiele różnych zadań. Ich skuteczność przekłada się na żywotność serca pojazdu, silnika. Jego układ krwionośny tworzą układ paliwowy i olejowy. Ich prawidłowe funkcjonowanie pozwala utrzymać mechanizm w dobrej kondycji do rutynowej wizyty u mechanika. Lekceważenie systematycznej wymiany filtrów będzie miało bardzo negatywne skutki. Gdyby nie filtr powietrza to w ciągu roku przy przejechaniu 20 tys. km i spalaniu 8l/100 km do silnika dostałoby się 6,2 kg pyłu! Sprawdźmy, jakie to niesie za sobą konsekwencję
Samochodowy filtr powietrza
Wspomniane 6,2 kg może się różnić w zależności od poszczególnych rodzajów pojazdu i intensywności ich eksploatacji. Ponadto brane pod uwagę powinny być takie parametry jak zawartości pyłu w powietrzu, zapotrzebowaniu tego ostatniego na 1 kg paliwa, wielkości spalania oraz ilości przejechanych kilometrów. Nie ważne, jakie parametry wstawimy w to równanie. Wynik w każdym wypadku pokazuje, że brak filtra będzie katastrofalny w skutkach dla silnika. Nieodpowiednia filtracja sprawia, że pył przedostaje się do silnika, a następnie do oleju. Wpływa to na tempo zużycia gładzi cylindrowej, pierścieni tłokowych, a także łożysk turbosprężarki i innych części.
Samochodowy filtr powietrza ma ogromne znaczenie dla żywotności silnika i jego poszczególnych elementów. Tworzą one połączone systemy, które utrzymają jednostkę napędową w dobrej formie, a to przekłada się na nasze oszczędności. Warto więc zadbać o filtr dobrej jakości. Potrafi on odseparować 99,8% zanieczyszczeń w przypadku aut osobowych. Z kolei w autach użytkowych poziom ten jest wyższy i wynosi 99,95%. Jeżeli przemierzamy ok. 15-30 tys. km rocznie to filtr wymieniamy tylko raz podczas rocznego przeglądu. Właściciele nowych aut muszą zapamiętać, że za rok od kupna auta powinni podjechać na wymianę tych części. W przypadku bardziej intensywnego użytkowania należy odpowiednio częściej odwiedzać serwis. Jeżeli w pół roku zrobimy wspomniany roczny dystans, to z serwisantem powinniśmy zobaczyć się znacznie szybciej. Wszystko po to, aby nasz silnik działał prawidłowo.
Filtr oleju
Wiemy już, że filtr oleju powiązany jest z filtrem powietrza i ma to wpływ na tempo eksploatacji części tworzących silnik. Olej silnikowy jest ważny dla jednostki napędowej, gdyż odprowadza produkty uboczne spalania i zanieczyszczenia. Dlatego olej przepływający przez filtr, który przypomina puszkę, oczyszcza się i w tym stanie wędruje dalej po silniku. Zaleca się, aby zmienić go przy każdej wymianie oleju. Wytrawny mechanik zwróci uwagę na jego konsystencję oraz zawartość. Jeśli w starej cieczy znajdować się będą połyskujące drobinki, to jest duże prawdopodobieństwo, że silnik się zaciera. Dlatego też niezależnie od jego rodzaju, wymiana filtra i oleju powinna odbywać się po przejechaniu ok. 15 tys. km. Jeśli nie przekraczamy takiego dystansu w ciągu roku, to przegląd roczny powinien być momentem wymiany. Koszty oleju są nieproporcjonalnie niskie w porównaniu z wydatkami na naprawę silnika. Warto więc zadbać o tę drobnostkę, aby móc cieszyć się sprawnie działającym mechanizmem przez długi czas.
Wymiana filtrów jest kluczowa dla prawidłowego działania pozostałych układów w pojeździe, a w tym najważniejszego, czyli silnika. Koszty materiałów eksploatacyjnych utrzymania jednostki napędowej w dobrej kondycji są niskie. Kierowcy powinni uzależniać wizyty w serwisie od intensywności użytkowania pojazdów. Jeśli auto eksploatujemy raczej rzadko, to zasadna wydaje się wymiana filtrów w interwałach rocznych. Warto więc zadbać o odpowiednie filtry, aby jazda zawsze sprawiała nam przyjemność.
Źródło: Centrumauto.pl / art. sponsorowany