Czerwiec okazał się najlepszym miesiącem w sprzedaży nowych samochodów w Polsce. Zainteresowanie samochodami wyraźnie wzrosło.
Wzrost zainteresowania nowymi samochodami potwierdzają także liczby. W czerwcu sprzedano aż 50.217 aut. To bardzo dobry wynik i wyraźny wzrost względem maja 2024 roku. Wzrost ten wyniósł 16%. Wynik ten wpłynął znacząco na sytuację na polskim rynku. Jak wynika z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w pierwszym półroczu 2024 roku sprzedano aż o 20% więcej nowych samochodów niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Samochodów dostawczych zarejestrowaliśmy więcej o ponad 11 proc, a samochody marek premium uzyskały rezultat o prawie 23 proc. lepszy niż rok wcześniej. Szacuje się, że obecny udział w rynku samochodów nowych wynosi aż 24%.
Jak można się domyślić najchętniej na zakup samochodu decydują się firmy. Wyścig wygrywa się samochód flotowy.
W dalszym ciągu liderem sprzedaży jest Toyota. Jej udział w sprzedaży nowych samochodów wynosi aż 15%. Drugie miejsce w rankingu zajmuje Skoda a podium uzupełnia Volkswagen. Za niemiecką marką znaleźli się przedstawiciele koreańskich producentów a więc Kia i Hyundai. Największym zaskoczeniem są pozostałe miejsce, które zajmują marki premium. Są to kolejno Mercedes, BMW i Audi. Dziewiąte miejsce w rankingu zajmuje Renault a czołową dziesiątkę uzupełnia Volvo.
Odległe miejsca zajmują Seat i Fiat. Hiszpańska marka zajęła dwudzieste czwarte miejsce w rankingu sprzedaży w czerwcu a Fiat jest o oczko niżej. Niezbyt dobre miejsce zajmuje także Mitsubishi, które znalazło się na trzydziestym pierwszym miejscu. Zaś prawdziwą tragedią dla przedstawicieli marki Abarth jest pozycja włoskiej marki. W czerwcu na nowy model marki Abarth zdecydowało się zaledwie trzech klientów. To pozwoliło na zajęcie miejsca pod koniec rankingu pięćdziesięciu najchętniej wybieranych marek w Polsce.
Dla kilku marek pomimo wyraźnie słabych wyników czerwiec był jednak dobry. Wśród nich jest wspomniany wyżej Fiat, który co prawda nie zajął wysokiego miejsca w rankingu, ale może pochwalić się wzrostem sprzedaży o 133% względem maja 2024. Jeszcze lepszy wynik osiągnęły SsangYong (+ 200%) oraz Jaguar (+ 185%). Sporo większym zainteresowaniem cieszyła się także elektryczna Tesla (+ 128%) oraz Citroen ( + 105%).
Tekst: Paweł Oblizajek
Zdjęcia: Producenci