Z roku na rok świadomość zagrożeń czyhających na kierowców znacznie wzrosła. Rygorystyczne przepisy, kontrole policji i własna potrzeba bezpieczeństwa wpływają bezpośrednio na nasze zachowanie na drodze.
Obecnie, posiadanie co najmniej dwóch kompletów opon – zimowych i letnich – jest normą. Nasz klimat jest nieubłagany, pogoda nieprzewidywalna. Przygotowanie się na okresowe zmiany stało się obowiązkiem. W każdym salonie uzyskamy fachową pomoc w kwestii doboru opon na określoną porę roku. Jednak większość z nas kupuje opony raz na kilka lat i przez ten czas często nie są one poddawane żadnej kontroli. Jak zatem przestrzegać norm bezpieczeństwa dotyczących ogumienia, niezależnie, czy są one przeznaczone na okres letni, czy zimowy?
Gwóźdź w oponie
Najczęściej przydarza nam się w najmniej oczekiwanym momencie. Przejeżdżając obok placu budowy przypadkowy gwóźdź może wbić nam się w oponę. Po zimie wpadniemy w dziurę w asfalcie i za kilka minut okaże się, że nasza opona to flak. W takim wypadku bezzwłocznie należy udać się do wulkanizatora, zanim uszkodzimy dodatkowo felgę. Niektóre naprawy można wykonać od ręki, inne wymagają oddania opony na dzień lub dwa do naprawy. Czasem zdarza się, że z oponą nie da się już nic zrobić. Wtedy nie pozostaje nam nic innego, jak zakupić nową sztukę. Najlepiej od razu wymienić obie opony na osi.
Uszkodzenia mechaniczne
Codzienne jeżdżenie po szutrówce, kamienistej uliczce zdecydowanie przyspieszają zużycie opon. Niespodziewany kamień na drodze czy krawężniki na parkingach mogą skutkować licznymi deformacjami. Codzienne przeprawy przez żwirówkę powinny skłonić nas do częstych wizyt u fachowców, w celu skontrolowania jakości i bezpieczeństwa opon.
Zbyt małe – zbyt duże opony
Opony to niemały koszt. Czasem z oszczędności decydujemy się na tańsze rozwiązania, które niekoniecznie są dopasowane do naszego modelu samochodu. Pytanie nasuwa się samo – czy przy takiej oszczędności nie przyjdzie nam słono zapłacić w późniejszym czasie? Opony to jedyny element łączący drogę z samochodem. Czy nie warto zadbać o jego stabilność i przyczepność tak, aby nie wpaść w poślizg i nie wylądować w zaspie?
Bieżnik pod lupą
Zużycie opony sprawdza się w głównych rowkach na jej powierzchni. Tutaj na szczęście raz do roku mamy mierzoną ich głębokość. Tylko, jeśli przegląd mamy latem, to kto sprawdzi opony zimowe? Należy zabrać ze sobą miarkę i sprawdzić, czy aby głębokość nie była mniejsza od 1,6mm. Bieżnik w nowych oponach ma ok. 8-9 mm. Dla pełnego bezpieczeństwa zaleca się wymianę opon po osiągnięciu wyniku 3 mm.
Ciekawą politykę dotyczącą ubezpieczenia opon oferuje autoryzowany serwis Honda Plaza : „Miło jest nam poinformować Państwa, że Honda Plaza została autoryzowanym serwisem producenta opon Falken. Kupując opony letnie lub zimowe Falken w Honda Plaza, otrzymują Państwo kartę ubezpieczenia opon. Gwarantuje ona wymianę uszkodzonej opony w naszym salonie.”
Wskazówka: najlepiej, jeśli wszystkie cztery opony zostały kupione i założone w jednym czasie. Zapewni to równomiernie rozłożoną przyczepność, a co za tym idzie – większe panowanie nad autem. Jeżeli jesteśmy zmuszeni do wymiany jednej opony, warto wymienić przy okazji drugą, która znajduje się na tej samej osi. Prosta rzecz, a potrafi zwiększyć komfort jazdy oraz zapewni bezpieczeństwo jadących osób.
Źródło: Honda Plaza / art. ekspercki