28 maja 2023 roku na terenie Pałacu w Rozalinie pod Warszawą odbyła się kolejna edycja wydarzenia organizowanego przez klub ForzaItalia.pl
Po zeszłorocznej, świetnie przyjętej, edycji zainteresowanie zlotem było ogromne. Najlepiej o tym świadczy system zapisów. W mgnieniu oka liczba uczestników przekroczyła 100 załóg by po następnych kilku dobach zwiększyła się do 400 ekip. Już na wstępie trzeba podkreślić, że nikt kto w niedziele odwiedził Rozalin nie miał prawa czuć się zawiedziony. Zgrany zespół organizatorów zadbał o każdy najmniejszy szczegół i tegoroczna edycja okazała się jeszcze lepsza niż w roku ubiegłym.
Oprócz starań organizatorów należy docenić wysiłek jaki włożył Pałac Rozalin w przygotowanie terenu. Po włoskie potrawy serwowane w strefie gastronomicznej zgłaszały się tłumy chętnych. Dzięki szybkiej obsłudze udało się ograniczyć kolejki do minimum. Dużym zainteresowaniem cieszyło się stoisko z lodami naturalnymi o różnych smakach, a tegoroczną nowością było mobilne stoisko serwujące drinki oparte o włoskim gin’ie Malfy. Nie zabrakło też atrakcji dla najmłodszych uczestników zlotu. Podczas zlotu działał specjalnie przygotowany kącik w którym każde dziecko mogło poczuć się jak na pikniku.
Ideą zlotów Forzaitalia.pl jest jednoczenie ludzi kochających słoneczne Włochy oraz klubów skupionych na włoskiej motoryzacji. Tegoroczna edycja kolejny raz to potwierdziła. Podczas wydarzenia nie ma podziału na lepszych i gorszych uczestników. Obok współczesnych samochodów jak Fiat Panda, Alfa Romeo 159, Alfa Romeo Giulietta czy Lancia Ypsilon można było spotkać Fiata 127, Fiata Panda I generacji czy Fiata Uno z początkowych lat produkcji. Niezależnie od posiadanego samochodu każdy może poczuć się tutaj jak pełnoprawny uczestnik spotkania.
Motoryzacja to tradycyjnie klucz każdego spotkania. Najciekawsze pojazdy ustawiono na polanie pod pałacem. Oprócz przygotowanych przez Alfa Romeo najnowszych modeli – Tonale Phev oraz Stelvio można było zobaczyć tam prawdziwe perełki. Uwagę zwracały model SZ oraz Montreal. Nie zabrakło też przedstawicieli Ferrari. Największe wrażenie wywarło na mnie brązowe Dino. Były także 360 Modena, 456 GT i 550 Maranello. Markę Maserati reprezentowały m.in. rzadko spotykany Merak, Quattroporte oraz Ghibli.
Punktualnie o godzinie 13:00 rozpoczął się blok wykładowy. Jednym z prelegentów był Piotr Krasiński, który opowiadał o Turynie w którym nie brakuje miejsc, które każdy miłośnik motoryzacji powinien zobaczyć. Drugi wykład dotyczył historii klubu Alfa Romeo IK@R. Była też historia Panda Rajd oraz część techniczna dotycząca gaźników. Blok został zamknięty wykładem dotyczącym cen nieruchomości nad jeziorem Garda. Jak się okazuje, zakup własnego kąta w tym rejonie nie różni się mocno ceną od zakupu mieszkania w Warszawie.
Organizatorzy przygotowali kilka atrakcji. Wśród nich był tradycyjnie rajd turystyczny oraz konkursy wiedzy. Wiele osób z niecierpliwością czekało na ostatni i dla wielu najważniejszy punkt wydarzenia – konkurs elegancji. Pomimo tego, że konkurencja była w tym roku ogromna to udało się wyłonić zwycięzców. Jury zdecydowało, że pojazdem zlotu został Alfa Romeo SZ. Pojazdem zlotu według publiczności została zaś Lancia Appia – czterodrzwiowe, małe auto z lat 60-tych XX w., nie mające słupka B. Mający największą reprezentacje Abarth Club Polska został zwycięzcą w kategorii klub zlotu. Była to druga z rzędu nagroda dla tego klubu.
Zlot Forzaitalia.pl kolejny raz nie zawiódł. To wydarzenie, które w branży motoryzacyjnej odbije się szerokim echem. Dopracowana formuła, świetnie dobrane miejsce i radosna atmosfera powoduje, że grono sympatyków tego eventu rośnie z roku na rok. Zaczerpnięta ze słonecznej Italii „la dolce vita” to wręcz filozofia życia i organizatorzy umiejętnie ją przenieśli do Polski za co należą im się wielkie brawa.
Tekst i zdjęcia: Paweł Oblizajek