Francuska firma ostatni raz startowała w słynnym, 24-godzinnym wyścigu w 2011 roku. Po 11 latach przerwy samochody z lwem na masce powrócą na tor Le Mans, a my już teraz możemy zobaczyć jak będą wyglądać. Poznajcie Peugeota 9X8.
W kilku ostatnich artykułach dotyczących Peugeotów, zachwycałem się ich stylistyką. Podobają mi się charakterystyczne światła do jazdy dziennej wyglądające jak kły i podoba mi się całokształt tego jak wyglądają peugeoty – agresywnie, ale bez przesady.
Tym razem jest mocniej
Ale nie ma się co dziwić – takie 508 to zwykłe, cywilne auto, a tym razem Peugeot zaprezentował hipersamochód. Wygląda obłędnie i na pewno nie da się go pomylić z żadną inną marką. Stylistyczno-techniczną ciekawostką jest brak tylnego spojlera, który zawsze był cechą charakterystyczną aut startujących w Le Mans. Inżynierowie Peugeota twierdzą, że samo nadwozie generuje tak duży docisk, że spojler był zbędny.
Trochę nie rozumiem za to projektu wnętrza. To znaczy – jest po prostu brzydki, a przy tym nie wygląda jakby miał to wynagradzać ergonomią albo lekkością. Podobno kokpit ma przypominać ten z cywilnych pojazdów marki, aby „na kamerach z wnętrza wszyscy widzieli od razu, że to Peugeot”. No nie wiem, zobaczcie sami.
Czas na osiągi
Czyli rzecz w hipersamochodach najważniejszą. 9X8 to hybryda. 2.6 litrowa V6 o mocy 670 koni napędza tylne koła, a silnik elektryczny o mocy 268 koni przednie. Niestety, producent nigdzie nie podaje jeszcze mocy systemowej układu. Wiemy za to, że siedmiobiegowa skrzynia sekwencyjna będzie potrafiła sama odpowiednio rozdzielić sobie moc z obydwu silników. Z niecierpliwością czekam na wyniki przyspieszania od 0 do 100.
A dlaczego w nazwie jest „X”?
To bonusowy akapit dla ciekawskich, czyli dlaczego auto nazywa się 9X8. Po kolei, 9 to oznaczenie jakie dostawały wszystkie auta startujące w Le Mans tego producenta. „X” zamiast zera ma symbolizować napęd na cztery koła i hybrydową technologie. 8 to po prostu bieżąca generacja samochodów Peugeota, jak 308 i 508.
Teraz, kiedy wiecie już wszystko, czas na ważne pytanie. Czy 9X8 odbiera 508 tytuł najlepiej wyglądającego Peugeota?
Wojciech Kaleta
Zdjęcia: Peugeot