Volvo EX30 to najnowsze dzieło tego szwedzkiego producenta. To zarazem najszybszy i najmniejszy model w ofercie.
Elektryczne EX90 jest za duże i za drogie jak na waszą kieszeń? To już nie problem, bo Volvo wprowadza najmniejszego elektryka w swojej ofercie, który nazywa się EX30. Co ciekawe nadal ma klasę.
Volvo EX30 – mały, ale wariat
Volvo EX30 może i jest najmniejszym autem w ofercie szwedzkiego producenta, ale zarazem jest to pojazd, który jest najszybszy od 0 do 100 km/h. Żeby to osiągnąć potrzebuje zaledwie 3,6 s. Mowa tutaj oczywiście o najmocniejszej wersji.
Warto jednak też zwrócić na wielkość tego „SUV-a”. Jeśli większość z was myślała, że XC40 jest już małym autem, to EX30 bardzo was zaskoczy. Podczas gdy XC40 o długości 4440 mm ma rozstaw osi wynoszący 2702 mm, EX30 mierzy zaledwie 2650 mm między osiami i tylko 4233 mm od zderzaka do zderzaka.

Mniejszy rozmiar, to również niższa cena. Podstawowa wersja elektryczna XC40 kosztuje 44.822 euro w Europie, ale EX30 zaczyna się od 36.000 euro.
Za te pieniądze klienci mogą kupić podstawą wersję Plus z montowanym z tyłu silnikiem elektrycznym. Wytwarza on 272 KM mocy i 343 Nm momentu obrotowego. W tej odmianie, EX30 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,7 s. Pojemność akumulatora nie porywa, gdyż wynosi jedynie 54 kWh i może przejechać 344 km.
Volvo EX30 – jest jeszcze jedna bateria w ofercie
Korzystanie z akumulatora litowo-jonowo-fosforanowego w samochodzie w podstawowej konfiguracji było kluczem do obniżenia ceny początkowej, ale kupujący, mogą wybrać opcję z większym akumulatorem, a przez to z większym zasięgiem. Spowoduje to zamianę baterii LFP na jednostkę NMC 69 kWh, która poprawi wydajność, zasięg i czas ładowania. Czas od 0 do 100 km/h spada do 5,3 sekundy, a zasięg wzrasta do 480 km WLTP.

Dla tych, dla których nadal jest to za mało, mogą zdecydować się na odmianę dwusilnikową. Drugi silnik oddziałuje na przednią oś i zwiększa moc do 428 KM oraz do 543 Nm. To właśnie ta konfiguracja sprawia, że Volvo rozpędza się do podanych na początku wartości.
Wersja Performance korzysta z tej samej baterii NMC, co jednosilnikowy EX z wydłużonym zasięgiem, ale trzeba liczyć się z krótszym dystansem przejechanym na jednym ładowaniu – 460 km.
Volvo EX30 – bogate wyposażenie
Wszystkie trzy opcje układu napędowego są dostępne w wersji podstawowej Plus, która, patrząc na hojną listę wyposażenia powinna być wystarczająca dla większości kupujących. Znalazły się na niej następujące pozycje: 18-calowe koła (19-calowe w wersjach Extended Range i Performance), dach w kontrastowym kolorze, reflektory LED, adaptacyjny tempomat ze wspomaganiem kierownicy, podgrzewane siedzenia, wiele systemów bezpieczeństwa, pompa ciepła, system audio Harman Kardon o mocy 1040 W i 12,3-calowy pionowy ekran dotykowy z Apple CarPlay, Android Auto i Google Assistant.

Większy zasięg i osiągi są również dostępne w wersji Ultra. W tym przypadku jak sypnie się dodatkową gotówką klienci będą mogli zamówić system kamer 360 stopni z widokiem 3D, asystenta parkowania, 20-calowe felgi, przyciemniane szyby, panoramiczny dach i elektryczne siedzenia.
Lista zamówień w Europie już ruszyła. Pierwsze dostawy przewidywane są na początek przyszłego roku. Volvo ujawniło też, że w przyszłym roku wprowadzi odmianę Cross Country.
Konrad Grobel
Fot. Volvo