Niewielkie wgniecenia na nadwoziu psują wygląd samochodu i zazwyczaj irytują jego właściciela. Na szczęście obecnie pozbycie się niewielkich wgniotek jest możliwe bez konieczności szpachlowania i ponownego lakierowania karoserii. Czasem w naprawdę prosty i niedrogi sposób można przywrócić idealny stan auta.
Gdzie można usunąć wgniecenia karoserii?
Coraz więcej profesjonalnych warsztatów lakierniczych oferuje usługi w zakresie eliminowania drobnych niedostatków nadwozia pojazdów. Bez trudu znajdziemy miejsce oferujący usuwanie wgnieceń w Krakowie, Warszawie czy Wrocławiu, jednak podobne usługi są już dostępne także w mniejszych miastach. Wgniotki, zwłaszcza te niewielkie, można również próbować usunąć samemu bez potrzeby posiadania zaawansowanych narzędzi.
Jakie wgniecenia karoserii można usunąć bez lakierowania?
W Polsce każdego roku przybywa samochodów, a miejskie aglomeracje stają się coraz bardziej zatłoczone. Zwiększają się także średnie wymiary pojazdów, głównie za sprawą popularności SUV-ów i crossoverów. W efekcie rośnie liczba parkingowych incydentów, takich jak drobne obcierki pojazdów podczas parkowania czy wgniecenia spowodowane uderzeniem sąsiedniego auta drzwiami.
Wgniecenia mogą również powstawać przez grad, odpryskiwanie kamieni spod kół innych pojazdów czy spadające sople z dachów budynków. Jeżeli konsekwencją tych uszkodzeń nie jest zdarcie warstwy lakieru, a szerokość i głębokość wgniecenia mieści się w założonych parametrach, przeważnie można skorzystać z jednej z nieinwazyjnych metod usuwania wgnieceń karoserii bez konieczności lakierowania.
Domowe metody usuwania wgnieceń karoserii
Sposobów na naprawę wgnieceń jest kilka, jednak ich skuteczność często zależy od stopnia uszkodzeń. Najprostszą metodę można zastosować w warunkach domowych, bez potrzeby udawania się do specjalistycznego warsztatu. Polega ona na polaniu miejsca z wgnieceniem wrzątkiem (alternatywnie można rozgrzać blachę za pomocą suszarki), a następnie próbie wyciągnięcia wgniecionej blachy przy pomocy przyssawki lub zwykłego przepychacza do rur. Zabieg ten bywa skuteczny w przypadku niewielkich wgniotek, ale może być ryzykowny dla lakieru auta.
Inna metoda, którą można zastosować w przydomowym garażu polega na użyciu zestawu do usuwania wgnieceń, który można zakupić już za kilkadziesiąt złotych na popularnych platformach zakupowych. Technika ta opiera się na używaniu specjalnych „grzybków” z przyssawkami, które przykleja się do wgniecionej części, a następnie wyciąga za pomocą dołączonego do zestawu narzędzia. Po zakończeniu zabiegu, grzybek należy odkleić i usunąć resztki kleju. W teorii zabieg wydaje się prosty, jednak wymaga pewnej wprawy i nie zawsze okazuje się skuteczny. Łatwo jest także przesadzić z siłą i stworzyć wybrzuszenie na powierzchni, które będzie bardziej widoczne niż pierwotna wgniotka.
Fachowe metody usuwania wgniotek
Zaleca się powierzenie zadania specjalistom, jeśli chcemy zapewnić sobie pewność i bezpieczeństwo naprawy. Coraz więcej warsztatów oferuje usługi w zakresie naprawy wgnieceń karoserii bez lakierowania. Obecnie najpopularniejszą metodą jest Paintless Dent Repair, czyli w skrócie PDR. Technika ta polega na wypychaniu lub wyciąganiu wgnieceń.
Pierwszy sposób wymaga demontażu tapicerki, wygłuszenia czy innych elementów pojazdu, aby uzyskać dostęp do blachy. Inną opcją są specjalne druty, które umożliwiają dostęp do uszkodzonej części z poziomu kanałów czy otworów serwisowych auta. Kolejny krok to dobór odpowiednich narzędzi, służących do mechanicznego wyrównania wgniecenia.
Drugą techniką jest wyciągnięcie wgniecenia. Choć proces ten na pierwszy rzut oka przypomina użycie wspomnianego zestawu do naprawy w przydomowym garażu, profesjonalne narzędzia do PDR mogą kosztować nie kilkadziesiąt, lecz kilka tysięcy złotych. Używanie ich wymaga też doświadczenia od operatora, który potrafi dobrać odpowiednie akcesoria do przeprowadzenia naprawy i następnie ocenić jej efekt za pomocą specjalnych lamp rzucających światło pod odpowiednim kątem.
Źródło: oponyserwis.pl / art. sponsorowany