Turbodoładowanie w silnikach benzynowych a komfort prowadzenia auta

Samochody benzynowe z turbodoładowaniem stają się coraz popularniejsze. Pojazdy z turbo oferują już w standardzie znani producenci aut – począwszy samochodów o pojemności silnika od 1 dm3.Głównym powodem wykorzystania tej technologii jest przede wszystkim zmniejszenie zużycia paliwa i zachowanie przy tym dobrych osiągów.

 

 

Jak twierdzą sami producenci aut z doładowaniem turbo, samochody w nie wyposażone oferują doskonałą dynamikę jazdy przy maksymalnej efektywności, co przyciąga uwagę wielu kierowców. Jednakże mało kto zdaje sobie sprawę, że samochód wyposażony w turbosprężarkę wymaga odpowiedniej troski, a także techniki jazdy, która gwarantuje długą żywotność tego układu.

(http://www.motogazeta.mojeauto.pl/Technika/Nie_poturbuj_turbiny,a,228388.html).

 

Zasady technik jazdy z turbo

  1. Po włączeniu silnika nie podkręcamy go na wysokie obroty, póki się nie nagrzeje.
  2. Po odpaleniu silnika nie ruszamy autem od razu, a pozostajemy na biegu jałowym przez 1-2 minuty. To samo tyczy się parkowania samochodu. Nie wolno od razu wyłączać silnika – trzeba pozostawić go na biegu jałowym na około 30 sekund.

 

Zasady te tyczą się modelowego traktowania silnika z turbo. Jednakże przyzwyczajenia wielu kierowców powodują, że nie zawsze trzymamy się wymienionych norm. Trudno się natychmiast przestawić z silnika standardowego na turbo. Dlatego producenci tych aut dla poprawy komfortu jazdy montują samochodach specjalne czujniki zwane turbo-timerami. Maja one zapobiec zatarciu turbiny. W praktyce uniemożliwiają one wyłączenie silnika, jeśli wirnik się kręci. Specjalne czujniki elektroniczne montowane już w nowoczesnych autach z turbo podtrzymują pracę silnika przez jakiś czas po jego wyłączeniu. Dzięki temu użytkownik nie musi zmieniać swoich przyzwyczajeń, a silnik jest w pełni chroniony.

Jak wygląda praktyka?

Obecne auta z turbodoładowaniem są stosunkowo ciche. Sprawna turbina chodzi praktycznie bezgłośnie w trakcie szybszej i długiej podróży. Jak twierdzą sami użytkownicy, praktycznie nie słychać jej w kabinie. Ponadto samochody te oferują przyśpieszenia do 100km/h w krócej niż 10 sekund – standardem staje się około 8 sekund potrzebnych do osiągnięcia 100 km/h – doskonale sprawdza się to podczas wyprzedzania. Serwisem turbosprężarek zajmują się wyspecjalizowane firmy, których pracownicy posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenie. Ofertę takiego specjalistycznego serwisu znajdziemy na stronie www.turbojulita.pl.

 

Notka prasowa 

Dyskusja

komentarzy

Adam Gieras

Adam Gieras

Cześć! Jestem pomysłodawcą portalu MotoPodPrąd i od samego początku pełnię zaszczytną funkcję redaktora naczelnego. Urodziłem się w 1984 roku w Warszawie, z wykształcenia jestem politologiem i prawie dziennikarzem (jak prezydent Kwaśniewski, chociaż studiów nie skończyłem...), a od kilku lat zawodowo poruszam się w świecie afiliacji. Myślę, że mogę nazywać się pasjonatem motoryzacji od dziecka – już w wieku 2-3 lat pytałem o każdy samochód spotkany na ulicy: „co to?”, a dorośli musieli udzielać odpowiedzi. W wieku 10 lat pamiętałem dane techniczne i ceny wszystkich modeli dostępnych na polskim rynku – prenumerata gazety „Auto Bazar” była dla mnie ważniejsza niż nowy rower czy deskorolka. Prawo jazdy zacząłem robić na 3 miesiące przed ukończeniem 17 lat i odkąd odebrałem upragniony dokument nie rozstaję się z czterema kółkami. Dzięki motopodprad.pl udało mi się spełnić nie jedno marzenie – za co dziękuję także Wam, Czytelnikom. Prowadziłem kilkaset samochodów, więc myślę, że wreszcie poza teoretyzowaniem, mogę coś o motoryzacji powiedzieć i być może będę miał rację. Z testowania czerpię przyjemność, ale nie mierzę samochodów linijką, nie sprawdzam każdego plastiku pod względem faktury, nie interesuje mnie jaki rodzaj koła zapasowego lub zestawu do pompowania znajduje się pod podłogą. Od tego są inni. Uwielbiam auta z przełomu lat 80- i 90-tych. W moim skromnym garażu stoją obecnie Skoda Octavia III 1.4 TSI 150 KM oraz od niedawna Volvo S70 2.4 170 KM. Pomału rozstaję się z Audi A4 B5 1.9 TDI 115 KM i doprowadzam do stanu lux Audi A3 1.8 T 150 KM, choć chyba ma więcej mocy. Jeszcze nie wiem co z nim zrobię. Jakiś pomysł?