Samochody benzynowe z turbodoładowaniem stają się coraz popularniejsze. Pojazdy z turbo oferują już w standardzie znani producenci aut – począwszy samochodów o pojemności silnika od 1 dm3.Głównym powodem wykorzystania tej technologii jest przede wszystkim zmniejszenie zużycia paliwa i zachowanie przy tym dobrych osiągów.
Jak twierdzą sami producenci aut z doładowaniem turbo, samochody w nie wyposażone oferują doskonałą dynamikę jazdy przy maksymalnej efektywności, co przyciąga uwagę wielu kierowców. Jednakże mało kto zdaje sobie sprawę, że samochód wyposażony w turbosprężarkę wymaga odpowiedniej troski, a także techniki jazdy, która gwarantuje długą żywotność tego układu.
(http://www.motogazeta.mojeauto.pl/Technika/Nie_poturbuj_turbiny,a,228388.html).
Zasady technik jazdy z turbo
- Po włączeniu silnika nie podkręcamy go na wysokie obroty, póki się nie nagrzeje.
- Po odpaleniu silnika nie ruszamy autem od razu, a pozostajemy na biegu jałowym przez 1-2 minuty. To samo tyczy się parkowania samochodu. Nie wolno od razu wyłączać silnika – trzeba pozostawić go na biegu jałowym na około 30 sekund.
Zasady te tyczą się modelowego traktowania silnika z turbo. Jednakże przyzwyczajenia wielu kierowców powodują, że nie zawsze trzymamy się wymienionych norm. Trudno się natychmiast przestawić z silnika standardowego na turbo. Dlatego producenci tych aut dla poprawy komfortu jazdy montują samochodach specjalne czujniki zwane turbo-timerami. Maja one zapobiec zatarciu turbiny. W praktyce uniemożliwiają one wyłączenie silnika, jeśli wirnik się kręci. Specjalne czujniki elektroniczne montowane już w nowoczesnych autach z turbo podtrzymują pracę silnika przez jakiś czas po jego wyłączeniu. Dzięki temu użytkownik nie musi zmieniać swoich przyzwyczajeń, a silnik jest w pełni chroniony.
Jak wygląda praktyka?
Obecne auta z turbodoładowaniem są stosunkowo ciche. Sprawna turbina chodzi praktycznie bezgłośnie w trakcie szybszej i długiej podróży. Jak twierdzą sami użytkownicy, praktycznie nie słychać jej w kabinie. Ponadto samochody te oferują przyśpieszenia do 100km/h w krócej niż 10 sekund – standardem staje się około 8 sekund potrzebnych do osiągnięcia 100 km/h – doskonale sprawdza się to podczas wyprzedzania. Serwisem turbosprężarek zajmują się wyspecjalizowane firmy, których pracownicy posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenie. Ofertę takiego specjalistycznego serwisu znajdziemy na stronie www.turbojulita.pl.
Notka prasowa / art. sponsorowane