• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Trudne Wybory: Suzuki Vitara – stara vs nowa

Paweł Kaczor Autor Paweł Kaczor
02/03/2023
w Fascynacje, Nowe, Używane
0
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 11

Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 11

529
SHARES
4.8k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Suzuki Vitara to jeden z wielu modnych crossoverow aktualnie dostępnych na rynku. Podwyższone nadwozie, szeroko pojętą praktyczność oraz w przypadku nowej, hybrydowej odmiany niewielki apetyt na paliwo są gotowym przepisem na popularne, współczesne auto. Patrząc na Suzuki Vitarę pierwszej generacji trudno jest znaleźć jakiekolwiek podobieństwa obu modeli. Jak się jednak okazuje, wspólne cechy schowały się w dość zaskakującym miejscu.

O popularności SUV-ów i crossoverów napisano już chyba wszystko. Te świetnie sprzedające się modele odmieniane są przez wszystkie przypadki, a poszczególni producenci robią wiele, aby przeciągnąć klientów na swoją stronę. Nowe Suzuki Vitara nie ma łatwego życia. Musi się mierzyć z bardzo liczną konkurencją, która pod wieloma względami prezentuje bardzo wysoki poziom. Ale po kolei…

Warto przeczytać

Test: Seat Ateca 1.5 TSI 150 KM – rodzinny SUV z Hiszpanii

Tanie crossovery sprzed ery crossoverów

5 minut z… Ford Mustang GT Convertible

Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 18
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 18

Suzuki Vitara mk1 – prawdziwa terenówka

W roku 1988 o SUV-ach, a tym bardziej o crossoverach nikt nie słyszał. Oferowane wówczas samochody dawały się sklasyfikować w dużo łatwiejszy i przejrzysty sposób. Limuzyny były po prostu limuzynami, sportowe modele przybierały formę typowego coupé, a dzisiejsze SUV były typowymi terenówkami. Po prostu. Debiutujące w 1988 roku Suzuki Vitara należało do tej ostatniej kategorii.

Niewielki japoński samuraj (Suzuki w swojej ofercie miało kiedyś model o takiej nazwie) oparty jest na klasycznej ramie. Stylistyka zewnętrzna jest do bólu prosta ze zdecydowaną przewagą prostych i dość siermiężnych linii. Finezja i polot? Następne pytanie proszę. Chociaż za swoisty przejaw ekstrawagancji uznać można brezentowy dach oferowany w wersji 2-drzwiowej.

stara Suzuki Vitara 28
stara Suzuki Vitara 28

Pierwsza Vitara dostępna była jako auto 2-, 3- lub 5-drzwiowe. W przypadku tej pierwszej odmiany przestronność kabiny, delikatnie mówiąc jest dyskusyjna. O ile z przodu da się jeszcze podróżować w relatywnie komfortowych warunkach, o tyle kanapę lepiej potraktować jako dodatkowe miejsce na bagaże. Tym bardziej, ze bagażnik nie grzeszy pojemnością i może pomieścić raptem 119 litrów bagażu.

Jakość materiałów we wnętrzu ciężko jest oceniać przez pryzmat współczesnych standardów. W kabinie dominuje twardy plastik, który w lepszym lub gorszym stylu (w zależności od użytkowania auta) zniósł próbę czasu. Podobnych słów można użyć w odniesieniu do wyposażenia. W starej Vitarze znajdziemy tylko to, co było najważniejsze w autach tej klasy ponad 30 lat temu. Dodam, ze do takich niezbędnych elementów nie należała chociażby klimatyzacja. Jednak pierwsza Vitara swoje mocne strony skupiała w innych miejscach.

stara Suzuki Vitara 10
stara Suzuki Vitara 10

Wolnossący silnik i napęd 4×4

Auto dostępne było m.in. z wolnossącym silnikiem benzynowym 1.6 l o mocy ok. 95 KM. Taka jednostka napędowa łączona była z 5-biegowym manualem lub automatem o 4 przełożeniach. 100 km/h pojawiało się na prędkościomierzu po upływie ponad 15 sekund, ale osiągi nie były najważniejsze. Najważniejszy był napęd, który przede wszystkim miał dawać sobie radę poza utwardzonymi szlakami.

Pierwsza generacja Vitary nie jest najbardziej komfortowym samochodem. Ramowa konstrukcja, podniesione zawieszenie oraz mało precyzyjny układ kierowniczy nie czynią z niej świetnego kompana każdej podróży. Na dodatek, powyżej 100 km/h w kabinie robi się głośno, co także daje do zrozumienia, ze Vitara na autostradzie nie czuje się jak przysłowiowa ryba w wodzie. Wystarczy jednak zjechać z utartych szlaków, aby poznać prawdziwą siłę samochodu.

stara Suzuki Vitara 16
stara Suzuki Vitara 16

Standardowo napędzane są koła tylnej osi. Za pomocą męskiej wajchy można dołączyć napęd kół przednich. Na pokładzie jest także reduktor. Dodajmy do tego rozsądny prześwit oraz krótkie przednie i tylne zwisy, aby uzyskać bardzo sprawne auto terenowe.

Terenowe aspiracje i możliwości zostały docenione po latach. Wiele aut, w tym to widoczne na zdjęciach zostało solidnie przerobionych na rasowe przeprawówki. Prosta konstrukcja, sprawny napęd oraz duże możliwości modyfikacji przekonały do starszej Vitary wiele osób.

Koniec produkcji modelu nastąpił w 1997 roku. Następcą Vitary została Grand Vitara, która jednak, jak już sugeruje nazwa byka autem większym, pozycjonowanym wyżej. Grand Vitara w dalszym ciągu miała ramową konstrukcje i nie bała się jazdy w teranie, ale z każdą kolejną generacją stawała się bardziej SUV-e niż dość siermiężną terenówką. Produkcję modelu zakończono w 2014 roku, w którym to powrócono do nazwy Vitara (bez Grand). Zupełnie nowy model stał się pełnoprawnym i modnym crossoverem.

stara Suzuki Vitara 28
stara Suzuki Vitara 28
stara Suzuki Vitara 23
stara Suzuki Vitara 23
stara Suzuki Vitara 20
stara Suzuki Vitara 20
stara Suzuki Vitara 17
stara Suzuki Vitara 17
stara Suzuki Vitara 16
stara Suzuki Vitara 16
stara Suzuki Vitara 15
stara Suzuki Vitara 15
stara Suzuki Vitara 13
stara Suzuki Vitara 13
stara Suzuki Vitara 10
stara Suzuki Vitara 10
stara Suzuki Vitara 11
stara Suzuki Vitara 11
stara Suzuki Vitara 8
stara Suzuki Vitara 8
stara Suzuki Vitara 6
stara Suzuki Vitara 6
stara Suzuki Vitara 5
stara Suzuki Vitara 5
stara Suzuki Vitara 2
stara Suzuki Vitara 2
stara Suzuki Vitara 1
stara Suzuki Vitara 1

Zupełnie nowa Vitara

Stylistyka zewnętrza nowej Vitary nie da się porównać do karoserii pierwowzoru. Auto ma modne, współczesne kształty i dostępne jest tylko w wersji 5-drzwiowej. Materiałowy dach znany z poprzednika? Dziś byłaby to zbyt duża ekstrawagancja. Zamiast niego wystarczyć musi kontrastowe w stosunku do reszty karoserii malowanie górnej części nadwozia.

Wnętrze nowej Vitary nie jest przesadnie nowoczesne. Przynajmniej jeśli chodzi o design oraz rodzaj pokładowych instrumentów. Zegary są w pełni analogowe ,a komputer pokładowy obsługuje się archaicznymi „patykami”. Przejawem nowoczesności jest dotykowy ekran systemu multimedialnego. Menu jest proste, chociaż niektóre wirtualne przyciski są zbyt małe. Plus za klasyczny panel klimatyzacji. Minus za brak pokrętła głośności (obsługa tej funkcji przy pomocy wirtualnego suwaka potrafi być irytująca).  Materiały wykończeniowe? Twarde, ze zdecydowaną przewaga niezbyt wyszukanego plastiku.

Nowa Suzuki Vitara 7
Nowa Suzuki Vitara 7

W porównaniu z protoplastą znacznie zmieniła się praktyczność nowej Vitary. Nie ma w tym nic odkrywczego, ponieważ w obecnych czasach nikt nie kupiłby crossovera, który nie miałby przestronnego wnętrza czy pojemnego bagażnika. Nowa Vitara bez problemu przewiezie 4 dorosłe osoby. Z piątką na pokładzie też da radę, chociaż osoba siedząca pośrodku tylnej kanapy nie będzie zadowolona z zajmowanego miejsca. Bagażnik? 375 litrów.

Egzemplarz widoczny na zdjęciach to będąca nowością w gamie Vitary wersja Strong Hybrid. W nomenklaturze Suzuki oznacza to nic innego jak klasyczną hybrydę (wersje Hybrid bez Strong, są w Suzuki tak zwanymi miękkimi hybrydami). Pod jej maska pracuje 1.5-litrowy silnik benzynowy wspomagany jednostką elektryczną. I właśnie silnik, jest tym, co poniekąd łączy oba modele.

Nowa Suzuki Vitara 1
Nowa Suzuki Vitara 1
Nowa Suzuki Vitara 2
Nowa Suzuki Vitara 2
Nowa Suzuki Vitara 3
Nowa Suzuki Vitara 3
Nowa Suzuki Vitara 4
Nowa Suzuki Vitara 4
Nowa Suzuki Vitara 5
Nowa Suzuki Vitara 5
Nowa Suzuki Vitara 6
Nowa Suzuki Vitara 6
Nowa Suzuki Vitara 7
Nowa Suzuki Vitara 7
Nowa Suzuki Vitara 8
Nowa Suzuki Vitara 8
Nowa Suzuki Vitara 9
Nowa Suzuki Vitara 9

Wolnossący i oszczędny silnik

Oczywiście w przypadku starej odmiany Vitary o jakimkolwiek elektrycznym wsparciu silnika benzynowego nie może być mowy. Jednak wolnossący charakter obu jednostek napędowych, zbliżona moc oraz osiągi, które na nikim nie robią wrażenia w obu przypadkach można spiąć jedną klamrą. Ciekawostką może być również fakt, ze benzynowy silnik 1.5 l pracujący pod maską nowej Vitary pamięta jeszcze czasy Swifta z początku lat 2000. Chociaż tego faktu nikt z Suzuki oficjalnie nie potwierdza.

Jak jeździ nowa Vitara w wersji Strong Hybrid? Zdecydowanie widać i czuć, ze jest to auto typowo miejskie, które nie wzbrania się przed jazdą drogami szybkiego ruchu. Współczesne, zauważalnie inne w codziennym użytkowaniu od wiekowego i bardziej siermiężnego poprzednika.

Nowa Suzuki Vitara 9
Nowa Suzuki Vitara 9

Niewątpliwą zaletą układu napędowego jest umiarkowany apetyt na paliwo. Wyniki w okolicy 6 l na 100 km w cyklu mieszanym są codziennością. W gęstym ruchu miejskim spalanie wzrasta nieznacznie. Jedynie przy prędkościach autostradowych hybrydowa Vitara przestaje być abstynentem.

Chęć spożywania umiarkowanych dawek paliwa okupiona jest słabymi osiągami. Układ napędowy generuje 116 KM. Standardem tej odmiany jest zautomatyzowana przekładnia, która skutecznie tłumi jakiekolwiek dynamiczne zapędy. Na dodatek, ze względu ma swoją konstrukcje, przy każdej zmianie biegu półautomat stwarza wrażenie, jakby musiał wziąć głęboki wdech, a dopiero potem był w stanie wbić odpowiedni bieg. Wszystko to sprawia, że 100 km/h osiągane jest po ponad 13 sekundach.

Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 21
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 21

Podobne czy jednak bardzo różne?

Czy nowa Vitara odziedziczyła po swoim przodku jakiekolwiek zdolności terenowe? Co prawda w ofercie są wersje z napędem 4×4, ale jest to zupełnie inny rodzaj napędu (mniej sprawny w wymagającym terenie). Na dodatek, gro odmian nowej Vitary, w tym prezentowana posiada tylko przedni napęd. O jakichkolwiek zdolnościach terenowych nie może być tu mowy. Chociaż z drugiej strony, obecni klienci tego typu aut oczekują od samochodów bezproblemowego radzenia sobie z krawężnikami, a nie przemierzania wzdłuż i wszerz piaskarni w Kołbieli.

Pokazanie dwóch generacji Suzuki Vitary doskonale zobrazowało, jak bardzo zmieniła się motoryzacja. Rewolucyjnych wręcz zmian nie byłoby jednak, gdyby nie oczekiwania klientów, które także mocno ewoluowały. Kiedyś Suzuki Vitarę kupował człowiek, który potrzebował jej ponadprzeciętnych zdolności terenowych. Pierwsza Vitara nawet nie miała zamiaru udawać, ze jest wszechstronnym autem, które sprawdzi się na wielu płaszczyznach. To była i jest prawdziwa terenówka.

Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 15
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 15

Nowa Vitara także niczego nie udaje. Nie udaje auta…. terenowego. To pełnoprawny, modny, współczesny crossover. Praktyczny, rozsądny a wersji Strong Hybrid bardzo oszczędny, chociaż nieco ospały.

Paweł Kaczor

Zdjęcia Suzuki Vitara mk1 vs mk2:

Nowa Suzuki Vitara 1
Nowa Suzuki Vitara 1
Nowa Suzuki Vitara 2
Nowa Suzuki Vitara 2
Nowa Suzuki Vitara 3
Nowa Suzuki Vitara 3
Nowa Suzuki Vitara 4
Nowa Suzuki Vitara 4
Nowa Suzuki Vitara 5
Nowa Suzuki Vitara 5
Nowa Suzuki Vitara 6
Nowa Suzuki Vitara 6
Nowa Suzuki Vitara 7
Nowa Suzuki Vitara 7
Nowa Suzuki Vitara 8
Nowa Suzuki Vitara 8
Nowa Suzuki Vitara 9
Nowa Suzuki Vitara 9
stara Suzuki Vitara 1
stara Suzuki Vitara 1
stara Suzuki Vitara 2
stara Suzuki Vitara 2
stara Suzuki Vitara 5
stara Suzuki Vitara 5
stara Suzuki Vitara 6
stara Suzuki Vitara 6
stara Suzuki Vitara 8
stara Suzuki Vitara 8
stara Suzuki Vitara 10
stara Suzuki Vitara 10
stara Suzuki Vitara 11
stara Suzuki Vitara 11
stara Suzuki Vitara 13
stara Suzuki Vitara 13
stara Suzuki Vitara 15
stara Suzuki Vitara 15
stara Suzuki Vitara 16
stara Suzuki Vitara 16
stara Suzuki Vitara 17
stara Suzuki Vitara 17
stara Suzuki Vitara 20
stara Suzuki Vitara 20
stara Suzuki Vitara 23
stara Suzuki Vitara 23
stara Suzuki Vitara 28
stara Suzuki Vitara 28
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 3
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 3
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 10
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 10
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 11 1
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 11 1
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 13
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 13
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 14
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 14
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 15
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 15
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 16
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 16
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 17
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 17
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 18
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 18
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 20
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 20
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 21
Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 21
Tagi: suvsuzukiSuzuki Vitaraterenówkatrudne wyboryvitara
Poprzedni post

Volkswagen Golf R będzie elektrykiem?

Następny post

Kia zdradza informacje o EV9

Paweł Kaczor

Paweł Kaczor

Umysł ścisły zafascynowany czterema kółkami. Łączy zamiłowanie do komputerów, fotografii oraz samochodów w jedną zgrabną całość. Przygodę z motoryzacją zaczynał od nieśmiertelnego Fiata 126p rodziców, którego z czasem zamienił na małe i równie dobrze rozpoznawalne Deawoo Matiz. Nie lubi schematów i szablonów. Ceni zarówno prostotę Skody Fabii, jak i francuską pomysłowość nieznającą granic. Wielbiciel silników V8, który powoli przekonuje się do elektrycznej motoryzacji. Fan klasyków i youngimerów, na co dzień mający styczność z samochodowymi nowościami.

Podobne artykuły

Seat Ateca 88

Test: Seat Ateca 1.5 TSI 150 KM – rodzinny SUV z Hiszpanii

Autor Redakcja Motopodprad
29/03/2023
0

Seat Ateca to pierwszy SUV produkowany przez tego producenta, który zadebiutował w 2016 roku. W 2021 przeszedł facelifting, dzięki czemu...

tanie crossovery zestawienie

Tanie crossovery sprzed ery crossoverów

Autor Bartłomiej Puchała
28/03/2023
0

Znaleźliśmy siedem samochodów, które dziś nazwalibyśmy "crossover", ale w czasach ich produkcji nikt o czymś takim nie słyszał. Przyzwyczailiśmy się...

Ford Mustang Cabrio 2023 80

5 minut z… Ford Mustang GT Convertible

Autor Konrad Stopa
28/03/2023
0

Ford Mustang był i będzie zawsze fajnym autem! O ile pod maską macie V8, to każda jego wersja jest niezłym...

lr def 16

Test: Land Rover Defender 3.0D X-Dynamic HSE 110 – czy to jeszcze terenówka?

Autor Redakcja Motopodprad
27/03/2023
0

Defender to prawdziwa motoryzacyjna ikona. Jego pierwsza generacja była produkowana przez ponad 30 lat i przez ten czas solidnie zapracowała...

Następny post
Kia EV9 1

Kia zdradza informacje o EV9

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET