Ford Mustang Mach-E oraz MG Cyberster. Dwa totalnie różne auta. Amerykański SUV oraz chiński roadster. Na pierwszy rzut oka ich porównanie może przypominać debatę na temat wyższości fortepianu nad harfą. Jak się jednak okazuje, elektryczny Mustang i roadster od MG mają ze sobą bardzo dużo wspólnego.
Cyberster pokazuje, że Chińczycy w tańcu nie zamierzają unikać trudnych kroków. Chiński producent nudnych hatchbacków i nudnych crossoverów dla równie nudnych ludzi pokazuje, że ma fantazję! Cyberster jest właśnie taką fantazją, która wbrew pozorom ma oczywiste korzenie. Kilkadziesiąt lat temu, gdy Chińczycy powoli odkrywali koło, Brytyjczycy z MG produkowali zacne roadstery. Teraz, gdy Brytyjczycy oddali wszystkie (no prawie) swoje marki w obce ręce mogą być delikatnie dumni, chociaż może ciut zmieszani faktem, że Cyberster jest hołdem dla brytyjskich aut bez dachu.
Zdjęcia Ford Mustang Mach-e:










Ford także potrafi zaszaleć i nie będzie stał w koncie na tym dancingu. Mustang Mach-E jest strzałem prosto w udo ortodoksyjnego fana Mustanga. Bo przecież wiadomo, jak Mustang, to coupe, jak Mustang, to V8! Tymczasem Mustang w wydaniu Mach-E jest elektrycznym crossoverem! Piekło zamarzło, Żabka zbankrutowała! Jakby tego było mało, Ford idzie jeszcze krok dalej oferując elektrycznego Mustanga w wersji Rally! Mustang i rajdy? No właśnie! Chociaż akurat w rajdach Ford (niekoniecznie Mustang) osiągnął naprawdę wiele!
Rzeczy oczywiste
Oba auta są na swój sposób nieoczywiste, a może nawet kontrowersyjne. Oba auta w oczywisty sposób także się od siebie różnią. Ford zabierze na pokład 5 osób, ma dwa bagażniki o słusznej pojemności i obroni się jako w miarę racjonalny wybór. MG Cyberster zabierze na pokład kierowcę i pasażera, bagażnik ma jeden i to raczej niewielki (200 litrów), a racjonalność jego wyboru będzie mocno dyskusyjna (raczej nie przekonasz żony, że akurat takiego auta potrzebujecie). Tych cech nie ma nawet co porównywać. Ale…

Ten sam napęd
Zarówno jedno, jak i drugie auto ma elektryczny napęd. I zarówno w jednym, jak i drugim przypadku ów napęd budzi skrajne emocje. Mustang na prąd? Prawdziwy roadster zasilany energią z akumulatora? Śmiechom nie było końca…
Śmiechy jednak ucichną jeśli wszystkim śmieszkom zacytujemy cyferki tego elektrycznego napędu. MG Cyberster ma napęd AWD, 510 KM oraz 725 Nm. Setkę robi w 3,2 sekundy. Ford Mustang Mach-E Rally ma 487 KM oraz 950 Nm. Setkę robi w 3,8 sekundy! Czad co? Oba samochody są piekielnie mocne i piekielnie szybkie i w obu tak samo brakuje mi dźwięku. Nudny SUV na prąd? Nudny crossover? Ok, tam może być cicho. Ale w aucie do zabawy aż prosi się o hałas wydobywający się z rur wydechowych. Niestety, tutaj trzeba obejść się smakiem. A propos zabawy…

Będzie zabawa
MG Cyberster ze swoimi unoszonymi do góry drzwiami wygląda jak zabawka. Zabawka, dla dużych chłopców. Od razu widać, że to auto jest celebrytą i kradnie spojrzenia. Już sam wygląd sugeruje, że tutaj będzie zabawa, a chiński roadster sprawdzi się jako wodzirej.
Zdjęcia MG Cyberster:












Ford Mustang Mach-E Rally? On, co prawda nie ma unoszonych do góry drzwi, ale posiada ostry i rzucający się w oczy kolor lakieru, czarne pasy na masce, olbrzymi dachowy spojler, który mi kojarzy się z kultowym Focusem RS oraz białe felgi (czy tyko ja widzę tutaj wzór OZ Racing?). Wszystko to sprawia, że amerykański SUV jest niczym matchbox w skali 43:1. Tak, 43:1, a nie 1:43! Wygląd, wyglądem, ale jak one jeżdżą!
Zabawy ciąg dalszy
MG Cyberster jest piekielnie szybki. Setkę robi szybciej, niż ty zdążysz przeczytać to zdanie. Siedzi się w nim nisko (chociaż ze względu na baterie nie aż tak nisko, jak można by oczekiwać), można zdjąć dach i poczuć wiatr we włosach, a jakby tego było mało cała zabawa nie skończy się (jak niektórzy myślą) po przejechaniu 100 km. Realny zasięg na jednym ładowaniu wynosi tutaj ponad 300 km.

Mach-E Rally także jest piekielnie szybkim samochodem. On także daje ogrom frajdy z jazdy, chociaż jest nastawiony na nieco inne ekscesy. Podwyższone zawieszenie (2 cm względem zwykłego Mach E) oraz dodatkowy tryb jazdy RallySport sprawiają, że to auto nie tylko nie boi się krawężników, ale błaga wręcz o ostrą jazdę na szutrze. Elektryczny Mustang ochoczo zamiata tyłem (bardziej ochoczo niż MG). Amerykaniec także pokona ponad 300 km na jednym ładowaniu. Chociaż Mustang ma większe akumulatory o pojemności 91 kWh (Cyberster 77 kWh), które powinny dać większy zasięg.
Takie mamy czasy
Lecimy dalej. Kolejne podobieństwa? Wnętrza! Ok, jak już wspomniałem Ford jest rodzinny i przestronny, a MG nie jest ani rodzinne, ani przestronne. Ale to, co fundują nam obaj producenci doskonale pokazuje w jakich motoryzacyjnych czasach żyjemy,
Wnętrze Cyberstera ma cztery ekrany. Trzy z nich są dotykowe. Obsługa wymaga dłuższej chwili przyzwyczajenia, poznania auta oraz… wprawy w trafianiu w niewielkie wirtualne przyciski. Elektryczny Mustang nie wymaga aż takiej ekwilibrystyki, ale on także stawia na dotyk. Ma gigantyczny centralny wyświetlacz, minimalistyczne wirtualne zegary i zdecydowanie mało oldschoolowy kokpit. Klasycznego Mustanga w tym zero, nowoczesnego SUV-a aż za dużo.

Ceny?
Jak się okazuje ceny prezentowanych aut także są podobne. Topowy MG Cyberster kosztuje 300 tys. zł (bez jednego tysiąca). Ford Mustang Mach-E w wydaniu Rally około 320 tys. zł. Ok, Ford jest droższy, ale różnica nie jest diametralna. Cyberstera da się kupić około 23 tys. zł taniej. Wersja RWD o mocy 340 KM została wyceniona na 277 tys. zł. Elektrycznego Mustanga da się kupić… 100 tys. zł taniej. Ale podstawowy Mach-E jest tylko nudnym SUV-em z nazwą budzącą kontrowersje i poruszenie.
Różne a jednak podobne. Podobne, a jednak… chyba nikt nie patrzy na opisywane samochody w kategorii konkurentów, w kategorii, co wybrać. Roadster od MG oraz elektryczny „rajdowy” Mustang to wybory pozbawione rozsądku. Oba auta są niczym serce w starciu z rozumem. Są niczym pragnienie na tle Sprite. Nie mają szans na bycie hitami sprzedaży, nie mają szans na opanowanie polskich ulic. A szkoda… bo w życiu trzeba mieć nie tylko pieniądze, ale także fantazję…
Paweł Kaczor
Zdjęcia Ford Mustang Mach-e vs MG Cyberster:















