• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Trudne wybory: Ford Explorer V vs Ford Explorer IV

Paweł Kaczor Autor Paweł Kaczor
12/01/2023
w Fascynacje, Nowe, Używane
0
Explorer vs Explorer 12

Explorer vs Explorer 12

330
SHARES
3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Po wielu latach nieobecności Ford Explorer powrócił do Europy! Zupełnie nowa, szósta już odsłona tego amerykańskiego SUV-a dostępną jest w wersji hybrydowej o mocy ponad 450 KM! Ile pali, jak ponad 5-metrowe nadwozie sprawdza się w polskich realiach oraz co łączy go z klasycznym Explorerem IV generacji? Odpowiedzi na te pytania poznałem podczas pewnego, mroźnego spotkania.

Świat poznał Forda Explorera w 1990 roku. To właśnie wtedy Ford zaprezentował swojego nowego SUV-a, który stał się prawdziwym hitem sprzedaży w Stanach Zjednoczonych oraz mocno przyczynił się do spopularyzowania tego typu aut za oceanem. Ciekawostką był Ford Explorer Sport, który posiadał tylko jedną parę drzwi.

Warto przeczytać

Test: Volkswagen ID.5 GTX – elektryczne GTI?

Test: Ford Explorer – duch zza oceanu

Trudne Wybory: Opel Astra – stara vs nowa

Nowy Explorer pojawił się raptem 4 lata po debiucie pierwszej generacji. Co prawda nowa odsłona zyskała miano generacji numer dwa, ale de facto była tylko mocniej zmodyfikowanym, starym Explorerem.

Explorer vs Explorer 21
Explorer vs Explorer 21

Zupełnie nowy model, w pełnym tego słowa znaczeniu pojawił się w 2000 roku. Chociaż 5 lat później Ford znów powtórzył dobrze znany schemat. IV już generacja była tylko zmodyfikowaną ”trójką” i nie zwiastowała prawdziwej rewolucji. Rewolucji, która nastała wraz z debiutem piątej odsłony model, który zapoczątkował nowy styl Explorera kontynuowany w przypadku najnowszej i zarazem prezentowanej generacji.

Duży i większy

Amerykańskie SUV-y rządzą się swoimi prawami. Auto, które dla nas, Europejczyków jest duże, niekoniecznie tak duże może być w amerykańskiej skali. Widoczny na zdjęciach Ford Explorer IV generacji mierzy niespełna 5 metrów długości (do 5 metrów brakuje 10 cm). Jednak długość jego najnowszego wcielenie z łatwością przekracza 5 metrów! Na dodatek, szerokość bez lusterek wynosząca ponad 2 metry także budzi uznanie. Niezależnie od generacji, Explorer to duże auto. Chociaż Amerykanie mają odmienne zdanie na ten temat…

Explorer vs Explorer 16
Explorer vs Explorer 16

O ile wymiary obu widocznych samochodów są po prostu imponujące i dość podobne, o tyle ich stylistyka zewnętrzna to dwie zupełnie różne motoryzacyjne epoki.

Explorer IV był typowym, amerykańskim SUV-em. Podobnym nie tylko do swojego poprzednika, ale także do swojego pierwowzoru. Twórcy auta uznali jego design za sprawę drugorzędna. Wraz z każdą kolejną generacja poprawiali zmarszczki, pudrowali niedoskonałości, ale nie wprowadzali rewolucji do dobrze znanego i rozpoznawalnego produktu. Czy Explorer IV generacji wyróżnia się czymś na drodze oprócz swoich gabarytów? Pomijając barwy wozu medycznego, które brał udział w sesji zdjęciowej, wrażenie może robić wiele chromowanych elementów, które mocno kojarzą się z autami prosto z USA. Spotkanie jednej ze starszych generacji Explorera na żywo jest niczym przeniesienie się na plan jakiegoś amerykańskiego filmu sprzed lat.

Subskrybuj nas na Youtube!

Najnowsze, czyli szóste już wcielenie Explorera to zupełnie inna stylistyczna bajka. Model jest rozwinięciem swojego poprzednika, który totalnie zerwał z dość mdłą kreską nadwozia. Nowy Explorer ma potężny grill (plastikowy ze względu na aktualne normy bezpieczeństwa), stosunkowa małe boczne okna oraz tylną część nadwozia przywodzącą na myśl nowe SUV-y z… Korei. Całość przykuwa wzrok.

Explorer vs Explorer 11
Explorer vs Explorer 11

Co słuchać we wnętrzu?

Po wnętrzu IV generacji opisywanego modelu widać już ząb czasu. Co prawda kabina jest przestronna i dużo w niej skóry, ale ogólny projekt deski rozdzielczej nie przypomina już współczesnych standardów. Nie sposób także pominąć drewnianych wstawek, które… drewniane nie są (to plastik udający drewno), dużego lewarka automatycznej skrzyni biegów (przypomina swoim kształtem przyrząd do masażu mięśni kegla) oraz zielonego podświetlenia i wielu fizycznych przycisków. Warto wspomnieć, że ta generacja Explorera mogła już posiadać duży ekran pokazujący m.in. wskazania nawigacji. Jak na tym tle wypada najnowsze wcielenie?

Więcej ciekawych porównań znajdziesz tutaj

Pierwsze co rzuca się w oczy tuż po zajęciu miejsca w kabinie jest wszechobecna przestrzeń. Nowy Explorer to duże auto nie tylko z zewnątrz. Drugim elementem jest swoista amerykańskość, która miesza się z elementami dobrze znanymi z na wskroś europejskich Fiesty, Pumy czy Focusa. Z jednej strony panel klimatyzacji przypomina meblościankę, fotele są bardzo obszerne, a deska rozdzielcza została pokryta skórą z wstawkami przypominającymi drewno. Z drugiej, pionowy ekran systemu multimedialnego oraz cyfrowe zegary. Całość wygląda dość… osobliwie, ale potrafi budzić skrajne odczucia. Tym bardziej, że pionowy ekran systemu multimedialnego wyświetla jedynie na 50% swojej powierzchni obraz z kamery cofania czy widok nawigacji z Apple CarPlay lub Android Auto.

Explorer vs Explorer 43
Explorer vs Explorer 43
Explorer vs Explorer 27
Explorer vs Explorer 27

Silnik – kiedyś i dziś

Pod maską Explorera IV generacji mógł pracować jeden z dwóch silników. Mniejszy miał pojemność 4 litrów oraz 6 cylindrów w układzie V. Większy, 4,6 litra oraz 8 cylindrów. Obie te jednostki napędowe znane są m.in. z Forda Mustanga.

Słabsza jednostka napędowa oferowała około 210 KM. Mocniejsza około 290 KM. Napęd na cztery koła oraz klasyczna, ramowa konstrukcja pozwalały na zjazd z utwardzonych dróg. Chociaż relatywnie duża moc silnika V8 oraz wyżej wspominana ramowa konstrukcja były specyficznym połączeniem na drogach asfaltowych, o czym nieco później.

Najnowszy Ford Explorer oferowany jest u nas tylko i wyłącznie z jednym silnikiem. Dostępna jest tylko hybrydowa w wersji plug-in. Nuda? Niekoniecznie. Układ napędowy nowego SUV-a Forda oferuje 457 KM oraz aż 825 Nm maksymalnego momentu obrotowego! Skrzynia biegów? 10-biegowy automat. Napęd? 4×4? Osiągi? 6 sekund niezbędne do osiągnięcia 100 km/h.

Explorer vs Explorer 37
Explorer vs Explorer 37
Explorer vs Explorer 30
Explorer vs Explorer 30

No to jazda!

Wcześniej wspomniałem, ze połączenie silnika V8 z nadwoziem opartym na ramie daje dość specyficzne wrażenia z jazdy. Na czym one polegają? Z jednej strony silnik ma na tyle dużo mocy, że auto ochoczo wyrywa do przodu. Z drugiej, zawieszenie jest na tyle miękkie i rozkołysane, że zdecydowanie lepiej jest jeździć szybko i na wprost niż dynamicznie zmieniać kierunek jazdy podpierając się lusterkami. Plus za niepowtarzalny dźwięk silnika oraz charakter. Spalanie? A kto by się tym przejmował! Amerykańskie V8 swoje wypić musi!

Dzięki wsparciu silnika elektrycznego, średni apetyt na paliwo w nowym Explorerze budzi większą ciekawość. Auto potrafi przejechać na samym prądzie około 30 km. Po takim dystansie można podłączyć Explorera do prądu i po kilku h znów cieszyć się możliwością bezemisyjnej podróży. A co w przypadku, gdy prąd się całkowicie wyczerpie, a w pobliżu nie będzie akurat gniazdka pozwalającego na uzupełnienie energii elektrycznej? W takim przypadku auto będzie zachowywało się jak typowa hybryda zadowalając się w cyklu mieszanym około 12 l/100 km.

Explorer vs Explorer 26
Explorer vs Explorer 26
Explorer vs Explorer 40
Explorer vs Explorer 40

Wysoka moc oraz potężny moment obrotowy zapewniają bardzo dobre osiągi. Jednak wrażenia zza kierownicy są mocno nieoczywiste. Nowy Explorer zaskakuje dynamiką! Niesamowicie chętnie i z dużą łatwością nabiera prędkości. Nie ważne czy mówimy o ostrym starcie z miejsca, czy o przyspieszeniu od 80 km/h do 140 km/h. 3-litrowy silnik benzynowy wspomagany kompresorem robi przysłowiową robotę wydobywając przy tym z siebie miły dla ucha odgłos (chociaż nie tak charakterny jak stare V8).

Pozytywne odczucia budzi również kalibracja zawieszenia. Jest komfortowo. Bardzo komfortowo. Ale dynamiczne starty nie powodują unoszenia przedniej maski niczym w rozpędzającej się motorówce. Również szybciej pokonywane zakręty nie wywołują choroby morskiej. Chociaż auto ma ponad 5 metrów długości więc ciężko jest nazwać go sportowcem. Chyba, że za sport uznamy wpasowanie tego motoryzacyjnego kolosa w statystyczne miejsce parkingowe pod polskim dyskontem…

Explorer vs Explorer 25
Explorer vs Explorer 25
Explorer vs Explorer 44
Explorer vs Explorer 44

Cena i podsumowanie

Ceny klasycznego Explorera IV generacji zależą od stanu technicznego auta, wersji silnikowej i wyposażenia oraz od… fantazji sprzedającego. Na rynku spotkać można spotkać tanie egzemplarze, które wymagają nie tylko dużo serca, ale jeszcze więcej pieniędzy w celu przywrócenia im świetności. Są także bardzo zadbane odmiany kosztujące o wiele większe pieniądze. Zdecydowanie łatwiej jest w przypadku najnowszej, salonowej wersji.

Nowy Ford Explorer kosztuje co najmniej 411 500 zł (wersja ST-Line). Testowana odmiana Platinium (bardziej luksusowa) to koszt 413 500 zł. Drogo? W tej kwocie otrzymujemy kawał auta. Przestronnego, praktycznego, bardzo dobrze wyposażonego. Szybkiego, dynamicznego, z mocnym, ale i bardzo oszczędnym nowoczesnym układem napędowym. Wszystkie te cechy zdają się odzwierciedlać cenę. Jednak problem nowego Forda Explorera sprzedawanego w naszym kraju może leżeć gdzie indziej.

Explorer vs Explorer 36
Explorer vs Explorer 36
Explorer vs Explorer 17
Explorer vs Explorer 17

Polski klient jest specyficzny. Gdy zobaczy metkę z kwotą ponad 400 000 zł przyczepioną do Forda może szeroko otworzyć usta. Za taka kwotę można już pokusić się o auta konkurencji z logo BMW, Mercedesa lub Audi. Wyposażenie oraz układ napędowy zejdą na dalszy plan. Liczył się będzie bardziej nobliwy znaczek, który zagra na nosie sąsiadom.

Ford Explorer to bez wątpienia auto kultowe. Kultowe dla Amerykanów. Ford Explorer na europejskich drogach także się sprawdzi. Jednak bardziej rozpoznawalna, lokalna czyli europejska konkurencja zdecydowanie bardziej kusi klientów. Zupełnie nowy Explorer jest bardzo dobrym i niemniej ciekawym samochodem. Czy zjedna sobie sympatię klientów? Gdyby spytać o to mieszkańców USA odpowiedź była by oczywista. Jednak w polskich realiach Explorer nie będzie miał łatwego życia i z pewnością nie będzie pierwszym wyborem osoby, która ma do wydania ponad 400 000 zł na nowego, dużego SUV-a.

Paweł Kaczor

Zdjęcia Ford Explorer V vs Ford Explorer IV:

Explorer vs Explorer 11
Explorer vs Explorer 11
Explorer vs Explorer 12 1
Explorer vs Explorer 12 1
Explorer vs Explorer 13
Explorer vs Explorer 13
Explorer vs Explorer 14
Explorer vs Explorer 14
Explorer vs Explorer 15
Explorer vs Explorer 15
Explorer vs Explorer 16
Explorer vs Explorer 16
Explorer vs Explorer 17
Explorer vs Explorer 17
Explorer vs Explorer 18
Explorer vs Explorer 18
Explorer vs Explorer 19
Explorer vs Explorer 19
Explorer vs Explorer 20
Explorer vs Explorer 20
Explorer vs Explorer 21
Explorer vs Explorer 21
Explorer vs Explorer 22
Explorer vs Explorer 22
Explorer vs Explorer 23
Explorer vs Explorer 23
Explorer vs Explorer 24
Explorer vs Explorer 24
Explorer vs Explorer 25
Explorer vs Explorer 25
Explorer vs Explorer 26
Explorer vs Explorer 26
Explorer vs Explorer 27
Explorer vs Explorer 27
Explorer vs Explorer 28
Explorer vs Explorer 28
Explorer vs Explorer 29
Explorer vs Explorer 29
Explorer vs Explorer 30
Explorer vs Explorer 30
Explorer vs Explorer 31
Explorer vs Explorer 31
Explorer vs Explorer 32
Explorer vs Explorer 32
Explorer vs Explorer 33
Explorer vs Explorer 33
Explorer vs Explorer 34
Explorer vs Explorer 34
Explorer vs Explorer 35
Explorer vs Explorer 35
Explorer vs Explorer 36
Explorer vs Explorer 36
Explorer vs Explorer 37
Explorer vs Explorer 37
Explorer vs Explorer 38
Explorer vs Explorer 38
Explorer vs Explorer 39
Explorer vs Explorer 39
Explorer vs Explorer 40
Explorer vs Explorer 40
Explorer vs Explorer 41
Explorer vs Explorer 41
Explorer vs Explorer 42
Explorer vs Explorer 42
Explorer vs Explorer 43
Explorer vs Explorer 43
Explorer vs Explorer 44
Explorer vs Explorer 44
Tagi: explorerfordford explorernowy vs starytrudne wybory
Poprzedni post

Dobry rok Alfa Romeo w Polsce

Następny post

Jak brzmi Alpine A110 GT ?

Paweł Kaczor

Paweł Kaczor

Umysł ścisły zafascynowany czterema kółkami. Łączy zamiłowanie do komputerów, fotografii oraz samochodów w jedną zgrabną całość. Przygodę z motoryzacją zaczynał od nieśmiertelnego Fiata 126p rodziców, którego z czasem zamienił na małe i równie dobrze rozpoznawalne Deawoo Matiz. Nie lubi schematów i szablonów. Ceni zarówno prostotę Skody Fabii, jak i francuską pomysłowość nieznającą granic. Wielbiciel silników V8, który powoli przekonuje się do elektrycznej motoryzacji. Fan klasyków i youngimerów, na co dzień mający styczność z samochodowymi nowościami.

Podobne artykuły

Volkswagen ID5 GTX 8

Test: Volkswagen ID.5 GTX – elektryczne GTI?

Autor Bartosz Kowalczyk
30/01/2023
0

To czy elektryki to przyszłość motoryzacji sprawa jest otwarta a w zasadzie nawet dyskusyjna, jednak nie ma co się obrażać...

Ford Explorer 36

Test: Ford Explorer – duch zza oceanu

Autor Konrad Stopa
27/01/2023
0

Marząc o amerykańskim śnie nie trzeba importować aut zza oceanu. Ford Explorer to typowy SUV z USA, którego możecie oficjalnie...

Opel Astra stara vs nowa 6

Trudne Wybory: Opel Astra – stara vs nowa

Autor Paweł Kaczor
26/01/2023
0

”Bierz nową Astrę i zrób z nią coś fajnego” – taki rozkaz usłyszałem niedawno. Odkąd Opel uśmiercił serię OPC słowa...

Hyundai Bayon

Test: Hyundai Bayon – kompaktowy crossover (prawie)idealny do miasta

Autor Damian Kaletka
25/01/2023
0

Hyundai Bayon jest dobry, ale nie jest doskonały.

Następny post
Alpine A110 GT 86

Jak brzmi Alpine A110 GT ?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET