Toyota zapowiedziała, że od 2026 r. wprowadzi nowy typ akumulatorów do swoich samochodów elektrycznych. Mają gwarantować 1000 km zasięgu.
Samochody elektryczne szturmują salony. Jednak w dalszym ciągu ich największą bolączką jest krótki zasięg w stosunku do długości ładowania. Toyota planuje to zmienić.
Toyota ogłosiła plany związane z produkcją samochodów elektrycznych na baterie po 2026 roku oraz akumulatorów trakcyjnych do tych aut.
Zasięg o wiele wiele większy niż obecnie
W 2026 roku Toyota wprowadzi na rynek pierwszy samochód elektryczny nowej generacji. Auto otrzyma zupełnie nową baterię, która pozwoli pokonać 1000 km na jednym ładowaniu. Akumulator będzie miał wyższą gęstość energii. Pojazd ma być też lepiej dopracowany pod kątem aerodynamiki i obniżenia masy.
Stosowana już w samochodach hybrydowych bipolarna struktura baterii zostanie zaadaptowana do potrzeb aut elektrycznych, wykorzystując ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe, które są tańsze. Ten rodzaj baterii może zostać wprowadzony do produkcji w latach 2026-2027.

Producent będzie wciąż rozwijać bipolarne baterie litowo-jonowe o wysokich osiągach, wykorzystujące niklową katodę. Spodziewana data wprowadzenia do produkcji to lata 2027-2028. Zasięg auta wykorzystującego taką baterię ma wynosić około 1100 km, a szacowany czas szybkiego ładowania to około 20 minut.
Kluczowy jest skład akumulatora
Jednak to nie koniec prac nad bateriami. Producent chce wprowadzić do nich stały elektrolit. Firma pracuje obecnie nad wprowadzeniem tego rodzaju baterii do samochodów hybrydowych, a także przyspiesza prace rozwojowe nad bateriami ze stałym elektrolitem do aut elektrycznych.
Pierwsze samochody z tą technologią mogą pojawić się na rynku w latach 2027-2028.
Bateria ze stałym elektrolitem ma pozwalać na przejechanie nawet 1200 km, a czas szybkiego ładowania ma wynosić do 10 minut. Toyota pracuje też nad innymi specyfikacjami tych baterii umożliwiającymi przejechanie nawet 1500 km.
Konrad Grobel
Fot. Toyota