Łącznie w 2018 roku zarejestrowano w Polsce 532 tys. nowych samochodów. Oto ranking najpopularniejszych marek i modeli!
Jak donosi IBRM Samar, w tym roku w naszym kraju zostało zarejestrowanych ponad 532 tysiące nowych samochodów. Rynek wzrósł o 9,35% rok do roku, a najbardziej widoczny wzrost widać w segmencie premium (+16,7%). Jest to spowodowane oczywiście niekorzystnymi dla klientów zmianami w udzielaniu leasingów na drogie auta, które weszły w życie 1 stycznia. Wielu przedsiębiorców zdecydowało się przyspieszyć swoje decyzje zakupowe, by załapać się na leasing jeszcze na starych zasadach. W pewnym momencie sporo zamieszania spowodowały także nowe normy WLTP. Dealerzy wiele aut rejestrowali na siebie, byle tylko zdążyć je wprowadzić do obiegu zanim ich sprzedaż stanie się nielegalna.
Rynek aut użytkowych o DMC do 3,5 tony także wzrósł o 13,8% w stosunku do 2017 r. Laur wśród dostawczaków zgarnęło Renault (10454 szt.) o włos wyprzedzając Fiata (10344 szt.). Dalsze pozycje zajmują Ford, Volkswagen, Peugeot i Iveco.
Oto Top 10 marek na rynku samochodów nowych w naszym kraju:
- Skoda – 68637 szt.,
- Volkswagen – 55130 szt.,
- Toyota – 55062 szt.,
- Opel – 33789 szt.,
- Ford – 31033 szt.,
- Renault – 25520 szt.,
- Dacia – 24561 szt.,
- Kia – 24371 szt.,
- Hyundai – 22474 szt.,
- Mercedes – 20403 szt.
Znów wyraźnie zwyciężyła Skoda jako ulubiona marka klientów flotowych. Firmy odpowiadają za ponad 72% sprzedaży wszystkich nowych aut, więc rzeczywiście ich wpływ ma duże znaczenie. Warto zwrócić uwagę jak małą przewagę ma Volkswagen nad Toyotą, choć warto podkreślić, że powyższe wyniki nie obejmują pięciu ostatnich dni roboczych grudnia. Walka o miejsca na pudle była więc zacięta do samego końca.
W tym roku na polskim rynku pojawiło się kilku nowych graczy. Oficjalnym importerem marki ALPINA został dealer Auto Fus, a rok zamknął z pięcioma sprzedanymi sztukami tych fenomenalnych aut. Ten sam dealer uzyskał autoryzację McLarena i sprzedał 6 sztuk brytyjskich supersportowców. Nowość w koncernie VAG, marka Cupra, zamyka rok z 4 szt. jedynego swojego modelu – Cupra Ateca. Nieco lepiej poszło Alpine – sportowe auto koncernu Renault znalazło 19 nabywców.
A to polskie bestsellery z podziałem na modele:
- Skoda Octavia: 21 125 egzemplarzy
- Skoda Fabia: 19 679
- Opel Astra: 15 282
- Volkswagen Golf: 14 190
- Toyota Yaris: 14 032
- Toyota Auris: 12 073
- Ford Focus: 11 126
- Dacia Duster: 9844
- Skoda Rapid: 9833
- Volkswagen Passat: 9192
- Nissan Qashqai: 8537
- Renault Clio: 8353
- Hyundai Tucson: 8065
- Fiat Tipo: 8059
- Skoda Superb: 8045
- Toyota Corolla: 7509
- Toyota C-HR: 7355
- Volkswagen Tiguan: 6847
- Dacia Sandero: 6446
- Opel Corsa: 6127
- Kia Sportage: 6082
- SEAT Leon: 6038
- Kia Ceed: 5838
- Renault Megane: 5533
- Volkswagen Polo: 5358
- Toyota RAV4: 4892
- Ford Fiesta: 4442
- Hyundai i20: 4390
- Volvo XC60: 4353
- Toyota Aygo: 4308
- Opel Insignia: 4273
- Hyundai i30: 4249
- Toyota Avensis: 4109
- Renault Captur: 3960
- Volkswagen Golf Sportsvan: 3949
- Skoda Citigo: 3798
- Suzuki Vitara: 3764
- Citroen C3: 3752
- Skoda Karoq: 3688
- Ford Mondeo: 3657
- Opel Mokka: 3560
- Mazda CX-5: 3539
- Skoda Kodiaq: 3384
- Ford Kuga: 3350
- Dacia Dokker: 3240
- Mazda CX-3: 3234
- Dacia Lodgy: 3095
- Peugeot 308: 3023
- Honda Civic: 2962
- SEAT Ibiza: 2951
Jak widać na liście raczej brakuje zaskoczeń. Brylują od lat te same modele, w których na przedzie jadą Octavia i Fabia oraz zawsze w czołówce Golf. Wiele z tych aut udało nam się w tym roku przetestować dla Was, więc zachęcamy do zapoznania się z materiałami ukrytymi w linkach.
Czy hegemonia Skody nad Wisłą skończy się w 2019? Niewiele na to wskazuje, ale wszystko zależy od nabywców. My cieszymy się, że jest w Polsce coraz więcej marek samochodów, także tych najbardziej ekskluzywnych. Polski rynek jest coraz ważniejszy w Europie i należy się z tego tylko cieszyć.
Bartłomiej Puchała