Jeep Renegade

TOP 10 – najtańsze nowe 300 KM

Ile trzeba zapłacić za samochody o mocy co najmniej 300 koni? Znaleźliśmy 10 najtańszych propozycji na polskim rynku.

300 koni mechanicznych to spore stadko. Zazwyczaj pozwala już na przyjemne przyspieszenie i nieco więcej adrenaliny. Jest to wartość, którą są w stanie osiągnąć wybrane modele popularnych marek, co w poprzednich zestawieniach się nie zdarzało. Przypomnijmy, że publikowaliśmy już Top 10 aut o mocy 400+ KM oraz podobne zestawienie dla modeli mających co najmniej 500 KM.

Tak jak poprzednio kwoty podane przy autach wyznaczają wartości brutto z oficjalnych danych i cenników producentów. Dotyczą modeli rocznika bieżącego i nie uwzględniają promocji ani żadnych dodatków z list wyposażenia opcjonalnego. Wszystkie wymienione auta są dostępne w oficjalnych, polskich sieciach dilerskich. Zaczynamy od miejsca 10.

10. Ford Mustang GT – od 198 110 zł

Obecność Mustanga może lekko dziwić. Jest to auto, które zwyciężyło w kategorii najtańszych aut  o mocach 400+. Teraz okazuje się, że cena Mustanga jest tak niska, że załapał się on do Top 10 także w niższej kategorii. Przypomnijmy tylko, że chodzi o wersję GT o mocy 450 KM z 5-litrowego V8. Przed liftingiem Ford byłby wyżej za sprawą tańszej wersji Ecoboost o mocy 317 KM, ale na przeszkodzie stanęły przepisy. Normy spalania wymusiły bowiem obniżkę mocy tego motoru do 290 KM, zatem nie mamy spełnionego kryterium mocy. Tak czy inaczej – imponujący wynik Mustanga po raz kolejny. Wyróżnienie w kategorii przyspieszenia – 4,6 s to najkrótszy czas sprintu do 100 km/h w tym zestawieniu.

Ford Mustang 2018 20 1024x683 TOP 10   najtańsze nowe 300 KM

9. Cupra Ateca – od 191 900 zł

Nowo utworzona marka Cupra miała w 2018 dość słabe początki. Sprzedano tylko 4 sztuki Ateki, a więc roczny wynik był skromniejszy od takich marek jak Rolls-Royce (14 szt.), czy McLaren (6 szt.). W 2019 powinno być lepiej, gdyż auto ma wiele zalet. Podstawową z nich jest 300-konny silnik 2.0 TSI przenoszący napęd przez skrzynię DSG na 4 koła. Poza tym Cupra Ateca nie ma na rynku konkurencji, bo po średniej wielkości SUV-a o mocy 300 koni trzeba sięgać głęboko do klasy premium. To już zupełnie inna półka cenowa.

Seat Ateca Cupra 2019 1024 2c 1024x721 TOP 10   najtańsze nowe 300 KM

8. Mercedes A35 AMG – od 189 900 zł

Na ósmej pozycji najnowsza i w tej chwili najmocniejsza odmiana kompaktu Mercedesa. Jednocześnie jest to najsłabszy i najtańszy model z rodziny AMG. Pod maską drzemie 4-cylindrowy silnik 2.0t o mocy 306 KM. W standardzie skrzynia 7G-DCT oraz napęd 4Matic. To wszystko pozwala na sprint do 100 km/h w 4,7 s. Odmiana za 189 900 zł będzie dość przyzwoicie wyposażona, choć jeśli A-klasa AMG ma być naprawdę premium to jej cena grubo przekroczy 200, a może i 250 tys. zł. Za dopłatą 30 256 PLN można dokupić pakiet Edition 1 dodający kilka efektownych dodatków.

Mercedes Benz A35 AMG 4Matic 2019 1024 02 TOP 10   najtańsze nowe 300 KM

7. Audi S3 – od 189 200 zł

Kolejny kompakt niemieckiej marki premium i zrobiony według takiego samego przepisu jak A35 AMG. Jest więc silnik 2.0 TFSI o mocy 300 KM, napęd na wszystkie koła quattro i skrzynia S-Tronic. Bazowo Audi jest tańsze o ledwie 700 zł od Mercedesa. Ma 6 koni mniej, za to bardziej liniowo rozwija moment obrotowy i można dobrać sobie rodzaj nadwozia. Dostępny jest sedan w cenie od 192 300 zł. Jeśli chodzi o hatchbacka to jest on w każdą stronę mniejszy niż nowa A-klasa i niestety gorzej wyposażony. Na uwagę zasługuje przyspieszenie do ‘setki’ w 4,7 s.

Audi S3 Sportback 2017 1600 08 1024x736 TOP 10   najtańsze nowe 300 KM

6. Nissan 370Z – od 182 700 zł

Drugie i ostatnie w tym zestawieniu coupe. Nissan 370Z jest w produkcji już od 11 lat, a nadal nie poznaliśmy jego następcy. Jest zrobiony jeszcze według starej szkoły: wolnossący silnik o pojemności 3,7 l napędza tylko tylne koła. Parametry tej V6-tki wynoszą 328 KM i 370 Nm. Do wyboru skrzynia manualna lub 7-biegowa automatyczna z manetkami przy kierownicy. Za 182 700 zł dostajemy wersję Standard z materiałową tapicerką. 191 500 zł wystarczy na wersję Premium z takimi dodatkami jak audio Bose, tapicerka ze skóry i alcantary, podgrzewane siedzenia czy tempomat. Dopłata do wersji roadster wynosi 20 tys. zł, a za 235 700 zł można kupić mocniejszego 370Z Nismo. Zupełnie podstawowy Nissan 370Z przyspiesza do 100 km/h w 5,3 s.

370z 1024x749 TOP 10   najtańsze nowe 300 KM

5. Volkswagen Golf R – od 172 690 zł

Gama wersji Golfa jest obszerna jak opisy przyrody w “Nad Niemnem”, a na jej szczycie w cenie 172 690 zł stoi wściekle szybki hatchback. Dyskretny znaczek R na osłonie chłodnicy zdradza, że mamy do czynienia z czymś nieprzeciętnym. Silnik 2.0 TSI o mocy 300 KM połączony ze skrzynią DSG potrafi wystrzelić auto ze startu zatrzymanego do ‘setki’ w 4,8 s. Pomaga w tym napęd 4Motion realizowany przez sprzęgło Haldex i oczywiście funkcja launch control. Kompaktowego Volkswagena możemy sobie wciąż kupić w wersji 3-drzwiowej i podana cena dotyczy takiego wariantu. Za model 5d trzeba dać co najmniej 174 500 zł, a za kombi (Variant) minimum 178 290 zł. Alternatywą dla R-ki ma być limitowany Golf GTI TCR o mocy 290 KM z napędem na przód. Znane są już polskie ceny TCR, a zaczynają się od 153 590 zł.

golf R 310 25 1024x678 TOP 10   najtańsze nowe 300 KM

4. SEAT Leon Cupra ST 4Drive – od 165 600 zł

Sytuacja w konfiguratorze SEAT-a jest w tym momencie dość dziwna. Leon w wersji Cupra jest dostępny w wersji 290 KM (bez R w nazwie) ze skrzynią DSG i napędem na przód. W tej samej konfiguracji możemy mieć kombi ST, ale obu tych modeli nie moglibyśmy wtedy włączyć do naszego zestawienia. Na szczęście jest dostępne kombi ST w wersji z silnikiem 300 KM i napędem na wszystkie koła 4Drive. To auto potrafi zrobić sprint do 100 km/h w 4,9 s i nie posiada bolączek z przeniesieniem napędu znanych z przednionapędowców. Dlaczego SEAT może robić kombi tak bardzo podobne do Golfa R Variant, a zwykłego hatchbacka już nie? Tego nie wiedzą chyba nawet w centrali hiszpańskiej marki.

Seat Leon Cupra ST 290 8 1024x682 TOP 10   najtańsze nowe 300 KM

3. Ford Focus RS – od 158 240 zł

Już w produkcji jest czwarta generacja Focusa, którą testował Arek (link TUTAJ), ale skupimy się jeszcze na poprzedniku w wersji RS. Nowego RS-a jeszcze nie będzie z nami przez dłuższą chwilę, a ten wydaje się rozsądną ofertą. Istne value for money, skoro za niecałe 160 tys. zł mamy kompakt znacząco przekraczający 300 koni (dokładnie 350) Do tego z napędem na wszystkie koła i trybem drift mode. Nic dziwnego, że w ciągu kilku lat od premiery widać ich na drogach całkiem sporo. Nie przeszkodziły w tym nawet początkowe problemy z silnikiem 2.3 Ecoboost, w którym lubiła się uszkodzić uszczelka pod głowicą. To już jednak nie dotyczy obecnie produkowanych egzemplarzy. Za 158 240 zł klient Focusa RS dostanie manualną skrzynię 6-biegową, bo automatu nie ma nawet do wyboru. Jest za to pakiet Performance, który sam bym kupił. Zawiera fotele Recaro, trochę dodatkowych multimediów, zaciski Brembo i ambitniejsze gumy Michelin.

Ford Focus RS III 19 TOP 10   najtańsze nowe 300 KM

2. Honda Civic Type R – od 151 500 zł

Honda wysoko zawiesiła poprzeczkę. Nie dość, że w swoim czasie była najszybsza na Nurburgringu, to jeszcze wyceniła swojego topowego Civica dość rozsądnie. Z rocznika 2019 auto kosztuje minimum 151 500 zł (rocznik 2018 równe 150 tys.), a dokupić można tylko dwie opcje. Jedna z nich to trochę karbonowych wstawek do wnętrza,a druga iluminacja wnętrza i progów z logo Type R. Civic TR rozpędza się do 100 km/h w 5,8 s – nieźle jak na ośkę. Dla bardziej wymagających klientów jest wersja GT Pack w cenie od 159 700 zł. Kupując ją dostajemy dodatkowo m.in. światła przeciwmgłowe LED, elektrycznie składane lusterka, zdalne domykanie szyb, blind spot assist, czujniki parkowania przód i tył, dwustrefową klimę i masę innych pierdół. Szczerze mówiąc nie ma się co zastanawiać tylko brać GT Pack.

honda civic type r takes down nurburgring lap record for a fwd car 1024x576 TOP 10   najtańsze nowe 300 KM

1. Renault Megane RS Trophy – od 142 900 zł

W tym zestawieniu Renault pobiło wszystkich oferując 300-konnego hothatcha Megane RS Trophy za jedyne 142 900 zł. Megane RS jest najtańszym w swojej kategorii samochodem z ceną 124 900 zł, a wersja Trophy dodatkowo pozwala wejść w świat 300+ za sprawą podkręconego o 20 KM silnika 1.8 turbo. Mimo atrakcyjnej ceny przez wiele osób z branży to auto jest uważane za najlepszego hothatcha na rynku. Powód jest prosty: genialne właściwości jezdne na drodze i torze wyścigowym.  Trophy pomyślane jest bardziej z myślą o torze, bo otrzymujemy twardsze zawieszenie Cup, wydech o zmiennej akustyce, obręcze z metali lekkich i opony Bridgestone Potenza S007 (opcja). Trophy wyposażono w system czterech kół skrętnych 4Control oraz w launch control, dzięki któremu przyspieszenie do 100 km/h trwa tylko 5,7 s. A tak już poza suchymi danymi nowe Megane RS po prostu świetnie wygląda.

2018 renault megane rs trophy 1024x576 TOP 10   najtańsze nowe 300 KM

Podsumowanie

Auta o mocach około 300 KM to liga hothatchy. Takie propozycje zdominowały cały ranking, choć i tutaj trafiły się czysto sportowe auta jak Nissan 370Z czy Mustang. Pozycja Forda jest zaskoczeniem ze względu na sporo większą moc, wygląd i bardzo przyzwoite wyposażenie standardowe. 
Wracając do hothatchy to w dolnych rejonach mamy kompakty marek premium, a w czubie tabeli dominują sportowe odmiany popularnych modeli jak Focus, Golf czy Megane.

Na co może liczyć nabywca najtańszych aut o mocy co najmniej 300 koni? Zazwyczaj auta te przyspieszają do ‘setki’ w około 5,5 do 6,5 s (FWD) lub 4,7 do 5 s (AWD, RWD) i osiągają maksymalnie około 270 km/h. Decydując się na napęd AWD lub tylny trzeba pogodzić się z cenami wyższymi o kilkanaście tysięcy niż w przypadku przednionapędowców. Zazwyczaj najtańszą opcją jest skrzynia ręczna (Focus, Megane, Civic, Mustang, 370Z), ale niektóre auta w tym zestawieniu wymuszają obecność skrzyni automatycznej (Leon, Golf, A35 AMG, S3). Wybierając auto popularnej marki mamy do czynienia z flagowcami, dlatego już standardowe wyposażenie jest bardzo dobre. Inaczej ma się sprawa w przypadku Mercedesa czy Audi, gdzie nikt nigdy nie kupi bazowej wersji, a na dodatki można wydać nawet 30-40% początkowej wartości auta.

Co dla mnie?

Z podanej dziesiątki poszukiwałbym auta, które najlepiej potrafi połączyć moc i pojemność wnętrza, a przy tym nie jest zbyt surowe. Z tego powodu odpada Megane, Civic, 370Z i Mustang. Chciałbym mieć skrzynię automatyczną, ale jednocześnie coś, co nie pochodzi z grupy VAG. Myślę, że finalnie wylądowałbym w salonie Mercedesa po nowiutkie A35 AMG w kolorze metallic jeans.

konfig TOP 10   najtańsze nowe 300 KM
Wymarzona konfiguracja piszącego te słowa.

Zachęcam do dzielenia się swoimi opiniami w komentarzach i do czytania naszych testów przedstawionych tu samochodów. Linki wkomponowane są w tekst. Już wkrótce kolejne materiały z serii Top 10, zostańcie z nami.

Bartłomiej Puchała
Zdjęcia pochodzą z zasobów producentów lub z materiałów wcześniej publikowanych na motopodprad.pl

Dyskusja

komentarzy

Bartłomiej Puchała

Bartek Puchała

Nie jest fanem szybkiej jazdy. Dużo większą przyjemność sprawia mu płynność prowadzenia. Dziennikarstwo motoryzacyjne to dla niego zabawa i hobby, choć marzy o przejściu na zawodowstwo. Miłośnik youngtimerów i sleeperów oraz kultowego już Top Gear - posiadacz wszystkich wydanych numerów polskiej wersji magazynu. Na co dzień upala prawie trzydziestoletnie W124.