Site icon Motopodprad.pl

Test: Volvo V60 B5 Cross Country bez zaskoczeń, ale to dobrze.

Volvo V60 CC glowne

Volvo V60 CC glowne

Samochody Volvo nie trafiają w moje ręcę regularnie. Mimo tego doskonale wiedziałem, czego spodziewać się odbierając kluczyki od Volvo V60 B5 Cross Country. Czy to źle? W żadnym wypadku.

Obecnie coraz więcej marek samochodowych migruje pomiędzy koncernami. Marki dzielą się pomiędzy sobą silnikami, płytami podłogowymi czy elementami wykończenia wnętrz i nadwozia. Zazwyczaj nie jest to takie złe, ale musicie przyznać, że często powoduje to zatracenie charakteru marki, a zarzuty o generycznych samochodach często nie są bezpodstawne.

Szwedzi z Göteborga wypracowali swój własny styl, dzięki któremu nie da się ich pomylić z samochodami żadnej innej marki. W większości przypadków jest on trochę nudny i statyczny, ale za to elegancki i luksusowy. Doskonale!

Volvo V60 Cross Country to drugie uterenowione Volvo w kombi, które miałem okazję testować. Pierwsze było Volvo V90 Cross Country w wersji Ocean Race. Wersję Cross Country wyróżnia podwyższone o 75 mm zawieszenie, które pozwala bezpiecznie przemieszczać się po nierównych, często szutrowych, drogach pozamiejskich. Nie wpływa ono jednocześnie zauważalnie na pogorszenie się prowadzenia Volvo V60, ponieważ nadal prowadzi się ono pewnie, bezpiecznie i przewidywalnie.

W testowanym egzemplarzu zamontowany został silnik oznaczony jako B5, czyli silnik benzynowy z systemem miękkiej hybrydy. Silnik benzynowy to dwulitrowa, turbodoładowana jednostka generująca moc 250 koni mechanicznych. Wspomagana jest przez silnik elektryczny, który generuje jedynie dodatkowe 14 KM, które odpowiadają jedynie za wspomaganie pracy silnika benzynowego. Łącznie mamy więc do dyspozycji 264 KM. Maksymalny moment obrotowy? 350 Nm przy 1800 obrotów na minutę. Silniki współpracują z 8-biegową skrzynią automatyczną, która przenosi napęd na cztery koła. Takie połączenie pozwala na przyśpieszenie do pierwszej setki w czasie mniejszym niż 7 sekund. Przyśpieszenie jest więc idealnie dopasowane do tego modelu. Nie za szybko, ale również nie za wolno. Pozwala na dynamiczne wyprzedzanie w trasie, jednocześnie hamując ewentualne sportowe zapędy. Zresztą za hamowanie sportowych zapędów odpowiada również kaganiec nałożony przez producenta – maksymalna prędkość Volvo V60 Cross Country to 180 km/h. Miękka-hybryda oprócz obniżenia spalania powoduje, że lag po naciśnięciu pedału gazu jest odczuwalnie mniejszy.

Kiedy omówiliśmy już sam silnik i skrzynię biegów pora na część mniej przyjemną. Czyli spalanie. Właściwie jest to część, którą najmniej lubię podczas opisywania moich przygód z samochodami tej szwedzkiej marki. Zawsze po cichu liczę, że tym razem będzie lepiej i miło się zaskoczę. No cóż, nie tym razem. Okej, miękka-hybryda trochę pomogła ograniczyć zapotrzebowanie Volvo V60 na benzynę, ale nadal w rzeczywistości wyniki daleko odbiegały od przedstawionych przez producenta. Producent twierdzi, że średnie spalanie w cyklu mieszanym według norm WLTP to 6 litrów na każde 100 kilometrów. Mnie nie udało się zejść poniżej 8. W mieście powinniśmy przygotować się na liczbę dwucyfrową. 10-11 litrów to taki standard.

Starczy tych cyferek

Volvo V60 Cross Country to bardzo ładne auto. Wersję uterenowioną, oprócz podniesionego zawieszenia, wyróżniają głównie plastikowe osłony na błotnikach i dole. Oprócz tego mamy klasyczną linię samochodów Volvo, która jest po prostu ładna. Światła ledowe w kształcie młotów Thora to zdecydowanie najbardziej charakterystyczny element obecnej stylistyki marki, dzięki któremu od razu po spojrzeniu we wsteczne lusterko wiemy, jakie auto się do nas zbliża.

Wnętrze również nie odbiega od standardów marki. Siadając w środku, od razu wiemy, w jakim aucie się znajdujemy. Zostało wykończone z dbałością o detale (flaga Szwecji na obszyciu foteli!) oraz ergonomię, która jak zwykle stoi na najwyższym poziomie i trudno się do czegoś przyczepić. No, ale jakbym musiał, to stwierdziłbym, że jasne wnętrze delikatnie gryzie się z uterenowionym charakterem auta. Oczami wyobraźni widzę, jak ojciec wsadza dziecko do fotelika na tylnej kanapie po całodniowym spacerze w lesie, a ono jednym celnym kopniakiem brudzi błotem piękne, jasne oparcie fotela. System multimedialny działa płynnie i jest intuicyjny. Stop. Pora przyznać kolejny minus. Prawie bym zapomniał. Sterowanie klimatyzacją umieszczone w dotykowym panelu to absurd. Piszę to za każdym razem i będę pisał nadal, licząc, że jakiś Sven lub Karin przeczytają mój artykuł i stwierdzą, że pora to zmienić.

Cennik

W tym momencie ceny Volvo V60 Cross Country z silnikiem B5 startują od 209 900 zł. Jeżeli wejdziemy w konfigurator i pozwolimy naszym palcom na odrobinę szaleństwa i doposażenie auta po sufit, przekroczymy barierę 350 000 zł. Spokojnie jednak uśredniając tę kwotę, powinniśmy skonfigurować egzemplarz, którym przyjemnie poruszałoby się na co dzień. Testowany egzemplarz skonfigurowany był mniej więcej na poziomie 300 000 zł. Sporo, ale z kilku dodatków spokojnie dałoby się zrezygnować. Pozostawienie fabrycznego nagłośnienia Harman Kardon, a tym samym odpuszczenie sobie audio Bowers & Wilkins, pozwoliłoby zaoszczędzić blisko 12 500 zł.

Podsumowując

Volvo V60 B5 Cross Country nie jest autem przełomowym. Nie wyróżnia się również ono szczególnie na drodze. Jest za to autem bardzo przyjemnym, w którym codzienne pokonywanie kilometrów to sama radość. Nawet pomimo drobnych wad. Zresztą nie wszystko, co jest wadą dla jednej osoby, jest też wadą dla drugiej. Wydaje mi się, że pomimo mojego narzekania na wysokie spalanie większość osób, które zdecydują się na zakup tego auta, jakoś to przełknie.

Tekst i zdjęcia: Arek Jurczewski

Volvo V60 B5 Cross Country

Ocena Volvo V60 B5 Cross Country

Wygląd:[usr 9]
Wnętrze:[usr 9]
Silnik:[usr 8]
Skrzynia:[usr 7]
Przyspieszenie:[usr 8]
Jazda:[usr 8]
Zawieszenie:[usr 9]
Komfort:[usr 9]
Wyposażenie:[usr 10]
Cena/jakość:[usr 8]
Ogółem:[usr 8.5 text=”false” img=”06_red.png”] (85/100)

Zdjęcia Volvo V60 B5 Cross Country

Dane techniczne Volvo V60 B5 Cross Country

Silnik spalinowy: R4, benzynowy, turbo, 250KM, 1969 ccm
Silnik elektryczny: 14 KM
Moc łączna: 264 KM
Moment obr.: 350 Nm / 1800 obr/min
Skrzynia biegów: 8 biegowa, automatyczna
Napęd: AWD
Wymiary: 4761 / 1850 / 1499 mm
Rozstaw osi: 2874 mm
Poj. bagażnika: 529 l
0-100 km/h: 6,8 s
Prędkość maksymalna: 180 km/h

Exit mobile version