• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Volvo V40 D2 Ocean Race – mały-duży diesel

Mikołaj Adamczuk Autor Mikołaj Adamczuk
30/12/2015
w Nowe
0
V40 D2 3

V40 D2 3

511
SHARES
4.6k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Volvo V40 właśnie otrzymało nowy, podstawowy silnik diesla. Wbrew modzie na downsizing, jego pojemność wzrosła. Czy bazowe Volvo z bazowym silnikiem może cieszyć swojego użytkownika?

Warto przeczytać

Kombivany wracają – nowy Ford Tourneo Connect

Test: Mercedes-Benz Citan – gdzie jest ta gwiazda?

Test: Land Rover Discovery P300 – brytyjskie wyżyny

 

Model V40 jest na rynku od maja 2012 roku. To prawdopodobnie połowa jego rynkowej kariery. Volvo zdecydowało się więc na odświeżenie gamy jednostek napędowych, przy okazji robiąc kolejny krok w stronę unifikacji silników w swoich modelach. Pod maskę V40 powędrował więc, znany już z większych modeli, czterocylindrowy wysokoprężny motor o pojemności dwóch litrów. Volvo dąży do tego, by ten sam dwulitrowiec – ale w różnych wariantach mocowych – napędzał wszystkie modele, od kompaktowego V40 po duże XC90.

W dużych modelach oznacza to rezygnację z większych pojemności i poświęcenie legendarnych pięciu cylindrów na rzecz czterech; natomiast V40 zyskało na tej rewolucji: poprzednio bazową jego wersję napędzał silnik skonstruowany przez koncern PSA o pojemności zaledwie 1.6 litra. Nieco wzrosła także moc ­ -ze 115 KM do 120, poprawiły się też osiągi.

Zanim przejdę do wrażeń z jazdy V40 D2 (nawiasem mówiąc, według dawnej logiki rządzącej nazewnictwem Volvo, ta wersja miałaby tylko dwa cylindry…), zatrzymam się chwilę przy wyglądzie zewnętrznym tego samochodu.

 

V40 D2 (15)

 

V40 nie miało łatwego zadania. Miało zastąpić aż trzy modele Volvo: agresywnie stylizowane, skierowane do młodego klienta C30, stateczne S40 i rodzinne V50.
Widać, że styliści próbowali połączyć cechy poprzednich modeli, jest więc np. charakterystyczna, duża tylna szyba niczym w C30. Całość nie ma aż tyle pazura, co trzydrzwiowy poprzednik, wygląda jednak – moim zdaniem – atrakcyjniej od sedana S40.
V40 nie jest również tak praktyczne jak kombi V50, za to jego łagodne kształty mogą się podobać. Nie ma tu nic z kanciastości dawnych „szwedzkich cegieł”, są modne obłości – V40 jest miłe dla oka.

Dobre wrażenie nie przemija także po otwarciu drzwi.

W środku jest jasno i bardzo estetycznie, a beżowa, skórzana tapicerka jeszcze bardziej to podkreśla. „Witaj w Volvo!” – zdaje się mówić każdy szczegół wnętrza. Ten, który miał choć trochę do czynienia z innymi modelami tej marki, poczuje się jak w domu. Stylistyka jest podobna, jak chociażby w większym S60. Jest kilka nietypowych (a raczej – typowych tylko dla Volvo) rozwiązań, takich jak „oldskulowa” klawiatura numeryczna na konsoli środkowej czy schowek za tą konsolą. Testowany egzemplarz to wersja wyposażenia Ocean Race – ma więc kilka dyskretnych akcentów, które nam to oznajmiają – np. przeszycia na fotelach czy napisy na progach.

 

V40 D2 (11)

 

 

Na plus – materiały wykończeniowe i bardzo wygodne fotele. Na minus – niedostatki przestrzeni, zwłaszcza z tyłu.

System multimedialny z nawigacją robi dobre wrażenie, choć wiem, że niektórzy uważają jego grafikę za przestarzałą – dla mnie jest w porządku, zwłaszcza że nie da się jej zarzucić nieczytelności czy zbytniego skomplikowania. Inaczej jest z zegarami, z przedziwnym obrotomierzem i dość specyficzną stylistyką. Ale ogólnie – w tym wnętrzu po prostu miło się przebywa.

Dobre wrażenie nie pryska po odpaleniu silnika. Pracuje on kulturalnie i cicho, nie wytwarzając żadnych zbędnych wibracji.

A jak jeździ?

 

V40 D2 (25)

 

Na wieść o tym, że będę testował V40 z bazowym silnikiem, byłem nieco zaniepokojony. Hasło „bazowy silnik” budzi skojarzenia z ospałością, niedostatkami mocy i momentu, i ogólną „rozlazłością”. Ale już rzut oka na dane techniczne pozwala spojrzeć na sprawę bardziej trzeźwo. Dwa litry, sto dwadzieścia koni i 10,5 sekundy do setki – przecież to są zupełnie dobre wyniki! Poprzednik z francuskim silnikiem 1.6 wypadał w tej kwestii o wiele gorzej, zużywając na taki sam sprint niemal dwanaście sekund.

I rzeczywiście, podczas jazdy nowym dieslem nie czuć braków w osiągach. Oczywiście, pod warunkiem że pozbędziemy się sportowych ambicji i nie chcemy wygrywać wszystkich wyścigów spod świateł. Do codziennej jazdy wystarczy. Da się jechać zupełnie żwawo i sprawnie wyprzedzać (elastyczność zdecydowanie na plus). Zwłaszcza że przyjemnie zestrojone zawieszenie (zapewnia odpowiedni komfort, ale nie rozczarowuje w kwestii prowadzenia), miły układ kierowniczy i dobrze dogadująca się z silnikiem manualna skrzynia biegów tworzą udany zestaw do bezstresowego pokonywania kilometrów. Jako bonus – oszczędność (spalanie na 100 km to ok 5.7 litrów w trasie, litr więcej w mieście).

 

V40 D2 (9)

 

 

„Bezstresowy” to zresztą słowo najlepiej opisujące Volvo V40 D2. Ten samochód nie angażuje przesadnie kierowcy w prowadzenie. Nie wzbudza specjalnych emocji. Jest spokojny, relaksujący i wygodny. We wnętrzu panuje bardzo przyjemna atmosfera. Całość nie rzuca się w oczy, ale jednocześnie jest prestiżowa i to właśnie w ten nieostentacyjny sposób, raczej nieosiągalny dla BMW czy Audi. Silnik nie onieśmiela osiągami, lecz przecież dla osób, które chciałyby więcej, stworzono mocniejsze wersje.

Wady? Po pierwsze, to nie jest samochód typowo rodzinny. Jeżeli nie jesteście mistrzami pakowania się, w V40 szybko zacznie wam brakować przestrzeni. Po drugie, nie jest tanio. Koszt testowanego egzemplarza sięga 120 000 złotych. Ja za tę cenę wybrałbym jakieś bardziej „charakterne” i szybsze auto, niekoniecznie premium – na przykład Seata Leon Cuprę czy nowego Peugeota 308 GTI. Ale jestem pewny, że żaden z klientów rozważających zakup eleganckiego kompaktu Volvo z bazowym silnikiem nie spojrzy nawet na hot hatche. Za to podobnie wyposażeni konkurenci spod znaku Audi czy Mercedesa są jeszcze drożsi. W segmencie prestiżowych kompaktów V40 z nowym małym-dużym dieslem jest wyjątkowo rozsądną ofertą.

Mikołaj Adamczuk 

zdjęcia: Dominika Szablak 

 

 

Wygląd: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Wnętrze: 8 out of 10 stars (8 / 10)
Silnik: 8 out of 10 stars (8 / 10)
Skrzynia: 8 out of 10 stars (8 / 10)
Przyspieszenie: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Jazda: 8 out of 10 stars (8 / 10)
Zawieszenie: 8 out of 10 stars (8 / 10)
Komfort: 8 out of 10 stars (8 / 10)
Wyposażenie: 8 out of 10 stars (8 / 10)
Cena/jakość: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Ogółem: 7.7 out of 10 stars (77/100)

 

 

 

V40 D2 1
V40 D2 1
V40 D2 2
V40 D2 2
V40 D2 3
V40 D2 3
V40 D2 4
V40 D2 4
V40 D2 6
V40 D2 6
V40 D2 8
V40 D2 8
V40 D2 9
V40 D2 9
V40 D2 10
V40 D2 10
V40 D2 11
V40 D2 11
V40 D2 13
V40 D2 13
V40 D2 14
V40 D2 14
V40 D2 15
V40 D2 15
V40 D2 17
V40 D2 17
V40 D2 19
V40 D2 19
V40 D2 20
V40 D2 20
V40 D2 21
V40 D2 21
V40 D2 22
V40 D2 22
V40 D2 23
V40 D2 23
V40 D2 25
V40 D2 25
V40 D2 26
V40 D2 26
V40 D2 27
V40 D2 27
V40 D2 28
V40 D2 28
V40 D2 29
V40 D2 29
V40 D2 30
V40 D2 30
V40 D2 31
V40 D2 31
V40 D2 32
V40 D2 32
V40 D2 33
V40 D2 33
V40 D2 35
V40 D2 35

 

 

Podstawowe dane techniczne: 

Pojemność skokowa: 1969 cm3
Typ silnika: diesel
Moc silnika: 120 KM przy 3750 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 280 Nm przy 1500-2250 obr/min
Skrzynia biegów: manualna, 6 stopniowa
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Przyspieszenie (0 do 100km/h): 10.5 s
Wielkość baku: 62 l
Pojemność bagażnika: 335 l
Spalanie: 6,5 l/100 km (miasto), 5,7 l/100 km (trasa)
Cena: 123 000 zł

Tagi: galeriaklasa premiumnówka sztukaocean raceosiągispalanietestVolvovolvo v40 d2wrażenia z jazdyzdjęcia
Poprzedni post

Radiowozy w Dubaju

Następny post

Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – miłe zaskoczenie

Mikołaj Adamczuk

Mikołaj Adamczuk

Podobne artykuły

Ford Tourneo Connect 2022 57

Kombivany wracają – nowy Ford Tourneo Connect

Autor Konrad Stopa
27/06/2022
0

Dziś wiele osób twierdzi, że autem uniwersalnym jest SUV. Jeszcze kilka lat temu był nim kompaktowy hatchback, a kilkanaście kombivan....

Test: Mercedes-Benz Citan – gdzie jest ta gwiazda?

Test: Mercedes-Benz Citan – gdzie jest ta gwiazda?

Autor Paweł Oblizajek
24/06/2022
0

Kombivany to dosyć popularne samochody, które potrafią sprostać najbardziej wygórowanym wymaganiom. Doceniają je przedsiębiorcy, a także rodziny, dla których liczy...

Land Rover Discovery 50

Test: Land Rover Discovery P300 – brytyjskie wyżyny

Autor Konrad Stopa
20/06/2022
0

Myśląc o Land Roverze przed oczami mam zielone wyżyny Szkocji lub Anglii. Nie wiem dlaczego, ale Discovery idealnie pasuje do...

Nissan Juke Hybrid 17 1

Nissan Juke Hybrid – pierwsze spotkanie

Autor Konrad Stopa
13/06/2022
1

Nissan w 2030 roku planuje mieć w gamie tylko samochody elektryczne. W międzyczasie swoim klientom zaproponuje jednak hybrydy. Jedną z...

Następny post
Honda Jazz CVT 13

Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT - miłe zaskoczenie

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.