To żółte Volvo EX30 może jest autem elektrycznym, ale to jednocześnie najszybszy pojazd tej marki. Z napędem 4×4 pędzi do setki niczym super samochód z Włoch.
W końcu Lamborghini lub Ferrari w żółtej barwie też nieźle wyglądają, a osiągów elektrycznego Volvo na pewno też by się nie powstydziły. Wróćmy jednak do naszej szwedzkiej propozycji, która mocno inspirowana była amerykańską Teslą.
Lifestyle’owy wygląd
Volvo EX30 nie jest dużym samochodem. To pięciodrzwiowy mieszczuch, który ma 4,2 m długości i nawiązuje do designu szwedzkich aut. Mimo braku standardowego grilla, po thorowych reflektorach i sporym logotypie od razu rozpozna się z czyich rąk ten samochód wyszedł. W żółtym lakierze zwraca na siebie uwagę już z daleka. Duże koła nie psują sylwetki i ogólnego odbioru auta.
Z tyłu dzielone reflektory trochę przypominają projekty z lat 2000, ale nawiązanie w elektrykach do stylu retro też jest teraz w trendach. Czarny dach z dużym oknem dachowym oraz przyciemnione szyby nieźle kontrastuje z barwą lakieru sprawiając, że EX30 naprawdę spodoba się młodym.

Ekologia w środku
Auto elektryczne musi o swoim charakterze przypominać na każdym kroku. W przypadku Volvo, wnętrze tego auto zdecydowanie to podkreśla. Projekt jest bardzo minimalistyczny – nie ma nawet zegarów za kierownicą, a materiały są ekologiczne. Jest guma, skóra, plastiki czy tapicerki wykonane z rzeczy po recyklingu co widać i czuć przy samym dotyku. Nie wiem jednak czy to przyjemne odczucie w aucie podchodzącym pod półkę premium. Jest tak podobnie jak w Tesli – wizualnie i materiałowo.
Po prostu głównym elementem wnętrza jest 12-calowy tablet, w którym ustawia się niemal wszystko i wiele rzeczy z niego można się dowiedzieć.

Volvo EX30 Twin Motor – wady i zalety
Kabina pasażerska Volvo EX30, jak na tak małe auto, jest dosyć obszerna, a jasna tapicerka i okno dachowe potęguje poczucie przestrzeni. Cztery osoby powinny podróżować komfortowo. W standardowym bagażniku z tyłu zmieścimy 318 litrów, więc dość umiarkowana ilość miejsca, ale dodatkiem jest frunk pod maską z przodu. Tam jednak tylko 7 litrów, więc idealne miejsce na schowanie kabla do ładowania.
Jak tym sterować?
I mimo, że system ten jest oparty o Android Automotive i daje sporo możliwości jak Mapy Google czy inne aplikacje znane ze smartfonów, to wpakowanie wszystkie w wyświetlacz jak w Tesli jest lekko problematyczne. Nawet taki rzeczy jak ustawienie świateł i lusterek trzeba obsługiwać tamtędy. Podobnie jak klimatyzację czy inne systemy z ramienia bezpieczeństwa.
Nawet tak proste czynności jak odryglowanie centralnego zamka czy obsługa elektrycznych szyb została udziwniona. Niecodzienny jest też sam kluczyk, który nie ma żadnych przycisków, a jest kartą w formie breloczka by dostać się do samochodu.

428 konie mechaniczne i 3,6 s do setki
To jednak szybko przechodzi w zapomnienie jeśli ruszymy tym elektrykiem. Wersja EX30 Twin Motor Performance po prostu powala osiągami – i to nie tylko na papierze. Samochód dzięki dwóm silnikom elektrycznym ma łączną moc 428 KM (543 Nm maksymalnego momentu obrotowego) i pędzi do setki w 3,6 s. Całość połączona jest z 69 kWh baterią.
Oczywiście to najmocniejsza i najdroższa odmiana EX30 – do wyboru klient ma jeszcze dwa inne warianty.

Jak jeździ Volvo EX30?
Takie dane techniczne mogą przysporzyć lekki zawrót głowy, podobnie jak i dynamiczna jazda. Volvo prowadzi się precyzyjnie i jest przyklejone do drogi. Masa 2 ton fizyki nie oszuka, ale twardsze zawieszenie robi, co może by utrzymać tor jazdy wybrany przez kierowcę. To wszystko sprawia, że pasażerom z problemami choroby lokomocyjnej może nie być do końca kolorowo, jeśli kierowca jest ukrytym rajdowcem.
Osiągi mają jednak swoją mniej pozytywną stronę, ponieważ zasięg tej wersji to w rzeczywistości około 300-350 km. Producent deklaruje 450 km, ale raczej to tylko teoria. Średni pobór prądu podczas mojego testu wyniósł w okolicach 20-25 kWh na 100 km. Na szczęście Volvo EX30 jest w stanie szybko stan baterii uzupełnić. Ładowanie auta dostępne jest z mocą do 153 kW i faktycznie udało mi się taką liczbę na ładowarce zobaczyć.

Ile taka zabawka kosztuje?
Cennik EX30 otwiera kwota 176 900 złotych za wersję z mniejszą baterią, napędem RWD i mocą 272 KM. Wówczas deklarowany zasięg oscyluje w okolicach 370 km. 25 tysięcy droższy jest wariant z większą baterią (69 kWh), a wersja najszybsza to różnica 45 tysięcy złotych. I tak nasz żółty egzemplarz z dodatkami i wysokim wyposażeniem przekroczył lekko ćwierć miliona złotych. To sprawia, że każda wersja łapie się na dopłaty rządowe NaszEauto.

Podsumowując stwierdzam, że Volvo EX30 jest bardziej gadżetem na kołach niż samochodem sensu stricte. Inspiracja produktami Muska jest widoczna, ale Volvo nie zatraciło charakteru, a ta wersja dostarcza naprawdę sporo emocji. Jako drugie auto w rodzinie zabawka idealna.
Konrad Stopa
Zdjęcia Volvo EX30 Twin Motor:


























Dane techniczne Volvo EX30 Twin Motor:
Silnik: 2x elektryczny
Moc: 428 KM
Moment obr.: 543 Nm
Prędkość maks.: 180 km/h
0-100 km/h: 3,6 s
Bateria: 69 kWh
Zasięg: prod. 450 km / realny 350 km
Cena: XPOWER od 176 900 zł / testowany ok. 260 000 zł








Komentarze 2