• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Volkswagen ID.Buzz GTX – elektrykiem po bandzie

Bartosz Kowalczyk Autor Bartosz Kowalczyk
04/11/2025
w Elektryczne, Użytkowe
0
Volkswagen ID BUZZ 1

Volkswagen ID BUZZ 1

182
SHARES
1.7k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Elektryki można lubić lub nienawidzić, ale obiektywnie można stwierdzić, że wyróżniają się zazwyczaj odmienną stylistyką, zaczepnymi detalami. Nieco inaczej sprawa się ma w przypadku ID Buzza, ale czy aby na pewno? Zapraszam!

ID.Buzz mimo, że debiutował ponad 3 lata temu, wciąż jest rzadkim gościem na polskich drogach. Jest jak ten jeden najsmaczniejszy cukierek, z emocjami szukany w paczce ze słodkościami. Analogia nie jest przypadkowa, bowiem ten jeden i w zasadzie jedyny model Volkswagena można nazwać słodziakiem. Auto przywołuje na myśl genialny, ale również kultowy model Volkswagena – T2 lat 70-tych minionego wieku. Mi jednak zalatuje również autem z Scooby-Doo z popularnej kreskówki z przesympatycznym psiakiem. Na jakie porównania by się nie zdobyć, zerknijmy chłodnym okiem na auto.

Warto przeczytać

Leapmotor B10 – czy europejscy producenci mają się czego bać?

Test: Ford Mustang Mach-E GT Rally – szuter to jego naturalne środowisko

Test: Hyundai Staria – brzydkie kaczątko czy ufoludek?

Volkswagen ID BUZZ 6

Dobrze spasowany garnitur

ID.Buzz ściąga wzrok odważnym designem i nowoczesną kreską projektantów. Za sprawą proporcji i przerysowanych detali auto zjednuje serca przechodniów i tych motoryzacyjnych freeków, którzy są w stanie wybaczyć, że ID.Buzz jest czystej krwi elektrykiem. W bazowym wariancie auto mierzy 4712 mm długości, jednak w tej wersji mamy do czynienia jedynie z konfiguracją przeznaczoną dla 5-ciorga podróżnych. Za sprawą wersji nadwozia „LWB”, a więc wersji long, mamy do dyspozycji 25 cm dłuższe nadwozie oraz podobnie rozstaw osi rozrósł się do 3239 mm. Na co to komu? Dzięki temu auto dysponuje zwiększoną przestrzenią bagażową oraz możliwością montażu trzeciego rzędu siedzeń.

Volkswagen ID BUZZ 21

ID.Buzz LWB GTX

Nasza testówka to właśnie ten ostatni wariant – wersja LWB z nadwoziem przeznaczonym dla 7 osób. Nie mniej jednak to nie koniec wariacji, gdyż poza akronimem LWB, auto posiada w nazwie kolejny mroczno tajemniczy akronim GTX. Dla podejrzliwych – jeśli w głowie kręci się coś blisko GTI lub GTD – bingo, bowiem GTX to określenie topowej wersji, serwującej poważniejsze osiągi, sportowy charakter ale wciąż praktyczność vana z wszechstronnym wnętrzem i technologią. Z zewnątrz GTX charakteryzuje się dodatkami w kolorze czarnym, większą osłoną chłodnicy oraz trójkątnymi światłami do jazdy dziennej. Połączenie z czerwonym, krwistym lakierem – elektryzuje, a nawet nie weszliśmy jeszcze do środka!

Volkswagen ID BUZZ 2

Krato, gdzieś Ty jest…

Trzyliterowy akronim to nie tylko zapowiedź emocji i szybszego bicia serca za kierownicą. Poza prędkością oraz jeszcze lepszym prowadzeniem topowe wersje rozpoczynające się na „G” serwują dedykowane wzornictwo – tapicerki, wykończeń i detali. I tak w GTX w ID.Buzz producent z Wolsburga nie zaproponował typowej niegdyś Volkswagenowskiej kraty, a zamiast tego sportowe fotele pokryte zostały czarną tapicerką ze wzornictwem zbliżonym do rombów lub diamentów. Oczywiście nie mogło zabraknąć kontrastowego przeszycia w kolorystyce czerwieni oraz dużego napisu GTX na oparciach foteli.

Volkswagen ID BUZZ 16

W ślad za kolorystyką foteli podsufitka została zachowana również w czerni, okalając ogromne okno dachowe oferujące rozwiązanie „Smart Glass”. Jedno przesuniecie palcem i wielki świetlik dachowy przyciemnia się – robi się białawy nieco niczym lusterko fotochromatyczne. Stylistycznie całość dopełnia poręczna kierownica, której zdobienia jasno wskazują z jakiej wersji pochodzi. O ile czerwoną nic można znaleźć wszędzie, tak zwieńczenie koła kierownicy w kolorze srebrno czerwonym – jasno wskazuje, że reprezentuje najmocniejszą wersję GTX.

Volkswagen ID BUZZ 56

Bus czy autobus

Wycieczka po konfiguratorze kieruje zasadne pytanie czy wariant z trzecim rzędem ma sens. Dobre pytanie! Oczywiście z przodu jest najwygodniej i naturalnie miejsca jest najwięcej. Fotele z przodu są mega wygodne. Zawdzięczamy to elektrycznej regulacji siedziska oraz oparcia w 12 kierunkach. Poza tym oczywiście fotele są podgrzewane, oferują masaż, który nomem omen jest sensowny.

Volkswagen Crafter 26

Dostęp do wnętrza, a w zasadzie drugiego rzędu jest prosty – jedno delikatne pociągnięcie klamki, a co by nie powiedzieć spore drzwi najpierw kierują się na zewnątrz auta, aby finalnie przejechać do końca pojazdu. Sterowanie elektryczne dostępne jest zarówno z zewnątrz jak również z pozycji kierowcy czy pasażera z drugiego rzędu. A czym charakteryzują się te miejsca? Drugi rząd nie ustępuje szczególnie pierwszemu pod kątem wygody i przestrzeni. Tutaj znajdziemy trzy oddzielne siedziska, które są podgrzewane, ale o masażu należy zapomnieć, podobnie jak o elektrycznym sterowaniu siedziska i oparcia. Miejsca na nogi pod dostatkiem, a nad głową jest go jeszcze więcej.

Volkswagen ID BUZZ 16

Oczywiście najbardziej kontrowersyjny jest trzeci rząd – najczęściej przeznaczony jako miejsce awaryjne, dla dzieci, albo dla pijanych znajomych, którym jest już wszystko jedno czym i gdzie jadą. W ID.Buzz, nie jest to takie jednoznaczne. Musimy się zmierzyć z utrudnionym wchodzeniem przez odchylenie oparcia skrajnego siedziska drugiego rzędu, ale miejsca po zajęciu fotela jest sporo i trudno nazwać je – „za karę”. Pod względem miejsca nad głową – w zasadzie nikt nie będzie narzekać, w skrajnej pozycji wychylenia drugiego rzędu, w trzecim rzędzie może go odrobinę brakować na nogi. Gdybym miał jasno wskazać – to w mojej opinii bliżej im do pełnoprawnych miejsc.

Volkswagen ID BUZZ 15

Napęd, silnik, bateria

ID.Buzz w wersji GTX dysonuje napędem na cztery koła 4MOTION. Napęd oferowany jest za sprawą zespołu dwóch silników elektrycznych, po jednym na każdej z osi. Motor przedniej osi generuje 80 kW czyli około 107 KM oraz 134 Nm, a drugi, umieszczony na tylnej – 210 kW – około 282 KM i 560 Nm. Moc systemowa całego układu wynosi więc 250 kW – 340 KM oraz 560 Nm. Prędkość maksymalna ograniczona ograniczona jest elektronicznie do 160 km/h, natomiast sprint do pierwszej setki wynosi 6.4 sekundy.

Volkswagen ID BUZZ 53

Dobra – ma to sens?

Elektryczny van oferujący dużo miejsca, 6 lub 7 miejsc siedzących, ciekawy design brzmią jak recepta na rynkowy sukces. Przy słowie „elektryczny” wciąż postawmy znak zapytania, ale ogólnie koncept brzmi bardzo dobrze. Gdy do tego dodamy fajną moc, moment dostępny w zasadzie od „zera” oraz napęd na wszystkie koła – robi się jeszcze ciekawiej. Uważam jednak, że nie należy zbytnio gloryfikować GTX’a bowiem oferuje dużo mocy, która jest w zasadzie dostępna zawsze, ale pod względem osiągów i przyjemności z jazdy taki Golf GTI oferuje więcej radochy z jazdy. Zrozummy się dobrze – nie oczekujmy po niemalże 3-tonowym pojeździe sportowych doznać jak w zwykłej osobówce.

Volkswagen ID BUZZ 2

ID.Buzz GTX jest i najpewniej pozostanie „egzotyczną” propozycją na polskim rynku jak auta typu T-Roc R. Mimo, że spełnia oczekiwania stawiane przed autem typu van pod względem wnętrza, przestronności, nowoczesności i technologią na pokładzie, tak bruździ mu niestety napęd, który w Polsce jest kulą u nogi. Dlaczego? O tym poniżej…

Planowanie czy spontan

Posiadanie elektryka, nietraktowanie pojazdu jako miejskiego auta oraz brak możliwości ładowania w domu (najlepiej z fotowoltaiki) nosi znamiona niewolnictwa. Każda podróż powinna być poprzedzona logistycznym planowaniem, a co ze spontaniczną wycieczką? Jeśli masz nerwy ze stali, czemu nie. Niestety, ale w Polsce obiektywnie można uznać, że większe miasta są zeletryfikowane w całkiem dobry sposób lecz dla równowagi – droga głębiej w Polskę jest sporo trudniejsza. Nawet jeśli ładowarka jest to nie można być pewnym, że A – jest czynna, B – nie staniemy w kolejce do podłączenia własnego auta, C – jak już się podłączymy to może i pogadamy z kierowcą innego elektryka przy słupku, ale maksymalny prąd ładowania również podzielimy, a w reszcie D – pooglądamy nowiutkie, zafoliowane słupki, które mogłyby rozwiązać wszystkie 3 wymienione punkty, ale jeszcze nie działają.

Volkswagen ID BUZZ 35

To są prawdziwe problemy

Nie jestem przeciwnikiem elektryfikacji i samochodów elektrycznych, ale gdy planowanie spotyka się głupotą i zamiast rozwiązywać problemy sami je tworzymy, to niechęć do elektryków będzie rosła. Najlepszy przykład – ładowarka umieszczona na parkingu podziemnego centrum handlowego – do godziny postój darmowy – po tym czasie do każdej godziny dopłacamy 5 złotych. Czy to ma zmusić do używania najdroższych – najszybszych ładowarek? Nie – ktoś zmienił strategię parkingu, niwelując problem parkowania aut przez dni/tygodnie/miesiące – ale zapomniał, że ładowanie może trwać i kilka godzin na wolniejszych i tańszych ładowarkach.

Volkswagen ID BUZZ 54

Staram się jeździć coraz więcej elektrykami, a każdy test odsłania bolączki z którymi mierzą się ich właściciele. Do pełnego podium moich best of the best pozostaje wspomnieć – zamkniętą ładowarkę pod Grudziądzem, która mimo wyświetlania się w aplikacji jak poinformował lokals – nie działa od dawna – operator nie mógł ponoć dogadać się z właścicielem gruntu w sprawie prądu. Ostatni, ale nie mniej istotny – dostęp pod specjalnym nadzorem. Wyobraźmy sobie, że jedziemy autem i szukamy słupków do ładowania, które po chwili możemy dojrzeć za solidnym ogrodzeniem i zamkniętą bramą. Sytuacja miała miejsce pod Wólką Kosowską, gdzie wypada dogadać się z ochroniarzem, który wpuszcza i wypuszcza na teren parkingu i pod ładowarkę. Gdyby nie to, że miałem kilka procent baterii pewnie olałbym sprawę i nie wychodził prosić się o możliwość naładowania, ale kto elektrykiem nie jeździł, ten nie zrozumie determinacji.

Volkswagen ID BUZZ 30

Żeby było jasne – wymienione wyżej problemy życia codziennego z elektrykiem są tożsame z każdym jednym samochodem zasilanym prądem. Więcej problematyki mają już tylko auta dostawcze – nie ważne jak duże – podjechanie pod ogólnodostępne ładowarki jest często okupione zajęciem wszystkich miejsc przy ładowarce, a wjechanie na podziemne parkingi jest całkowicie niemożliwe.

Volkswagen ID BUZZ 22

Jedno co dotyczy ściśle ID.Buzz i zdaje się, że niezależnie od wersji – felgi. Są bardzo „twarzowe”, dobrze uzupełniają całokształt GTX’a, ale w połączeniu z fabrycznymi oponami nie nie mają żadnej ochrony. Nie trzeba być krawężnikowym ignorantem, aby piękny rant w moment zamienił się w szlif. Krzywo najechana ostra wypukłość na jezdni, koleina czy popularne dziury na drogach mogą zniszczyć ten ładny felunek. Doprawdy nie chodzi o wyolbrzymianie problemu, ale w momencie gdy strach o auto przejmuje przyjemność z jazdy – coś poszło nie tak!

Podsumowanie

ID.Buzz’a można lubić lub się do tego nie przyznawać, ale obiektywnie rzecz ujmując – jest to dorosłe, bardzo udane auto. Na nieszczęście nie będzie to rynkowy hit – dlaczego? Cena oraz to, że jest elektrykiem. O ile kwestie finansowe są sprawą bardzo indywidualną dla nabywcy, a dobrze wyposażony egzemplarz Buzza potrafi kosztować blisko ponad 300 tysięcy brutto, tak kwestii napędu nie da się tak łatwo ominąć. Niestety w Polsce elektryfikacja nie idzie tak jak byśmy chcieli. Coś robimy, ale bez ładu i składu. Infrastruktura nadal wymusza od kierowcy planowanie podróży, a nie rozkoszowanie się pięknem kraju i przyjemnością jazdy – a szkoda, bo ta w ID.Buzz GTX jest na bardzo wysokim poziomie. Aż do momentu kiedy trzeba zacząć myśleć o ładowaniu.

Tekst i zdjęcia: Bartek Kowalczyk

Volkswagen ID.Buzz GTX – zdjęcia:

Volkswagen ID BUZZ 1
1.Volkswagen ID BUZZ 1
Volkswagen ID BUZZ 2
2.Volkswagen ID BUZZ 2
Volkswagen ID BUZZ 3
3.Volkswagen ID BUZZ 3
Volkswagen ID BUZZ 4
4.Volkswagen ID BUZZ 4
Volkswagen ID BUZZ 5
5.Volkswagen ID BUZZ 5
Volkswagen ID BUZZ 6
6.Volkswagen ID BUZZ 6
Volkswagen ID BUZZ 7
7.Volkswagen ID BUZZ 7
Volkswagen ID BUZZ 8
8.Volkswagen ID BUZZ 8
Volkswagen ID BUZZ 9
9.Volkswagen ID BUZZ 9
Volkswagen ID BUZZ 10
10.Volkswagen ID BUZZ 10
Volkswagen ID BUZZ 11
11.Volkswagen ID BUZZ 11
Volkswagen ID BUZZ 12
12.Volkswagen ID BUZZ 12
Volkswagen ID BUZZ 13
13.Volkswagen ID BUZZ 13
Volkswagen ID BUZZ 14
14.Volkswagen ID BUZZ 14
Volkswagen ID BUZZ 15
15.Volkswagen ID BUZZ 15
Volkswagen ID BUZZ 16
16.Volkswagen ID BUZZ 16
Volkswagen ID BUZZ 17
17.Volkswagen ID BUZZ 17
Volkswagen ID BUZZ 18
18.Volkswagen ID BUZZ 18
Volkswagen ID BUZZ 19
19.Volkswagen ID BUZZ 19
Volkswagen ID BUZZ 20
20.Volkswagen ID BUZZ 20
Volkswagen ID BUZZ 21
21.Volkswagen ID BUZZ 21
Volkswagen ID BUZZ 22
22.Volkswagen ID BUZZ 22
Volkswagen ID BUZZ 23
23.Volkswagen ID BUZZ 23
Volkswagen ID BUZZ 24
24.Volkswagen ID BUZZ 24
Volkswagen ID BUZZ 25
25.Volkswagen ID BUZZ 25
Volkswagen ID BUZZ 26
26.Volkswagen ID BUZZ 26
Volkswagen ID BUZZ 27
27.Volkswagen ID BUZZ 27
Volkswagen ID BUZZ 28
28.Volkswagen ID BUZZ 28
Volkswagen ID BUZZ 29
29.Volkswagen ID BUZZ 29
Volkswagen ID BUZZ 30
30.Volkswagen ID BUZZ 30
Volkswagen ID BUZZ 31
31.Volkswagen ID BUZZ 31
Volkswagen ID BUZZ 32
32.Volkswagen ID BUZZ 32
Volkswagen ID BUZZ 33
33.Volkswagen ID BUZZ 33
Volkswagen ID BUZZ 34
34.Volkswagen ID BUZZ 34
Volkswagen ID BUZZ 35
35.Volkswagen ID BUZZ 35
Volkswagen ID BUZZ 36
36.Volkswagen ID BUZZ 36
Volkswagen ID BUZZ 37
37.Volkswagen ID BUZZ 37
Volkswagen ID BUZZ 38
38.Volkswagen ID BUZZ 38
Volkswagen ID BUZZ 39
39.Volkswagen ID BUZZ 39
Volkswagen ID BUZZ 40
40.Volkswagen ID BUZZ 40
Volkswagen ID BUZZ 41
41.Volkswagen ID BUZZ 41
Volkswagen ID BUZZ 42
42.Volkswagen ID BUZZ 42
Volkswagen ID BUZZ 43
43.Volkswagen ID BUZZ 43
Volkswagen ID BUZZ 44
44.Volkswagen ID BUZZ 44
Volkswagen ID BUZZ 45
45.Volkswagen ID BUZZ 45
Volkswagen ID BUZZ 46
46.Volkswagen ID BUZZ 46
Volkswagen ID BUZZ 47
47.Volkswagen ID BUZZ 47
Volkswagen ID BUZZ 48
48.Volkswagen ID BUZZ 48
Volkswagen ID BUZZ 49
49.Volkswagen ID BUZZ 49
Volkswagen ID BUZZ 50
50.Volkswagen ID BUZZ 50
Volkswagen ID BUZZ 51
51.Volkswagen ID BUZZ 51
Volkswagen ID BUZZ 52
52.Volkswagen ID BUZZ 52
Volkswagen ID BUZZ 53
53.Volkswagen ID BUZZ 53
Volkswagen ID BUZZ 54
54.Volkswagen ID BUZZ 54
Volkswagen ID BUZZ 55
55.Volkswagen ID BUZZ 55
Volkswagen ID BUZZ 56
56.Volkswagen ID BUZZ 56
Volkswagen ID BUZZ 57
57.Volkswagen ID BUZZ 57
Volkswagen ID BUZZ 58
58.Volkswagen ID BUZZ 58
Volkswagen ID BUZZ 59
59.Volkswagen ID BUZZ 59

Volkswagen ID.Buzz GTX – dane techniczne:

Silnik: Elektryczny
Moc:  340 KM
Maksymalny moment obrotowy:   560 Nm 
Skrzynia biegów: elektryczna, 1-biegowa
Cena: od 262 600 zł (Netto), egzemplarz testowy 326 330 zł (Brutto)

Zajrzyjcie również na nasz kanał na YouTube:

Tagi: BUZZelectricgtxIDsamochody elektryczneVolkswagenVW
Poprzedni post

Małe, ale w pełni hybrydowe – ile kosztuje Toyota Aygo X?

Następny post

Czy jazda Porsche 911 Carrera na torze to bezpieczny pomysł dla amatora? Sprawdzamy!

Bartosz Kowalczyk

Bartosz Kowalczyk

Pasjonat motoryzacji od najmłodszych lat. Lubi pogrzebać przy swoim aucie i naprawiać je samodzielnie. W testach zwraca szczególną uwagę na frajdę z jazdy oraz walory użytkowe samochodu. Z wykształcenia logistyk, traktujący dziennikarstwo motoryzacyjne jako przyjemną zabawę i rozwijanie swojego hopla. Miłośnik podróży starający się czerpać przyjemność z każdego pokonanego kilometra w swoim obecnym aucie – audi A3 Sportback. Największe marzenie motoryzacyjne – odrestaurowanie Youngtimera i podróż po zachodniej Europie.

Podobne artykuły

Leapmotor B10 (10)

Leapmotor B10 – czy europejscy producenci mają się czego bać?

Autor Paweł Kaczor
06/11/2025
0

Motoryzacyjna marka Leapmotor coraz odważniej poczyna sobie w naszym kraju. Do miejskiego elektrycznego T03 oraz również elektrycznego, ale zdecydowanie większego...

ford mustang rally 01

Test: Ford Mustang Mach-E GT Rally – szuter to jego naturalne środowisko

Autor Redakcja Motopodprad
03/11/2025
0

Jest drogi, nie grzeszy wydajnością i zdaje się nie mieć większego sensu, ale daje masę przyjemności z jazdy i jest...

Hyundai Staria (5 of 28)

Test: Hyundai Staria – brzydkie kaczątko czy ufoludek?

Autor Paweł Zaorski
02/11/2025
0

Do tego modelu musiałem podejść z dystansem, Hyundai Staria mimo, że mi się wizualnie nie podoba to z pewnością rozumiem...

Ford Ranger Plug in Hybrid 2025 22 fot (17)

Ford Ranger Plug-in Hybrid — dlaczego tak późno?!

Autor Marcin Koński
01/11/2025
0

Trzy lata od debiutu obecnego Rangera, producent pokazał prawdopodobnie najlepszy samochód dla rolnika oraz przedsiębiorcy. Pick-up z hybrydowym napędem typu...

Następny post
Porsche na torze

Czy jazda Porsche 911 Carrera na torze to bezpieczny pomysł dla amatora? Sprawdzamy!

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2023 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET

Go to mobile version
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.