• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Subaru Solterra – elektryk nr 1

Konrad Stopa Autor Konrad Stopa
28/07/2023
w Nowe
0
Subaru Solterra 3

Subaru Solterra 3

383
SHARES
3.5k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Solterra to pierwsze elektryczne auto spod znaku plejady gwiazd. Nie jest jednak takim rodzynkiem, bo łączy ją wiele z pewną Toyotą BZ4X. Na pewno jednak ma lepszą nazwę! A co jeszcze?

Trzeba jasno powiedzieć, że 2022 rok to dosyć późno, żeby przedstawiać swojego pierwszego elektryka. Subaru może nie jest największą marką na świecie, ale mimo niedużej gamy modelowej historię i tradycję ma szeroką, więc może dziwić wejście w elektryki dopiero teraz.

Warto przeczytać

Test: Volvo XC60 B4 AWD – biegnijcie po niego, póki jeszcze można go kupić!

Test: Mercedes C300d – precz z hybrydami

Trudne wybory: Cupra Leon ST vs. Focus ST Kombi

Subaru Solterra 5
Subaru Solterra 5

Kosmiczne kształty

Nie da się ukryć, że zarówno Toyota, jak i Subaru są do siebie podobne i mieszczą się w segmencie SUV. To, co je łączy to cała karoseria oraz wnętrze, ale Solterra lekko się różni. Wystarczy spojrzeć na pas przedni, który ma więcej modyfikacji niż tylko znaczek. Inne są też tylne reflektory.

ADVERTISEMENT

Patrząc na Solterrę widać wiele ostrych linii i załamań. Trochę to sznyt Lexusa, ale w sumie takie kształty zawsze są w modzie i szybko się nie starzeją. Azjaci nie bali się dodać do projektu też trochę plastiku. Czarny materiał pojawia się przy nadkolach, zderzakach i w okolicach świateł, więc nadwozie to nie tylko spore połacie blachy.

Subaru Solterra 2
Subaru Solterra 2

Ja zwróciłem uwagę na niecodzienną lotkę przy tylnej szybie, która składała się jakby z dwóch części oraz oczywiście emblematów EV, żebyśmy nie pomylili faktu, z jakim autem mamy do czynienia. Chociaż zielone tablice rejestracyjne zdradzają to już w Polsce od razu.

Niecodziennie w środku

Powiedziałbym, że we wnętrzu Subaru jest jeszcze bardziej kosmicznie niż na zewnątrz. Usadowienie zegarów w formie wyświetlaczu na szczycie deski rozdzielczej sprawia, że kierownica jest od nich w dalekiej odległości. Jest też mała, więc leży nam trochę na kolanach. Daje to trochę uczucia jakbyśmy siedzieli w statku kosmicznym, bo tunel środkowy zawieszono dosyć wysoko. Kokpit otula więc trochę kierowcę. 

Przyjemnie zaskoczyło mnie zastosowanie materiału jako obicie części plastikowych na desce rozdzielczej i drzwiach. Nie stało się to wszędzie, ale miło wyróżnia połacie czarnego tworzywa sztucznego (nie brakuje też piano black).

Subaru Solterra 14
Subaru Solterra 14

Centralne miejsce zajmuje spory ekran dotykowy multimediów znanych mi już z aut Toyoty. Na szczęście to świeży, poprawiony system z ładnymi grafikami, czytelną nawigacją i płynnym działaniem. Oczywiście system bez problemu łączy się z telefonem (przez BT lub kabel – złącza USB-C), który można ładować indukcyjnym sprzętem pod selektorem zmiany biegów.

To, co rzuciło mi się w oczy to jeszcze lusterko wsteczne wyświetlające obraz ze specjalnej kamery (rozwiązanie znane z innych modeli Toyoty albo Jaguara) lub pokrętło do automatycznej skrzyni biegów w dość oryginalnym kształcie. Jako, że to Subaru nie zabrakło tu systemów bezpieczeństwa z aktywnym tempomatem i awaryjnym hamowaniem.

Jeśli chodzi o miejsce w środku, to auto spokojnie pomieści 4 osoby. Siedzi się w nim wysoko, ale nie brakuje przestrzeni nad głowami. Za tylną kanapą wygospodarowano 410 litrów, aczkolwiek w formie ustawnych kształtów.

Subaru Solterra 31
Subaru Solterra 31

Subaru Solterra – zasięgi i osiągi

Elektryk z Japonii posiada 2 silniki elektryczne przy każdej z osi, więc jednocześnie jest autem AWD. Moc układu to 218 KM i 337 Nm, więc można mieć trochę obaw pamiętając, że samochód trochę waży. Na szczęście to tylko teoria, bo samochód od zera do setki przyspiesza w niecałe 7 sekund i to w emocjonujący sposób. W końcu moc i moment dostępny jest już od startu.

Oczywiście prędkość maksymalna to tylko 160 km/h, ale z zasięgiem około 400 km (wg WLTP) nie zapuszczałbym się daleko w trasę, więc to nie problem. Bardziej rzeczywisty przebieg do przejechania to 300 kilometrów dzięki 71,4 kWh baterii. Zużycie energii wahało się między 25, a 30 kWh na 100 kilometrów.

Muszę jednak dodać, że zanim do tego doszedłem chwilę minęło, bo najpierw samochód pokazywał mi ile kilometrów przejadę za 1 kWh. Na szczęście dało się to zmienić.

Subaru Solterra 22
Subaru Solterra 22

Do miasta wystarczy

Tak, jak wspomniałem samochód do miasta pasuje wyśmienicie, ponieważ tutaj osiągi wystarczają zdecydowanie. Podobnie jak zasięg, który można zawsze wśród wielu ładowarek uzupełnić. Solterra przyjmuje do 150 W, ale gdy do głosu dochodzi prąd zmienny, to mamy już tutaj więcej ograniczeń (max 7 kW), więc ładowanie trwa sporo.  Z zalet mamy jednak w wielu miastach możliwość jazdy buspasami oraz darmowe parkingi.

Sama jazda tym autem jest bardzo przyjemna. Przyspieszenie jest na tyle odczuwalne, że można dynamicznie śmigać po mieście lub wyprzedzać poza nim. Układ kierowniczy działa lekko, ale przy hamowaniu czuć masę samochodu. Zawieszenie jest ustawione raczej w stronę komfortowego podróżowania, ale powyżej pewnej prędkości dochodzi do nas szum powietrza.

Subaru Solterra 51
Subaru Solterra 51

Na nie monitor aktywności kierowcy

Podczas jazdy tym samochodem, prędzej czy później natraficie na komunikat, w którym auto da wam burę za patrzenie gdzieś indziej niż na drogę. System monitoruje uwagę kierowcy i nie tylko po jakimś czasie informuje o konieczności odpoczynku, ale sprawdza cię na bieżąco. I nie ważne czy spojrzysz w lusterko boczne, na komórkę czy tylną kanapę, to usłyszysz alarmowy dźwięk.

Na szczęście da się tego asystenta uwagi wyłączyć.

Subaru Solterra 24
Subaru Solterra 24

Rzut oka na cennik Subaru Solterra

No dobrze, a ile takie elektryczne auto kosztuje ? Jak to bywa wśród modeli Subaru, musimy przeliczać kwotę z euro na złotówki. Nasz egzemplarz posiadał najwyższy poziom wyposażenia Platinum Plus i jego zakup wymaga wydania około 56 tysięcy euro (260 tys. złotych). Najtańsza Solterra to wydatek 50 tysięcy euro (ok. 233 tys. złotych) .

Co ciekawe, bliźniacza Toyota jest sporo droższa, lecz ją kupicie już w złotówkach. Jej topowa odmiana dochodzi do granicy 300 tysięcy złotych.

Subaru Solterra 41
Subaru Solterra 41

Dla mnie ten test był też istotnym sprawdzianem, bo to jedna z pierwszych moich przygód jeśli chodzi o samochody elektryczne. Po chwilach z BMW lub Teslą poprzeczkę ustawioną mam wysoko. Subaru Solterra ją dosięga, ale tylko w miejskim otoczeniu, bo zasięg i wolne ładowanie w tym przypadku trochę tego SUV’a przekreśla do jazdy w trasie.

Ale spokojnie, to dopiero pierwszy elektryk Subaru.

Konrad Stopa
fot. Karol Tynka

Zdjęcia Subaru Solterra:

Subaru Solterra 2
Subaru Solterra 2
Subaru Solterra 3
Subaru 3
Subaru Solterra 4
Subaru Solterra 4
Subaru Solterra 5
Subaru Solterra 6
Subaru Solterra 9
Subaru Solterra 11
Subaru Solterra 13
Subaru Solterra 14
Subaru Solterra 18
Subaru Solterra 16
Subaru Solterra 19
Subaru Solterra 20
Subaru Solterra 22
Subaru Solterra 23
Subaru Solterra 24
Subaru Solterra 25
Subaru Solterra 26
Subaru Solterra 28
Subaru Solterra 30
Subaru Solterra 31
Subaru Solterra 32
Subaru Solterra 34
Subaru Solterra 36
Subaru Solterra 37
Subaru Solterra 39
Subaru Solterra 41
Subaru Solterra 42
Subaru Solterra 45
Subaru Solterra 48
Subaru Solterra 51

Dane techniczne Subaru Solterra:

Silnik: dwa silniki elektryczne

Moc: 218 KM

Moment obr.: 370 Nm

Skrzynia biegów: automat

Napęd: AWD

0-100 km/h: 6,9 s

Prędkość maksymalna: 160 km/h

Cena: od 50 tysięcy euro

Tagi: elektryczna solterrasamochody elektrycznesolterrasubarusubaru solterra
Poprzedni post

Toyota uruchamia możliwość zamawiania Highlandera z roku modelowego 2024

Następny post

W USA można wylicytować Mercedesa Jordana

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości, który pisze o samochodach z wielką przyjemnością czekając na komentarze, nawet te uszczypliwe. Od małego poznawał auta na ulicy po dźwięku silnika i już wtedy marzył, by zmieniać "cztery kółka" jak rękawiczki - dzięki Motopodprad.pl to się spełnia! Tego zapaleńca znajdziecie też na Instagramie - @stopao

Podobne artykuły

Volvo XC60 01

Test: Volvo XC60 B4 AWD – biegnijcie po niego, póki jeszcze można go kupić!

Autor Redakcja Motopodprad
02/10/2023
0

Nie tak dawno temu Szwedzi ogłosili koniec jednostek wysokoprężnych w swoich modelach. To przykra informacja biorąc pod uwagę fakt, że...

C300d

Test: Mercedes C300d – precz z hybrydami

Autor Paweł Oblizajek
29/09/2023
0

Od dłuższego czasu próbuje zrozumieć pęd Europy w kierunku pojazdów zeroemisyjnych. Test Mercedesa C300d przekonał mnie, że to nie ma...

leon st vs focus st 7

Trudne wybory: Cupra Leon ST vs. Focus ST Kombi

Autor Paweł Kaczor
28/09/2023
0

Szare kombi, jasnoszare kombi. Co myślisz widząc te auta zaparkowane obok siebie? Zapewne myślisz o wszystkim, tylko nie o tych...

Cupra Formentor VZ 2

Test: Cupra Formentor VZ – hiszpański temperament do okiełznania

Autor Redakcja Motopodprad
27/09/2023
0

Nazwa “Cupra” fanom motoryzacji nie jest obca. Od lat związana jest z Seatem, choć w 2018 roku została od niego...

Następny post
lorinser jordan

W USA można wylicytować Mercedesa Jordana

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2023 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET