• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Subaru Forester 2.0 XT

Konrad Stopa Autor Konrad Stopa
20/07/2015
w Nowe
2
DSC00016

DSC00016

140
SHARES
1.3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Niezależnie od tego jak dobrze wyglądają i jak jeżdżą auta pokroju Imprezy STI, przychodzi moment ich zderzenia z szarą rzeczywistością. Z reguły trzeba pójść przynajmniej na mały kompromis pozbywając się „braku” zawieszenia, a w miejsce wydechu straszącego strzałami mile widziany jest tłumik kastrujący motor.

Warto przeczytać

Test: Skoda Karoq 2.0 TDI 150 KM – ze starym dobrym dieslem

Test: Renault Megane E-Tech Electric EV60 — przyszło nowe

Test: Volkswagen ID.5 GTX – elektryczne GTI?

Gdy jednak okazuje się to być zbyt małym wyrzeczeniem, trzeba pójść dalej, a to dalej wiąże się z kupnem innego auta. Crossover? SUV? Takie opcje wydają się nie głupie, szczególnie dla osób szukających ładnego dodatku do modnych wzorków na torebce. Z kolei dla drugich, szukających przede wszystkim świetnego w prowadzeniu auta, zostaje chociażby jedna z propozycji Subaru- Forester XT, do którego lepiej pasuje łatka sportowego kombi z wyższym zawieszeniem niż modnego crossovera.

Forester od początku starał się podążać tą drogą oferując wymiary i przestrzeń zbliżoną do niedużych kombi, z tą różnicą, że zawieszony był kilka cm wyżej. Jedynie trzeciej generacji odebrano nieco „jaj” próbując dostosować się do klasy SUV. Na szczęście w 4 generacji powrócono do idei zapoczątkowanej w 1997 roku i przed nami dzisiaj stoi dość ciekawy samochód, ale ciężki do sklasyfikowania.

Niestety niezależnie od wersji, nie znajdziecie już wlotu do intercoolera na masce czy bulgoczącego wydechu, za to Forester stał się bardziej cicho-ciemnym killerem, ale o tym za chwile.

 

IMG_7603

 

Design jest surowy, dominują ostre kanciaste linie i na próżno tu szukać modnych detali stylistycznych. W zamian mamy potężne światła i równie duży grill pełniący tutaj również funkcję wlotu powietrza do intercoolera znajdującego się w górnej części motoru (dziura w masce musiała odejść ze względu na normy bezpieczeństwa). W bocznej i tylnej części dzieje się niewiele. Jedynymi detalami wyróżniającym Forestera są duże reflektory zaciągnięte daleko na bok nadwozia.

Podobnie wygląda wnętrze, gdzie osoby mające wcześniej do czynienia z innymi produktami Subaru poczują się jak w domu. Jest poprawnie i nie można postawić większych zarzutów temu projektowi poza fotelami ze zbyt krótkim siedziskiem. Dodatkowo siedzi się wysoko patrząc na deskę rozdzielczą nieco z góry, a to w połączeniu z dużymi powierzchniami przeszklonymi powoduje wrażenie sporej przestrzeni. Materiały wykończeniowe idealnie pasują do powściągliwego wnętrza, nie wydającego kompletnie żadnych odgłosów podczas jazdy, co świadczy o dobrym spasowaniu poszczególnych elementów.

Wersja wyposażeniowa Platinum będąca najwyższą w cenniku oferuje wszystko, co przygotowało Subaru, bo jak to bywa w przypadku japońskich marek, lista wyposażenia dodatkowego nie istnieje. System StarLink stanowi siedmiocalowy wyświetlacz dotykowy z wtopionymi przyciskami po bokach. Wygląda świetnie i obsługa jest prosta, ale tylko w przypadku równej drogi. W innym wypadku ciężko trafić w przyciski tracące wtedy na funkcjonalności. System jest prosty w obsłudze podobnie jak czytelny interfejs z dużymi kafelkami. Jednym z nich jest aplikacja Mirror Link przenosząca zawartość ekranu smartfona na wyświetlacz, chociaż trzeba pamiętać że działa z ubogą listą smartfonów. Cały system, z którym oczywiście możemy połączyć telefon przez bluetooth oraz oglądać obraz z kamery cofania jest przejrzysty, a całość zyskuje dodatkowe plusy za system nawigacji satelitarnej – jej obsługa jest banalna, a na dodatek mapy posiadają liczne drogi z drogami gruntowymi włącznie.

Komputer pokładowy przekazujący mało informacji odnośnie statystyk jazdy powędrował na szczyt deski rozdzielczej. W zamian za to oferuje wskazania ciśnienia turbodoładowania, % otwarcia przepustnicy czy rozkładu momentu obrotowego na poszczególne koła. Obsługa realizowana jest za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy usłanej niezliczoną ilością przycisków, przez co obsługa dostępnych funkcji wymaga przyzwyczajenia.

 

DSC00152

 

Drugi rząd siedzeń sprawdza się stuprocentowo, ponieważ w każdej płaszczyźnie zapewnia dużą ilość miejsca pasażerom. Stopy bez problemu można wsunąć nawet pod maksymalnie opuszczony fotel kierowcy, a na miejsce nad głową w przypadku szklanego dachu będą narzekać tylko bardzo wysokie osoby.

W konfiguracji 5 osobowej foremny bagażnik mieści 505 litrów. Ścianki boczne posiadają praktyczne haczyki, znajdują się na nich również przyciski służące do składania oparcia tylnej kanapy. Mimo dość płytkiego bagażnika po złożeniu foteli w drugim rzędzie pozostaje niewielki uskok.

Surowy design zewnętrzny i powściągliwe wnętrze pozbawione sportowych dodatków kompletnie nie oddają tego co oferuje Forester XT dla kierowcy. Subaru jest jak potulny baranek wybierając wszelkie nierówności cicho i nie daje kierowcy sprzężenia zwrotnego krzycząc „więcej! karaj mnie!”. W parze z tym, w trybie pracy [I] również algorytm stara się dobierać parametry dla silnika wykorzystując dobrze zalety bezstopniowej skrzyni CVT. Optymalnie do zapotrzebowania uwzględnia kąt otwarcia przepustnicy i stara się zużywać najmniejsze ilości paliwa. Rzeczywiście w tym trybie Forester potrafi być ekonomiczny zużywając przy płynnej jeździe w trasie około 8 l/100 km, miasto owocuje zużyciem w okolicach 10 l/100 km i wreszcie przy stałej prędkości 140 km/h na wyświetlaczu komputera pokładowego pojawia się wartość 9 l/100 km.

Kolejnym trybem w kolejce jest [S] różniący się oczywiście od inteligentnego, jednak nie daje on tyle zabawy co ostatni [S#] wykorzystujący maksymalne osiągi dwulitrowego boxera o mocy 241 KM legitymującego się momentem obrotowym na poziomie 350 Nm . Skrzynia biegów zwana przez Subaru Lineartronic po raz kolejny zaskakuje mnie swoją genialną pracą. W trybie Sport# wirtualne przełożenia przy mocnym wciśnięciu gazu sprawiają wrażenie jakby z silnikiem współpracował konwencjonalny automat o dwóch sprzęgłach, z kolei przy hamowaniu skrzynia sama redukuje biegi i tym samym prowokuje do jeszcze głębszego wciśnięcia gazu zaraz za zakrętem. Mimo prześwitu 22 cm, Forester pozostaje stabilny i gwarantuje pewność przy pokonywaniu zakrętów, jednak gdy jadąc przez zakręt z większą prędkością wykonamy ruch kierownicą wyczujemy niemałą masę 1660 kg, co w połączeniu z wysokim profilem opony (mimo 18 calowej felgi) jest potęgowane.

 

IMG_7636

 

A to nie koniec, bo Subaru w obecnej generacji nie zapomniało o właściwościach terenowych. Wspomniany prześwit pozwala na pokonywanie wysokich kolein bez strachu, a kąty natarcia i zejścia na poziomie 25° pozwalają zapuścić się daleko w średniej trudności teren. Stały napęd Simetrical AWD w przypadku oderwania kół od podłoża przekierowuje napęd do tych mających wystarczającą przyczepność, dzięki czemu groźnie wyglądająca jazda na 3 kołach dla Forestera jest pestką. Wisienką na torcie jest system X-MODE sterujący układem napędowym ułatwiając dodatkowo pokonywanie trudnego terenu i zjazd ze wzniesienia.

W tym momencie uświadomiłem sobie, że praktycznie wszystko co napisałem do tej pory stawia Forestera XT w bardzo dobrym świetle, ale nie może być inaczej. Jest to najbardziej wszechstronne auto z jakim miałem okazję spędzić dłuższą chwilę. Oferuje duży komfort czy właściwości terenowe, gdy tego od niego wymagamy, a za sprawą przycisku [S#] zmienia się w rasowego sportowca oferującego świetne właściwości trakcyjne i osiągi. Jedyny zarzut jaki można mieć do Subaru w sportowym trybie pracy to cicha praca jednostki napędowej, przez co ciężko wyczuć że pod maską pracuje kultowa już jednostka boxer. Ceny startują od 27 500, a najdroższa odmiana XT Platinium goszcząca u nas w teście to wydatek rzędu 37 500. Oczywiście Subaru ceny podaje w euro.

 

 

Wygląd: 8 out of 10 stars (8 / 10)
Wnętrze: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Silnik: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Skrzynia: 6 out of 10 stars (6 / 10)
Przyspieszenie: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Jazda: 9 out of 10 stars (9 / 10)
Zawieszenie: 9 out of 10 stars (9 / 10)
Komfort: 8 out of 10 stars (8 / 10)
Wyposażenie: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Cena/jakość: 8 out of 10 stars (8 / 10)
Ogółem: 7.6 out of 10 stars (76/100)

 

Krzysztof Kunzek

Fot: Jakub Głąb

 

IMG 7607
IMG 7607
IMG 7610
IMG 7610
IMG 7603
IMG 7603
IMG 7599
IMG 7599
IMG 7597
IMG 7597
IMG 7636
IMG 7636
DSC00021
DSC00021
DSC00016
DSC00016
IMG 7618
IMG 7618
IMG 7616
IMG 7616
DSC00166
DSC00166
DSC00160
DSC00160
DSC00169
DSC00169
DSC00172
DSC00172
DSC00179
DSC00179
DSC00152
DSC00152
DSC00149
DSC00149
DSC00140
DSC00140
DSC00139 3
DSC00139 3
DSC00139 2
DSC00139 2
DSC00137
DSC00137
DSC00155
DSC00155
DSC00182
DSC00182
DSC00188
DSC00188
DSC00223
DSC00223
DSC00229
DSC00229
DSC00230
DSC00230

 

 

Podstawowe dane techniczne:

Silnik: benzyna
Moc maksymalna: 240 KM przy 5600 obr./min
Max. moment obrotowy: 350 Nm przy 2400 – 3600 obr./min.
Liczba cylindrów: 4
Objętość skokowa: 1998 cm3
Skrzynia biegów: bezstopniowa, automatyczna
Typ napędu: 4×4
Masa własna: 1613 kg
Stosunek masy do mocy: 6,72 kg/KM
Długość: 4595 mm
Szerokość: 1795 mm
Wysokość: 1735 mm
Rozstaw osi: 2640 mm
Pojemność bagażnika: 505 l / 1577 l
0-100 km/h: 7,6 sekundy
Prędkość maksymalna: 221 km/h
Pojemność zbiornika paliwa: 60 l

 

 

Tagi: 4x4awdbenzynabenzynowy boxerboxeforestersubarusubaru forestertest foresteratest subaruxt
Poprzedni post

Kamizelka odblaskowa w 2015r. Czy jest już obowiązkowa?

Następny post

Test: BMW 435i

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości, który pisze o samochodach z wielką przyjemnością czekając na komentarze, nawet te uszczypliwe. Od małego poznawał auta na ulicy po dźwięku silnika i już wtedy marzył, by zmieniać "cztery kółka" jak rękawiczki - dzięki Motopodprad.pl to się spełnia! Tego zapaleńca znajdziecie też na Instagramie - @stopao

Podobne artykuły

Skoda Karoq 2

Test: Skoda Karoq 2.0 TDI 150 KM – ze starym dobrym dieslem

Autor Konrad Stopa
03/02/2023
0

Przeglądając oferty współczesnych producentów coraz rzadziej można znaleźć opcje z dieslem pod maską. Na szczęście Skoda pozostawia taki wybór, więc...

Renault Megane E Tech Electric EV60 2022 01

Test: Renault Megane E-Tech Electric EV60 — przyszło nowe

Autor Marcin Koński
01/02/2023
0

Renault Megane numer 5 skończyło z sentymentami i rozpoczęło nowy rozdział w historii modelu. Po raz pierwszy, nie kupisz tu...

Volkswagen ID5 GTX 8

Test: Volkswagen ID.5 GTX – elektryczne GTI?

Autor Bartosz Kowalczyk
30/01/2023
1

To czy elektryki to przyszłość motoryzacji sprawa jest otwarta a w zasadzie nawet dyskusyjna, jednak nie ma co się obrażać...

Ford Explorer 36

Test: Ford Explorer – duch zza oceanu

Autor Konrad Stopa
27/01/2023
0

Marząc o amerykańskim śnie nie trzeba importować aut zza oceanu. Ford Explorer to typowy SUV z USA, którego możecie oficjalnie...

Następny post
DSC 0019

Test: BMW 435i

Komentarze 2

  1. Łukasz says:
    8 lat ago

    Miałem poprzedni model w wersji z dieslem i wspominam bardzo dobrze. Nowy model kupil szwagier z automatem cvt i jest duzo lepiej. Auto sztywniejsze nie wychyla sie na dziurach, w srodku jest wieksze, automat idealnie pasuje do diesla. Oby tylko nowy diesel byl lepszy niz poprzedni. Auto bardzo uniwersalne.

    Odpowiedz
  2. clex says:
    7 lat ago

    ja kupiłem benzynę w werski xt i jestem super zadowolony.
    jest w miarę oszczędne, bez piłowania pali średnio 10, jeżdząc głównie po dużym mieście a pod mistem spada do 8. autostrada 10+.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET