Produkty uniwersalne często na dłuższą metę nie zdają pokładanych w nich nadziei. Skoda Superb Scout ma być rodzinnym autem, które potrafi też dojechać w trudniejszy teren poza asfaltem. Czy w związku z tym podziela powyższą tezę, czy może jej przeczy?
Gdybym miał szukać prostego zastosowania takiego uterenowionego kombi, to widzę tylko kilka sytuacji. Jedną z nich mogą być częste rodzinne wyjazdy w góry podczas zimowych miesięcy roku, gdzie napęd 4×4 przyda się do dojazdu do oddalonych kwater prywatnych lub pod zaśnieżone parkingi stoków narciarskich. Druga teoria to posiadanie domku letniskowego lub działki daleko w lesie lub poza miastem, gdzie drogi są nieutwardzone, a po deszczu błotniste. Wówczas zwiększony o 1,5 cm prześwit może przydać się na dziurach lub parkowaniu na trawach.
Czy Superb Scout ma jednak sens w mieście?
Wyższy prześwit oczywiście przyda się przy krawężnikach lub nierównych parkingach, ale prawie 5-metrowe nadwozie z kufrem może nie być do końca poręczne. Oczywiście opisywany Superb wypełniony był elektroniką, więc system kamer 360 stopni na pewno pomoże, tak jak i czujniki parkowania, a nawet system parktronic.
To jednak dostaniecie też w zwykłym Superbie, więc tandem napędu 4×4 i skrzyni automatycznej przy egzemplarzu Scout wykorzystywanym tylko w dżungli z betonu może się marnować.
Skoda Superb Scout – względy wizualne
Wersja Scout to również inne nadwozie. Pierwsze, co się rzuca w oczy to ciekawy lakier. Trudno go nazwać, bo trochę zajeżdża pomarańczowym, a trochę brązowym więc jest taki nieoczywiste. To też na tyle ciekawy kolor, że od razu rzuca się w oczy i nawet kilkuletnie nadwozie Superba wygląda bardzo dobrze, a to jeszcze nie koniec.
Uzupełnieniem sporej karoserii były plastikowe dokładki, które znalazły się przy przednim i tylnym błotniku, a także przy progach bocznych. Ich kontrastowy kolor i spore rozmiary sprawiają, że Skoda wygląda bojowo. Należy jednak pamiętać, że to mimo wszystko plastik, który pod oporem otoczenia może strzelić. Chociaż spawanie plastiku jest już teraz bardzo popularne.
Na pewno na cięższy teren szkoda by było również sporych 19-calowych felg, ale na co dzień prezentują się bardzo dobrze.
Scout w środku
Wizualnie zmian nie jest za dużo, ponieważ Scout to bardziej kwestie techniczne w bebechach auta niż fajerwerki designerskie. Na wygodnych, elektrycznie regulowanych i podgrzewanych siedzeniach przednich pojawiło się logo tej wersji, a dekor, który urozmaica deskę rozdzielczą i konsolę centralną wykonano z tworzywa sztucznego imitującego drewno.
Poza tym to środek, który powtarza się w każdej z innych wersji. Mamy tutaj spory ekran systemu infomedialnego, klasyczne sterowanie trzystrefową klimatyzacją automatyczną, wirtualne zegary za wielofunkcyjną kierownicą oraz ogrom miejsca!
Skoda Superb poraża ilością miejsca
Nie będę innowacyjny mówiąc, że Superb poraża przestrzenią w środku samochodu. Chodzi oczywiście o miejsce na tylnej kanapie, gdzie spokojnie można założyć nogę na nogę. Nawet jeśli macie powyżej 1,8 m wzrostu. Nie inaczej jest w przypadku Scout’a, gdzie pomimo napędu 4×4 nie widać tego w środku.
Bagażnik Superba to 625 litrów foremnego kształtu. W środku znajdziecie rozwiązania Simply Clever, więc wiele tam siatek, zaczepów a nawet korytek jak w autach dostawczych. Klapa otwiera się automatycznie, również gestem nogi.
Tryb offroad
Nowością w Skodzie Superb z dopiskiem Scout jest specjalny tryb offroad, który znajdziemy tylko w autach czeskiej marki z napędem na obie osie. Wówczas zmienia się lekko charakterystyka pracy silnika, skrzyni biegów oraz reakcji na pedał gazu. Wszystko po to by zapewnić jak najwięcej trakcji.
Kolejne rzeczy to specjalne wskaźniki na dotykowym wyświetlaczu. Na przykład wychylenie nadwozia, czy udział mocy na konkretną oś.
Sportowe serce Scout’a
Nasz egzemplarz skrywał jeszcze jedną ciekawą niespodziankę. Otóż motorem napędowym tego samochodu był 2-litrowy silnik benzynowy TSI z mocą aż 280 KM. To naprawdę spora moc, która sprawiała, że Superb Scout potrafił szybko jeździć. Wciśnięcie mocniej pedału gazu było odczuwalne, ale sama specyfika auta w ogóle do tego nie zachęcała.
Osiągi na pewno was do tego przekonają, bo do setki samochód rozpędza się w ledwie 5,3 sekundy. Tak, to duże kombi potrafi tak pędzić, a maksymalna prędkość to 250 km/h. Jest to poziom niejednych sportowych kompaktów lub samochodów z zacięciem rajdowym.
Niestety takie osiągi swoje kosztują – jest to mniej więcej 10 litrów PB95 na 100 km, a w mieście ta wartość może jeszcze rosnąć.
Jazda Scoutem
Co to więc za uterenowione auto, które rozpędza się do setki niewiele dłużej niż produkty niemieckie spod znaku AMG lub M sport? No właśnie dość dziwna konfiguracja, która pewnie rzadko kiedy wybierana jest przez klientów. Mimo wszystko jednak bardzo ciekawa.
Siadając jednak za kierownicą w ogóle tej mocy nie czułem, ani też auto nie prowokowało do jej wykorzystania. Standardowo zawieszenie i układ kierowniczy jest ustawione miękko i raczej nastraja do spokojnego pokonywania kolejnych kilometrów. Tak więc mimo sporych możliwości wolałem jeździć tym autem jak dieslem, a rachunki za taką jazdę były sporo droższe.
Cena Skody Superb Scout 2.0 TSI 280 KM
Patrząc na konfigurator Skody Superb w wersji rodzinnej, to okolice 111 tysięcy złotych. Mowa tu o aucie z konwencjonalnym silnikiem, ponieważ hybryda kosztuje minimum 166 tysięcy złotych. Auto w wersji Scout to jednak lekka dopłata, która zaczyna się od 180 tysięcy złotych. Kończąc tę litanię liczb, to nasz egzemplarz z dodatkami i tym mocnym silnikiem cena stanęła grubo ponad 200 tysięcy złotych.
Tak więc omawiana Skoda Superb skrywa naprawdę sporo niespodzianek. Nie wiem jednak czy w takiej działkowej/zimowej wersji auta taka moc jest potrzebna. Mimo wszystko bardziej rozsądna jest opcja z dieslem pod maską. A niedługo może jej zabraknąć więc jak szukacie czegoś podobnego to śmiało, bo Volvo Cross Country czy Audi Allroad jest dużo droższe.
Konrad Stopa
Skoda Superb Scout – punktacja
Wygląd: | [usr 7] |
Wnętrze: | [usr 9] |
Silnik: | [usr 9] |
Skrzynia: | [usr 9] |
Przyspieszenie: | [usr 9] |
Jazda: | [usr 9] |
Zawieszenie: | [usr 8] |
Komfort: | [usr 9] |
Wyposażenie: | [usr 8] |
Cena/jakość: | [usr 7] |
Ogółem: | [usr 8.4 text=”false” img=”06_red.png”] (84/100) |
Skoda Superb Scout – dane techniczne:
Silnik: R4, turbo
Pojemność: 1984cm³
Moc: 280 KM
Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm
Skrzynia biegów: automatyczna, 8biegów
Cena: od 111 tys. zł,