Skoda Roomster przed moim testem była dla mnie samochodem widmo. Oczywiście wiedziałem co to za model, ale nie widywałem tego auta na ulicach i sądziłem, że nie ma na nie chętnych w Polsce. Jakie zdziwienie mnie dopadło, gdy już podczas krótkiej przejażdżki zza jej kierownicy zobaczyłem 6 innych egzemplarzy.
Nie wiem, czy byłem takim ignorantem, czy Roomster tak wtapia się w tłum? Przecież ten samochód nie ma pospolitej sylwetki, a zaburzone proporcje drzwi są chyba najbardziej charakterystycznym elementem „Czeszki”. Co ciekawe otwierają się one tradycyjnie, a nie przesuwnie jak u większości konkurencji.
Jak zakwalifikować Roomstera? Dość popularny, choć dzięki wspomnianym drzwiom awangardowy kształt, długość 4205 mm i szerokość 1684 mm wskazują na przedstawiciela klasy kombi-minivan. I tak jest w rzeczywistości. To dobra wiadomość dla właścicieli małych przedsiębiorstw lub wielodzietnych rodzin z czworonożnym przyjacielem. Praktyczność przede wszystkim! A poza tym?
Hmmm… trudno być fanem designu Skody. Do testu otrzymałem jednak wersję specjalną Noire, która wyróżnia się wyposażeniem znacznie poprawiającym wygląd auta. Czerwony lakier z kilkoma czarnymi elementami, jak: przydymione reflektory, dach oraz felgi wyglądają oryginalnie, ale lekko komicznie. Tak jakbyś chciał na siłę pochwalić się nową wiertarką…
Przejdźmy jednak do tego, co w tym aucie jest najważniejsze – przestrzeni. Jak sama nazwa wskazuje Roomster nie ma z tym żadnego problemu. Co ciekawe, wygodniej jest w tylnym rzędzie, ponieważ zamontowano tam 3 osobne i regulowane fotele. Uzupełnieniem nadmiaru miejsca jest bagażnik, który pomieści psa, wózek i jeszcze parę innych rzeczy. Pojemność do rolety to 450 litrów, a pamiętajmy, że Roomster jest wysoki (1607 mm) i ma sporo miejsca nad nią.
Reszta wnętrza jest typowa dla Skody. Ciemny, twardy plastik z ergonomicznym ułożeniem oraz zielonym podświetleniem. Nie raz już taki układ opisywałem, więc nie mamy tu niespodzianek. Jednakże uwzględniając zabieganego właściciela firmy, taki projekt będzie idealny. Prosty i do tego łatwo go wyczyścić. No może poza testowaną wersją Noire – tu czerwono-czarna tapicerka przeczy tej zasadzie.
Zgodnie z motoryzacyjną maksymą – czerwone auta są szybkie. A jak jest w tym przypadku? Roomster z silnikiem 1,2 TSI i mocy 105 KM nie jest sprinterem, ale daleko mu też do zawalidrogi. Pusty samochód żwawo radził sobie z miejskimi arteriami, a nawet poza miastem spokojnie wyprzedza TIRy. To bardzo udana jednostka, która w trasie może spalić nawet 5,5 litra na 100 km. Średnio jednak trzeba się liczyć z 7-8 litrami na 100 km.
Jako, że Skoda Roomster jest z natury autem użytkowym, przejażdżki pustym samochodem nie są komfortowe. Zawieszenie zestrojone jest twardo i nie lubi polskich nierówności. Na szczęście układ kierowniczy jest ustawiony poprawnie. Radzi sobie gładko i pewnie zarówno na autostradzie, jak i parkingach pod centrum handlowych.
Minusem Roomstera jest hałas! To zrozumiałe, że dużą kabinę pasażerską połączoną z bagażnikiem trudno dobrze wyciszyć, aczkolwiek powyżej 120 km/h odgłos opływającego karoserię powietrza i dźwięk silnika zaczynają irytować. Wracając jednak do przeznaczenia samochodu, każdy, kto decyduje się na takim samochód, musi się z tym liczyć i raczej nie będzie to determinowało decyzji potencjalnego właściciela.
Tak jak wspomniałem Noire to bogato wyposażona wersja. Oprócz dotykowego ekranu LCD z nawigacją mamy radio CD z mp3, a także łączność Bluetooth z telefonem. Nie oczekujmy jednak systemów a’la Android – czuć już upływający od premiery czas. Dodatki te niestety podnoszą cenę auta. Kupno naszej wersji wymaga wyłożenia na stół 66 tysięcy złotych. Pamiętajmy jednak, że to wersja TOP – baza to 38 000 zł.
Trudno podsumować Skodę Roomster jednoznacznie. Dla wielu rozsądnych będzie to auto idealne – tanie w zakupie oraz eksploatacji, a także pakowne, proste oraz w miarę nieawaryjne. Dodając do tego ugruntowaną pozycję producenta oraz bardziej użytkowy charakter rywali (Partner, Berlingo, Combo) Roomster nadal może brylować na ulicach.
Wygląd: | ![]() |
Wnętrze: | ![]() |
Silnik: | ![]() |
Skrzynia: | ![]() |
Przyspieszenie: | ![]() |
Jazda: | ![]() |
Zawieszenie: | ![]() |
Komfort: | ![]() |
Wyposażenie: | ![]() |
Cena/jakość: | ![]() |
Ogółem: | ![]() |
Konrad Stopa
Podstawowe dane techniczne:
Pojemność silnika: 1198 cm3
Moc maksymalna: 105KM przy 5000 obr./min.
Skrzynia biegów: manualna, 5-biegowa
Pojemność bagażnika: 509 l
Zbiornik paliwa: 55 l
Wymiary: 4205/1684/1607 mm
Rozstaw osi: 2617 mm
Masa własna / ładowność: 1150/515 kg
Prędkość maksymalna: 184 km / h
Przyspieszenie: 10,9 s