• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Skoda Rapid 1.0 TSI 95 KM Ambition – rozsądek przede wszystkim

Adam Gieras Autor Adam Gieras
29/10/2018
w Nowe
0
rapid skoda 3

rapid skoda 3

176
SHARES
1.6k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Skoda Rapid nie jest typowym autem budżetowym. Nie jest też typowym kompaktem. Po tygodniu jazdy, w tym zaliczonym wypadzie do Trójmiasta na trzy dni, bardzo polubiłem to auto. Międzyklasowa Czeszka niczego nie udaje, ale czy to jedyny jej atut? 

Nie lubię kłamać, więc i tym razem nie skłamię – nie czekałem specjalnie na test Rapida. Co prawda nigdy wcześniej nie jeździłem czeskim odpowiednikiem Toledo (hiszpańskim sedanem zdarzyło mi się nieraz), ale sami rozumiecie – są ciekawsze auta. Tym lepiej czuję się więc z faktem, że bardzo mi się Rapid spodobał. Zdziwieni?

Warto przeczytać

Test: Seat Ateca 1.5 TSI 150 KM – rodzinny SUV z Hiszpanii

5 minut z… Ford Mustang GT Convertible

Test: Land Rover Defender 3.0D X-Dynamic HSE 110 – czy to jeszcze terenówka?

Dla niewymagających

Zacznijmy od tego, że mój serdeczny przyjaciel szukał kilka miesięcy temu auta. Pytał mnie, co ma kupić. Wiedziałem, że nie przywiązuje on do czterech kółek specjalnej uwagi – samochód musi jeździć, być praktyczny i się w miarę możliwości nie psuć. Doradziłem mu Fiata Tipo, Dacie Logan albo właśnie… Skodę Rapid. Po długich poszukiwaniach rozwiązań finansowych, przejażdżką każdym z moich pomysłów i głębokim zastanowieniu wybrał Rapida 1.0 95 KM z podstawowym wyposażeniem (dodatkowo czujniki cofania i tempomat). I jest bardzo zadowolony. 

Kluczyki do Rapida odebrałem we wtorek rano. Tego dnia standardowo – praca – dojazd i powrót, zakupy. Razem kilkanaście kilometrów, ale od razu polubiłem to auto. Po pierwsze za bardzo wygodne siedzenia i intuicyjność – w zasadzie od razu poczułem się w nim, jakbym go znał od dawna. A po drugie za nienarzucający się dźwięk silnika, kulturę pracy (jak na trzycylindrówkę) no i spalanie. W mieście 7,2 litra na krótkiej trasie, w korkach. Wow! 

Das tschechisch auto! 

To jednak w trasie Rapid najbardziej mnie zaskoczył, a pokonałem nim bez mała 800 kilometrów – po wszystkich rodzajach dróg w Polsce. Pierwsza rzecz, jaka mi się rzuciła w… kręgosłup to fakt, że po czterech godzinach jazdy ciągiem wysiadłem ze Skody zrelaksowany, nieobolały i w sumie mógłbym po wypiciu kawy od razu wracać. 

Kolejna kwestia to zużycie paliwa – z ośmiuset kilometrowej trasy (część po autostradach i drogach szybkiego ruchu) wróciłem ze średnim spalaniem 6,4 l/100 km, a mógłbym spokojnie je o ponad litr zmniejszyć (jechałem cały czas w górnej granicy przepisów, tylko momentami lekko je naginając). 

W dalszym ciągu nie tylko nie wkurzał, ale nawet minimalnie nie zdenerwował mnie silnik. Było wręcz przeciwnie. Ta jednostka świetnie spisuje się w tej budzie – jest elastyczna, dynamiczna i tak naprawdę w pełni wystarczająca. Tak, to tylko 95 koni mechanicznych, ale radzi sobie z tym autem nie gorzej niż 120 koni w doładowanym Tipo. Nie bez znaczenia jest tutaj zestopniowanie 5-biegowej skrzyni. Biegi są tak rozplanowane, że na 4 można spokojnie jechać 90 km/h. 5 pełni tutaj rolę nadbiegu lub ekobiegu. Wspominając przekładnię nie można też pominąć precyzji prowadzenia dźwigni między biegami. Nic nie haczy, kolejne przełożenia wchodzą płynnie. 

Kolejna kwestia to prowadzenie. Oczywiście większość kompaktów prowadzi się pewniej, ale jak na międzyklasowca, w dodatku z budżetowym rodowodem, Rapid jest nadzwyczaj stabilny, ma nieprzewspomagany układ kierowniczy i dobrze przekazuje kierowcy to, co dzieje się pod kołami. Zawieszenie jest dość sprężyste i komfortowe, ale daleko mu do tapczanu. Prędkość autostradowa lub szybsze wejście w łuk to sytuacje, w których Skoda zachowuje się bardzo przewidywalnie. Jak na tego typu auto naprawdę szacun! 

Twarde, ale zwarte

Plastiki oczywiście. Kokpit Rapida nie powala stylizacją, ale ciężko coś mu zarzucić. Plastiki raczej nie uginają się pod naciskiem palca, ale są za to bardzo dobrze spasowane. Nic nie trzeszczy, a na budziku testowanego auta było ponad 24 tysiące kilometrów, przy czym do 17 tysięcy kilometrów było ono eksploatowane przez jedną z większych redakcji – odbywało test długodystansowy. 

Przejrzystość deski rozdzielczej to z kolei ogromny atut Rapida. Wszystko jest pod ręką, niczego nie trzeba szukać. Ekran infomediów ma już swoje lata, ale sprawdza się wyśmienicie. Klimatyzacja – tutaj automatyczna, jednostrefowa – ma swój osobny panel obsługi. Gdyby tylko była wydajna… Na zewnątrz 24 stopnie Celsjusza, a żeby schłodzić wnętrze auta trzeba ustawić 18 stopni. Nie wiem czy nie lepiej – tym bardziej, że taniej – pozostać tutaj przy manualnym rozwiązaniu. 

Dużo miejsca, ale wąsko

Skoda Rapid to auto o ogromnych możliwościach przewozowych – biorąc pod uwagę wielkość, więc czterosoobowa rodzina i bagaże na wakacje na pewno się do niego zmieszczą. Bagażnik jest bowiem ustawny i ma aż 415 litrów pojemności. Niestety piątej osoby na pokład raczej nie zabierzemy. Międzyklasowa Skoda jest bowiem bardzo wąska – w zasadzie to pod względem szerokości lekko wydłużona Fabia. Cóż, ten typ tak ma. 

Podsumowanie

Rapid 1.0 95 KM – polecam! Dobre auto w dobrej cenie, tylko moim zdaniem nie warto szaleć z cennikiem. Wersja, którą testowałem miała na pokładzie lepsze audio, ksenony, 6,5 calowy wyświetlacz z nawigacją, kamerę cofania, wspomnianą już automatyczną klimę, tempomat i 16-calowe felgi, co podniosło jej cenę do ponad 70 tys. zł. 

Gdybym kupował Rapida, wybrałbym wersję do maksymalnie 55 tys. zł, czyli ten silnik z jakimiś sensownym pakietem, bądź dwoma. Obecnie w salonach Skoda prowadzi akcję promocyjną. Jeśli kupować, to tylko teraz. Dla kogoś, kto po prostu szuka auta do jazdy bez ekstrawagancji nie ma chyba na rynku lepszej propozycji! 

Adam Gieras, fot. Adam Gieras Fotomotografia

Wygląd:7 out of 10 stars (7 / 10)
Wnętrze:6 out of 10 stars (6 / 10)
Silnik:8 out of 10 stars (8 / 10)
Skrzynia:9 out of 10 stars (9 / 10)
Przyspieszenie:7 out of 10 stars (7 / 10)
Jazda:8 out of 10 stars (8 / 10)
Zawieszenie:7 out of 10 stars (7 / 10)
Komfort:8 out of 10 stars (8 / 10)
Wyposażenie:7 out of 10 stars (7 / 10)
Cena/jakość:9 out of 10 stars (9 / 10)
Ogółem:7.6 out of 10 stars (76/100)

Dane Techniczne

Silnik: turbobenzyna, R3
Pojemność:  999 cm³
Moc:  95 KM przy 5000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy:  160 Nm przy 1600-3500 obr/min
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
V-max: 187 km/h
0-100 km/h: 11 s
Cena: od 48 500 zł (promocje w salonach) za wersję Active 

Tagi: nówka sztukarapidskodaskoda rapidtesttsi
Poprzedni post

Infiniti QX60 – SUV z krwi i kości

Następny post

Kamery zamiast lusterek w Lexusie ES

Adam Gieras

Adam Gieras

Cześć! Jestem pomysłodawcą portalu MotoPodPrąd i od samego początku pełnię zaszczytną funkcję redaktora naczelnego. Urodziłem się w 1984 roku w Warszawie, z wykształcenia jestem politologiem i prawie dziennikarzem (jak prezydent Kwaśniewski, chociaż studiów nie skończyłem...), a od kilkunastu lat zawodowo poruszam się w świecie afiliacji. Myślę, że mogę nazywać się pasjonatem motoryzacji od dziecka – już w wieku 2-3 lat pytałem o każdy samochód spotkany na ulicy: „co to?”, a dorośli musieli udzielać odpowiedzi. W wieku 10 lat pamiętałem dane techniczne i ceny wszystkich modeli dostępnych na polskim rynku – prenumerata gazety „Auto Bazar” była dla mnie ważniejsza niż nowy rower czy deskorolka. Prawo jazdy zacząłem robić na 3 miesiące przed ukończeniem 17 lat i odkąd odebrałem upragniony dokument nie rozstaję się z czterema kółkami. Dzięki motopodprad.pl udało mi się spełnić nie jedno marzenie – za co dziękuję także Wam, Czytelnikom. Prowadziłem kilkaset samochodów, więc myślę, że wreszcie poza teoretyzowaniem, mogę coś o motoryzacji powiedzieć i być może będę miał rację. Uwielbiam auta z przełomu lat 80- i 90-tych.

Podobne artykuły

Seat Ateca 88

Test: Seat Ateca 1.5 TSI 150 KM – rodzinny SUV z Hiszpanii

Autor Redakcja Motopodprad
29/03/2023
0

Seat Ateca to pierwszy SUV produkowany przez tego producenta, który zadebiutował w 2016 roku. W 2021 przeszedł facelifting, dzięki czemu...

Ford Mustang Cabrio 2023 80

5 minut z… Ford Mustang GT Convertible

Autor Konrad Stopa
28/03/2023
0

Ford Mustang był i będzie zawsze fajnym autem! O ile pod maską macie V8, to każda jego wersja jest niezłym...

lr def 16

Test: Land Rover Defender 3.0D X-Dynamic HSE 110 – czy to jeszcze terenówka?

Autor Redakcja Motopodprad
27/03/2023
0

Defender to prawdziwa motoryzacyjna ikona. Jego pierwsza generacja była produkowana przez ponad 30 lat i przez ten czas solidnie zapracowała...

Toyota Highlander 34

Test: Toyota Highlander Hybrid – 7 osób w suvie

Autor Konrad Stopa
24/03/2023
1

Azjatyckie samochody mają branie zarówno w USA, jak i w Europie. Toyota Highlander jako duży, 7-osobowy SUV walczy na obu...

Następny post
Lexus es 2

Kamery zamiast lusterek w Lexusie ES

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET