Site icon Motopodprad.pl

Test: Skoda Octavia RS 2.0 TSI – uniwersalny przepis na sukces

Czeski liftback już wiele lat temu zadomowił się na polskich drogach i wciąż cieszy się ogromną popularnością. Niedawno miałem okazję sprawdzić, czy Skoda Octavia RS nadal potrafi nas zaskakiwać.

W moje ręce trafiła topowa wersja RS wyposażona w 2-litrowy silnik TSI. Ten wariant łączy w sobie nie tylko eleganckie nadwozie, lecz również dynamiczny i w miarę oszczędny silnik. Na rynku ciężko jest znaleźć inny model, który byłby równie uniwersalny, co czeski liftback. Nie oznacza to jednak, że został on pozbawiony charakteru. I to jest właśnie największy atut tego wariantu.

Skoda Octavia RS – eleganckie nadwozie z nutą pikanterii

Czescy inżynierowie stanęli przed ciężkim wyzwaniem. Musieli stworzyć samochód, który będzie kontynuował sukces swoich poprzedniczek i trafi do szerokiego grona odbiorców. Nawet dobrze im to wyszło. Octavia jest samochodem bardzo uniwersalnym, jednak nie oznacza to, że nie posiada żadnego charakteru. Czeski sedan z pewnością przykuwa wzrok przechodniów. Elegancka linia nadwozia, dostojne rysy oraz nieprzekombinowane nadwozie, to bardzo dobre połączenie. Jednocześnie Czesi zadbali o to, aby nie był on zbyt nadęty, a dodatkowo wariant RS otrzymał kilka agresywniejszych akcentów.

Tak też przednie reflektory wyróżniają się smukłym kształtem i płynnie łączą się z wykończonym na czarno grillem. Jednocześnie przód dopełnia delikatny splitter. Samochód może również pochwalić się zgrabnym tyłem z subtelnym dyfuzorem oraz niewielkim spojlerem. Nie mogło także zabraknąć czarnych felg, które dobrze komponują się z czarnymi wstawkami oraz plakietkami i napisami również wykończonymi w tym kolorze. Pomimo tych wszystkich dodatków i obniżonego zawieszenia nie możemy powiedzieć, że jest to sportowy samochód. Dostaliśmy kilka agresywniejszych dodatków, ale to nadal jest w miarę elegancki liftback.

Przemyślane wnętrze

Kokpit Octavii prezentuje się bardzo przestronnie. Można mieć wrażenie, że oferuje zdecydowanie więcej miejsca niż jest w rzeczywistości, co wyróżnia ją na tle reszty rodzeństwa ze stajni Volkswagena. Znajdziemy tu wiele praktycznych rozwiązań, które zwiększają walory praktyczne pojazdu. Dodatkowo Czesi dołożyli wszelkich starań, aby do wnętrza trafiły jedynie niezbędne elementy.

We wnętrzu znajdziemy zestaw cyfrowych zegarów oraz górujący na desce rozdzielczej wyświetlacz systemu inforozrywki. Sam system zdecydowanie bardziej przypadł mi do gustu niż te wykorzystywane przez Volkswagena czy Seata. Ten po prostu działał właściwie i dosyć płynnie. Nie znalazłem w nim nic, co by mnie denerwowało, a to już sukces. Oprócz tego, do kokpitu trafiły sportowe fotele, które są naprawdę wygodne. Nie mogłem na nie narzekać zarówno podczas miejskiej jazdy, jak i dłuższych tras.

Bardzo ważnym aspektem Octavii jest jej praktyczność. Jak na samochód mierzący 4702 mm długości, 1829 mm szerokości oraz 1457 mm wysokości otrzymujemy zadziwiająco dużą przestrzeń załadunkową. Bazowo zdołamy zmieścić w bagażniku 600 litrów bagażu, natomiast po złożeniu foteli otrzymujemy aż 1555 litrów przestrzeni załadunkowej. Na brak miejsca nie będą narzekać również pasażerowie zasiadający na tylnej kanapie. Mają oni wystarczająco miejsca, aby w komfortowych warunkach spędzić każdą podróż.

Czy Skoda Octavia RS to sportowy samochód?

Na pokład testowanego przeze mnie egzemplarza trafił 2-litrowy, czterocylindrowy silnik TSI z turbodoładowaniem. Dostarcza on 245 KM mocy oraz 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Cała moc trafia wyłącznie na przednią oś za pośrednictwem 7-biegowego automatu DSG. Takie zestawienie pozwala rozpędzić czeskiego liftbacka od zera do setki w 6,7 sekundy, a jego prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h.

Czy takie liczby pozwalają nazwać Skodę Octavię RS samochodem sportowym? Niekoniecznie. Co prawda na tle innych wersji wyposażenia i oferowanych przezeń osiągów wariant RS wypada piekielnie szybko. Podstawowy wariant Octavii potrzebuje prawie 11 sekund aby rozpędzić się do setki, więc różnica jest kolosalna. Jednocześnie wykorzystany w RS 2-litrowy silnik TSI jest bardzo dynamiczny. Nigdy nie mogłem narzekać na brak mocy. Jednak nadal jest to uniwersalny liftback z eleganckim nadwoziem, kilkoma agresywnymi dodatkami i niezłą maszynką pod maską. To wystarczy aby pobawić się samochodem w mieście, na bezdrożach, czy też na autostradzie. Jednak jest to za mało, aby wybrać się na tor.

Niemniej jednak nie możemy narzekać na jego właściwości jezdne. Z pewnością nie jest to ociężały sedan, który ma problem z pokonywaniem zakrętów z wyższą prędkością. Octavia RS idealnie nada się zarówno podczas codziennej jazdy po mieście. Możemy wygodnie dojechać nią do pracy, wrzucić do jej bagażnika większe zakupy, czy też odstać swoje w korkach. A po tym wszystkim możemy wsiąść w samochód i cieszyć się beztroską przejażdżką za miasto.

Samochód ma świetne właściwości jezdne, a do tego jest bardzo wygodny i znajdziemy w nim wszystkie systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, jakie będą nam kiedykolwiek potrzebne. Stąd też jest to bardzo uniwersalny i praktyczny samochód.

Niskie spalanie i przystępna cena

Pomimo w miarę dobrych osiągów i nieco sportowego zacięcia, Skoda Octavia RS nie zaboli naszego portfela podczas tankowania. Podczas jazdy autostradowej możemy liczyć na spalanie na poziomie 6,5-7 litrów na 100 km. Jeszcze niższe spalanie osiągniemy na pozamiejskich drogach, gdzie możemy zejść nawet do 5,5 litra na 100 km. Oczywiście najwięcej spalimy w mieście, gdzie musimy liczyć się z wynikiem około 9-9,5 litrów na 100 km. Jednak jak na oferowane osiągi są to naprawdę dobre wyniki.

Przystępnie prezentuje się również cennik Skody Octavii. Za najtańszy wariant z 1-litrowym silnikiem TSI musimy zapłacić jedynie 100 200 złotych. Jeżeli jednak zdecydujemy się na wariant RS to zapłacimy co najmniej 164 350 złotych. Najwięcej przyjdzie nam zapłacić za wersję RS z 2-litrowym dieslem oraz napędem na wszystkie koła, która została wyceniona na 179 650 złotych.

Czy warto ją kupić?

Jeżeli ktoś z bliżej nieokreślonej przyczyny postanowi kupić ten samochód jako coś sportowego, to nie będzie do końca zadowolony. Jeżeli jednak rozglądamy się za praktycznym liftbackiem, który dostarczy nam nieco emocji poza frustracją podczas stania w korkach, to jest to dobry wybór. Sam uważam, że Skoda Octavia RS jest samochodem, który mógłbym kupić.

Do tego konkurencyjna cena sprawia, że samochód znajduje się w zasięgu szerokiego grona klientów i wypada bardzo korzystnie na tle konkurencji. Za sensowne pieniądze otrzymujemy praktyczny i rodziny liftback z dynamicznym silnikiem.

Damian Kaletka

Zdjęcia Skoda Octavia RS:

Dane techniczne Skoda Octavia RS:

Silnik: R4, benzynowy, turbodoładowany
Skrzynia biegów: automatyczna, 7-biegowa
Pojemność: 1984 cm3
Moc: 245 KM
Moment obrotowy: 370 Nm
0 – 100 km/h: 6.7 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Cena: 100 200 zł (podstawa), 185 200 zł (testowana)

Exit mobile version