Site icon Motopodprad.pl

Test: Skoda Octavia 4×4 DSG 1.8

IMG 03401

IMG 03401

Octavia trzeciej generacji to samochód do wszelakich zadań. Spokojnie zawiezie rodzinę na wakacje, managera na spotkanie biznesowe, a jak trzeba to nawet rower schowa w czeluściach swojego ogromnego bagażnika (sprawdzone w teście). Określić ją można jako uniwersalne auto, które jak pies zastąpi Ci wiele rzeczy w życiu.

Porównanie do psa jest też nieprzypadkowe, ponieważ nasza Skoda wyposażona była w napęd na wszystkie łapy, co nie jest takie oczywiste w nadwozie typu sedan. Oczywiście konkurencja też posiada takie warianty wyposażenia, ale na ulicy w naszym kraju nie spotkamy za wiele takich modeli 4×4.


Dlatego też Skoda Octavia z napędem AWD w nadwoziu liftback to jeżdżący oryginał. Dla mnie osobiście taki typ karoserii wygląda najlepiej i mimo faktu, że nie będzie się może wyróżniać na ulicy to i tak jest ok. Liczby jednak nie kłamią i faktycznie na każdym parkingu znajdziecie minimum jedną Octavię trzeciej generacji. Ostatnio na małym parkingu (ok 15 miejsc) przed moim blokiem, siedząc w testowanym egzemplarzu doliczyłem się 4.

Stąd też to poprawne stylistycznie nadwozie nikogo już nie szokuje. Z przodu dwa podłużne reflektory z poziomym paskiem LEDów do jazdy dziennej, między którymi pojawia się, znany w każdym modelu, grill z chromowaną obwódką i znaczkiem Skody w centralnym miejscu. Innymi cechami wspólnymi gamy jest garb na masce oraz przeciwmgielne halogeny. Ta powtarzalność Octavii jednak nie przeszkadza, ponieważ auto nadal wygląda dynamicznie. Podobnie jest również z profilu, gdzie chrom w dolnej linii okien uatrakcyjnia wizualny odbiór auta.

Z tyłu natomiast Octavia zaskakuje jedynie mini lotką, która donosi o zadziorności auta. Inna jest również plakietka 4×4 zdradzająca tajemnicę testowanego egzemplarza. Reszta ostrych linii i reflektory z „dwiema belkami” jest powtarzalna w pozostałych tysiącach sztuk…

W środku również bez szaleństw. Stonowana deska rozdzielcza w ciemnych kolorach nadal jest bardzo intuicyjna i ergonomiczna. Wizualnie nie przeszkadza, a jego centralną część zajmuje nawigacja Columbus z 8-calowym i dotykowym ekranem, która skrywa oczywiście też inne multimedia auta (w tym system audio od firmy Canton). Raz jeszcze podkreślę doskonałość tego systemu, ponieważ działa bardzo płynnie i jest prosty w obsłudze – VAGowi wyszedł on doskonale.

To jednak jest standardem Octavii, a to, co wyróżnia nasz egzemplarz to automatyczna skrzynia DSG oraz napęd Haldex V generacji, który elektronicznie wspomaga napęd dołączając tylną oś. To bardzo popularne rozwiązanie łączy ekonomię z efektywnością, dzięki czemu spalanie nie wzrasta diametralnie. Razem z dobrym, dwusprzęgłowym automatem tworzą one zgrany zespół, który jest idealnym kompanem kierowcy zarówno w korach, jak i w długich podróżach.

Octavia posiada też inne zdobycze techniki, które ułatwią życie podróżującym. Między innymi jest to climatronic, elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele lub systemy bezpieczeństwa z tempomatem na czele. Nie zabrakło tutaj również wielofunkcyjnej kierownicy lub sterowania głosem, ale najfajniejsze i mniej popularne są jednak manetki przy uciętej u dołu kierownicy lub schowek na telefon z wzmocnieniem zasięgu – przecież prostota rządzi!

W Skodzie Octavii rządzi jeszcze jedna rzecz – przestrzeń! Nie wiem jak Skoda to robi, ale rozciąga to MQB maksymalnie, przez co w aucie czujemy się jak w salonie – zwłaszcza na tylnej kanapie, gdzie nawet 2-metrowcy spokojnie przejadą nawet 1000 km. Na początku tekstu wspomniałem o bagażniku -590 litrów to spora zaliczka na dobre zakupy. Co ważne nie muszą być duże, ponieważ mnóstwo siatek i haczyków ochroni przed zniszczeniem nawet najdrobniejsze pakunki. Sam miałem okazję przewieźć w Octavii rower, który nawet z 28-calowym kołami, po złożeniu siedzeń spokojnie zmieścił się w całości. Istotny też jest fakt nadwozia typu liftback, dzięki czemu otwór luku bagażowego jest ogromny.


Uzupełnieniem tego duetu (a może sercem?) jest turbodoładowany silnik benzynowy, który generuje 180 KM z pojemności 1,8 litra. To jedno z najmocniejszych TSI dzielnie radzi sobie z półtoratonowym autem. Maksymalny moment obrotowy w tym przypadku to 280 NM, dzięki czemu Octavią można jeździć bardzo dynamicznie, zwłaszcza gdy skrzynię DSG ustawimy w położeniu S.

Jak bardzo? Do setki auto rozpędza się w 7,4 sekundy, a wskazówka prędkościomierza (analogowy!) zatrzymuje się przy 229 km/h – to naprawdę wystarczające wartości. Nie ma się jednak czemu dziwić, ponieważ to najmocniejszy motor (nie licząc RS) w gamie silników.

Octavię wyposażono również w opcję zmiennych trybów jazdy. Oznacza, to że jednym przyciskiem możemy lekko zmienić charakterystykę auta. Dotyczy to ustawień układu kierowniczego, pracy silnika lub reakcji na wciśnięcie pedału gazu. Możliwe jest też wybranie trybu indywidualnego i konfiguracja w stylu „tak jak lubisz”. Aczkolwiek widoczne i mocne zmiany gwarantuje jedynie tryb sportowy skrzyni biegów, o którym już wspominałem.

A jak tak niecodzienna Octavia prezentuje się pod względem kosztowym? Niestety zarówno mocny silnik, jak i napęd 4×4 i DSG podnoszą koszt zakupu do 105 tysięcy złotych. Biorąc pod uwagę, że podstawową Octavię można mieć już za kilkadziesiąt tysięcy mniej to naprawdę trzeba poważnie skalkulować swoje potrzeby. Zwłaszcza, że taka konfiguracja nie pozwala zaoszczędzić na stacji benzynowej, ponieważ spalanie to około 8-9 litrów PB95 na 100 kilometrów.

Czy zatem Octavia to rozsądny wybór? Ogólnie rzecz biorąc tak. Jedyne co wymaga pertraktacji to wyposażenie i sam silnik. Skoda jednak oferuje tak dużo możliwości, że nawet jeśli nie jesteście fanami testowej konfiguracji to dobrze wiedzieć, że taka alternatywa też istnieje…

Konrad Stopa

Wygląd: [usr 7]
Wnętrze: [usr 6]
Silnik: [usr 8]
Skrzynia: [usr 8]
Przyspieszenie: [usr 7]
Jazda: [usr 7]
Zawieszenie: [usr 7]
Komfort: [usr 7]
Wyposażenie: [usr 9]
Cena/jakość: [usr 7]
Ogółem: [usr 7.2 text=”false” img=”06_red.png”] (73/100)
IMG 03401

Pojemność skokowa: 1798 cm3
Typ silnika: benzynowy
Moc silnika: 180 KM przy 4500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 280 Nm przy 1350-4500 obr/min
Skrzynia biegów: DSG, 6-stopniowa
Rodzaj napędu: 4×4
Prędkość maksymalna: 229 km/h
Przyspieszenie (0 do 100km/h): 7,4 s
Masa auta: 1428 kg

Exit mobile version