Test: Renault Trafic – Izoterma wewnętrzna Szubert

Izoterma zabudowana na Traficu, czyli jedna z wielu odsłon chłodni goszczących na łamach naszego portalu. Tym razem, po raz pierwszy, w zabudowie wykonanej przez polską firmę Szubert.

Izoterma to nic innego jak zabudowa pozwalająca utrzymywać określoną temperaturę przedziału towarowego umożliwiając transport łatwo psujących się towarów – żywności, leków, kwiatów.

Produktem bazowym jest Renault Trafic Furgon L2H1, czyli drugi wariant długości oraz standardowa wysokość. Tak skonfigurowany dostawczak zabudowywany został w nyskim zakładzie produkcyjnym Auto Profi Studio Szubert. Na pakę trafiła tam izoterma wewnętrzna z agregatem chłodniczym, ale po kolei.

1. Ściany, zabezpieczenie

Wnętrze, jak w większości tego typu zabudów, wykonane zostało z laminatu. Ściany oraz sufit są sztywne i grube. Włókno szklane nie ugina się przy dotyku, a wykończenie przestrzeni ładunkowej jest na wysoki połysk. Co ważne materiał zyskał aprobatę PZH. W przedniej części pojazdu, ściana grodziowa została wzmocniona oraz w standardzie producent pokrywa ją blachą ryflowaną.

Renault Trafic Izoterma Szubert 29 1024x768

Blacha ryflowana obecna jest również na każdej ze ścian. Około 25 cm od podłogi zabezpieczone jest wspomnianym materiałem. Przy ustawianiu skrzynek, takie wykonanie, zdecydowanie przedłuża żywotność zabudowy zabezpieczając przed uszkodzeniami mechanicznymi. W górnej zaś części, wyższą partię ścian chronią paski anodowanego aluminium ciągnące się przez całą długość boków pojazdu.

Renault Trafic Izoterma Szubert 28 1024x768

2. Podłoga

Podłoga pełni w tej zabudowie niebagatelną rolę. Sama w sobie jest oczywiście izolowana, a materiałem konstrukcyjnym jest dwuwarstwowa wylewka żywiczna. Najważniejszą jej cechą jest matowe, chropowate wykończenie. Z jednej strony podłoga rewelacyjnie trzyma ładunek na swoim miejscu. Z drugiej strony nieco utrudnia utrzymanie czystości i ściąganie wilgoci z podłogi… Skoro już dotknęliśmy kwestii wilgoci to w przedniej części pojazdu, w pobliżu lewego narożnika producent umiejscowił spust wody, która w warunkach chłodniczych chętnie pojawia się na powierzchniach.

Renault Trafic Izoterma Szubert 35 1024x768

3. Zabezpieczenie ładunku

W kwestii zabezpieczenia przewożonych towarów sama antypoślizgowa podłoga to jednak nie wszystko. Firma Szubert jako element dodatkowy proponuje aluminiowy drążek blokowany na listwie w połowie wysokości zabudowy. Alternatywnie wspomniane aluminiowe listwy ścienne służyć mogą do mocowania ładunku.

Renault Trafic Izoterma Szubert 28 1024x768

W świetle prawych drzwi przesuwnych izoterma zabezpieczona została na wypadek przemieszczania się ładunku dwoma aluminiowymi płaskownikami. Po otwarciu drzwi, napierający ładunek nie wypadnie. Oczywiście obie zapory w łatwy sposób są demontowane, umożliwiając nieskrępowany dostęp do wnętrza.

Renault Trafic Izoterma Szubert 24 1024x768

4. Kubatura oraz ładowność

Zabudowa chłodnicza Szubert na Traficu L2H1 pozwala na przewożenie ładunku o objętości 4,71 m3 oraz maksymalnie 830 kg. Dostęp do ładunku jest możliwy za pomocą dwuskrzydłowych drzwi z tyłu pojazdu oraz przesuwnych drzwi z prawej strony pojazdu.

Renault Trafic Izoterma Szubert 17 1024x768

5. Agregat chłodniczy

Sercem układu jest Agregat chłodniczy Zanotti SFZ 007. Nie jest to jednak wyposażenie standardowe oferowanej zabudowy, ani nie jest to jedyny model agregatu jaki możemy wybrać do tego rodzaju zabudowy. Wracając jednak do urządzenia zamontowanego na pokładzie auta, to jesteśmy w stanie utrzymywać dzięki niemu temperaturę od +2 do +6 stopni Celsjusza.

Renault Trafic Izoterma Szubert 32 1024x768

6. Sterowanie agregatem i monitoring temperatury

Agregat uruchamiany jest oczywiście z szoferki. Użytkownik musi jedynie włączyć zasilanie agregatu przełącznikiem zlokalizowanym z lewej strony kierownicy. Następnie wszystkie kroki przebiegają na małym ciekłokrystalicznym wyświetlaczu, którego podświetlenie jest w kolorze czerwonym. Sterowanie systemem jest kłopotliwe tylko za pierwszym razem. Następne próby, po przeczytaniu jednostronicowej instrukcji w formie przewodnika, są już dużo prostsze. Manual okazał się bardzo przydatny, wyjaśniając pozorne zawiłości funkcjonalności systemu chłodniczego. Sam wyświetlacz umieszczony został w półeczce na podszybiu. Dzięki umieszczeniu sterownika w tym miejscu, wskazania nie są widoczne przy prostym oderwaniu wzroku od drogi, ale tym samym wskazania nie rażą w nocy.

Renault Trafic Izoterma Szubert 45 1024x768

7. Silnik, napęd, spalanie

Jednostka napędowa, która trafiła pod maskę Trafica to topowy silnik wysokoprężny o mocy 170 KM. Motor sparowany został z manualną przekładnią. Mimo jakby nie było ciężkiej zabudowy, Trafic przy tej mocy i 380 Nm momentu obrotowego nie ma najmniejszych problemów z dynamiką ze startu zatrzymanego ale również w trasie z ładunkiem przyspiesza bez zająknięcia.

Renault Trafic Izoterma Szubert 11 1024x768

Prawdę powiedziawszy najmocniejszy wariant silnika pasuje najlepiej do każdego z testowanych przeze mnie do tej pory Traficów. W palecie producent przedstawia jeszcze 120 i 145 KM. Najsłabszy motor pominę jako niedorzeczny przy załadowanym samochodzie. Godnym jeszcze rozwagi może być 145 KM wariant, który zapewnia rozsądną dynamikę i spalanie około 6.8 litra na 100 km. Wynik bardzo dobry, ale po przejechaniu trasy Warszawa – Oslo – Warszawa silnik zapamiętam jako jedna ciut za słaby. Spalanie względem testowanego w chłodni wariantu jest też o około 0.6-0.7 litra wyższe.

Podsumowanie

Jeśli chodzi o zabudowę chłodniczą, nie mam zażaleń. Podoba mi się, że sterownik agregatu trafił w końcu w stałe miejsce w kokpicie pojazdu, a nie jak to miało miejsce w innych testowanych chłodniach w okolicach słupka A. Sama powierzchnia transportowa jest zorganizowana w bardzo przejrzysty ale i funkcjonalny sposób. Wykonana jest w bardzo staranny sposób, a dobrane wyposażenie dodatkowe jak najbardziej przyda się przedsiębiorcy na co dzień.

Tekst i zdjęcia: Bartek Kowalczyk

Renault Trafic – punktacja:

Wygląd:
%name (8 / 10)
Wnętrze:
%name (7 / 10)
Silnik:
%name (9 / 10)
Skrzynia:
%name (9 / 10)
Przyspieszenie:
%name (9 / 10)
Jazda:
%name (9 / 10)
Zawieszenie:
%name (8 / 10)
Komfort:
%name (8 / 10)
Wyposażenie:
%name (7 / 10)
Cena/jakość:
%name (7 / 10)
Ogółem:
%name (81/100)

Renault Trafic Izoterma Szubert – zdjęcia:

Renault Trafic Izoterma Szubert – dane techniczne:

Silnik: R4, turbodiesel
Pojemność: 1997cm³
Moc: 170 KM przy 3500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 380 Nm przy 1500 obr/min
Skrzynia biegów: manualna, sześciobiegowa
Cena: 86 000 netto + zabudowa 28 900 zł netto

Dyskusja

komentarzy

Bartek Kowalczyk

Pasjonat motoryzacji od najmłodszych lat. Lubi pogrzebać przy swoim aucie i naprawiać je samodzielnie. W testach zwraca szczególną uwagę na frajdę z jazdy oraz walory użytkowe samochodu. Z wykształcenia logistyk, traktujący dziennikarstwo motoryzacyjne jako przyjemną zabawę i rozwijanie swojego hopla. Miłośnik podróży starający się czerpać przyjemność z każdego pokonanego kilometra w swoim obecnym aucie – audi A3 Sportback. Największe marzenie motoryzacyjne – odrestaurowanie Youngtimera i podróż po zachodniej Europie.