• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 FWD z kontenerem

Marcin Koński Autor Marcin Koński
11/05/2024
w Użytkowe
1
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 09 fot. Marcin Koński

Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 09 fot. Marcin Koński

351
SHARES
3.2k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Kiedy wysokość samochodu zaczyna przekraczać 3 metry, automatycznie pojawia się świadomość tego, że parkingi galerii handlowych nie będą jedynymi miejscami, gdzie raczej nie wjedziesz. Jeszcze ciekawiej jest wtedy, kiedy mając tak duże auto, nie jesteś w stanie określić jego okazałości, bez wyjęcia miary. Tak właśnie było w przypadku Renault Mastera w wersji podwoziowej, z kontenerem.

Jeszcze kilka lat temu, jedynym pozamiejskim tunelem, zarządzanym przez GDDiK, była przeprawa w Lalikach. Łączy ona drogą S1, Bielsko-Białą z polsko-słowackim przejściem granicznym w Zwardoniu. Tunel ma 700 metrów długości i przebiega pod Sobczakową Grapą. Obecnie, tego typu połączeń, można zliczyć już cztery, z czego wszystkie nowe przeprawy, mają co najmniej 1700 metrów długości. Na tym jednak nie koniec, bo obecnie, w budowie jest jeszcze dziewięć tuneli, a kolejne trzy, są w etapie projektowania. Szczególnie jeden obiekt, zasługuje na większą uwagę.

Warto przeczytać

Renault na pomoc innym

Renault dla pracujących z lodem

Nowymi kamperami VW po Polsce – California Road Trip

Tunel budowanej drogi S19, między Rzeszowem, a Babicami, liczy 2250 metrów i będzie (przynajmniej przez jakiś czas) czwartym pod względem długości, tego typu obiektem w Polsce. Sama konstrukcja będzie drążona maszyną TMB (obecnie postęp prac, wg. GDDiK, wynosi zawrotne 0%), która trafiła na Podkarpacie aż z Hiszpanii. Zapewne nie interesuje cię zbytnio, jak znalazła się na polskiej ziemi, więc usiądź wygodnie i poczytaj. Tak więc, tarcza TMB przyjechała do Rzeszowa w częściach. Nie byłoby w tym nic szczególnego, gdyby nie jej największy element. Maszyna, ważąca razem z ciężarówką niemal 500 ton, jest wyposażona w 471 narzędzi, do borowania w górze. Dodam tylko, że całe TMB, waży 4367 ton!

Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 07 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 07 fot. Marcin Koński

Hiszpańska Karpatka

Tak więc, jak wspomniałem, tarcza TMB przypłynęła do Szczecina statkiem z hiszpańskiego Santandera. Następnie, ładunek został przeniesiony na barki oraz pontony, którymi przetransportowano do Opola. Najtrudniejszym elementem, było przewiezienie tarczy z Opolskiego portu na plac budowy w Babicach, pod Rzeszowem. Mogłoby się wydawać, że to nic prostszego — puszczamy transport autostradą A4 i po problemie. No, nie do końca. Nie wszystkie mosty na tym odcinku, były w stanie sprostać takiemu transportowi, dlatego też trzeba było wytyczyć dwa razy dłuższą trasę, przez Warszawę. Co więcej, pokonanie 750 kilometrowego odcinka, zajęło 15 nocy. Głównie dlatego, że zestaw mógł poruszać się po mostach z szybkością 10 km/h!

A takich przeszkód, było po drodze ponad 400. Ponadto, trasa wymagała wybudowania nowego, tymczasowego łącznika z autostradą A4, wyfrezowania o 30 cm drogi pod wiaduktem kolejowym oraz usunięcia 450 znaków, 200 latarni i ponad 40 sygnalizacji świetlnych. Mało tego, konieczne było też rozpięcie autostrady, zdemontowanie barier ochronnych i wprowadzenia czasowego zakazu parkowania. Żeby można było perfekcyjnie przygotować przejazd, konieczna była znajomość wymiarów samochodu z ładunkiem. Zestaw mierzył 74 metry długości, 9 szerokości i 4,7 m wysokości. Ładunek poruszał się na 160 kołach, z czego tylko 16 było napędowych. Pewnie się zastanawiasz, ile wspólnego ma z tym wszystkim Renault Master w wersji L3, z kontenerem? Masz rację. Nic.

Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 21 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 21 fot. Marcin Koński

Francuska zagadka

Kiedy poruszasz się samochodem osobowym, czy tez nawet SUV-em, raczej nieszczególnie zawracasz sobie głowę znakiem B-16. Nic dziwnego, bo nawet te, spotykane w garażach galerii handlowych, podają wręcz abstrakcyjnie bezpieczne wartości. Chyba, że wozisz na dachu rower, o którym zapomniałeś. Inaczej sprawa wygląda w przypadku samochodów dostawczych, ale i w tym wypadku, furgony, nawet w najwyższych konfiguracjach, nie powinny sprawić większego problemu na drogach publicznych. Co innego to! Kiedy przyjechałem odebrać samochód do testu, oczom ukazał się dwupiętrowy, szary blok na kołach. Pierwsze, co przyszło mi do głowy, to sprawdzić, czy samochód ma zawartą informację o wysokości całkowitej. Pogrzebałem w dokumentach, przeszukałem schowki oraz inne miejsca, gdzie mógłbym spodziewać się adekwatnej odpowiedzi i nic. Nie mogłem nawet spróbować, oszacować wysokości dużego Renault, bo w internecie, jedynym wymiarem, była maksymalna wysokość podwoziowego Mastera, czyli do linii dachu kabiny. No, rewelacja! To wiadomość równie istotna, co twój wzrost w momencie, kiedy masz do przesunięcia Pałac Lubomirskich.

W międzyczasie, udało mi się ustalić wysokość kontenera, umieszczonego na podwoziu samochodu. Ma 2,2 metra wysokości. Na niewiele jednak zdała się taka informacja, kiedy producent, nie raczył poinformować, na jakiej wysokości znajduje się podwozie Mastera. I to dość poważny problem, bo przekopałem za tą informacją cały internet. Bezskutecznie. Natrafiłem za to na bardzo szczegółowo zwymiarowany schemat innego „dostawczaka” i przyjąłem go za niemal pewnik. Na wszelki wypadek, dodałem jakieś 10-20 cm buforu, na cały wymiar samochodu. Owszem, mogłem wymierzyć Mastera miarą i to byłoby najbardziej rzetelne rozwiązanie. Problem w tym, że zamawiając samochód w podobnej konfiguracji, raczej nie otrzymasz precyzyjnych danych, co do wymaganego wymiaru. Chyba, że handlowiec, wybierze się na parking z centymetrem biurowym i sprawdzi, dystans między ramą, a podłożem.

Tak więc założyłem, że Master z kontenerem, mierzy jakieś 312,1 cm wzwyż. To wystarczająco dużo, żeby zacząć martwić się o to, co pokazuje znak B-16. W drodze do pracy, mam do pokonania dwa tunele o prześwicie równym 3,5 metra i prawdę mówiąc, byłem trochę przejęty moim debiutanckim przejazdem. Z drugiej strony, nie był to jedyny wymiar samochodu, którym się przejmowałem. W końcu Renault Master, jest również całkiem szeroki, bo do zakazu przejazdu remontowanym odcinkiem Trasy Łazienkowskiej (do Ronda Wiatraczna i ul. Ostrobramskiej), brakowało jedynie 3 centymetrów (przy ograniczeniu szerokości pojazdu do 2,5 m).

Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 13 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 13 fot. Marcin Koński

Kamera parkowania, która nie pomaga

Określenie „Wasza długość”, też w sumie tutaj pasuje. W mieście, nie sposób zmieścić Mastera na normalnym miejscu postojowym i nie ma, co się dziwić. To dużo ponad 7 metrów! Całe szczęście, że do dyspozycji pozostała kamera cofania. Daje jakikolwiek obraz tego, co znajduje się w sąsiedniej strefie czasowej, choć bez dwóch zdań, nie jest dostosowana do montażu na takiej wysokości. Linie pomocnicze, w żadnym wypadku nie pełnią swojej funkcji. Właściwie, trudno tu o jakiekolwiek rozeznanie w przestrzeni za samochodem, jeśli nie jesteśmy w stanie dostrzec czegoś w lusterkach. Manewrowanie do tyłu, to z całą pewnością wyzwanie, wymagające sporego wyczucia wymiarów. Zwłaszcza, kiedy traktujesz Mastera, jako auto do miasta.

Wtedy też, możesz liczyć na całkiem rozsądne zużycie paliwa (przynajmniej jak na samochód, ważący „na pusto” jakieś 2338 kg), na poziomie 10-11 l/100 km. Wybierz się jednak na wycieczkę w Polskę, by doświadczyć czegoś w rodzaju „efektu żagla”. Średnie spalanie, nie tyle jest zależne od ukształtowania terenu, co od pogody. Kiedy jechałem Masterem do Niewiadowa, przy szybkości 100-120 km/h, średnie zużycie paliwa, osiągało maksimum dla komputera pokładowego, nie schodząc poniżej 20 l/100 km. Wracając do Warszawy tą samą drogą, przy tej samej szybkości, komputer pokazywał już 6 l/100 km mniej. Mimo, że w kontenerze, wiozłem jakieś 150-200 kg ładunku. Tym samym, zasięg Mastera nie robi wrażenia i to pomimo zwiększonego zbiornika paliwa (do 105 litrów). Według mojego pomiaru, wynosi jakieś 560 km.

Oczywiście, nie oczekuj tutaj osiągów. Master, całkiem sprawnie przyspiesza do licznikowej „setki”, a potem pojawia się zadyszka i walka o każdy km/h. Przy czym chciałbym zaznaczyć, że według moich obliczeń, „całkiem sprawnie”, to jakieś 16 sekund. To dość długo, by bez problemu trafić na samochody, robiące w podobnym czasie 0-200 km/h. Co więcej, nie muszą kosztować wielokrotności ceny Mastera. Z drugiej strony, nie po to kupujesz duże Renault, by ścigać się z innymi „busiarzami”, od świateł do świateł.

Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 20 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 20 fot. Marcin Koński

Wady i zalety „Majstra”

Czy jest coś jeszcze niefajnego w największym Renault, jakim mogę jeździć? Cóż. Radio brzmi bardzo zwyczajnie, a to na tle świeższej konkurencji, powoli staje się wadą. Na szczęście, możesz liczyć na obecność portów USB oraz łączność Bluetooth. Dużo bardziej będziesz poirytowany asystentem świateł drogowych, który potrafi aktywować się w zupełnie losowych momentach. Szczególnie chętnie włącza „długie”, pomimo jadącego z przodu samochodu (nie ma znaczenia w którą stronę), więc radzę używać mocno rozważnie i z nieufnością. Zwłaszcza, że snopem świateł drogowych, można spalić inne auta.

Ale Majster, ma też inne zalety. Pomimo tego, że dużo pije i ma bardzo wysoko położony środek ciężkości, to całkiem nieźle się prowadzi. Fakt, „dostawcze” nastawy układu kierowniczego, nie nastrajają do sportowej jazdy, jednak w zakrętach, auto zadziwia stabilnością. Jeszcze większą niespodzianką, jest sprężystość zawieszenia. Z przodu, Master zawsze przyjemnie miękko pochłaniał nierówności, lecz tylne resory piórowe, sprawiały, że „puste” auto, nerwowo podskakiwało na dziurach. Tutaj jednak, jest zupełnie inaczej. Powyższe cechy, mogą się okazać bardzo pomocne, bo układ hamulcowy Mastera bez ładunku, w odbiorze jest dość powściągliwy. Wręcz odnoszę wrażenie, że samochód zatrzymuje się dość niespiesznie. Kiedy jednak staniesz na środkowym pedale, auto zrobi wszystko, żeby stanąć niemal w miejscu.

Na koniec przejdę do najlepszej rzeczy w Masterze, czyli skrzyni biegów. Ta, obsługiwana jest przez prawą rękę. Ma też sześć przełożeń, z których pierwsza połowa jest krótka i służy do sprawnego rozpędzania francuskiego kolosa. Sama praca lewarka jest przyjemna, precyzyjnie „celująca” w wybrany bieg, a zakres działania sprzęgła, pozwala na całkiem szybkie przeskakiwanie między przełożeniami. Czy w takim razie, Master może być samochodem marzeń kierowcy firmowego?

Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 18 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 18 fot. Marcin Koński

Czyżby coś dla łowców okazji?

Trudno powiedzieć, bo nigdy nie znalazłem się w takim położeniu. Nie spotkałem się też z taką sytuacją, żeby Master miał być czyimś spełnieniem marzeń, za to na pewno jest wdzięcznym narzędziem do pracy. Szczególnie, kiedy potrzebujesz zabrać „na raz” aż 10 europalet towaru. Co więcej, prezentowany model jest już u schyłku produkcji, a następcę każdy zdążył zobaczyć. Master numer cztery, powinien trafić do sprzedaży w połowie lata. To też całkiem niezły powód do zakupu schodzącego modelu, być może wyposażonym w niezły rabat. Rynkowa cena Mastera w wersji podwoziowej, w odmianie L3 (DMC 3,5 tony) i 165 konnym turbodieslem, to wydatek co najmniej 154 303,50 zł brutto. Prezentowany kontener, to dodatkowe 62 108,85 zł brutto, co daje w sumie 216 412, 35 zł (z podatkiem VAT). Na tym jednak nie koniec konfiguracji, bo samochód ze zdjęć, otrzymał z listy wyposażenia dodatkowego, ma m. in. lakier metalizowany, większy zbiornik paliwa, poduszki powietrzne przednie i boczne, asystenta świateł drogowych (nie warto), nawigację satelitarną oraz ładowarkę indukcyjną. Całość opiewa już na 232 254,75 zł brutto.

Tekst i zdjęcia Marcin Koński

Zdjęcia Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 FWD z kontenerem:

Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 02 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 02 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 01 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 01 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 03 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 03 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 04 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 04 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 05 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 05 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 06 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 06 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 07 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 07 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 09 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 09 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 10 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 10 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 11 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 11 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 12 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 12 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 13 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 13 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 14 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 14 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 15 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 15 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 16 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 16 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 18 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 18 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 20 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 20 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 21 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 21 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 22 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 22 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 23 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 23 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 26 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 26 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 27 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 27 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 29 fot. Marcin Koński
Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 Kontener h 3200 2023 29 fot. Marcin Koński

Dane techniczne Renault Master Podwozie L3 Energy dCi 165 FWD z kontenerem:

Silnik: 2,3 diesel

Moc: 165 KM

Moment obr.: 380 Nm

Skrzynia biegów: 6-stopniowa, manualna

Napęd: tył

0-100 km/h: 16 s (pomiar własny)

Prędkość maksymalna: 140 km/h

Cena: od 154 tysięcy złotych (brutto)

Pomiary własne

0-100 km/h (nachylenie): 15,98 s (-0,07%)

1/4 mili: 19,86 s

60-100 km/h (IV Bieg): 9,34 s

80-120 km/h (VI Bieg): 27,23 s

Zużycie paliwa w trasie pomiarowej (550 km) (min-max): 7,7-17,2 l/100 km

A tak bawimy się na Youtube:

Tagi: dostawczy mastermasterrenaultrenault masterrenault master z konteneremtest mastertest renaulttest renault master
Poprzedni post

Mazda CX-80 trafiła do Polski

Następny post

Nowy Nissan Juke po liftingu – żółty jak Słońce

Marcin Koński

Marcin Koński

Marcin Koński - autor Motopodprad.pl

Podobne artykuły

Trafic22

Renault na pomoc innym

Autor Paweł Oblizajek
14/06/2025
0

Renault stworzyło grupę pojazdów specjalistycznych. Oprócz testowanego w ostatnim czasie Kangoo chłodni, we flocie znalazł się też Trafic w wersji...

Kangoo1

Renault dla pracujących z lodem

Autor Paweł Oblizajek
11/06/2025
0

Własny biznes wymaga od nas nieoczywistych rozwiązań. Auta, które spełniają najbardziej wyśrubowane wymagania w biznesie oferuje Renault. Problem z dostępnością...

Volkswagen California 7 (10)

Nowymi kamperami VW po Polsce – California Road Trip

Autor Konrad Stopa
02/06/2025
1

Za oknem powoli robi się coraz cieplej, więc człowiek częściej myśli o urlopie. I wcale nie trzeba opuszczać naszego pięknego...

Renault Master Podwozie L3 Blue dCi 170 Wywrotka trójstronna 2024 30 fot. Marcin Koński

Test: Renault Master Podwozie L3 Blue dCi 170 z wywrotką trójstronną

Autor Marcin Koński
23/04/2025
0

Jest to moja pierwsze spotkanie z nowym Renault Masterem i pierwsze, co przychodzi na myśl po tygodniowym teście, to spora...

Następny post
Juke maj2024 (3)

Nowy Nissan Juke po liftingu - żółty jak Słońce

Komentarze 1

  1. Pingback: HYUNDAI KONA 1.0 T-GDI – KOŃSKI ZE STOPEREM

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl
Reklama BMW ix

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2023 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET

Go to mobile version
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zamknij