Specjalistyczne pojazdy dostawcze nie są łakomym kąskiem do testowania u konkurencji. My, jak mawiała ś.p. Irena Kwiatkowska, żadnej pracy się nie boimy. Tym razem przed Wami Master w odsłonie z HDS.
Z zewnątrz najnowszego Mastera odróżniają reflektory LED, których kształt uległ całkowitej zmianie. Elementem charakterystycznym, a w zasadzie nawiązującym do innych modeli gamy Renault, tych osobowych, jak również dostawczych jest właśnie kształt reflektorów do jazdy dziennej w formie litery C.
Wnętrze Mastera
Kokpit testowanego mistrza uległ znaczącym zmianom za sprawą przeprowadzonego w 2019 roku liftingu. Koncept wnętrza zyskał na ergonomii. Poza tym wnętrze wyposażono w przydatne nowinki techniczne. Na pokładzie znaleźć można ładowarkę indukcyjną, która zmieści nawet największe smartphony, poza tym nowy R-link 2 obsługujący Apple Car Play czy Android Auto. Z nowości możemy uświadczyć wysuwany z deski rozdzielczej stolik, który według producenta potrafi wytrzymać do 100 kg obciążenia. Obok wspomnianego blatu roboczego znajdziemy wysuwany cup holder.
Zabudowa
Zabudowa skrzyniowa z HDS wyceniona została przez Firmę Gruau na 52 360 zł netto. W skład zabudowy wchodzi kompletna aranżacja skrzyniowa wraz z żurawiem hydraulicznym, obrotowym, ale po kolei…
Skrzynia to lekka zabudowa wraz z ramą pośrednią oraz obrzeżami wykonanymi z aluminium. Zabudowa wzbogacona została o pakiet Heavy, czyli podłogę wykonaną ze sklejki wodoodpornej o grubości 18 mm, a na domiar firma zabudowująca zdecydowała się na poprzeczki podpodłogowe. W celu zamocowania ładunku w podłodze zainstalowano punkty mocowania ładunku w profilu obwodowym. Te elementy chowane są w podłodze, wtedy gdy nie są potrzebne.
Kabina kierowcy w prezentowanej zabudowie jest osłonięta przez anodowaną aluminiową ścianę. W górnej jej części przechodzi ona w kratownicę, która ma umożliwić jakiekolwiek widzenie do tyłu. Niestety, ale widoczność jest iluzoryczna, a na pokładzie nie było żadnej kamery cofania. Z resztą z tego co się dowiedziałem nie ma możliwości zamówienia takiego usprawnienia.
Burty pojazdu wykonane zostały z anodowanego aluminium, a profile są wysokości 400 mm. Należy wspomnieć, że boczne klapy dzielone są w blisko polowie długości powierzchni ładunkowej, a poza wszystkim istnieje możliwość całkowitego wyjęcia ich z konstrukcji i zmagazynowanie na czas przewozu. Słupek dzielący boczne burty jest również demontowalny. Tego samego nie można powiedzieć o słupkach narożnych w tylnej części pojazdu.
HDS na pokładzie
Żuraw na pokład Mastera dostarczony został przez firmę Fassi. Produkt o oznaczeniu M10.A12 to nic innego jak obrotowe ramie żurawia o maksymalnym obciążeniu 995 kg. Żuraw obracany jest w zakresie 325 stopni, umożliwiając podejmowanie ładunku przy maksymalnym wysięgu wynoszącym 355 cm. Wtedy udźwig HDS ograniczony jest do 300kg. Sterowanie odbywa się za pomocą drążków umieszczonych po prawej stronie pojazdu.
Poza samym HDS -em specjalistyczna zabudowa zawiera również dwie wysuwane nogi stabilizujące pojazd podczas wykonywania pracy żurawiem. Zamontowane na stałe stabilizatory uruchamiane są z tego samego miejsca co sam żuraw.
Podpory pojazdu wysuwane są na odległość metra, by następnie zostać podparte o twardy grunt. Takie rozwiązanie sprzyja stabilizacji pojazdu przy podejmowaniu ładunku.
Żuraw, a w zasadzie jego zasięg umożliwia podebranie ładunku z obu stron pojazdu. Wkładany na pakę towar powinien być ustawiony jak najbliżej pojazdu, a ta zasada najbardziej dotyczy podejmowania ładunku ustawiony z tyłu pojazdu. Paletę lub big bag można podjąć poprzez zaczepienie na haku będący na wyposażeniu HDS -a.
Praca żurawiem może odbywać się przy wyłączonym silniku pojazdu. Do obsługi wymagane jest włączenie centralnego włącznika systemu żurawia, który znajduje się po lewej stronie pojazdu.
Podwozie
Podstawa zabudowy charakteryzuje się wysoką przewidywalnością prowadzenia, połączoną z ergonomicznym wnętrzem pojazdu oraz ekonomicznym sercem. Prowadzący pojazd może uskarżać się nieco na całkiem spory promień skrętu , który paradoksalnie może być pomocny, dla niedoświadczonego kierowcy. Może utrudniać bowiem ścinanie zakrętów tyłem pojazdu.
Podsumowanie
Specjalizowane nadwozie nowego Mastera nie jest dla wszystkich. Tym dla których taka zabudowa może okazać się pomocna w pracy, trzeba zaproponować zapoznanie się z instrukcją użytkowania HDS, gdzie poza samym przewodnikiem po zamontowanym ramieniu istnieje wiele wskazówek bezpiecznego używania dźwigu i całej zabudowy. Z naszej strony w niedalekiej przyszłości zapoznamy się i opiszemy nasze spotkanie z zabudową Mastera w postaci wywrotki trójstronnej.
Tekst i Zdjęcia: Bartek Kowalczyk
Master HDS – punktacja
Wygląd:
|
[usr 8]
|
Wnętrze:
|
[usr 8]
|
Silnik:
|
[usr 8]
|
Skrzynia:
|
[usr 8]
|
Przyspieszenie:
|
[usr 8]
|
Jazda:
|
[usr 8]
|
Zawieszenie:
|
[usr 8]
|
Komfort:
|
[usr 7]
|
Wyposażenie:
|
[usr 8]
|
Cena/jakość:
|
[usr 9]
|
Ogółem:
|
[usr 8.0 text=”false” img=”06_red.png”] (80/100)
|
Master HDS – zdjęcia
Master HDS – dane techniczne
Silnik: R4, diesel
Pojemność: 2300 cm³
Moc: 165 KM przy 3500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 360 Nm przy 1500 obr/min
Skrzynia biegów: manualna, sześciobiegowa biegowa
Cena: od 88 950 złotych netto, zabudowa 52 360 złotych netto. Cena prezentowanego egzemplarza – 111 880 złotych netto.