Test: Renault Master – Furgon brygadowy z napędem 4×4

Renault Master 4×4 pojawiał się na naszej stronie wielokrotnie. Tym razem w moje ręce trafiła odmiana, która oprócz całkiem sporej ilości ładunku pomieścić może aż 6 osób.

Testowany Renault Master wyposażony jest w silnik 2,3 litra o mocy 165 KM. Standardowo posiada on napęd na tylną oś, ale po wyjechaniu z fabryki został on przerobiony przez firmę Oberainger, która zmieniła napęd na 4×4. Oprócz zmiany napędu auto przeszło również modyfikację zawieszenia, układu paliwowego oraz kierowniczego.

Renault Master 5 1024x678

Nie będę wymyślał koła na nowo i pozwolę sobie zacytować Bartka, który doskonale opisał modyfikację wprowadzone przez firmę Oberainger:

Do skrzyni biegów poprzez specjalną flanszę dokręca się skrzynię rozdzielczo – redukcyjną z wyjściem na przednią oś. Dodatkową przekładnię niemiecki tuner wyposażył w reduktor o przełożeniu 1,42. W efekcie zmian wał napędowy jest skracany do tylnej osi a sam napęd dopinany jest na sztywno za pomocą jednego przycisku umieszczonego w miejscu niegdyś ładowarki indukcyjnej dla Smartphona. Całokształt zmian to 195-kilogramowy balast, 65 mm wyższe zawieszenie z przodu auta i 58 mm z tyłu auta oraz dedykowany zbiornik paliwa o poj. 90 l.

Bartek Kowalczyk

Renault Master 4 1024x678

Oprócz wymienionych zmian w Masterze znajduje się akcesoryjna metalowa płyta chroniąca silnik i elementy podwozia. Wszystkie te rzeczy łączą się w jedną całość, tworząc 6-osobowe auto dostawcze, którym z powodzeniem możemy zjechać z utwardzonej drogi, nie bojąc się o jego uszkodzenie lub zakopanie. Wszystko to oczywiście w granicach rozsądku. Musimy pamiętać, że ciągle mamy przyjemność jeździć autem z rodowodem dostawczym, a nie stricte terenowym.

Oprócz przeróbek w firmie Oberainger auto trafiło do rodzimej firmy Carpol, która zajęła się jego dostosowaniem do całkiem wygodnego jeżdżenia nim w 6 osób z jednoczesnym bezpiecznym i wygodnym załadunkiem towaru.

Renault Master 7 1024x678

Z przodu znajdują się 3 fotele, z których środkowy może zostać położony i zamienić się w wygodny stolik z miejscami na napoje. Oprócz tego przed fotelem pasażera znajduje się wysuwany stolik, który umożliwia wygodne jedzenie czy pracowanie na laptopie lub z notatnikiem podczas jazdy. Oczywiście jak w każdym Masterze, tak i w tym, nie zabrakło ogromnej ilości schowków, w których pomieścimy wszystkie dokumenty oraz przedmioty potrzebne w codziennej pracy.

Obecna generacja Mastera posiada również elektroniczne lusterko w formie wyświetlacza znajdującego się tuż obok standardowego lusterka. W pierwszej chwili zdziwiłem się, co robi tam w takim razie jeszcze zwykłe lusterko, ale po chwili moje wątpliwości zostały rozwiane. W jego lewej części znajduje się kamera cofania. Niezwykle przydatna podczas manewrowania tak długim autem bez tylnej szyby.

Tylny rząd siedzeń to 3 niezależne fotele, które na pierwszy rzut oka nie wyglądają zbyt wygodnie, ale w rzeczywistości dłuższa trasa w nich przebiega całkiem wygodnie. Szczególnie że do dyspozycji pasażerowie siedzący z tyłu mają naprawdę dużo przestrzeni na nogi.

Część załadunkowa została z kolei kompletnie zabudowana. Podłoga, ściany boczne, drzwi przesuwne, tylne drzwi oraz nadkola zostały zabezpieczone dodatkową warstwą materiału. Oprócz tego na ścianach bocznych zamontowane zostały szyny montażowe z rozpórkami. Całość pozwala na bezpieczny przewóz zarówno małego jak i dużego ładunku bez obaw o uszkodzenie karoserii pojazdu od wewnątrz.

Renault Master 9 1024x678

Silnik potrafi zadziwić. Nic w tym dziwnego, ponieważ przystosowany jest do taszczenia na swoich barkach naprawdę dużych ładunków, a ja przesadnie go nie przeładowywałem. Nie ma zresztą co się oszukiwać. Nawet gdybym dobił do dopuszczalnej masy całkowitej wynoszącej 3,5 tony, to ten silnik poradziłby sobie bez problemu z ładunkiem o dwukrotnej masie. Oprócz niezłej dynamiki odnotowałem również naprawdę niezłe spalanie. Jeżdżąc mniej więcej 50/50 trasa/miasto maksymalny odnotowany przeze mnie wynik to 8,5 litra na 100 kilometrów. W połączeniu z 90-litrowym bakiem oznacza to wizyty na stacji nie częstsze niż raz na 1000 kilometrów. W trasie z lekkim ładunkiem myślę, że spokojnie możemy zakładać 1200 kilometrów na jednym tankowaniu.

Renault Master 16 1024x678

Podsumowując

Renault Master z napędem 4×4 od firmy Oberainger oraz z zabudową brygadową firmy Carpol to naprawdę ciekawa propozycja dla osób, które potrzebują przemieszczać się w kilka osób z ładunkiem. Taka konfiguracja może przypaść do gustu wszelkiego rodzaju ekipom budowlanym, hydraulikom, monterom instalacji fotowoltaicznych czy standardowych instalacji elektrycznych. W ofercie firmy Carpol znajdują się również bagażniki dachowe, które z powodzeniem pozwolą na przewożenie dużych drabin czy innych narzędzi lub elementów budowlanych, które nie zmieszczą się w środku auta.

Tekst i zdjęcia: Arek Jurczewski

Renault Master Oberainger 4×4

Ocena Renault Master 4×4

Wygląd:%name (7 / 10)
Wnętrze:%name (7 / 10)
Silnik:%name (7 / 10)
Skrzynia:%name (7 / 10)
Przyspieszenie:%name (8 / 10)
Jazda:%name (8 / 10)
Zawieszenie:%name (9 / 10)
Komfort:%name (8 / 10)
Wyposażenie:%name (8 / 10)
Cena/jakość:%name (7 / 10)
Ogółem:%name (76/100)

Zdjęcia Renault Master 4×4

Dane techniczne Renault Master 4×4

Moc: 165 KM przy 3500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 360 Nm przy 1500-3000 obr/min
Skrzynia biegów: manualna, sześciobiegowa
Cena: podwozie od 97 900 zł netto, napęd ok. 43 700 zł netto, zabudowa ok. 11 650 zł. Testowany egzemplarz około 153 250 zł netto

Dyskusja

komentarzy

Arek Jurczewski

W samochodzie spędza znaczną część swojego życia. Lubi przejażdżki bez większego celu, byle jechać. Ma fioła na punkcie jednego z rodzimych zespołów muzycznych, dlatego przemierzanie kraju wzdłuż i wszerz siedząc za kierownicą nie jest mu obce. Na co dzień jeździ Saabem, który jest niewiele młodszy od niego. W wolnych chwilach lubi samemu pogrzebać przy samochodzie, z różnym skutkiem. Najnowszy cel motoryzacyjny? Zakup auta, doprowadzenie do znośnego stanu, poznanie na wylot i wyruszenie na następną edycję Złombola. Zawodowo związany z informatyką.