Peugeot 508 SW to jedno z najładniejszych kombi na rynku. W pakiecie wizualnym GT posiada nawet trochę pazura, a pod maską oszczędna i mocna benzyna. Szkoda tylko, że w nowym cenniku już jej nie znajdziecie!
Chodzi o silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 180 KM. To oczywiście PureTech, który w 2021 roku może powoli odejść w zapomnienie. A szkoda, bo jest dynamiczny z 250 NM momentem obrotowym, a do tego jest w miarę ekonomiczny. Średnia z testu to około 8-9 litrów PB95, a przyznam się – jakoś go nie oszczędzałem.
Granatowa lwica
Peugeot w sumie niedawno zmienił logo, ale postać lwa została i zawsze już będzie kojarzyć się z tą marką. Jako, że to nadwozie kombi i rodzinna wersja 508 – skojarzyło mi się, że powinienem używać określenie lwica, a nie lew. W końcu wiele dzieci zmieści się na tylnej kanapie tego samochodu.
Nie mówiąc już o samym bagażniku, który jest naprawdę ogromny. Niski próg załadunkowy, spory otwór i foremne kształty sprawiają, że zmieścimy tam aż 530 litrów. Nie będzie się również trzeba martwić otwieraniem klapy, bo w tym egzemplarzu była elektryczna otwierana.
Z walorów praktycznych w Peugeocie znajdziemy kilka schowków, a same materiały są naprawdę wysokiej jakości, więc wytrzymają spore przebiegi, a przy tym nacieszą oko.
W środku 508 też ładnie
Oczywiście nie wszystkim minimalistyczne wnętrze Peugeota 508 wpadnie w gust, ale projekt deski rozdzielczej, konsoli centralnej i kierownicy jest naprawdę przyjemny dla oka. Ja jestem fanem tego rozwiązania, bo zarówno jest ładne, jak i miłe w dotyku.
Owszem ich praktyczność czasem odbiega od logicznego myślenia, ale wystarczy się do tego przyzwyczaić. Mam na myśli sterowanie klimatyzacją w dotykowym ekranie lub mała kierownica spłaszczona z obu stron niczym w grze komputerowej.
Pokłady świetnego wyposażenia
To jednak nie problem, ponieważ na pokładzie znalazło się naprawdę wiele. Od nawigacji i dwustrefowej klimatyzacji rozpoczynając przez łączność Bluetooth z telefonem, a także przez kabel jako Carplay lub Android Auto. Nie brakuje też systemów bezpieczeństwa – np. asystent pasa ruchu, aktywny tempomat, system prekolizyjny i wiele innych. Dzięki temu Peugeot przez chwilę może nawet pojechać samodzielnie.
Niezłe jest też samo audio, ponieważ głośniki grają bardzo wyraźnie, a do tego fajnie wyglądają. Wszystko dzięki firmie Focal.
Najciekawszym wyposażeniem jest jednak noktowizor. Na wyświetlaczu za kierownicą w nocy pojawia się obraz z kamery termowizyjnej, która zwraca uwagę kierowcy na przechodniów, rowerzystów czy zwierzęta. Ciekawy bajer.
Najpiękniejsze kombi na rynku?
Takie określenie słychać z kilku stron. Od klientów, dziennikarzy, a i samych pracowników Peugeota. Ja zgadzam się z tą tezą połowicznie, ponieważ prawda 508 jest ładne, ale ja wolę nadwozie liftbacka. Z drugiej strony, przód tych nadwozi jest niemal identyczny. Pazury jako światła do jazdy dziennej, szeroka i nisko osadzona maska oraz bezramkowe drzwi to ciekawe elementy nadwozia.
Interesujący jest też kuper auta, ponieważ daje wrażenie szerokiego, a niskiego projektu. Coś jak stary Accord w kombi, ale mniej kwadratowy. Dodając do tego przyciemnione szyby i zaczernione klosze tylnych reflektorów, Peugeot 508 SW wygląda trochę bandycko. Zdecydowanie jest jakiś.
Pojeździjmy trochę
O silniku już trochę opowiedziałem, ale to nie tylko on odpowiada przecież za jazdę samochodem. Od razu powiem, że Peugeot 508 to komfortowe auto, które potrafi dynamicznie pokonywać kolejne kilometry. Układ kierowniczy jest zestrojony odpowiednio, podobnie jak zawieszenie. To pierwsze możemy zmienić wybierając odpowiedni tryb jazdy (dynamiczny, ekologiczny i normalny). Nie są to jednak na tyle istotne różnice, by się w nich zagłębiać.
Ważniejszy jest 8-biegowy automat, który bardzo dobrze współpracuje z kierowcą. Za kierownicą znalazły się również manetki, więc można wymusić w prosty sposób zmianę biegów.
Co ważne, auto waży tylko 1,4 tony, więc jak na prawie 5-metrowe rodzinne nadwozie jest naprawdę nieźle. Widać to choćby w osiągach. Do pierwszej setki w 8 sekund, a maksymalna prędkość to 225 km/h. Oceniając je, śmiało mogę powiedzieć, że to przeciętna i rozsądna średnia.
Ceny Peugeota 508
Nie będę w sumie wspominał dokładnej kwoty za ten egzemplarz, bo jest już wycofywany, ale są to okolice 190 tysięcy złotych. Aktualnie musicie jednak zdecydować się na wersję ze 130-konnym silnikiem benzynowym lub hybrydą plug-in o mocy 225 KM. W ofercie ciągle jest jeszcze diesel. Ceny? Od 132 800 wzwyż.
A jest jeszcze sportowy Peugeot 508 PSE, który może pochwalić się mocą aż 360 KM. On też w końcu przyjedzie do naszej redakcji. Bądźcie czujni!
Po co więc opowiadam Wam o tym aucie, skoro musicie i tak wybrać inną wersję? Otóż nie wszyscy przecież kupują auto od razu, a wiele z nas patrzy na rynek wtórny. Gdy zobaczycie tam Peugeot’a 508 warto go sprawdzić na żywo. Robi dużo lepsze wrażenie niż na zdjęciach, a poza tym oferuje naprawdę sporo.
I jak na Francuza pewnie będzie szybko tanieć, a to spora zaleta! Na auto rodzinne jak znalazł, ale tak jak już mówiłem – mnie bardziej przekonuje liftback. Nie wiem co mam do tych nadwozi, chyba hatchbacki powoli są dla mnie za małe.
Konrad Stopa
Wygląd: | [usr 9] |
Wnętrze: | [usr 9] |
Silnik: | [usr 8] |
Skrzynia: | [usr 8] |
Przyspieszenie: | [usr 8] |
Jazda: | [usr 9] |
Zawieszenie: | [usr 8] |
Komfort: | [usr 7] |
Wyposażenie: | [usr 7] |
Cena/jakość: | [usr 8] |
Ogółem: | [usr 8.0 text=”false” img=”06_red.png”] (79/100) |
Dane techniczne: Peugeot 508 SW
Silnik spalinowy: R4, turbobenzyna
Poj. silnika: 1598 cm3
Moc łączna: 180 KM
Moment obr.: 250 Nm
Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
Napęd: na przód
0-100 km/h: 8 s
Prędkość maksymalna: 225 km/h
Cena: ok. 190 tysięcy złotych