Test: Peugeot 308 SW – prawie idealny

Za każdym razem odbierając kluczyki od auta, które będę testował zastanawiam się czy może tym razem będzie to mój ideał. Do tej pory go nie znalazłem. Po parodniowej przygodzie z Peugeotem 308 SW też nie. Chociaż niewiele brakowało.

Co w trawie piszczy?

Testowany egzemplarz wyposażony został w 3 cylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1.2 litra. Generuje on moc 130 koni mechanicznych, która w połączeniu z 6-biegową skrzynią automatyczną rozpędza 308 SW do 100 km/h w niewiele ponad 10 sekund. Nie jest to jakiś super wynik, ale z drugiej strony – czy potrzeba więcej? To w końcu rodzinne kombi. Spalanie? W mieście około 8-8,5 litra na 100 kilometrów. W trasie około 6,5-7. Czyli tyle ile wypada. Testowana wersja to Allure, czyli najbogatsza dostępna w konfiguratorze.

Peugeot 308 SW 3 Test: Peugeot 308 SW   prawie idealny

Co mi się spodobało w 308 SW?

Trochę tego będzie…

Praca silnika i skrzyni biegów*

W dobie downsizingu zawsze pierwsze, na co zwracam uwagę to praca silnika. 1.2 PureTech zachowuje się bardzo kulturalnie. Mniej sprawne ucho mogłoby nawet się nie zorientować, że ma do czynienia z trzycylindrowcem, szczególnie na postoju i przy spokojnej jeździe. Podczas dynamicznego przyśpieszania, kiedy silnik wkręci się na wyższe obroty słychać momentami charakterystyczne “dzwonienie” trzycylindrowego silnika. 308 SW ze skrzynią automatyczną to również ciekawe zjawisko. Nie z powodu automatu oczywiście, bo ten staje się coraz bardziej powszechny. Spowodowane jest to jego typem. Większość producentów stawia obecnie na dwusprzęgłowe skrzynie automatyczne, które mają być super szybkie. W przypadku sportowych samochodów jest to zrozumiałe, ale w rodzinnym daily? Francuzi zdecydowali się na zastosowanie klasycznego automatu, który radzi sobie naprawdę dobrze, płynnie zmieniając biegi w górę i w dół.

Wygląd zewnętrzny

Peugeot 308 SW wygląda dokładnie tak jak powinno wyglądać każde kombi w dzisiejszych czasach. Opływowe, nowoczesne kształty, światła LED, panoramiczny dach oraz 17 calowe felgi. Czego chcieć więcej?

Wygląd wewnętrzny*

Wnętrze jest prawie idealne. Prawie, ale o tym zaraz. Na razie zastanówmy się co w nim jest fajnego. Otóż tak:
1) Świetne zegary działające na odwrót, znane z innych modeli marki. Pewnie zastanawiacie się co w nim jest świetnego, przecież to nienormalne? Też za każdym razem wsiadając do Peugeota po dłuższej przerwie mam takie wrażenie. Po dwóch dniach ono jednak znika i jest to po prostu fajny gadżet. Tak samo jak Night Panel w Saabach, z którego korzysta się od święta.
2) Wygodne fotele.
3) Dach panoramiczny. Od dawna uważam to za jeden z najlepszych wynalazków ludzkości. Nie dość, że pozwala nam na chłonięcie większej ilości promieni słonecznych w lato zwiększając ilość produkowanej przez nasz organizm witaminy D, to jeszcze znacznie zwiększa wizualnie przestrzeń dając nam poczucie swego rodzaju wolności.
4) W rzeczywistości mamy też naprawdę bardzo dużo miejsca. W 4 osoby można podróżować wygodnie. W 5 też jest to możliwe, aczkolwiek osoby siedzące z tyłu mogą odczuwać delikatny ścisk.
5) Bardzo dobrze działający ekran dotykowy.

Praca zawieszenia i prowadzenie

Jak przystało na francuskie auto zawieszenie pracuje przyjemnie, dokładnie tak jak oczekiwalibyśmy tego po aucie, którym chcemy przewozić całą naszą rodzinę. Bez problemu radzi sobie z nierównościami. Z pewnością pozwoli nam na zaoszczędzenie paru złotych, które w twardszych autach moglibyśmy zostawić u dentysty.
Pomimo tak komfortowego zawieszenia 308 SW pozostaje dość dobrze prowadzącym się pojazdem, którego układ kierowniczy (ze świetną małą kierownicą na czele!) wraz z zawieszeniem dobrze radzą sobie w zakrętach nawet przy wyższych prędkościach. Musimy się tylko przyzwyczaić do dość mocnego uginania się nadwozia.

Peugeot 308 SW 7 Test: Peugeot 308 SW   prawie idealny

Co mi się nie spodobało?

Pewnie zastanawiacie się czym są gwiazdki przy wcześniejszych nagłówkach? No właśnie, to zastrzeżenia do tego co mi się spodobało. Mianowicie. Skrzynia automatyczna działa bardzo dobrze. Po przełączeniu jej w tryb manualny możemy jednak odczuć pewien niedosyt. Nasze polecenia są obsługiwane z odczuwalnym opóźnieniem, ale… Tak naprawdę co z tego? Jak często będzie się używało trybu manualnego skoro dopłaciło się do automatycznej skrzyni?
Drugie zastrzeżenie jest trochę bardziej poważne. Chodzi o brak manualnych przycisków lub pokręteł umożliwiających sterowanie klimatyzacją. Nie jestem jedyną osobą, która zwróciła na to uwagę, ale słyszałem też głosy poparcia. Niemniej jednak uważam to rozwiązanie za mało ergonomiczne i dość niebezpieczne. Fizyczne pokrętła czy przyciski można łatwo wymacać i z nich skorzystać na pamięć. Tabletem dotykowym za to ciężko posługiwać się z pamięci i jest to zbyt absorbujące. Nie rozumiem tego trendu, szczególnie w czasach, w których korzystanie z telefonu za kółkiem jest napiętnowane.

Peugeot 308 SW 9 Test: Peugeot 308 SW   prawie idealny

Porozmawiajmy o konkretach

Cennik Peugeota 308 SW otwiera kwota 73 tysięcy złotych za podstawową wersję. Za testowaną wersję wyposażenia Allure trzeba będzie wyłożyć minimum 96 900 zł. Minimum, bo konfiguracja może być dużo bardziej rozbudowana. Tapicerka skórzana za 15 100 zł? Proszę bardzo. Za najbogatszą wersję GT zapłacimy 122 600 zł. Ceny nie są niskie. Nie są też specjalnie wysokie. Biorąc pod uwagę jak to auto sobie radzi pod kątem pracy silnika, skrzyni biegów i zawieszenia nie dziwię się, że coraz częściej widuję je na ulicach.

Peugeot 308 SW 4 Test: Peugeot 308 SW   prawie idealny

Podsumowanie

Peugeot 308 SW to dobra propozycja dla kogoś, kto szuka auta rodzinnego w rozsądnych pieniądzach. Stosunek jakości oraz tego jak się prowadzi do ceny zachowany został bardzo dobrze, dlatego nie dziwi mnie coraz częstszy ich widok na naszych drogach. Dziwi mnie natomiast brak przycisków do sterowania klimatyzacją. Czasami chciałbym cofnąć motoryzacyjny świat parę lat wstecz. Naprawdę.

Tekst i zdjęcia: Arkadiusz Jurczewski

Peugeot 308 SW:

Ocena Peugeot 308 SW:

Wygląd: %name Test: Peugeot 308 SW   prawie idealny (8 / 10)
Wnętrze: %name Test: Peugeot 308 SW   prawie idealny (8 / 10)
Silnik: %name Test: Peugeot 308 SW   prawie idealny (7 / 10)
Skrzynia: %name Test: Peugeot 308 SW   prawie idealny (7 / 10)
Przyspieszenie: %name Test: Peugeot 308 SW   prawie idealny (7 / 10)
Jazda: %name Test: Peugeot 308 SW   prawie idealny (7 / 10)
Zawieszenie: %name Test: Peugeot 308 SW   prawie idealny (7 / 10)
Komfort: %name Test: Peugeot 308 SW   prawie idealny (8 / 10)
Wyposażenie: %name Test: Peugeot 308 SW   prawie idealny (8 / 10)
Cena/jakość: %name Test: Peugeot 308 SW   prawie idealny (7 / 10)
Ogółem: %name Test: Peugeot 308 SW   prawie idealny (74/100)

Dane techniczne Peugeot 308 SW:

Silnik: R3, benzynowy
Pojemność: 1199 cm3
Moc: 130 KM/6000 obr./min.
Moment: 230 Nm/1750 obr./min.
Skrzynia biegów: automatyczna, sześciobiegowa
0-100 km/h: 6,8 sekundy
Prędkość max.: 250 km/h
Cena testowanej wersji: od 239 200 zł (T5 R-design)

Dyskusja

komentarzy

Arek Jurczewski

W samochodzie spędza znaczną część swojego życia. Lubi przejażdżki bez większego celu, byle jechać. Ma fioła na punkcie jednego z rodzimych zespołów muzycznych, dlatego przemierzanie kraju wzdłuż i wszerz siedząc za kierownicą nie jest mu obce. Na co dzień jeździ Saabem, który jest niewiele młodszy od niego. W wolnych chwilach lubi samemu pogrzebać przy samochodzie, z różnym skutkiem. Najnowszy cel motoryzacyjny? Zakup auta, doprowadzenie do znośnego stanu, poznanie na wylot i wyruszenie na następną edycję Złombola. Zawodowo związany z informatyką.