Dobra passa francuskiej marki trwa. Dobra sprzedaż sprawiła, że marka dalej się rozwija. Pojawia się też coraz większa ilość modeli elektrycznych oraz hybrydowych. W tej drugiej grupie znalazł się kompaktowy model marki – 308.
Kochasz ciekawe samochody? Design to element na który zwracasz uwagę podczas wyboru samochodu. Bądź pewien – 308 jest dla ciebie.
Wygląd zewnętrzny
Agresywne sportowe wzornictwo, długa łagodnie opadająca linia nadwozia i fantastyczne światła z przodu i z tyłu. Ten opis w dalszym ciągu nie oddaje tego jak wygląda 308 w wersji station wagon (popularne kombi). Można się spierać, czy jest ładny, czy nie jest zbyt agresywny. Ale ten samochód ma w sobie to coś. To coś, co sprawia, że nie przejdziesz obok niego obojętnie. Nie jest jednym z wielu. Jest kontynuacją wzoru i świetnie się wpisuje w portfolio marki. Duży grill, małe ale dynamicznie zachodzące na błotniki reflektory przednie oraz światła do jazdy dziennej w kształcie kłów lwa. Tego samochodu nie da się pomylić z żadnym innym. Liczne przetłoczenia oraz klapa bagażnika z efektownymi lampami dopełniają całości. Po obejrzeniu go z zewnątrz, wręcz chcesz wskoczyć za kierownicę i sprawdzić jego osiągi.
Rysy na wizerunku
Wpadki zdarzają się w każdej z marek. Volkswagen miał aferę dieselgate, Fiat problemy z jakością, o BMW krążyły plotki, że może spłonąć, a Peugeot? Francuska marka od lat walczy z problemami z elektroniką. To zdecydowanie najsłabszy element wielu modeli Peugeota. Nie inaczej jest z modelem 308. Wydawać by się mogło, że przez tyle lat, z uwagi na wiele negatywnych opinii akurat ten element będzie dopracowany perfekcyjnie, ale nie. Niestety i tym razem się nie udało.
Pierwsze problemy z elektroniką testowanego egzemplarza pojawiły się tuż po tankowaniu. Dotyczyły one nawigacji. Po ponownym uruchomieniu silnika pokaźnych wymiarów ekran dotykowy wprawdzie wskazywał dystans do celu, ale zapomniał pokazać drogę. Nie było ani komend głosowych ani wyświetlanych na ekranie. Po przejechaniu kilku kilometrów podczas których korzystałem z nawigacji w telefonie dystans faktycznie się zmniejszył, ale komendy nie wróciły. Nie pomogło również ponowne uruchomienie silnika. Dopiero ponowne wpisanie wybranego celu wymusiło powrót komend. Tego typu usterka pojawiła się podczas kilkudniowego testu aż trzykrotnie.
Pojemność kombi nie zachwyca
Szukając pojazdu typu kombi zależy nam przede wszystkim na pojemnym bagażniku i sporej przestrzeni wewnątrz dla pasażerów. Teoretycznie wszystkie te wymogi spełnia 308 w wersji SW. 548 litrów pojemności bagażnika, to wynik którego Peugeot nie powinien się wstydzić. Sam dostęp do kufra ułatwia wysoko podnoszona elektryczna klapa bagażnika. Regularny kształt ułatwia rozmieszczenie walizek. Pod tym względem naprawdę niewiele można zarzucić hybrydowej wersji 308. Nieco gorzej wygląda sytuacja w kabinie pasażerskiej. Oczywiście, jest tu wiele udogodnień dla pasażerów. Są liczne schowki, głębokie cupholdery i fajny podłokietnik na tylnej kanapie. Pomimo tych udogodnień czegoś brakuje. Brakuje przestrzeni, której oczekujemy od kombi tej wielkości. Na tylną kanapę niewygodnie się wpada. Gdy na fotelu kierowcy lub pasażera usiądzie osoba licząca 180 cm wzrostu lub więcej miejsca na nogi zabraknie. Charakterystyczne wyprofilowanie podłogi i nisko osadzone fotele sprawiają, że bardzo trudno włożyć pod nie stopy. Sprawia to, że dla dorosłych pozycja na tylnej kanapie jest średnio wygodna a dłuższa podróż może okazać się lekko męcząca.
Nieco inaczej wygląda sytuacja z przodu. Wygodne fotele o dużej możliwości regulacji świetnie sprawdzają się na trasie. Wyraźnie wyprofilowane boczki mają zachęcić to szybszej jazdy przez dobre trzymanie ciała.
Poprawa jakości
Peugeot nigdy nie należał do czołówki najlepiej wykonanych samochodów w swojej klasie. Użytkownicy systematycznie narzekali na spasowanie czy na jakość użytych materiałów. W 308 tego nie zauważyłem. Nie wiem czy to na skutek oszołomienia które wywołał u mnie projekt deski rozdzielczej, czy to na skutek zaskoczenia które zafundowała mi kolorystyka wnętrza. Niebieska skórzana tapicerka połączona z wyraźna zieloną nicią bardzo wzbogaca wnętrze 308-ki. Zaproponowane rozwiązanie świetnie pasuje do futurystycznego projektu deski rozdzielczej. Zielona nić znajduje się także na boczkach drzwi, przy podłokietniku oraz na desce rozdzielczej. To dowodzi, że nie ma tu miejsca na przypadek. Wszystko jest dopracowane i to w końcu czuć.
Ergonomia do poprawy
Można powiedzieć, że to choroba na która cierpi wiele współczesnych samochodów. Moda na ciekłokrystaliczne wyświetlacze, moda na elektroniczne zegary zasłoniła nam to co najważniejsze dla kierowcy – ergonomie. Chociaż Peugeot 308 dosyć szybko przekonał mnie do zastosowanych w nim rozwiązań, to samą obsługę multimediów trudno uznać za prostą. Na ekranie multimedialnym otrzymujemy bardzo dużo informacji a dodarcie do kilku ważnych funkcji samochodu wymaga sporo uwagi. Pocieszający jest fakt, że nie zapomniano o fizycznych guzikach. Pozwalają one w szybki sposób przełączyć się na ekran sterowania klimatyzacją czy czy też radiem.
Miłym akcentem wnętrza jest też sportowa kierownica, która bardzo dobrze leży w dłoniach.
Silnik – prawie petarda
225 KM w samochodzie klasy kompakt oznacza jedno – fenomenalne osiągi. Jest jeden wyjątek i ten dotyczy właśnie Peugeota. 225 KM generuje silnik o pojemności 1,6 litra który jest wspomagany przez silnik elektryczny. Mamy więc do czynienia z hybrydą i to w wersji plug-in. Sama masa pojazdu w połączeniu z masą akumulatorów jednostki elektrycznej sprawia, że pojazd gotowy do jazdy waży niemal 1700 kg. To dużo. To niemal tyle ile ważył samochód klasy średniej – Alfa Romeo 159 Sportwagon z silnikiem diesla która była produkowana 15 lat temu. Delikatne wciśnięcie gazu potęguje wrażenie braku mocy. Dopiero mocniejsze dociśnięcie pedału sprawia, że 308 przypomina sobie jak przyspieszać. Początek jest naprawdę ospały.
Rekompensuje to niskim zużyciem paliwa. Przy w pełni naładowanej baterii i korzystaniu z opcji napędu łączonego (hybryda) udało mi się uzyskać spalanie na poziomie 4,4 litra na 100 km. W tym momencie trzeba pochwalić jednostkę Peugeota. Jest w miarę dynamiczna a pali naprawdę niewiele. W tym miejscu chciałem uspokoić osoby poszukujące samochody na dłuższe podróże. Mała pojemność baku paliwa nie wpływa tutaj negatywnie na zasięg. Ten w zależności od stylu jazdy wynosi około 800 km. W 308 SW Hybrid świetnie sprawdza się też silnik elektryczny. W pełni naładowana bateria daje nam realny zasięg na poziomie 50 km. To w zupełności wystarczy na codzienne dojazdy do pracy w mieście lub na weekendowe zakupy.
Precyzja prowadzenia
Symbol GT w nazwie testowanego modelu nie jest przypadkiem. Moc pojazdu zdaje się potwierdzać sportowe aspiracje 308-ki. W podobnym tonie wypowiadać się można o precyzyjnym układzie kierowniczym. Daje on naprawdę dobre wyczucie co się dzieje z autem i fajnie współgra z dosyć twardym na francuski model zawieszeniem. Dynamiczna przejażdżka i kilkukrotną szybką zmianą kierunku jazdy potrafiła wydobyć pewne mankamenty. Przy wyższych prędkościach i kilku próbach można zauważyć, że tył potrafi nam lekko odjechać. Oczywiście w dalszym ciągu nie jest to nic groźnego a nad wszystkim czuwa elektronika. Amatorom szybkiej jazdy odradzam jednak próby sprawdzenia granicy przyczepności samochodu.
W codziennej, normalnej jeździe wszystko pracuje jak należy. Wyboje są dobrze wybierane a zawieszenie nie pracuje zbyt głośno. Zastosowana tu skrzynia automatyczna typu e-AT8 nie ma chwili zawahania i szybko reaguje na komendy kierowcy.
Podsumowanie
PEUGEOT 308 III SW PLUG-IN 1.6 HYBRID 225KM to samochód godny polecenia. Krótka liczba wad jest mało istotna w codziennym użytkowaniu. Liczba zalet modelu jest naprawdę długa. Na szczególne uznanie zasługuje świetny silnik. Pomimo tego, że okazuje się mało dynamiczny to nadrabia to bardzo znikomym zapotrzebowanie na paliwo. W tym obszarze mógłby zawstydzić niejednego diesla. 308 to jeden z tych modeli, którego mógłbym kupić gdybym potrzebowal rodzinnego kombi. Jest jednak jednak rzecz przez którą nie mogę nawet o nim marzyć – to zdecydowanie za wysoka cena.
Tekst i zdjęcia: Paweł Oblizajek
Zdjęcia Peugeot 308 SW plug-in:
Dane techniczne Peugeot 308 SW PLUG-IN 1.6 HYBRID 225KM:
Silnik: Hybryda
Pojemność: 1598 cm³
Moc: 225 KM
Maksymalny moment obrotowy: 360Nm
Skrzynia biegów: automatyczna, 8-biegowa
Cena: od 191.100 złotych (wersja testowa, powyżej 200.000 złotych)