Test: Nissan Qashqai, bestseller wśród crossoverów

Nissan Qashqai to najlepiej sprzedający się SUV w Europie. W zeszłym roku przeszedł delikatny facelifting, a w tym zyskał nową jednostkę napędową oraz nowy system inforozrywki. Czy te zmiany wyszły mu na dobre?

Wspomniany w zajawce nowy silnik nie był jednak zamontowany w modelu, którym jeździłem podczas testu. Nie było w nim również nowego systemu inforozrywki. O nich więc wspomnę na końcu artykułu, bo warto.

Nissan Qashqai 3 1024x768 Test: Nissan Qashqai, bestseller wśród crossoverów

Do tej pory w naszej redakcji testowaliśmy tylko Nissana Qashqaia przed face liftingiem, dlatego zatrzymajmy się na chwilę i omówmy zmiany, które zaszły w odświeżonej odsłonie tego japońskiego crossovera. Z przodu Qashqai otrzymał nowy grill, światła oraz zderzak. Z tyłu głównie światła, delikatnie odnowiony został również zderzak, ale to zmiana kosmetyczna.

Zmiany czekają nas również w środku. Nissan poprawił jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza oraz zmienił kierownicę na bardziej intuicyjną i po prostu ładniejszą. Poprzednia według mnie wyglądała jak zabawka. Duży plus. Zmiany dotyczyły również felg oraz palety kolorów. Doszły nowe wzory w rozmiarach 17, 18 i 19 cali a kolory rozszerzone zostały o brązowy (Chestnut Bronze) oraz błękitny (Caspian Blue), który znalazł się na testowanym przeze mnie egzemplarzu.

Na czas testu zasiadłem za kierownicą Qashqaia w wersji TEKNA+ z silnikiem 1.6 dCi o mocy 130 koni mechanicznych i momencie obrotowym równym 320 Nm. Praca silnika, szczególnie kiedy jest zimny, niestety nie powala. Jest głośny, a siedząc za kierownicą wyraźnie czuć jego wibrację. Po rozgrzaniu sytuacja się poprawia. Do tego skrzynia biegów Xtronic, czyli CVT, które przy spokojnej jeździe doskonale symuluje zwykłą skrzynię automatyczną. Przyznaję się bez bicia – przez pierwsze parę kilometrów byłem pewny, że to normalna skrzynia z biegami. Dopiero po wjechaniu na obwodnicę i mocniejszym wciśnięciu pedału gazu do moich uszu dotarło charakterystyczne wycie CVT.

Nissan Qashqai 1 1024x768 Test: Nissan Qashqai, bestseller wśród crossoverów

Układ napędowy w Qashqaiu zadziwia dynamiką. 130 KM, 320 Nm i 11,1 sekundy do 100 km/h na papierze szału nie robi, ale tak naprawdę jest w zupełności wystarczające, szczególnie do miejskiej jazdy. Dodajmy do tego wysoką ekonomię – na każde 100 km Nissana zadowoli 8 litrów benzyny w mieście, około 6,5 litra w przeciętnej trasie i… 4,2 litra przy bardzo spokojnej jeździe drogą krajową. Tak, taki wynik udało mi się uzyskać i to zupełnie przypadkiem. Po prostu jechałem przed siebie.

Właśnie. Jechałem. Jak jeździ Nissan Qashqai? Sam układ kierowniczy jest precyzyjny, ale według mnie zbyt mocno wspomagany. Na łamach portalu nie raz już pisałem, że nie lubię jak kierownica chodzi zbyt lekko, a tu niestety tak jest. Samo zawieszenie zostało poprawione względem modelu przed liftingiem. Jest bardziej sztywne, dzięki czemu obecny Nissan Qashqai lepiej zachowuje się w zakrętach. Lepiej jak na SUVa oczywiście. Usztywnione zawieszenie w połączeniu z 19 calowymi (ładnymi) felgami daje o sobie mocno znać przy jeździe po polskich drogach. Poczujemy każdą nierówność.

Nissan Qashqai 2 1024x768 Test: Nissan Qashqai, bestseller wśród crossoverów

W testowanym Qashqaiu była masa dodatków jednak dwa z nich przykuły moją szczególną uwagę.

Pierwszy z nich to adaptacyjne światła mijania. Niby nic wielkiego, w większości nowoczesnych aut dokupić możemy taką funkcję. Te zamontowane w Nissanie działały jednak wyjątkowo dobrze, świetnie spełniając swoją rolę. Naprawdę ciężko przypomnieć mi sobie auto, w którym doświetlanie zakrętów działałoby tak dobrze.

Drugi z nich to systemy ProPILOT, czyli aktywny tempomat z asystentem pasa ruchu. Również typowe, ale w Nissanie bardzo dopracowane. Samochód sam koryguje tor jazdy. Robi to delikatnie, nie zataczając się od krawędzi do krawędzi. Do tego hamuje do zera i rusza, o ile nie stoimy w miejscu dłużej niż 3 sekundy. Bardzo przydatne i przyjemne w korkach. No i co najważniejsze. Jeżeli mamy uruchomiony system ProPILOT i z jakichś powodów puścimy kierownicę (przyśnięcie? zasłabnięcie? zagapienie się?) na dłużej niż 10 sekund auto natychmiast zareaguje. Najpierw dając nam sygnały dźwiękowe, później nerwowo szarpiąc wspomagając się hamowaniem w celu obudzenia, aż po uruchomienie świateł awaryjnych i powolne wyhamowywanie pojazdu tak, żeby kierowcy za nami mieli czas na reakcję. Świetne rozwiązanie, które na pewno uratuje niejedno życie i zdrowie.

Nissan Qashqai 12 1024x768 Test: Nissan Qashqai, bestseller wśród crossoverów

Wnętrze Qashqaia po liftingu tak jak wspominałem na początku nie przeszło rewolucji. Główne zmiany to lepszej jakości materiały oraz nowa kierownica, która jest funkcjonalna, intuicyjna (poza przyciskiem ProPILOT – parę chwil minęło zanim zorientowałem się, że to on odpowiada za uruchomienie tempomatu) i dobrze leży w dłoni. Z tyłu brakuje niestety nawiewów dla pasażerów oraz złącz do ładowania. Bagażnik ma 410 litrów pojemności, zdecydowanie nie wyróżniając się przy tym z tłumu. System inforozrywki w testowanym egzemplarzu wołał o odświeżenie, ale do tego zaraz wrócimy.

Przejdźmy teraz na chwilę do wersji silnikowych, w końcu obiecałem to na początku testu. W Nissanie Qashqaiu oprócz testowanego silnika 1.6 dCi dostępny jest silnik 1.5 dCi o mocy 110 KM oraz od niedawna 1.3 DIG-T o mocy 140 oraz 160 koni mechanicznych, który zastąpił dotychczasowe jednostki 1.2 DIG-T oraz 1.6 DIG-T. Ten drugi to nowy silnik benzynowy, który powstał przy współpracy Renault oraz Daimlera, a do Nissana trafił w ramach sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi.

Miałem ostatnio okazję uczestniczyć w jazdach testowych Qashqaiem wyposażonym w ten silnik – to dobra droga! Po przejechaniu 100 kilometrów mogę śmiało stwierdzić, że jest to naprawdę ciekawa jednostka, która ma wysoką kulturę pracy, jest cicha i bardzo dobrze radzi sobie z tym nadwoziem. Przy okazji spotkania z nowym silnikiem Nissan zaprezentował również nową wersję systemu Nissan Connect (zdjęcie poniżej), który zyskał odświeżony wygląd i dużo płynniejsze działanie. Wprowadzone w nim zostało również wsparcie dla Android Auto oraz Apple CarPlay.

Nissan Qashqai NissanConnect 1024x684 Test: Nissan Qashqai, bestseller wśród crossoverów
for. Carburator

Cennik

Nissan Qashqai silnik 1024x174 Test: Nissan Qashqai, bestseller wśród crossoverów

Podsumowanie

Co prawda trochę w tym tekście ponarzekałem, ale nie mam wątpliwości co do tego, że Nissan Qashqai spełnia swoje założenia w 100%. Jest to auto wygodne, ekonomiczne, funkcjonalne (no może poza 19 calowymi felgami, one trochę tej funkcjonalności odbierają, ale przecież są też mniejsze rozmiary w konfiguratorze), ładne i co najważniejsze – dąży do coraz większego bezpieczeństwa, a to jeden z głównych powodów, dla których kupuje się nowe samochody. Na co dzień mam styczność z Kadjarem. Gdybym stanął przed wyborem Kadjar czy Qashqai wybrałbym Qashqaia.

Tekst i zdjęcia: Arkadiusz Jurczewski

Nissan Qashqai 6 1024x768 Test: Nissan Qashqai, bestseller wśród crossoverów

Nissan Qashqai:

Ocena Nissan Qashqai:

Wygląd: %name Test: Nissan Qashqai, bestseller wśród crossoverów (7 / 10)
Wnętrze: %name Test: Nissan Qashqai, bestseller wśród crossoverów (7 / 10)
Silnik: %name Test: Nissan Qashqai, bestseller wśród crossoverów (6 / 10)
Skrzynia: %name Test: Nissan Qashqai, bestseller wśród crossoverów (7 / 10)
Przyspieszenie: %name Test: Nissan Qashqai, bestseller wśród crossoverów (6 / 10)
Jazda: %name Test: Nissan Qashqai, bestseller wśród crossoverów (6 / 10)
Zawieszenie: %name Test: Nissan Qashqai, bestseller wśród crossoverów (7 / 10)
Komfort: %name Test: Nissan Qashqai, bestseller wśród crossoverów (7 / 10)
Wyposażenie: %name Test: Nissan Qashqai, bestseller wśród crossoverów (7 / 10)
Cena/jakość: %name Test: Nissan Qashqai, bestseller wśród crossoverów (7 / 10)
Ogółem: %name Test: Nissan Qashqai, bestseller wśród crossoverów 67/100)

Zdjęcia Nissan Qashqai:

Dane techniczne Nissan Qashqai:

Silnik: 1.6 dCi, turbodiesel
Pojemność:  1598 cm³
Moc:  130 KM przy 4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy:   320 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: CVT
Cena: od 85 150 zł
Cena wersji testowanej: od 124 950 zł

Dyskusja

komentarzy

Arek Jurczewski

W samochodzie spędza znaczną część swojego życia. Lubi przejażdżki bez większego celu, byle jechać. Ma fioła na punkcie jednego z rodzimych zespołów muzycznych, dlatego przemierzanie kraju wzdłuż i wszerz siedząc za kierownicą nie jest mu obce. Na co dzień jeździ Saabem, który jest niewiele młodszy od niego. W wolnych chwilach lubi samemu pogrzebać przy samochodzie, z różnym skutkiem. Najnowszy cel motoryzacyjny? Zakup auta, doprowadzenie do znośnego stanu, poznanie na wylot i wyruszenie na następną edycję Złombola. Zawodowo związany z informatyką.