Mimo, że zaczęliśmy testować auta użytkowe już dawno, tak test lawety odkrył przed nami wiele tajemnic świata aut roboczych. Jakie wyposażenie jest niezbędne, a nad którym możemy się zastanowić? Czy auto o roboczym charakterze (laweta) może być premium?
Wnętrze
W testowanym Sprinterze zastosowano pojedynczą kabinę. Przedni rząd siedzeń to oddzielny fotel kierowcy z regulowanym podłokietnikiem, a dwa kolejne miejsca to kanapa, pod którą podobnie jak w często testowanym u nas Masterze, zastosowano przepastny schowek. Przestrzeń pasażerska umieszczona jest wysoko, a więc do kabiny trzeba się nieco wspiąć.
Wnętrze roboczego Mercedesa złożone zostało z twardych plastików. Użycie takich tworzyw ułatwia utrzymanie w czystości kabiny, a poza tym Sprinter może się też siłować na rękę z Masterem. W kategorii schowków z dumą prezentuje co ma do zaoferowania. Generalnie całe podszybie przeznaczone jest na półeczki lub zamykane schowki, które niestety nie otwierają się zbyt chętnie. W testowanej lawecie nad głowami pasażerów znajdziemy również półeczki oraz miejsce na CB radio.
Ciekawi jak mogłaby wyglądać kabina podwójna w zabudowie Mercedesa? Zapraszam do testu Sprintera Doka.
Laweta – zabudowa
Zabudowa Mercedesa – lawety, wykonana została przez Polską firmę Jegger. Platforma zabudowana została na aluminiowej ramie, a materiałem konstrukcyjnym w głównej mierze jest aluminium. Z tego metalu wykonana została poza ramą, podłoga lawety oraz trapy załadowcze. Otworowane, aluminiowe panele na podłodze pozwalają na sprawne i bezproblemowe zamocowanie transportowanego ładunku a antypoślizgowe trapy wysuwane z konstrukcji (po odblokowaniu gazowych sprężyn) na umieszczenie pojazdu na pace.
Darmowe Sprawdzenie VIN
Sprawdź wypadkową przeszłość pojazdu
Wyposażenie lawety
Oczywiście, aby całość nazwać kompletną niezbędną jest wyciągarka w tym przypadku sterowana zdalnie pilotem. Na pokład lawety wjechała wyciągarka elektryczna SuperWinch TS 9500 zamocowana na przesuwnym wózku. Zestaw pozwala na wciągniecie auta do 4300 kg masy, jednak trzeba mieć na uwadze, że zgodnie z dowodem laweta została zarejestrowana do 3,5 tony DMC, a więc na pokład wjedzie zgodnie z prawem tylko niewielkie auto….
W pojeździe został zamontowany hak dzięki, któremu jesteśmy w stanie podpiąć przyczepę transportową o masie maksymalnej 3,5 tony. Pod zabudową zainstalowano pojemne, zamykane skrzynie międzyosiowe umieszczone po obu stronach lawety, a na tyle pojazdu dwie skrzynie narzędziowe.
Z wyposażenie dodatkowego w prasówce znaleźć można aluminiową wieżę wraz ze ścianą grodziową. Do zestawu dołączony jest przykręcany hak do transportu przyczepy przyłączem 12 V. Jak przystało na prawdziwą pomoc drogową wieże przy kabinie kierowcy zwieńcza LED-owe oświetlenie przedziału transportowego oraz LED-owe koguty na dachu. Z przodu znajdziemy też błyskające LED-owe lampy umieszczone w grillu lawety.
Laweta premium?
Gdyby zamawiającemu przyszło odczuwać niedosyt to można odhaczyć jeszcze ogrzewanie postojowe WEBASTO, kabinę sypialną SPOJKAR lub też zalecane przez producenta zawieszenie powietrzne FIRESTONE.
Podsumowanie testu lawety
Zabudowa robi naprawdę dobre wrażenie. Sprinter wyposażony w tę konstrukcję zdaje się być tworem, który sprosta wygórowane oczekiwania. Warto jednak zwrócić uwagę czy taka zabudowa nie jest przerostem formy nad treścią na podwoziu którego łączna waga z zabudową i pojazdem na pace jest limitowana przez prawo do 3.5 t DMC. Gdybyśmy chcieli w większym stopniu wykorzystać taką konfigurację pojazdu rekomendowane byłoby wykonanie zabudowy na podwoziu pojazdu ciężarowego jednak wtedy w portfelu powinno znaleźć się prawo jazdo kategorii C. Zawsze można podpiąć przyczepę, ale tu nie wystarczy przyczepa lekka tylko taka której DMC znajduje się blisko górnej granicy. Wtedy wymagane jest posiadanie kategorii E.
Tekst i zdjęcia: Bartek Kowalczyk
Mercedes Sprinter
Mercedes Sprinter – punktacja
Wygląd:
|
[usr 8]
|
Wnętrze:
|
[usr 7]
|
Silnik:
|
[usr 8]
|
Skrzynia:
|
[usr 8]
|
Przyspieszenie:
|
[usr 8]
|
Jazda:
|
[usr 8]
|
Zawieszenie:
|
[usr 8]
|
Komfort:
|
[usr 8]
|
Wyposażenie:
|
[usr 9]
|
Cena/jakość:
|
[usr 7]
|
Ogółem:
|
[usr 7.9 text=”false” img=”06_red.png”] (79/100)
|
Mercedes Sprinter – zdjęcia
Mercedes Sprinter – dane techniczne
Silnik: R4, diesel
Pojemność: 2143cm³
Moc: 163 KM przy 3800 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 360 Nm przy 1400-2400 obr/min
Skrzynia biegów: automatyczna, ośmio biegowa
Cena: od 97 785zł brutto – podwozie do zabudowy, egzemplarz testowy NA