Test: Mercedes Sprinter – zabudowa lawety w formacie premium

Mimo, że zaczęliśmy testować auta użytkowe już dawno, tak test lawety odkrył przed nami wiele tajemnic świata aut roboczych. Jakie wyposażenie jest niezbędne, a nad którym możemy się zastanowić?  Czy auto o roboczym charakterze (laweta) może być premium?

Wnętrze

W testowanym Sprinterze zastosowano pojedynczą kabinę. Przedni rząd siedzeń to oddzielny fotel kierowcy z regulowanym podłokietnikiem, a dwa kolejne miejsca to kanapa, pod którą podobnie jak w często testowanym u nas Masterze, zastosowano przepastny schowek. Przestrzeń pasażerska umieszczona jest wysoko, a więc do kabiny trzeba się nieco wspiąć.

Mercedes Sprinter Laweta 23 1024x768 Test: Mercedes Sprinter – zabudowa lawety w formacie premium

Wnętrze roboczego Mercedesa złożone zostało  z twardych plastików. Użycie takich tworzyw ułatwia utrzymanie w czystości kabiny, a poza tym Sprinter może się też siłować na rękę z Masterem. W kategorii schowków z dumą prezentuje co ma do zaoferowania. Generalnie całe podszybie przeznaczone jest na półeczki lub zamykane schowki, które niestety nie otwierają się zbyt chętnie. W testowanej lawecie nad głowami pasażerów znajdziemy również półeczki oraz miejsce na CB radio.

Mercedes Sprinter Laweta 31 1024x768 Test: Mercedes Sprinter – zabudowa lawety w formacie premium

Ciekawi jak mogłaby wyglądać kabina podwójna w zabudowie Mercedesa? Zapraszam do testu Sprintera Doka.

Laweta – zabudowa

Zabudowa Mercedesa – lawety, wykonana została przez Polską firmę Jegger. Platforma zabudowana została na aluminiowej ramie, a materiałem konstrukcyjnym w głównej mierze jest aluminium. Z tego metalu wykonana została poza ramą, podłoga lawety oraz trapy załadowcze. Otworowane, aluminiowe panele na podłodze pozwalają na sprawne i bezproblemowe zamocowanie transportowanego ładunku a antypoślizgowe trapy wysuwane z konstrukcji (po odblokowaniu gazowych sprężyn) na umieszczenie pojazdu na pace. 

Mercedes Sprinter Laweta 5 1024x768 Test: Mercedes Sprinter – zabudowa lawety w formacie premium

Wyposażenie lawety

Oczywiście, aby całość nazwać kompletną niezbędną jest wyciągarka w tym przypadku sterowana zdalnie pilotem. Na pokład lawety wjechała wyciągarka elektryczna SuperWinch TS 9500 zamocowana na przesuwnym wózku. Zestaw pozwala na wciągniecie auta do 4300 kg masy, jednak trzeba mieć na uwadze, że zgodnie z dowodem laweta została zarejestrowana do 3,5 tony DMC, a więc na pokład wjedzie zgodnie z prawem tylko niewielkie auto….

Mercedes Sprinter Laweta 25 1024x768 Test: Mercedes Sprinter – zabudowa lawety w formacie premium

W pojeździe został zamontowany hak dzięki, któremu jesteśmy w stanie podpiąć przyczepę transportową o masie maksymalnej 3,5 tony. Pod zabudową zainstalowano pojemne, zamykane skrzynie międzyosiowe umieszczone po obu stronach lawety, a na tyle pojazdu dwie skrzynie narzędziowe.

Mercedes Sprinter Laweta 20 1024x768 Test: Mercedes Sprinter – zabudowa lawety w formacie premium

Z wyposażenie dodatkowego w prasówce znaleźć można aluminiową wieżę wraz ze ścianą grodziową. Do zestawu dołączony jest przykręcany hak do transportu przyczepy przyłączem 12 V. Jak przystało na prawdziwą pomoc drogową wieże przy kabinie kierowcy zwieńcza LED-owe oświetlenie przedziału transportowego oraz LED-owe koguty na dachu. Z przodu znajdziemy też błyskające LED-owe lampy umieszczone w grillu lawety.

Mercedes Sprinter Laweta 27 1024x768 Test: Mercedes Sprinter – zabudowa lawety w formacie premium

Laweta premium?

Gdyby zamawiającemu przyszło odczuwać niedosyt to można odhaczyć jeszcze ogrzewanie postojowe WEBASTO, kabinę sypialną SPOJKAR lub też zalecane przez producenta zawieszenie powietrzne FIRESTONE.

Mercedes Sprinter Laweta 22 1024x768 Test: Mercedes Sprinter – zabudowa lawety w formacie premium

Podsumowanie testu lawety

Zabudowa robi naprawdę dobre wrażenie. Sprinter wyposażony w tę konstrukcję zdaje się być tworem, który sprosta wygórowane oczekiwania. Warto jednak zwrócić uwagę czy taka zabudowa nie jest przerostem formy nad treścią na podwoziu którego łączna waga z zabudową i pojazdem na pace jest limitowana przez prawo do 3.5 t DMC. Gdybyśmy chcieli w większym stopniu wykorzystać taką konfigurację pojazdu rekomendowane byłoby wykonanie zabudowy na podwoziu pojazdu ciężarowego jednak wtedy w portfelu powinno znaleźć się prawo jazdo kategorii C. Zawsze można podpiąć przyczepę, ale tu nie wystarczy przyczepa lekka tylko taka której DMC znajduje się blisko górnej granicy. Wtedy wymagane jest posiadanie kategorii E.

Tekst i zdjęcia: Bartek Kowalczyk

Mercedes Sprinter

Mercedes Sprinter – punktacja

Wygląd:
%name Test: Mercedes Sprinter – zabudowa lawety w formacie premium (8 / 10)
Wnętrze:
%name Test: Mercedes Sprinter – zabudowa lawety w formacie premium (7 / 10)
Silnik:
%name Test: Mercedes Sprinter – zabudowa lawety w formacie premium (8 / 10)
Skrzynia:
%name Test: Mercedes Sprinter – zabudowa lawety w formacie premium (8 / 10)
Przyspieszenie:
%name Test: Mercedes Sprinter – zabudowa lawety w formacie premium (8 / 10)
Jazda:
%name Test: Mercedes Sprinter – zabudowa lawety w formacie premium (8 / 10)
Zawieszenie:
%name Test: Mercedes Sprinter – zabudowa lawety w formacie premium (8 / 10)
Komfort:
%name Test: Mercedes Sprinter – zabudowa lawety w formacie premium (8 / 10)
Wyposażenie:
%name Test: Mercedes Sprinter – zabudowa lawety w formacie premium (9 / 10)
Cena/jakość:
%name Test: Mercedes Sprinter – zabudowa lawety w formacie premium (7 / 10)
Ogółem:
%name Test: Mercedes Sprinter – zabudowa lawety w formacie premium (79/100)

Mercedes Sprinter – zdjęcia

Mercedes Sprinter – dane techniczne

Silnik: R4, diesel
Pojemność:  2143cm³
Moc:  163 KM przy 3800 obr/min
Maksymalny moment obrotowy:   360 Nm przy 1400-2400 obr/min
Skrzynia biegów: automatyczna, ośmio biegowa
Cena: od 97 785zł brutto – podwozie do zabudowy, egzemplarz testowy NA

Dyskusja

komentarzy

Bartosz Kowalczyk

Bartek Kowalczyk

Pasjonat motoryzacji od najmłodszych lat. Lubi pogrzebać przy swoim aucie i naprawiać je samodzielnie. W testach zwraca szczególną uwagę na frajdę z jazdy oraz walory użytkowe samochodu. Z wykształcenia logistyk, traktujący dziennikarstwo motoryzacyjne jako przyjemną zabawę i rozwijanie swojego hopla. Miłośnik podróży starający się czerpać przyjemność z każdego pokonanego kilometra w swoim obecnym aucie – audi A3 Sportback. Największe marzenie motoryzacyjne – odrestaurowanie Youngtimera i podróż po zachodniej Europie.