Site icon Motopodprad.pl

Test: Mercedes EQA – elektryk z gwiazdą

Elektryczny Mercedes EQA SUV to najmniejszy elektryk w ofercie niemieckiej marki. Maleńkość tego pojazdu nie zawsze jednak jest jego zaletą.

Mercedes podobnie jak ostatnio BMW idzie na łatwiznę. Po co tworzyć ciekawe elektryki, skoro wystarczy wziąć model spalinowy, zmienić mu światła, usunąć większość części mechanicznych, a później wstawić akumulator i wtyczkę. Przecież to takie proste. Jednak Mercedes EQA, który jest bohaterem niniejszego testu ma coś więcej do zaoferowania.

Mercedes-Benz EQA SUV – kolor robi całą robotę

Chociaż EQA jest modelem raczej małym, a z całą pewnością najmniejszym elektrykiem w ofercie Mercedesa to i tak przyciąga wzrok. Dla formalności przywołam jego wymiary: 4463 mm długości, 1624 mm wysokości, 2020 mm szerokości i 2729 mm rozstawu osi. To wszystko jednak nie jest ważne, to jedynie liczby, a ważny jest charakter pojazdu. A on jest wyjątkowy.

eqa 4

Co prawda największą robotę robi odcień różowego złota, dzięki któremu auto wygląda na większe i bardziej dostojne oraz eleganckie. Jeśli chodzi o sam wygląd, to jeśli widzieliście jednego elektrycznego Mercedesa to tak jakby widzieliście wszystkie. Tutaj tak samo na przedzie znajdziemy listwę świetlną, zabudowany grill i światła LED.

Z profilu największe wrażenie robią felgi, które są niczym biżuteria. Wielożebrowany element w srebrno-czarnym wykończeniu dodaje animuszu i klasy temu bądź co bądź małemu samochodowi. Tył jest niemal identyczny z innymi elektrykami spod trójramiennej gwiazdy.

Podsumowując, gdyby nie kolor, felgi i sam fakt, że jest to elektryk, to trudno w wyglądzie zewnętrznym dostrzec jakiś ekscytujących elementów. Jak to często teraz bywa, znasz jeden model elektrycznego Mercedesa, to znasz je wszystkie. Różnią się jedynie wielkością.

eqa 20

Mercedes-Benz EQA SUV – wnętrze

Spójrzmy teraz na kabinę. Jest to bardzo ergonomiczne wnętrze. EQA SUV praktycznie nie oferuje niczego odkrywczego. Tutaj ponownie mamy do czynienia z zasadą: „widziałem jedno wnętrze, to widziałem wszystkie”.

Dwa ekrany pod jedną taflą szkła, gładzik na konsoli centralnej i listwa z fizycznymi przyciskami pod nawiewem. Wszystko czytelne, proste i co najważniejsze intuicyjne. Nawet gładziki na kierownicy nie sprawiają tak dużego problemu, bo można się do nich przyzwyczaić.

To co może przypaść do gustu to połącznie skóry i zamszu na siedzeniach. Kierowca, jak i pasażerowie nie ślizgają się na nich, przez co o wiele przyjemniej się jeździ. Całość dopełniają czerwone przeszycia, które dodają tego „sportowego” charakteru. Tylna kanapa nie oferuje niczego, nad czym warto by było się pochylić. Z kolei bagażnik ma 340-1320 litrów pojemności.

eqa 22

Typowy mały SUV

Jak się jeździ? Zaczniemy tradycyjnie od danych technicznych. Silnik elektryczny generuje 228 KM mocy i 390 Nm momentu obrotowego. Napęd 4Matic jednoznacznie uświadamia, że mamy tutaj napęd na wszystkie koła. Prędkość maksymalna? 160 km/h, a od 0 do 100 km/h auto rozpędza się w 7,7 s.

Zasięg około 500 km gwarantuje akumulator o pojemności 66,5 kWh. Waga pojazdu to 2035 kg.

Czyli podstawy mamy za sobą. Wróćmy zatem do pytania – jak się jeździ? Jeździ się jak typowym małym SUV-em. Jest twardo, jest trochę ociężale jak na elektryka, ale siedzenia dobrze trzymają w zakrętach, a jak się rozpędzi, to wreszcie pojawia się przyjemność. Zakręty bierze raczej pewnie. Niski środek ciężkości gwarantuje poprawne prowadzenie. Lecz tak jak wcześniej napisałem bardziej czuje się również nierówności.

Pozycja za kierownicą jest odpowiednia. Nie ma problemu ustawić fotela, wszystko dobrze widać. I mówiąc dobrze, mam na myśli poprawnie. Jest to typowe jeździdełko do miasta.

eqa 19

Mercedes-Benz EQA SUV – podsumowanie

Czy kupiłbym małego elektryka Mercedesa? EQA z całą pewnością ma sporo zalet, ale nie należy do nich cena, która za wersję EQA 300 4Matic zaczyna się od 245 000 zł. Nie jest to mało jak za auto, które nie wyróżnia się niczym szczególnym, poza tym, że jest elektryczne i ma trójramienną gwiazdę na przedzie.

Niemniej nie można temu modelowi odmówić uroku. W tej wersji wyposażenia w szczególności powinien przypaść do gustu kobietom i nie mam na myśli koloru, bo ten akurat może spodobać się większości kierowców.

Konrad Grobel:

Zdjęcia Mercedes-Benz EQA SUV:

Mercedes-Benz EQA SUV – dane techniczne:

Silnik: elektryczny

Moc maks.: 228 KM

Maks. Moment obr.: 390 Nm

Prędkość maks.: 160 km/h

Skrzynia biegów: automatyczna

Exit mobile version