Mercedes-Benz Vito to biedniejsza klasa V. To widać, ale nie znaczy, że jest gorsza komfortowo.
Mercedes ma to do siebie, że potrafi stworzyć pojazdy zarówno użytkowe, jak i ekskluzywne. Tak się również składa, że jedno nie wyklucza drugiego. Tak powstał Mercedes-Benz Vito Tourer.
Mercedes-Benz Vito Tourer 119 cdi – mniej błyskotek, a więcej praktyczności
Nie da się pisać o Vito nie wspominając o klasie V. Bardziej roboczy pojazd ma mniej elementów chromowanych, klamki z czystego plastiku bez lakieru podobnie jak lusterka, a także prostszy grill. Tak, poza tym to niczym więcej się nie różni.
Jest to długi samochód, bo i ma pomieścić dużo osób. Jego wymiary to 5140 mm długości, 2244 mm szerokości z rozłożonymi lusterkami oraz 1910 mm wysokości. Jest zatem jego sporo.
Czarny lakier i przyciemniane szyby nadają mu klasy, której można spodziewać się po Mercedesie. Nie ma czegoś charakterystycznego, co mocno by odróżniało Vito od klasy V. Jest to najczystsza forma Vana jaką można spotkać. Chyba najbardziej zauważalna różnica poza nielakierowanymi powierzchniami to większe okno w przypadku klasy V.
Vito Tourer to proste auto do przewożenia osób, które nie jest ani porywające, ani ekscytujące.
Mercedes-Benz Vito Tourer 119 cdi – wnętrze różni się od klasy V
O ile z zewnątrz Vito i klasa V nie różnią się znacznie, o tyle wnętrze to zupełnie inne bajki. Po pierwsze Vito ma osiem miejsc siedzących w układzie 2+3+3. Tylne kanapy nie mają podgrzewania ani wentylowania. Widać, że Mercedes w tym przypadku nastawił się na ilość, co docenią firmy, które będą przewozić więcej osób.
Siedzenia pokryte materiałem, są przyjemne w dotyku i wygodne. Śmiem twierdzić, że są wygodniejsze niż w klasie V.
Największe jednak zmiany zauważalne są, jeśli chodzi o deskę rozdzielczą. To zupełnie dwa różne auta. Klasa V nawiązywała do limuzyn producenta z gwiazdą w logo, tutaj natomiast mamy prostą, toporną deskę, z mały ekranem dotykowym z nawigacją, która jest mikroskopijna.
Tam, gdzie był gładzik, są miejsca na napoje. Na desce znalazły się również półki, których nie ma w klasie V. Wszystko jest praktyczne, ale to dobrze. To wnętrze chociaż uboższe w materiały wysokiej klasy, jest lepiej przemyślane. Niestety widać też kilka niedociągnięć. To tu, to tam wystają kable np. przy kolumnie kierownicy.
Jednak nie zabrakło udogodnień, chociażby automatycznie otwieranych bocznych, przesuwnych drzwi.
Tylne kanapy nie są oczywiście już tak wygodne, ale da się przeżyć. Oczywiście do trzeciego rzędu jest trudno się dostać.
Bagażnik podobnie jak w klasie V jest dzielony przez półkę, którą tutaj można unieść, gdyż jest na hydraulicznych wspornikach.
Ogólnie wnętrze to zupełnie inna bajka niż w przypadku klasy V, ale wydaje się lepiej przemyślane i bardziej praktyczne. Pozbyto się niepotrzebnych wodotrysków, a pozostawiono kwintesencję vana.
Mercedes-Benz Vito Tourer 119 cdi – jeździ się niewygodnie, ale nie ma tragedii
Vito Tourer nie jest limuzyną w wersji van. Jest narzędziem do przewożenia osób z punktu A do punktu B.
Pod maską skrywa silnik wysokoprężny o pojemności dwóch litrów, który generuje 190 KM mocy i 440 Nm momentu obrotowego. Prędkość maksymalna wynosi 205 km/h. Moc przekazywana jest na tylne koła za pomocą 9-stopniowej skrzyni biegów.
Tyle z faktów w liczbach. Co się tyczy odczuć, to Vito jest dosyć topornym narzędziem. Przyspieszanie jest powolne, a zawieszenie jest twarde. Nie jest to twardość poziomu – zaraz mi wyskoczy kręgosłup przez kark, ale czuć każdą nierówność na drodze.
W zakrętach nie jest ani wybitnie dobry, ani wybitnie zły. Jest po prostu normalny. Niestety promień skrętu nie jest zachwycający.
Ogólnie Vito Tourer nie jest zły. Jest przeciętny i tak trzeba go spostrzegać.
Mercedes-Benz Vito Tourer 119 cdi – podsumowanie
Mercedes-Benz Vito Tourer 119 cdi nie jest wybitną jednostką chociaż trochę można było się tego spodziewać ze względu na markę. Jest autem prostym i praktycznym. Nic dodać i nic ująć. Jego cena? Ponad 281 tys. zł. Mamy zatem przeciętny produkt, za cenę, która jest zdecydowanie za wysoka. Może zatem warto spojrzeć w innym kierunku?
Konrad Grobel
Mercedes-Benz Vito Tourer – zdjęcia:
Mercedes-Benz Vito Tourer 119cdi – dane techniczne
Silnik: 1950 cm3, diesel
Moc maks.: 190 KM
Maks. Moment obr.: 440 Nm
Prędkość maks.: 205 km/h
Skrzynia biegów: automatyczna, 9 biegów