Nie każda rodzina kocha duże SUVy. Nie każda zmieści się do rodzinnego kombi. Wtedy na pomoc przychodzą auta typu VAN. A co jeśli do tego jeszcze taki, w którym zrobimy mały kemping? Taki właśnie jest Mercedes-Benz Klasa V Marco Polo Horizon. Bezkompromisowy i idealny dla każdego kto ceni sobie nie tylko komfort i przestrzeń, ale również jest fanem biwakowania.
Całkiem długa nazwa dla naprawdę dobrze skonfigurowanego auta od Mercedesa. Ale skąd bierze się taka nazwa i co ona oznacza? V klasa jak już wie każdy to VAN premium, który ogólnie w tej konfiguracji posiada 3 rzędy siedzeń, przy czym w pierwszym i drugim rzędzie znajdują się fotele kapitańskie. Sumarycznie w aucie zmieści się komfortowo 7 osób. Natomiast Marco Polo Horizon oznacza, że jest to „kamper” z funkcją spania w górnej części, gdyż dach jest podnoszony oraz w środku w tylnej części. Czy w takim wypadku Mercedes-Benz Klasa V Marco Polo Horizon to auto ostateczne?
Od pierwszej premiery V klasy minęło już dziesięć lat. Po tylu latach model ten znalazł sobie wielu fanów. A przede wszystkim takich, którzy traktują ten model jako limuzynę premium w formacie XXL. Ale V klasa to nie tylko luksusowe auto do przewozu większej ilości osób. Mercedes wpadł na pomysł, żeby uzupełnić kolejną niszę, która powoli zaczyna się robić coraz bardziej popularna. Mówimy tutaj o campingu. Ale co najważniejsze, V klasa Marco Polo Horizon przy tym nie odbiera nam walorów użytkowych. Jest wręcz uzupełnieniem „podstawowej” wersji. Co więcej obecna generacja przeszła na swoje 10-lecie gruntowną modernizację. Dzięki czemu stała się jeszcze bardziej komfortowa i luksusowa.

Co nowego V klasie?
Ale co się zmieniło po liftingu. Z zewnątrz zauważymy przede wszystkim bardziej charakterystyczny przedni pas świetlny LED z nową atrapą chłodnicy i zderzakiem. Fajnym dodatkiem są również adaptacyjne światła LED MULTIBEAM, które w nocy naprawdę działają cuda. W tylnej części pojawiły się półprzeźroczyste klosze i oddzielnie otwierana tylna szyba z chromowanym paskiem ozdobnym z napisem Mercedes-Benz. Do tego oczywiście nowy wzór felg. W tej konfiguracji pojawił się biały kolor o nazwie biel kryształu górskiego, który dopełnia luksusowy charakter auta. Co więcej jasny kolor będzie mnie nagrzewał się w słońcu.


Wsiadając za kierownicę wita nas spore zaskoczenie. W końcu zyskujemy wszystko to co w pozostałych modelach Mercedesa. Nowy system MBUX z funkcjami jak ENERGIZING Comfort w połączeniu z dwoma wyświetlaczami o przekątnej 12,3 cala jest fajnych odświeżeniem modelu. Ponadto deska rozdzielcza wygląda bardziej elegancko. Dodatkowo mamy wszystkie udogodnienia jak podgrzewane i wentylowane fotele, podgrzewana kierownica czy oświetlenie ambientowe w 64 kolorach.
Sporo schowków, ładowanie indukcyjne, bezprzewodowy CarPlay, wielofunkcyjna i podgrzewana kierownica, to tylko jedne z wielu elementów wyposażenia. Pojawiło się również sporo cyfrowych dodatków, jednakże do ich używania potrzebne jest konto Mercedes me ID. Za pomocą aplikacji MBAC (Mercedes-Benz Advanced Control) można sterować między innymi ogrzewaniem czy oświetleniem.


W codziennej jeździe z pewnością przydadzą się wszystkie najnowsze systemy wspomagania jazdy. Attention Assist, aktywny asystent utrzymania odległości Distronic, asystent martwego pola i hamowania z funkcją ruchu poprzecznego. Do tego kamery 360 stopni, które zapewniają widok 3D to wszystko w połączeniu z wysokością nie przekraczającą dwóch metrów powoduje, że Marco Polo HORIZON to idealne auto również do miasta. Zmieści się w każdym garażu i na każdym parkingu, bez problemu również poruszając się po mieście.

Walory kempingowe Mercedes-Benz Klasa V Marco Polo Horizon
Wypad w góry, na mazury czy po prostu weekendowy kemping? Tutaj Mercedes-Benz Klasa V Marco Polo Horizon pokaże swoje najlepsze walory. Wiadomo nie jest pełnoprawnym kamperem, nie posiada lodówki, kuchenki czy zlewu, ale jest najważniejsze. Mówię tutaj o miejscach do spania. Przy siedmiu miejscach do podróżowania znalazło się również 5 miejsc do spania.
Trzyosobowa ławka jest rozkładana i posiada funkcję łóżka. Rozkłada się ono na wymiar 1,93 x 1,35 metra. Natomiast to zdecydowanie ciekawsze i fajniejsze łóżko znajduje się w rozkładanym dachu i posiada wymiary 2,05 x 1,13 metra. Dodatkowo posiadamy schowki pod tylną ławką, a drzwi przesuwne są w standardzie po obu stronach. W testowanym egzemplarzy były sterowane elektrycznie. Ponadto posiadaliśmy zewnętrzne zasilanie i ogrzewanie. Nawet zimą auto sprawdzi się idealnie.



W pakiecie Premium Plus, który posiadaliśmy znajdziemy jeszcze takie udogodnienia jak czarna skóra Lugano, czterostrefowa klimatyzacja THERMOTRONIC czy pakiet parkowania 360 stopni.
Najlepszy silnik 300d 4 matic
Przy tak dobrze wyposażonym aucie pod maskę musiała trafić najmocniejsza dostępna jednostka. Mówię tutaj o silniku OM654, który w tym przypadku posiada oznaczenie 300d. Jest to dwulitrowy silnik wysokoprężny, który generuje 237 koni mechanicznych i 500 Nm momentu obrotowego. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 3200 kilogramów (masa własna to 2650 kg). Czy potrafi się dynamicznie przemieszczać. Jak najbardziej, uważam, że ta jednostka zdecydowanie dobrze pasuje do takiego auta. Jest całkiem dynamiczna, posiada napęd 4matic na wszystkie koła, przy tym zawieszenie Airmatic i do tego nawet niedużo pali. Takie auto o długości 5140 mm potrafi zadowolić się 8 litrami w trasie, a w mieście oscylować w okolicach 10 litrów.



Sam komfort podróżowania jest na najwyższym poziomie. Nie bez przyczyny V klasa nazywana jest limuzyną w formacie XXL. Do tego została właśnie stworzona. Więc wybór pneumatycznego zawieszenia powinien być tutaj standardowym wyborem. Do tego dzięki takiemu rozwiązaniu możemy spokojnie wypoziomować sobie samochód jak już rozbijemy nasz kamping (nawet do 12 cm). Ponadto w zależności od warunków na drodze zawieszenie może się podnieść lub opuścić. Na przykład na autostradzie, gdzie spowoduje to niższe opory powietrza a co za tym idzie również niższe spalanie.
Dodatkowo możemy wybrać sobie również akcesoria kempingowe jak na przykład boczna markiza zewnętrzna, która dodatkowo powiększy nam zamkniętą przestrzeń. Ale niezależnie od tego jak skonfigurujecie swoją V klasę, to wersja Marco Polo HORIZON zawsze będzie świetnym wyborem. Dodatkowy otwierany dach nie powoduje żadnych problemów. Nie zwiększa w ogóle hałasu w kabinie, a przy tym również nie pogarsza walorów użytkowych, gdyż auto wciąż mieści się poniżej 2 metrów wysokości. Genialny dodatek do już i tak świetnego samochodu.
Cena? Za taką V klasę Marco Polo Horizon trzeba położyć spokojnie 500 tysięcy złotych brutto.
Paweł Zaorski
Zdjęcia Mercedes-Benz Klasa V Marco Polo Horizon




































Dane techniczne Mercedes-Benz Klasa V Marco Polo Horizon:
Silnik: R4, diesel
Pojemność: 1998 cm³
Moc: 237 KM
Maksymalny moment obrotowy: 500 Nm
Skrzynia biegów: automatyczna 9G-Tronic
Napęd: na cztery koła 4matic
0-100 km/h: 8,6 s
V-max: 210km/h
Cena: ok. 500 tysięcy złotych







