• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC – elektrykiem w trasę

Redakcja Motopodprad Autor Redakcja Motopodprad
09/12/2022
w Nowe
2
Mercedes EQB 04

Mercedes EQB 04

337
SHARES
3.1k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Eksploatacja samochodu elektrycznego to temat rzeka. Jedni uważają, że to rozwiązanie, które sprawdza się tylko w mieście ze względu na nikły zasięg, inni twierdzą, iż są uniwersalne i podołają każdemu zadaniu. Postanowiłem zatem wsiąść w jednego z elektrycznych Mercedesów i pojechać nim do Zakopanego.

Trasa z pozoru wydaje się być dosyć prosta i mało problematyczna. Z Warszawy do Zakopanego mamy około 420 kilometrów więc dla samochodów napędzanych klasycznymi paliwami nie stanowi ona żadnego wyzwania. Dla samochodu elektrycznego przy obecnym stanie infrastruktury jest to już nieco większa przygoda, która wymaga lepszego przygotowania. Dodatkowo, aby nie ułatwiać sobie zbytnio zadania, na tą wyprawę zabrałem ze sobą Mercedesa EQB 350 4MATIC, który wedle deklaracji producenta powinien przejechać na jednym ładowaniu dokładnie 420 kilometrów.

Warto przeczytać

Test: Ford Explorer – duch zza oceanu

Trudne Wybory: Opel Astra – stara vs nowa

Test: Hyundai Bayon – kompaktowy crossover (prawie)idealny do miasta

Mercedes EQB 09
Mercedes EQB 09

Ruszamy w drogę

Na Podhale ruszyłem ze stolicy z bateriami naładowanymi w okolicach 90%. Warunki były mocno jesienne – temperatura oscylowała w okolicach 5 stopni na plusie, było dosyć wilgotno. By test wypadł jak najbardziej normalnie założyłem podróżowanie w trybie Comfort wraz z wszelkimi dostępnymi udogodnieniami jak klimatyzacja czy ogrzewanie foteli. Prędkość przelotowa na trasie jaką obrałem to 110 km/h. Ładowania do Zakopanego planowałem dwa – pierwsze z nich na Orlenie w Jędrzejowie (220 kilometrów od Warszawy) oraz na Greenway-u zaraz za Krakowem przed wylotem na Zakopiankę.

Pierwsze przejechane kilometry zapowiadały się dosyć owocnie. EQB zużywało całkiem znośne 16,8 kWh więc przy baterii, której pojemność użytkowa wynosi 66,5 kWh dawało nam to zasięg na poziomie 370 kilometrów. Do pierwszego zaplanowanego przystanku udało się dojechać w około 2 godziny i 40 minut co pokrywa się mniej więcej z czasem deklarowanym przez Google Maps dla samochodu spalinowego. Niestety na miejscu okazało się, że ładowarka jest zajęta, w kolejce czeka jeszcze jedno auto, a wolne złącze Type 2 nie działa. W tym miejscu EQB po przejechaniu 220 kilometrów deklarował zasięg na około 120 kilometrów, a do drugiej zaplanowanej ładowarki Greenway zostało nam 100 kilometrów. Aby nie ryzykować postanowiliśmy zrobić 30 minutowy postój w Zielonkach na stacji ładowania GO+, na który to EQB dojechało z zasięgiem 50 kilometrów. Warto jednak wspomnieć, że od Jędrzejowa jechałem już dużo bardziej zachowawczo i ostrożnie – nadal nie rezygnowaliśmy z komfortu termicznego wewnątrz, jednak zredukowałem prędkość przelotową do około 90-100 km/h. W ciągu tego postoju udało nam się wrzucić do baterii Mercedesa niecałe 17 kWh.

Mercedes EQB 20
Mercedes EQB 20

Ostatni planowany postój przed wyjazdem na Zakopiankę był już nieco dłuższy. Na Greenway-u spędziliśmy niecałą godzinę, podczas której EQB naładował się niemal do 100%. W tym czasie udało się chwilę odpocząć, zjeść obiad i zrobić konieczne zakupy dlatego też czas ładowania nie był jakoś specjalnie odczuwalny i nie musieliśmy siedzieć w samochodzie i czekać z zegarkiem w ręku na zakończenie ładowania. Miejsce docelowe udało się osiągnąć po około 7 godzinach i 20 minutach. Odliczając czas poświęcony na ładowanie daje nam to niecałe 6 godzin jazdy czyli około 30 minut więcej niż w przypadku samochodu spalinowego.

Jeśli zaś chodzi o powrót to w tym przypadku EQB zostało naładowane do pełna na jednej z ładowarek w Zakopanem. Drugi postój na ładowarce zaplanowaliśmy w Krakowie – korzystając z okazji zrobiliśmy mały spacer po rynku, zjedliśmy obiad i wyjechaliśmy naładowanym do pełna EQB w stronę stolicy nie planując już żadnych przystanków. Tutaj założenia były dokładnie takie same jak w poprzednią stronę – prędkość 110 km/h i korzystanie z urządzeń pokładowych bez ograniczeń. Do Warszawy EQB dojechało bez problemu zapewniając nam jeszcze około 110 kilometrów zasięgu.

Mercedes EQB 06
Mercedes EQB 06

Parę słów o kosztach i eksploatacji

Zużycie energii na dystansie około 1200 kilometrów wyniosło 17.1 kWh/100 km. Jeśli zaś chodzi o koszty to ładowarki pochłonęły około 247 zł. Przy obecnych cenach paliwa daje nam to około 38 litrów bezołowiowej lub 32 litry ropy. Cała reszta matematyki zależy już od tego jakie zużycie paliwa przyjmiemy.

Elektryczny Mercedes podczas całej eksploatacji okazał się być bardzo wdzięcznym i przyjemnym w obyciu towarzyszem. Pochwalić na pewno muszę odizolowanie kabiny od dźwięków z zewnątrz. Właściwości jezdne również stoją na wysokim poziomie. Samochód prowadzi się pewnie i stabilnie. Zawieszenie sprawnie radzi sobie z wybieraniem wszelkiego rodzaju nierówności i zestrojono je zdecydowanie bardziej pod komfortowe przemieszczanie się.

W przypadku wersji 350 4MATIC mamy do dyspozycji 292 KM oraz 520 Nm momentu obrotowego. Moc przenoszona jest na obie osie za pośrednictwem dwóch silników elektrycznych umieszczonych z przodu oraz z tyłu. Dynamiki nie brakuje w praktycznie każdym zakresie prędkości. Sprint do pierwszej setki trwa tutaj 6,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 160 km/h.

Mercedes EQB 16
Mercedes EQB 16

Spalinowe geny

EQB to elektryczny odpowiednik GLB i widać to bardzo mocno po jego designie. W kwadratową bryłę nadwozia wpisano wiele charakterystycznych elementów dla modeli z linii EQ na czele ze świetlnymi pasami łączącymi przednie oraz tylne światła. Całość wygląda dosyć świeżo i spójnie.

Wnętrze to już taka klasyka gatunku w mniejszych modelach Mercedesa. Dominują tutaj dwa ekrany oraz spora ilość fortepianowej czerni i wielokolorowego oświetlenia. Kabina jest funkcjonalna, aczkolwiek obsługa wszystkich urządzeń pokładowych wymaga lekkiego przyzwyczajenia. Co ciekawe, testowany przez nas egzemplarz nie obsługiwał zarówno Android Auto jak i Apple Car Play – podobno jest to związane z brakiem półprzewodników i jak zaznacza Mercedes, egzemplarze trafiające do klientów mają obsługiwać te funkcje bez najmniejszego problemu.

Pasażerowie podróżujący wewnątrz na pewno nie będą narzekać na brak miejsca. Z tyłu kanapa jest dzielona w proporcjach 40:20:40 i dodatkowo posiada opcję przesuwania oraz regulowania kąta pochylenia oparcia. Bagażnik ma pojemność 495 litrów w przypadku wersji 5–osobowej. Opcjonalnie EQB może zabrać na pokład 7 pasażerów, w takim przypadku bagażnik traci 30 litrów. Niestety, ze względu na bazę w postaci spalinowego GLB, EQB nie posiada dodatkowej przestrzeni ładunkowej pod maską dlatego tez kable jeżdżą razem z nami z tyłu.

Mercedes EQB 23
Mercedes EQB 23

Ceny i podsumowanie

Cennikowo najtańszego EQB możecie kupić za 228 110 zł dostając w zamian podstawowy wariant 250 wraz z napędem na przednią oś, mocą 190 KM i zasięgiem na poziomie 469 kilometrów. Testowana wersja 350 4MATIC otwiera cennik kwotą 251 100 zł. W naszym egzemplarzu znalazła się pokaźna lista opcji, która wywindowała finalną cenę do poziomu 320 000 zł.

Patrząc na cennik GLB można wywnioskować, iż dopłata do elektrycznego EQB waha się w okolicach 50-60 tysięcy złotych. Jeśli weźmiemy pod uwagę dopłaty do samochodów elektrycznych oraz niższe koszty eksploatacji, różnica ta może zwrócić się dosyć szybko.

Mercedes EQB 12
Mercedes EQB 12

Zabranie samochodu elektrycznego w trasę okazało się być ciekawą przygodą. Szczerze powiedziawszy spodziewałem się większej ilości nieprzewidzianych niespodzianek i większego stresu jeśli chodzi o zasięg i ładowanie. Poza jedną sytuacją udało się uniknąć niepotrzebnego czekania i ładować samochód przy okazji załatwienia innych spraw. Życie z elektrykiem na co dzień jest jak najbardziej możliwe, ale bez dwóch zdań wymaga znacznie większego przygotowania logistycznego i planowania niż w przypadku samochodu spalinowego.

Jakub Głąb

Zdjęcia Mercedes EQB:

Mercedes EQB 01
Mercedes EQB 01
Mercedes EQB 02
Mercedes EQB 02
Mercedes EQB 03
Mercedes EQB 03
Mercedes EQB 04 1
Mercedes EQB 04 1
Mercedes EQB 05
Mercedes EQB 05
Mercedes EQB 06
Mercedes EQB 06
Mercedes EQB 07
Mercedes EQB 07
Mercedes EQB 08
Mercedes EQB 08
Mercedes EQB 09
Mercedes EQB 09
Mercedes EQB 10
Mercedes EQB 10
Mercedes EQB 11
Mercedes EQB 11
Mercedes EQB 12
Mercedes EQB 12
Mercedes EQB 13
Mercedes EQB 13
Mercedes EQB 14
Mercedes EQB 14
Mercedes EQB 15
Mercedes EQB 15
Mercedes EQB 16
Mercedes EQB 16
Mercedes EQB 17
Mercedes EQB 17
Mercedes EQB 18
Mercedes EQB 18
Mercedes EQB 19
Mercedes EQB 19
Mercedes EQB 20
Mercedes EQB 20
Mercedes EQB 21
Mercedes EQB 21
Mercedes EQB 22
Mercedes EQB 22
Mercedes EQB 23
Mercedes EQB 23
Mercedes EQB 24
Mercedes EQB 24
Mercedes EQB 25
Mercedes EQB 25
Mercedes EQB 26
Mercedes EQB 26
Mercedes EQB 27
Mercedes EQB 27

Dane Techniczne Mercedes EQB:

Silnik: elektryczny

Moc maksymalna: 292 KM

Maksymalny moment obrotowy: 520 Nm

0 – 100 km/h: 6,2 s

Prędkość maksymalna: 160 km/h

Cena: 228 110 zł (podstawa), 320 700 zł (testowany)

Tagi: eqbMercedesmercedes eqbsamochody elektrycznesuv
Poprzedni post

Wielton Logistic stawia na Iveco

Następny post

Apple Car może zadebiutować w 2026 roku

Redakcja Motopodprad

Redakcja Motopodprad

Podobne artykuły

Ford Explorer 36

Test: Ford Explorer – duch zza oceanu

Autor Konrad Stopa
27/01/2023
0

Marząc o amerykańskim śnie nie trzeba importować aut zza oceanu. Ford Explorer to typowy SUV z USA, którego możecie oficjalnie...

Opel Astra stara vs nowa 6

Trudne Wybory: Opel Astra – stara vs nowa

Autor Paweł Kaczor
26/01/2023
0

”Bierz nową Astrę i zrób z nią coś fajnego” – taki rozkaz usłyszałem niedawno. Odkąd Opel uśmiercił serię OPC słowa...

Hyundai Bayon

Test: Hyundai Bayon – kompaktowy crossover (prawie)idealny do miasta

Autor Damian Kaletka
25/01/2023
0

Hyundai Bayon jest dobry, ale nie jest doskonały.

Lexus UX 250 H 2022 1

Test: Lexus UX 250 H – hybrydowy czas

Autor Konrad Stopa
20/01/2023
0

Lexus UX to najmniejszy SUV z rodziny tego japońskiego producenta. W wersji UX 250 h ten crossover po liftingu idealnie...

Następny post
Apple Car

Apple Car może zadebiutować w 2026 roku

Komentarze 2

  1. Pingback: Mercedes w Jaworze wyróżniony | Moto Pod Prąd
  2. Pingback: Mercedes-Benz rusza odważnie w kierunku elektryfikacji | Moto Pod Prąd

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET