Mercedes Citan to samochód dostawczy, który od momentu swojego debiutu w 2021 roku stał się kluczowym elementem oferty niemieckiego producenta w segmencie lekkich pojazdów użytkowych. Citan jest odpowiedzią Mercedesa na potrzeby nie tylko małych przedsiębiorców oraz firm flotowych, ale także osób, które poszukują niezawodnego, wszechstronnego i rodzinnego kombivana, który sprawdzi się zarówno w mieście jak i na trasie.
Citan, zaprojektowany we współpracy z Renault, jest bliźniaczym modelem Kangoo. Mercedes kolejny raz sięgnął po doświadczenie francuskiego producenta i nie ma się co temu dziwić – Renault potrafi stworzyć naprawdę solidnego i przemyślanego dostawczaka.
Citan Tourer – wygląd i wnętrze
Z zewnątrz Citan prezentuje się elegancko, jak na samochód dostawczo–osobowy oczywiście. Charakterystyczna dla Mercedesa przednia atrapa z dużą gwiazdą na środku oraz płynne linie nadwozia nadają mu nowoczesny wygląd, odróżniając go od wielu konkurentów w segmencie. Chociaż bryła nadwozia jest tożsama z Kangoo, to jednak detale oraz elementy takie jak światła, zderzaki czy atrapa chłodnicy zostały zaprojektowane przez Mercedesa, co nadaje Citanowi bardziej indywidualny charakter i nie pozwala go pomylić z bliźniaczymi modelami.
Wnętrze Citana, choć proste, jest funkcjonalne i solidnie wykonane. Jakość materiałów jest typowa dla tego segmentu – dominują twarde plastiki, które jednak wydają się trwałe i łatwe w utrzymaniu czystości. Fotele (wraz z opcjonalnym pakietem komfortowym) pozornie wydają się być wygodne. Podczas krótkich, miejskich tras nie stwarzają większego problemu – są miękkie i wsiada się na nie bardzo wygodnie, jednak w dłuższej trasie potrafią wymusić na nas nieplanowany postój. Wszystkie najważniejsze przełączniki są łatwo dostępne, choć kilka z nich zostało pożyczone wprost z Renault. Na plus na pewno warto zaliczyć multimedia – system MBUX pracuje płynnie i jest naprawdę rozbudowany plus obsługuje znane z innych, bardziej osobowych modeli Mercedesa polecenia głosowe. Ergonomia kabiny stoi na wysokim poziomie. Schowków jest dużo, przyciski zostały poukładane logicznie i przyczepić można się w zasadzie tylko do dotykowych gładzików na kierownicy.
Jak przystało na kombivana, Citan rozpieszcza nas ilością miejsca w kabinie. W drugim rzędzie bez większego problemu zmieścicie trzy osoby czy dwa foteliki wpięte w mocowania Isofix. Są też stoliki lotnicze, a sama kanapa wydaje się wygodna. O ilości miejsca nad głową nawet nie wspominam – jest go niepoliczalna ilość. Wartym docenienia jest fakt, iż przednie drzwi otwierają się pod kątem 90 stopni, co znacząco ułatwia eksploatację samochodu. Nasz Citan to standardowa długość nadwozia. Jeśli potrzebujecie więcej miejsca lub dwa dodatkowe fotele w bagażniku to możecie zdecydować się na dłuższą odmianę.
Bagażnik w odmianie Tourer ma pojemność 517 litrów. W swym najwęższym miejscu ma on 1240 mm szerokości więc na upartego da się tu zmieścić europaletę. Przestrzeń ładunkową można powiększyć składając tylną kanapę, jednak ta została niezbyt przemyślana, ponieważ jej oparcia blokują się o fotele przednie i bez ich przesunięcia do przodu nie da się jej położyć na płasko. Ładowność Citana Tourera to około 500 kilogramów.
Szeroki wybór jednostek napędowych
Mercedes oferuje pod maską Citana całkiem szeroką gamę silników. Nam do testu przypadła wersja 113, która kryje w sobie benzynową, turbodoładowaną jednostkę 1.3 oferującą nam 131 KM oraz 240 Nm momentu obrotowego. W parze z tym silnikiem dostajemy 7–biegową, automatyczną przekładnię, a moc wędruje oczywiście na przednie koła co sprawia, że sprint do pierwszej „setki” zajmuje 13 sekund, a prędkość maksymalna to 183 km/h.
Citan nie został stworzony do bicia rekordów prędkości więc ciężko od niego oczekiwać cudów, jednak podczas miejskiej eksploatacji potrafi on zaskoczyć dynamiką i elastycznością. Skrzynia bardzo dobrze dogaduje się z silnikiem i inteligentnie dobiera przełożenia, choć jest ona leniwa i na kickdown trzeba chwilę poczekać. Przy wyższych prędkościach i z większym załadunkiem zespół napędowy niestety traci trochę zapału do jazdy. Czuć, że dodatkowe kilogramy i opór aerodynamiczny są dla silnika przeszkodą.
Jeździ jak osobówka
Mercedesem udało mi się przejechać po polskich drogach około 1200 kilometrów. Większość tego dystansu pokonałem po drogach ekspresowych, na których Citan spisał się naprawdę dobrze. Poza średnio wygodnymi fotelami ciężko jest na coś narzekać. Samochód jest stabilny, dobrze wyciszony i pewnie zmierza do celu. Układ kierowniczy jest nieco martwy w swym środkowym położeniu i przy mocniejszych podmuchach bocznego wiatru trzeba przygotować się na lekkie korekty toru jazdy, jednak z pomocą potrafią przyjść rozsądnie działające systemy asystujące kierowcę. Zawieszenie sprawia solidne wrażenie i bardzo dobrze radzi sobie z wybieraniem nierówności, a im więcej zapakujecie na plecy Citana tym lepiej.
Rozsądny apetyt na paliwo
Odbierając samochód do testu obawiałem się nieco jego ekonomii w trasie. Myśląc o kombivanie mam w głowie wyłącznie diesla i jeśli planujecie robić przebiegi autostradowe to powinien być to silnik pierwszego wyboru. Niemniej jednak benzynowa jednostka stworzona wraz z Renault nie jest przesadnym głodomorem. Na drogach ekspresowych przy 120 km/h zużycie paliwa wahało się od 7 do 7,4 litra. Na autostradzie Citan potrzebował już około 9 litrów. W mieście przy bardzo spokojnej jeździe i małym ruchu udawało mi się uzyskać wyniki w okolicach 7 litrów, jednak częściej komputer pokładowy pokazywał wartości od 8 litrów w górę.
Za premium trzeba zapłacić
Citan rozpoczyna się od kwoty 134 756 zł za wersję Base 110 wraz z silnikiem o mocy 102 KM. Wersja Pro z mocniejszą, 131–konną jednostką benzynową startuje od ceny 140 250 zł. Testowany przez nas egzemplarz to wersja Pro (od 155 418 zł) wraz z bardzo długą listą opcji był wart 187 827 zł. Podane przeze mnie kwoty są wartościami brutto. Dla porównania bliźniacze Kangoo wraz z podobnym, lecz nieco słabszym wyposażeniem jesteście w stanie kupić za 142 000 zł. Odpowiedź na pytanie czy warto dopłacać 40 000 zł do lepszych multimediów czy też przednich świateł pozostawiam już Wam.
Jakub Głąb
Zdjęcia Mercedes-Benz Citan Tourer Pro 113:
Dane techniczne Mercedes-Benz Citan Tourer Pro 113:
Silnik: R4, benzynowy
Pojemność: 1332 cm3
Moc: 131 KM
Maksymalny moment obrotowy: 240 Nm
0 – 100 km/h: 13 s
Prędkość maksymalna: 183 km/h
Skrzynia biegów: automatyczna, 7 – biegowa
Cena: 134 756 zł (podstawa), 187 827 zł (testowany)