• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Mercedes-Benz Citan Furgon PRO 110 CDI – odrobiona lekcja

Redakcja Motopodprad Autor Redakcja Motopodprad
28/04/2022
w Użytkowe
1
mercedes citan 04

mercedes citan 04

161
SHARES
1.5k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Druga generacja najmniejszego dostawczaka w gamie Mercedesa właśnie wjeżdża na rynek. Citan to kolejny owoc współpracy niemieckiego producenta z Renault i o dziwo różnic między nimi jest więcej niż można było by się spodziewać.

To bardziej Mercedes niż Renault

Pierwsze zmiany względem swojej francuskiej bazy Mercedes zdradza już z zewnątrz. Niemcy nie poszli po najmniejszej linii oporu i nie ograniczyli się jedynie do zmiany znaczka na masce. Mamy tutaj całkowicie inaczej narysowany front z łagodnie zaznaczonymi liniami charakterystycznymi dla osobowych modeli Mercedesa. Tożsamość z Kangoo widać jedynie po kształcie linii bocznej oraz z tyłu, choć i tu Mercedes zastosował nieco inny design świateł. Wiadomo, że w samochodach użytkowych design jest sprawą drugorzędną, jednak Citan wygląda naprawdę dobrze, nawet w konfiguracji z czarnymi zderzakami i w dosyć ponurym niebieskim lakierze.

Warto przeczytać

Test: Mitsubishi L200 Stark Steinbauer — pick-up na sterydach

Test: SsangYong Musso Grand 4WD — pickup, który nie do końca chce w teren

5 minut z… Ford F-150 Lightning

mercedes citan 08
mercedes citan 08

Wewnątrz zmian także jest całkiem sporo. Choć sam kształt deski rozdzielczej jest bardzo podobny w obu modelach i w wielu miejscach znajdziemy dokładnie te same przyciski, to jednak Mercedes zadbał o to by Citanowi było bliżej do jego modeli aniżeli do produktów Renault. Siedząc wewnątrz czujemy się tu po prostu jak w Mercedesie. Najbardziej znaczącą różnicą w niemieckim dostawczaku jest pojawienie się systemu MBUX, który dzielą lata świetlne od tego, który znajdziemy w Kangoo. Działa on bardzo płynnie, ekran ma wysoką rozdzielczość i znajdziemy w nim w zasadzie wszystko czego można oczekiwać.

Mamy też tutaj klasyczne już dla Mercedesa dotykowe przyciski na kierownicy, które w samochodzie dostawczym mają dyskusyjną użyteczność. O ile prowadzicie „czystą” działalność to z ich obsługą oraz utrzymaniem w czystości nie będzie problemu. Gorzej, gdy musicie obsłużyć je w rękawicach. Narzekać na pewno nie można na ilość miejsca jaką wygospodarowano dla kierowcy oraz jego pasażera, co zresztą nie powinno być zaskoczeniem.

Materiały użyte do wykończenia kabiny są takie jakich można się spodziewać po aucie użytkowym. Wszystko jest twarde, jednak bardzo solidnie zmontowane i sprawia wrażenie odpornych na przeciwności losu oraz czasu. Co ciekawe, testowany Citan pomimo długiej listy opcji i dodatków miał plastikową kierownicę i dźwignię zmiany biegów. Wewnątrz znalazło się też miejsce dla sporej ilości schowków i półeczek. Mały minus stawiam przy zastosowaniu tylko i wyłącznie złącz USB C – w samochodzie dostawczym takie posunięcie jest dosyć problematyczne.

mercedes citan 11
mercedes citan 11

Wymiary i ładowność

Ładowność Citana uzależniona jest od wybranej wersji i waha się od 439 do 501 kg. Nie są to spektakularne wartości i warto sprawdzać, co pakuje się na „plecy” samochodu by go nie przeładować. Sama przestrzeń ładunkowa ma pojemność 2,35 m2 i w naszym egzemplarzu została wykończona opcjonalną (1275 zł) i bardzo praktyczną drewnianą wykładziną, która przez swoją fakturę zapobiega przesuwaniu się ładunku po niej. Jeśli zaś chodzi o czyste dane techniczne to „paka” ma na długość 1539 mm (1806 mm mierzone po podłodze), 1524 mm na szerokość (1240 mm na wysokości nadkoli), oraz 1256 mm na wysokość. Dostępu do wnętrza przestrzeni ładunkowej bronią dzielone skrzydłowe drzwi tylne oraz rozsuwane drzwi boczne, które mają na szerokość 451 mm. W odróżnieniu od Kangoo, Citan nie jest dostępny w wersji bez słupka B po stronie pasażera. Mercedes tłumaczy wycofanie tego patentu ze swojego modelu troską o bezpieczeństwo oraz należytą sztywność nadwozia.

mercedes citan 21
mercedes citan 21

Bardziej osobowy niż dostawczy

Pod maską Citana może pracować jedna z dwóch jednostek napędowych – benzynowa lub wysokoprężna. Każda z nich ma kilka wariantów mocy, jednak nam do testu przypadł najmocniejszy diesel ukryty pod oznaczeniem 110 CDI. Jest to jednostka pochodząca wprost z modeli Renault o pojemności 1.5 litra, generująca 95 KM oraz 260 Nm momentu obrotowego. Silnik ten pracuje zaskakująco cicho i miękko. Moc oddawana jest w bardzo liniowy sposób i motor potrafi być oszczędny choć dynamika nie jest porywająca. Przy prędkościach autostradowych Citan potrzebował około 8 litrów na każde 100 km. Zredukowanie prędkości do 120 km/h pozwala zejść ze spalaniem do lekko ponad 6,5 litra. Tyle samo Mercedes zużywał mi w mieście, natomiast na drogach krajowych bez problemu da się zrobić wyniki w okolicach 5 litrów.

Jeśli zaś chodzi o właściwości jezdne to jest to zdecydowanie najbardziej osobowy dostawczak jaki miałem okazję jeździć. Zrobiłem w nim jednego dnia trasę liczącą prawie 700 kilometrów i w zasadzie wysiadłem z Citana w ogóle nie zmęczony. Na autostradach i drogach ekspresowych samochód zachowuje się bardzo pewnie, nie trzeba zbytnio pilnować go na pasie czy też specjalnie w niego trafiać. Również boczne podmuchy wiatru nie stanową dla Mercedesa większego problemu, a kabina została zaskakująco dobrze odizolowana od dźwięków z zewnątrz.

mercedes citan 20
mercedes citan 20

Na słowa pochwały zasługuje skrzynia biegów, a w zasadzie sam mechanizm, który jest bardzo precyzyjny i pracuje z przyjemnym oporem. Pod tym kątem przewaga nad Kangoo jest wyraźna. Szkoda jednak, że nie pokuszono się o nieco inne zestopniowanie przekładni i wydłużenie niektórych biegów – przy 140 km/h mamy na obrotomierzu równe 3000 obr./min. Zawieszenie zostało przyjemnie zestrojone. Na co dzień jest ono komfortowe i w zasadzie żadna drogowa przeszkoda nie stanowi dla niego wyzwania. Nie sprawdziłem niestety jak zachowuje się ono przy maksymalnym załadunku.

Spora różnica w cenie

Citan jest niestety wyraźnie droższy od swojego bliźniaka Kangoo. Bazowy Citan Furgon 110 CDI startuje z poziomu 109 900 zł brutto. Testowana przez nas odmiana to wersja Pro, która wymaga dorzucenia kolejnych 4058 zł. Jeśli zaznaczymy w konfiguratorze te same opcje, które znajdują się w naszym egzemplarzu to finalnie otrzymamy kwotę oscylująca w okolicach 150 000 zł brutto.

Zestawiając ze sobą Mercedesa z Renault okazuje się, że Kangoo możemy mieć już za 98 300 zł. Zrównując wyposażenia obu samochodów wychodzi na to, że do Citana należy dopłacić około 10 000 zł.

mercedes citan 09
mercedes citan 09

Niemcy odrobili lekcje, dzięki czemu druga generacje Citana jest naprawdę bardzo udanym samochodem dostawczym. Jeśli zależy wam na dużo lepszych multimediach, wyposażeniu i właściwościach jezdnych to dopłata do Mercedesa będzie warta rozważenia. Jeśli jednak szukacie większej praktyczności i zdolności transportowych to Kangoo na tym polu wypadnie lepiej od swojego niemieckiego brata.

Jakub Głąb

Galeria Mercedes Citan Furgon:

mercedes citan 04
mercedes citan 04
mercedes citan 01
mercedes citan 01
mercedes citan 02
mercedes citan 02
mercedes citan 03
mercedes citan 03
mercedes citan 05
mercedes citan 05
mercedes citan 06
mercedes citan 06
mercedes citan 07
mercedes citan 07
mercedes citan 08
mercedes citan 08
mercedes citan 09
mercedes citan 09
mercedes citan 10
mercedes citan 10
mercedes citan 11
mercedes citan 11
mercedes citan 12
mercedes citan 12
mercedes citan 13
mercedes citan 13
mercedes citan 14
mercedes citan 14
mercedes citan 15
mercedes citan 15
mercedes citan 16
mercedes citan 16
mercedes citan 17
mercedes citan 17
mercedes citan 18
mercedes citan 18
mercedes citan 19
mercedes citan 19
mercedes citan 20
mercedes citan 20
mercedes citan 21
mercedes citan 21
mercedes citan 22
mercedes citan 22
mercedes citan 04 1
mercedes citan 04 1

Dane Techniczne Mercedes Citan Furgon:

Silnik: R4, turbo

Pojemność: 1461 cm3

Moc: 95 KM

Maksymalny moment obrotowy: 260 Nm

0 – 100 km/h: 15,5 s

Prędkość maksymalna: 164 km/h

Skrzynia biegów: 6–biegowa, manualna

Cena: 109 900 zł (podstawa), 150 800 zł (testowany)

Tagi: citan furgonFurgonMercedesMercedes Citan
Poprzedni post

Hyundai Kona Hybrid. Najlepszy wybór w tej klasie?

Następny post

Volvo będzie dostępne tylko online?

Redakcja Motopodprad

Redakcja Motopodprad

Podobne artykuły

Mitsubishi L200 Stark Steinbauer 2021 04

Test: Mitsubishi L200 Stark Steinbauer — pick-up na sterydach

Autor Marcin Koński
23/01/2023
0

Mitsubishi L200 Stark, to samochód który musi przejąć pałeczkę topowej terenówki i ma ku temu wszelkie predyspozycje. Nie tylko mowa...

SsangYong Musso Grand 4WD 2022 06

Test: SsangYong Musso Grand 4WD — pickup, który nie do końca chce w teren

Autor Marcin Koński
23/11/2022
0

Samochód użytkowy typu pickup, na pewno kojarzy się z iście terenową specyfikacją. Auto oparte na ramie, z dołączanym napędem na...

Ford F 150 Lightning 24

5 minut z… Ford F-150 Lightning

Autor Konrad Stopa
21/11/2022
1

Ford zrobił mi urodzinowy prezent i pozwolił pojeździć elektrycznym pickupem prosto z USA. Na polskiej ziemi sprawdzałem nowoczesną wizję auta...

evito 03

Test: Mercedes-Benz eVito Furgon 66 kWh – większa bateria, większa użyteczność

Autor Redakcja Motopodprad
25/10/2022
0

Dostawcza wersja elektrycznego Vito na reszcie doczekała się liftingu. Sprawdźmy zatem czy większy akumulator i kilka innych usprawnień zwiększyły jego...

Następny post
Volvo będzie dostępne tylko online?

Volvo będzie dostępne tylko online?

Komentarze 1

  1. Pingback: Test: Mercedes-Benz Citan - gdzie jest ta gwiazda? | Moto Pod Prąd

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET