• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Mazda CX-5 SKYACTIV-D 2.2 175 KM

Adam Gieras Autor Adam Gieras
16/01/2014
w Nowe
8
P9292707

P9292707

144
SHARES
1.3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Najnowszy SUV Mazdy to w pełni kompletny i dobrze wyglądający samochód dla ludzi aktywnych. Gdzieś jednak zapodziała się ta owiana legendą japońska doskonałość. A może to tylko łatwe do uleczenia choroby wieku dziecięcego? Zapraszam na sprawozdanie z jazdy 175-konną Mazdą CX-5 po poligonie wojskowym… i nie tylko.

Warto przeczytać

Test: Seat Ateca 1.5 TSI 150 KM – rodzinny SUV z Hiszpanii

5 minut z… Ford Mustang GT Convertible

Test: Land Rover Defender 3.0D X-Dynamic HSE 110 – czy to jeszcze terenówka?

Wprowadzenie SUV-a na rynek aut, w którym konkurencja rozpycha się niebywale mocno, to bardzo odważny ruch. Tym bardziej, że najwięksi konkurenci Mazdy – Toyota RAV-4 i Honda CRV brylują w tej klasie od lat. Mimo to, oferowany od 2012 roku CX-5 zdążył podkreślić już swoją mocną pozycję i wszystkie znaki na niebie i ziemi wieszczą jego wielki sukces.

Nic w tym dziwnego, CX-piątka jest po prostu ładna. Japończycy zaprojektowali swojego SUV-a w oparciu o stylistykę KODO (Dusza Ruchu), która czerpie garściami z dzikiej przyrody. Liczne krzywizny i załamania, szczególnie przodu podobnego do geparda, powodują, że o charakterze tego auta nie da się powiedzieć złego słowa. W dodatku tym modelem Mazda wprowadziła na rynek technologię SkyActiv, zmieniając tym samym podejście do konstrukcji silników, skrzyń biegów, płyty podłogowej, zawieszenia i nadwozia. CX-5 jest dzięki temu lżejsze, bardziej wytrzymałe a przy tym dynamiczne i mniej łakome na paliwo. To ostanie niekoniecznie wyszło producentowi, ale o tym za chwilę.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Testowany egzemplarz napędzany jest 2.2 litrowym silnikiem diesla, generującym bardzo przyzwoicie wyglądające na papierze 175 KM. Niestety, podczas jazdy odniosłem wrażenie, że ktoś się pomylił i tak naprawdę mam do czynienia ze słabszą jednostką. Mimo zastosowania dwóch turbosprężarek i maksymalnym momencie obrotowym dostępnym już przy 1800 obr./min, inżynierom nie udało się wyeliminować efektu turbo dziury.

Samochód jest dynamiczny – owszem, ale czasami, szczególnie podczas szybkiego wyprzedzania trzeba zredukować o jeden bieg niżej. Jeżeli tego nie zrobimy, Mazda i tak zacznie się rozpędzać, ale na ułamek sekundy odczujemy całkowity brak reakcji na pedał gazu. Redukcja odbija się z kolei na wrażeniach słuchowych pasażerów auta. Niestety daleko mu do kultury pracy ropniaków Volkswagena (do czego doszło, żebym zachwalał VW, sic!). Nie najlepiej też wychodzi kwestia spalania. Co prawda, obchodząc się lekko z gazem, udało mi się osiągnąć średni wynik na poziomie 7,2 litra, ale dynamiczna jazda drastycznie podnosiła tę wartość – nawet do 12 litrów!

We wnętrzu auta dominują bardzo dobrej jakości plastiki, które dodatkowo wzorowo spasowano. Projekt deski rozdzielczej mógłby być trochę bardziej odważny i mniej archaiczny, a siedziska foteli troszeczkę dłuższe, ale być może za bardzo się czepiam. Wszystko jest jednak pod ręką, a każdy element wyposażenia obsługuje się intuicyjnie. Testowany egzemplarz na pokładzie miał kilka urządzeń ułatwiających jazdę kierowcy – m.in. asystenta toru jazdy, czujnik martwego pola i zmiany pasa ruchu. W polskich warunkach oznacza to symfonię dźwięków informujących o każdym kolejnym, nawet nieistniejącym zagrożeniu. Jak dla mnie, to irytujące. No może poza czujnikiem martwego pola, który jest bardzo przydatny i… działa bezgłośnie. Jeśli jakiś pojazd jedzie obok nas i go nie widzimy, w lusterku zewnętrznym zapala się lampka – bardzo pomysłowe! W testowanej Maździe zamontowano też nielubiany przez naszą redakcję system start&stop. Niestety za każdym razem po przekręceniu stacyjki trzeba go wyłączać. Szkoda.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Prowadzenie nowej Mazdy jest bardzo poprawne – autem nie buja, w każdej sytuacji zachowuje się w pełni przewidywalnie. Na krętych drogach możemy spokojnie poszaleć. Jeżeli przesadzimy, to czuć lekką podsterowność, którą szybko niweluje układ ESP – niestety niewyłączalny. Jazda kontrolowanymi poślizgami nie jest praktycznie możliwa, co mnie trochę dziwi. Choć CX-5 wyposażone jest w napęd na 4 koła z automatycznie dołączaną tylną osią, szybko wkraczająca elektronika psuje całą zabawę, a wprowadzone w poślizg auto od razu odzyskuje stabilność. Inżynierowie Mazdy mogli dać trochę więcej doświadczonym kierowcom! Z drugiej strony, w rodzinnym SUV-ie ma być przede wszystkim bezpiecznie.

Podczas testu postanowiłem sprawdzić jak SUV Mazdy poradzi sobie w lekkim terenie. Zabrałem ją na jeden z podwarszawskich poligonów. Muszę powiedzieć, że jak na auto przeznaczone do codziennej walki w ruchu miejskim z dziurami i wysokimi krawężnikami, CX-5 naprawdę daje radę. Nie ma sensu próbować wjeżdżać nią do rzeki czy w głęboki muł, ale na szuter, błoto czy pagórki nadaje się idealnie. Przez trzy godziny jazdy w warunkach, w których zwykły samochód miałby sporo problemów, o nic nie zahaczyłem i nigdzie się nie zakopałem. Tu olbrzymie brawa należą się świetnemu napędowi na cztery koła – działa fenomenalnie, niezauważalnie przekazując moc na koło, które akurat ma najlepszą przyczepność. Nawet podczas stromych podjazdów, Mazda zaskakująco dobrze sobie radzi – i to mimo założonych podczas testu (październik 2013) letnich opon do jazdy szosowej.

 

Testowana Mazda przejechała do tej pory 12 tys. km. Co ciekawe, jeden z przegubów odzywał się głośnym stuknięciem przy każdym szybkim ruszeniu na skręconych kołach, a silnik potrafił czasami ni z tego, ni z owego zgasnąć – na szczęście tylko na wolnych obrotach. Może to choroba wieku dziecięcego, może konkretny egzemplarz, przekazywany z rąk do rąk kolejnym dziennikarzom motoryzacyjnym nie był zbyt dobrze traktowany, ale taka sytuacja nie powinna mieć miejsca w tak nowym, japońskim aucie.

Na razie nie wiadomo jak wygląda zabezpieczenie antykorozyjne CX-5, ale mam nadzieję, że Japończycy dogonili w tym zakresie niemiecką konkurencję. Niedawno widziałem 5-letnią Mazdę 6, której podwozie było już w znacznym stopniu zjedzone. Oby ruda nie lubiła CX-piątki!

Podsumowując, Mazda CX-5 w pełni zasługuje na miejsce w ścisłej czołówce w klasie SUV. Jest dobrze wyważona, świetnie wykończona i ma cichy (o ile nie jedziemy na zbyt niskim biegu), elastyczny i dość dynamiczny silnik diesla. Jazda na asfalcie i w lekkim terenie sprawia sporo przyjemności. Przy cenie katalogowej przekraczającej 140 tys. zł (w tej wersji wyposażenia) sugerowałbym zainteresowanie się słabszym dieslem – podobno nie czuć różnicy. Gdybym jednak sam miał kupić Mazdę CX-5, wybrałbym 2-litrowego benzyniaka. 160 konny, wolnossący silnik jest objęty niższą akcyzą, a swoją charakterystyką pracy, osiągami i oszczędnością może zadziwić niejednego kierowcę.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Najważniejsze dane techniczne:

Moc: 175 KMprzy 4500 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 420 Nm przy 2000 obr/min

Przyspieszenie 0-100 (dane katalogowe): 8,8

Prędkość maksymalna: 207 km/h

tekst i zdjęcia: Adam Gieras

 

P9292784
P9292784
P9292762
P9292762
P9292767
P9292767
P9292772
P9292772
P9292780
P9292780
P9292760
P9292760
P9292759
P9292759
P9292783
P9292783
P9292755
P9292755
P9292756
P9292756
P9292757
P9292757
P9292743
P9292743
P9292746
P9292746
P9292751
P9292751
P9292752
P9292752
P9292753
P9292753
P9292742
P9292742
P9292740
P9292740
P9292739
P9292739
P9292738
P9292738
P9292737
P9292737
P9292729
P9292729
P9292733
P9292733
P9292734
P9292734
P9292735
P9292735
P9292736
P9292736
P9292724
P9292724
P9292722
P9292722
P9292719
P9292719
P9292717
P9292717
P9292716
P9292716
P9292703
P9292703
P9292704
P9292704
P9292710
P9292710
P9292713
P9292713
P92927021
P92927021
P92927011
P92927011
P92926921
P92926921
P9292715
P9292715
P9292683
P9292683
P9292685
P9292685
P9292692
P9292692
P9292702
P9292702
P9292701
P9292701
P9292687
P9292687
P9292676
P9292676
P9292678
P9292678
P9292680
P9292680
P9292681
P9292681
P9292682
P9292682
P9292675
P9292675
P9292674
P9292674
P9292672
P9292672
P9292671
P9292671
P9292667
P9292667
P9292647
P9292647
P9292636
P9292636
P9292638
P9292638
P9292639
P9292639
P9292642
P9292642
P9292643
P9292643
P9292664
P9292664
P9292649
P9292649
P9292630
P9292630
P9292634
P9292634
P9292629
P9292629
P9292707
P9292707
P9292626
P9292626
Tagi: 175 KM4x4kodomazda cx-5nówka sztukaSkyactivsuvtestturbo
Poprzedni post

Mandat za jedzenie i picie w aucie?

Następny post

Ruszyła akcja „Karta Ratownicza w Pojeździe”

Adam Gieras

Adam Gieras

Cześć! Jestem pomysłodawcą portalu MotoPodPrąd i od samego początku pełnię zaszczytną funkcję redaktora naczelnego. Urodziłem się w 1984 roku w Warszawie, z wykształcenia jestem politologiem i prawie dziennikarzem (jak prezydent Kwaśniewski, chociaż studiów nie skończyłem...), a od kilkunastu lat zawodowo poruszam się w świecie afiliacji. Myślę, że mogę nazywać się pasjonatem motoryzacji od dziecka – już w wieku 2-3 lat pytałem o każdy samochód spotkany na ulicy: „co to?”, a dorośli musieli udzielać odpowiedzi. W wieku 10 lat pamiętałem dane techniczne i ceny wszystkich modeli dostępnych na polskim rynku – prenumerata gazety „Auto Bazar” była dla mnie ważniejsza niż nowy rower czy deskorolka. Prawo jazdy zacząłem robić na 3 miesiące przed ukończeniem 17 lat i odkąd odebrałem upragniony dokument nie rozstaję się z czterema kółkami. Dzięki motopodprad.pl udało mi się spełnić nie jedno marzenie – za co dziękuję także Wam, Czytelnikom. Prowadziłem kilkaset samochodów, więc myślę, że wreszcie poza teoretyzowaniem, mogę coś o motoryzacji powiedzieć i być może będę miał rację. Uwielbiam auta z przełomu lat 80- i 90-tych.

Podobne artykuły

Seat Ateca 88

Test: Seat Ateca 1.5 TSI 150 KM – rodzinny SUV z Hiszpanii

Autor Redakcja Motopodprad
29/03/2023
0

Seat Ateca to pierwszy SUV produkowany przez tego producenta, który zadebiutował w 2016 roku. W 2021 przeszedł facelifting, dzięki czemu...

Ford Mustang Cabrio 2023 80

5 minut z… Ford Mustang GT Convertible

Autor Konrad Stopa
28/03/2023
0

Ford Mustang był i będzie zawsze fajnym autem! O ile pod maską macie V8, to każda jego wersja jest niezłym...

lr def 16

Test: Land Rover Defender 3.0D X-Dynamic HSE 110 – czy to jeszcze terenówka?

Autor Redakcja Motopodprad
27/03/2023
0

Defender to prawdziwa motoryzacyjna ikona. Jego pierwsza generacja była produkowana przez ponad 30 lat i przez ten czas solidnie zapracowała...

Toyota Highlander 34

Test: Toyota Highlander Hybrid – 7 osób w suvie

Autor Konrad Stopa
24/03/2023
1

Azjatyckie samochody mają branie zarówno w USA, jak i w Europie. Toyota Highlander jako duży, 7-osobowy SUV walczy na obu...

Następny post
Clipboard01

Ruszyła akcja "Karta Ratownicza w Pojeździe"

Komentarze 8

  1. Piotrek says:
    9 lat ago

    „Tu olbrzymie brawa należą się świetnemu napędowi na cztery koła – działa fenomenalnie, niezauważalnie przekazując moc na koło, które akurat traci przyczepność.” – Wszystko fajnie, ale dobry napęd na cztery koła charakteryzuje się tym, że przekazuje moc na to koło które ma najwięcej przyczepności, a nie na to które akurat traci przyczepność.

    Czy aby na pewno dwulitrowa benzyna by się tu sprawdziła? Jeździliście taką? Jeśli diesel potrafił spalić 12 litrów to obawiam się, że wolnossąca jednostka – dość słaba jak na tak ciężkie auto – mogłaby spalić sporo więcej, wcale nie zapewniając lepszych osiągów.

    Poza tym trochę za mało szczegółów jak na tekst, który ma przyciągnąć uwagę nowych czytelników.

    Odpowiedz
    • Adam Gieras says:
      9 lat ago

      Co do napędu, dziękuję za uwagę – masz rację! Co do reszty, wychodzimy z założenia, że najlepiej sprawdzają się krótkie formy i nie chcemy opisywać każdej pierdoły w aucie, jak to robią inne portale, ale dziękujemy za opinię. Być może niechęć do tego silnika wynika z mojego braku entuzjazmu w stosunku do diesli. Jak to mówią, co kraj to obyczaj :) A skoro już jest klekot pod maską, to nie powinien palić więcej niż 9 litrów. Silnik benzynowy pali mniej więcej tyle samo i nie ma turbo! Pozdrawiam, Adam Gieras.

      Odpowiedz
      • Piotrek says:
        9 lat ago

        Nie chodzi mi o to żeby przesadzać z pierdołami, ale poza ogółami skupić się na kilku elementach charakterystycznych/wyróżniających dany samochód. Wydaję mi się, że wychwycenie takiego elementu, wyjaśnienie o co chodzi/skąd się to wzięło/dlaczego tak jest skutkuje zainteresowaniem czytelnika, a przy okazji pogłębia jego wiedzę. Jeśli umiejętnie wplątać to między ogólne wrażenia z auta to powstaje artykuł, który dobrze się czyta. Czasami da się coś takiego znaleźć w Kryterium Artura. Piszę o tym czego mi zabrakło w tym tekście, jednak to moje zdanie i oczywiście może nie odzwierciedlać ogółu czytelników.

        Ogólne podejście do diesel’a vs benzyna mam podobne do Ciebie, jednak w tym przypadku nie dam się przekonać, że wolnossące dwa litry będą przyspieszały na podobnym poziomie i zużywały podobne ilości paliwa. Niestety uwierzę dopiero jak sprawdzę na własną rękę.

        Odpowiedz
        • Adam Gieras says:
          9 lat ago

          Dziękuję za Twoje zdanie Piotrze.

          W kolejnych testach wezmę pod uwagę Twoją sugestię. Pamiętaj, że nie w każdym samochodzie jest to coś. Patrząc na Mazdę nie dostrzegam niczego, czego nie zobaczyłbym w innym, nowoczesnym aucie. Jest ładna, ale nie kontrowersyjna. Ma uporządkowane wnętrze i pewnie każdy w nim się poczuje dobrze. To samochód, który na pewno odniesie sukces – jest tak poprawny, że moje dziennikarskie oko nie dopatrzyło się żadnej perełki :)

          A tymczasem chętnie przeczytam co myślą o tym inni :) Zapraszam do dyskusji!

          P.S 160-konna benzyna na pewno nie będzie bardziej elastyczna, ale spalanie może mieć przyzwoite. Benzynowe Japońce mało palą od lat. Co do elastyczności pełna zgoda, ale i tak wolę benzynę :)

          Odpowiedz
  2. mar says:
    9 lat ago

    ja już zamówiłem taką CX5 z 2.2 175 ale w automacie. Jeździłem wersją z automatem i tam turbodziura nie występowała. duży moment obrotowy ochoczo rozpędza auto, które jest moim zdaniem dobrze wytłumione. Generalnie test jest ok. pozdrawiam

    Odpowiedz
  3. Michał says:
    9 lat ago

    Z tym spalaniem to przesada. Mam dokładnie ten silnik, manual. U mnie wygląda to tak – jazda na terenie ROW Rybnik – Wodzisław – Jastrzębie, trochę A1. Kto mieszka na Śląsku to wie, światła, skrzyżowania, więcej miasta niż trasy spalanie średnie 7,3. Nawet na A1 z prędkością dużo większą niż dopuszczalną nie przekroczyłem 9l. Rekord poniżej 5l zrobiłem na Trasie Rybnik Zakopane przez Słowację ale jechałem zgodnie z przepisami, bardzo relaksująco. I mówimy o aucie z 21cm prześwitem z napędem 4×4, „suviastymi oponami 225/55/19. Dla mnie rewelacja. Pozdrawiam wszystkich użytkowników CX 5 – super autko. PS ten silnik wygrywał test z silnikiem 2.0TDI WV 170km bijąc na głowę niemiecką konkurencję w dziedzinie elastyczności.

    Odpowiedz
    • Adam Gieras says:
      9 lat ago

      Do testów otrzymaliśmy CX-5 z kilkoma wadami, które znacznie popsuły przyjemność jazdy. Coś waliło w wale napędowym, a samochód kilka razy ni z tego, ni z owego zgasł. Mamy nadzieję, że uda nam się w najbliższym czasie przeprowadzić test Mazdy CX-5 wolnej od wyżej wymienionych wad. Być może zmienią one obraz testu. Pozdrawiam, Adam Gieras

      Odpowiedz
  4. dzdzy says:
    7 lat ago

    Mazda na prawdę się postarała, wyszedł im świetny model. W wersji Skyactiv G podoba mi się najbardziej, duży bagażnik 500 litrów to plus, do tego 165 KM i wysoki moment obrotowy. Jeśli chodzi o spalanie to też nie jest źle. Zastanawiam się nad jazdą próbną, tylko nie wiem gdzie mam sie zgłosić.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET