• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Jeep Compass 4xe Limited – kolejna hybryda

Bartosz Kowalczyk Autor Bartosz Kowalczyk
02/01/2023
w Nowe
2
Jeep Compass 4xe 18

Jeep Compass 4xe 18

316
SHARES
2.9k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Kolejny SUV z hybrydą. Od liczby wchodzących na rynek modeli można dostać zawrotu głowy, ale może właśnie dla Compassa można stracić głowę? O tym czy warto poświecić chwilę na zapoznanie się właśnie z tym modelem w naszym teście! Zapraszam!

Jeep Compass debiutował na rynku w 2006 roku. Za sprawą pozytywnego przyjęcia na rynku Ameryki Północnej ale również Europy, po 10 latach model doczekał się drugiej generacji. W ubiegłym roku doczekał się również face liftingu, który nawiasem mówiąc uznać można za bardzo obszerny. Z zewnątrz głównie postawiono na zmiany w obrębie przodu. W największym stopniu lifting objął zaznaczenie poziomych linii nadwozia, zwężenie ledowych lamp, przemodelowanie grilla ale również zderzaka, który to zyskał bardziej agresywną „kreskę”.

Warto przeczytać

Test: Seat Ateca 1.5 TSI 150 KM – rodzinny SUV z Hiszpanii

5 minut z… Ford Mustang GT Convertible

Test: Land Rover Defender 3.0D X-Dynamic HSE 110 – czy to jeszcze terenówka?

Jeep Compass 4xe 1
Jeep Compass 4xe 1

Kompaktowy Suv swoim wyglądem zdecydowanie nie nawiązuje do legendarnego modelu marki. Próżno w jego „looku” szukać inspiracji Wranglerem czy nawet Renegadem, za to wrażenie uniwersalności designu i przeznaczenia samej konstrukcji są jak najbardziej na miejscu. Compass wciąż jednak wygląda po amerykańsku, atrakcyjnie acz elegancko, czyli tak jak powinien!

Jeep Compass 4xe 20
Jeep Compass 4xe 20

Wnętrze Compassa

Zmian środka nie powstydziłaby się nowa generacja tego modelu. Na pewno Jeep zerwał z tradycyjnym, nieco topornym konceptem wnętrza a za sprawą odważnych działań zmienił je w nowoczesne i stylistycznie atrakcyjne. Co więcej zerwano z dawnym charakterem, który nomem omen był oklepany, tandetny a samo spasowanie i materiały nie były najwyższych lotów. Co oferuje w takim razie Compass?

Jeep Compass 4xe 42
Jeep Compass 4xe 42

Koncept deski uległ uproszczeniu. Zdecydowanie minimalizm i prosta linia designu jest tym czego brakowało temu modelowi. Nie można absolutnie powiedzieć, ze jest beznadziejnie nudny. Projekt jest ciekawy, góra jest zdecydowanie zarysowana oraz zaznaczona a przejście do niższej zaznaczone podłużnymi nawiewami. Ta część pokryta jest Eko – skórą z eleganckim, kontrastowym przeszyciem. Okolice przełącznika biegów oraz sterowania napędami jest pokryte piano black, który nie należy do moich ulubionych, ale w konfiguracji z srebrnymi elementami okalającymi przejście między warstwami deski, ramkę ekranu oraz okolice podłokietnika zdaje się harmonijnie pasować. Same materiały użyte w aucie są miłe w dotyku, dobrej jakości, ale miejscami odczuwam mały niedosyt jeśli chodzi o spasowanie.

Jeep Compass 4xe 39
Jeep Compass 4xe 39

Na pewno Compass zasługuje na uznanie za zmianę koła kierownicy. Najprościej mówiąc nowa myśl zaprojektowania koła kierownicy zatraciła dawną Jeepowską toporność. W kwestii designu uproszczeniu uległ centralny element kierownicy, a znajdujące się na ramionach koła kierownicy przyciski zostały przeprojektowane. Całość zdecydowanie na plus. Gdyby tego było mało tak dotąd tradycyjne, analogowe zegary zmienione zostały na całkowicie elektroniczne, które posiadają bardzo dużo możliwości adaptacji. Niestety wskazania np na jakim napędzie jedziemy są skomplikowane i niejednoznaczne. Generalnie w niektórych funkcjach brakuje im trochę czytelności.

Uconnect 5, a więc infotainment na nowo

Pierwsze wrażenie – zerwano z chaosem i wprowadzono ład pod strzechy Compassa. Z wnętrza zniknęła niezliczona liczba przycisków i całość została uporządkowana. Nie znaczy to też, że zrezygnowano z nich całkowicie, ale koncept pod tym względem został zdecydowanie zoptymalizowany i ujednolicony. Skoro dotykamy ergonomii i obsługi zostańmy przy tunelu centralnym. Tutaj ekran inforozrywki został wyniesiony ponad linię deski rozdzielczej. Obecnie ma on 10,1 cala, działa bardzo dobrze, świetnie odczytuje intencje kierowcy reagując na każdy ruch palca po ekranie, jednak mógłby być nieco szybszy.

Jeep Compass 4xe 30
Jeep Compass 4xe 30

Wszystko to dzięki Uconnect 5 z mocniejszym procesorem oraz systemem operacyjnym Android. Takie połączenie zdecydowanie rozwiązuje bolączki poprzednich systemów. Osobiście potrzebowałem jednak nieco czasu aby za sympatyzować z nowym podejściem Jeepa. Nie potrafiłem się jednak przyzwyczaić do zbyt małej czcionki obecnej na tak dużym ekranie, chociaż główne elementy interfejsu nie dzielą tego samego problemu.

Jeep Compass 4xe 35
Jeep Compass 4xe 35

Telefon można połączyć z samochodem za pomocą kabla i do dyspozycji mamy gniazda USB-C oraz standardowe USB-A, a taki zestaw występuje zarówno z przodu auta jak również dla pasażerów tylnego rzędu siedzeń. Bezprzewodowo smartphona sparujemy przez bluetooth dzięki seryjnemu interfejsowi Android Auto ale również Apple Car Play. Co ciekawe Jeep uruchomił też funkcję „Hej Jeep!”, czyli możemy porozmawiać z Jeepem!

Jeep Compass 4xe 33
Jeep Compass 4xe 33

Paleta silnikowa Compass

W roku modelowym 2022 możemy odebrać Compassa zarówno z silnikiem benzynowym, jak również z motorem wysokoprężnym. Jednak w przypadku tego ostatniego należy się spieszyć ponieważ diesel znika z oferty wraz z 2023, a więc do dyspozycji mamy jedynie auta z obecnego stocku. Napędzany olejem napędowym Compass wyposażony jest w silnik 1.6 MJD o mocy 130KM a sprzężony jest z sześciostopniową, przekładnią manualną i napędem na przednią oś.

Jeep Compass 4xe 34
Jeep Compass 4xe 34

Producent zdecydowanie kieruje się w stronę benzynowców proponując jednostkę o pojemności 1.3 litra generującą 130 KM sparowaną z skrzynią manualną oraz napędem na przód. Ta sama jednostka może występować w układzie miękkiej hybrydy MHEV. Wówczas przy wytracaniu prędkości, hamowaniu układ doładowuje baterie, aby później 20 konny silnik elektryczny wspomagał benzynowca przy przyspieszaniu oraz napędzaniu urządzeń pokładowych. Ta jednostka dla odmiany sparowana jest z 7 stopniową skrzynią DCT.

Jeep Compass 4xe 40
Jeep Compass 4xe 40

Producent puszcza też oko do zwolenników ekologii, a to wszystko dzięki hybrydom typu Plug-In, które w tym modelu są oznaczone akronimem 4xe. Tu pod maskę może powędrować bardziej wysilone 1.3 l o mocy 130 lub 180 KM, a oba sparowane są z 60-konnym silnikiem elektrycznym oraz sześciostopniowym automatem. Jak wskazuje dopisek 4xe oba „są” napędzane na wszystkie koła. Tutaj jest mała, niewidoczna gwiazdka. Standardowo benzynowiec przekazuje moc na przednie koła, a silnik elektryczny wprawia w ruch koła z tyłu. A że bateria lubi się rozładować po nieco ponad 40 km, więc Jeep szybko przestaje być pędzony na cztery koła. Nawiasem mówiąc ciężko go w ogóle nazwać terenówką przy takim setupie.

Jeep Compass 4xe 18
Jeep Compass 4xe 18

Jazda, ekonomia oraz prowadzenie

Pod maską testowanego auta siedzi najmocniejszy zestaw, a więc 1.3 litra generujące 180 KM oraz wsparcie elektryczne przekazujące 60 KM na tylną oś. Systemowa moc 240 KM robi jednak jakiekolwiek wrażenie jedynie na papierze. Gdybym miał ocenić moc tego auta po doznaniach z jazdy i chęci Jeepa do żwawego i sprawnego poruszania się po drogach musiałbym dam mu grubo poniżej 200 KM. Niby auto ma w okolicach 7 sekund do setki, czyli jest szybki, ale to przy naładowanych bateriach. Przy pustych akumulatorach Compass jeździ już jakby wykastrowany, a samo auto w codziennej jeździe nie zachęca do szybkiej i narowistej przejażdżki. Najlepiej za kierownicą czułby się kierowca który ma umiarkowanie ciężką prawą stopę.

Jeep Compass 4xe 12
Jeep Compass 4xe 12

Baterie o pojemności 11.4 KW można ładować prądem zmiennym o mocy do 7.4 KW a więc ogniwa zapełnimy w 1.5 godziny. Pełna bateria pozwala natomiast na przejechanie 45 km. Jeśli chodzi o prowadzanie to dla mnie układ kierowniczy był nieco nijaki, a jeśli miałbym określić to konkretniej, to był zbyt miękki w moim odczuciu. Natomiast mimo sporej masy – ponad 1.8 tony – auto nie miało tendencji do myszkowania przodem czy braku kontroli w zakrętach. W kwestii resorowania nie mam autu nic do zarzucenia. Auto również jest dobrze wyciszone, skutecznie oddziela kierowcę i pasażerów od dziur i niedoskonałości drogi.

Jeep Compass 4xe 10
Jeep Compass 4xe 10

Zastosowanie hybrydowej technologii wymusiło zastosowanie niewielkiego zbiornika paliwa – 36 litrów. Przy spalaniu rzędu 7.2 litra poza miastem zasięg wynosi maksymalnie 500 km. Auto w mieście spali około 8.5 litra, na ekspresówce okolice 9 litrów a na autostradzie okolice 10 litrów na każde 100 km.

Subskrybuj nas na Youtube!

Podsumowanie

Nie zakochałem się w Compassie, ale to zdecydowanie przyzwoite auto. Osobiście nie zachwyciłem się hybrydowym duchem tego modelu, na pewno zrezygnowałbym z elektrycznego wspomagacza. Mam też pewne zastrzeżenia do strony wizualnej ale również wykonawstwa. Finalnie są to drobne zastrzeżenia, które nie powinny skreślać tego auta z listy opcji.

Tekst i zdjęcia: Bartek Kowalczyk

Zdjęcia Jeep Compass 4xe:

Jeep Compass 4xe 1
Jeep Compass 4xe 1
Jeep Compass 4xe 2
Jeep Compass 4xe 2
Jeep Compass 4xe 3
Jeep Compass 4xe 3
Jeep Compass 4xe 4
Jeep Compass 4xe 4
Jeep Compass 4xe 5
Jeep Compass 4xe 5
Jeep Compass 4xe 6
Jeep Compass 4xe 6
Jeep Compass 4xe 7
Jeep Compass 4xe 7
Jeep Compass 4xe 8
Jeep Compass 4xe 8
Jeep Compass 4xe 9
Jeep Compass 4xe 9
Jeep Compass 4xe 10
Jeep Compass 4xe 10
Jeep Compass 4xe 11
Jeep Compass 4xe 11
Jeep Compass 4xe 12
Jeep Compass 4xe 12
Jeep Compass 4xe 13
Jeep Compass 4xe 13
Jeep Compass 4xe 14
Jeep Compass 4xe 14
Jeep Compass 4xe 15
Jeep Compass 4xe 15
Jeep Compass 4xe 16
Jeep Compass 4xe 16
Jeep Compass 4xe 17
Jeep Compass 4xe 17
Jeep Compass 4xe 18
Jeep Compass 4xe 18
Jeep Compass 4xe 19
Jeep Compass 4xe 19
Jeep Compass 4xe 20
Jeep Compass 4xe 20
Jeep Compass 4xe 21
Jeep Compass 4xe 21
Jeep Compass 4xe 22
Jeep Compass 4xe 22
Jeep Compass 4xe 23
Jeep Compass 4xe 23
Jeep Compass 4xe 24
Jeep Compass 4xe 24
Jeep Compass 4xe 25
Jeep Compass 4xe 25
Jeep Compass 4xe 26
Jeep Compass 4xe 26
Jeep Compass 4xe 27
Jeep Compass 4xe 27
Jeep Compass 4xe 28
Jeep Compass 4xe 28
Jeep Compass 4xe 29
Jeep Compass 4xe 29
Jeep Compass 4xe 30
Jeep Compass 4xe 30
Jeep Compass 4xe 31
Jeep Compass 4xe 31
Jeep Compass 4xe 32
Jeep Compass 4xe 32
Jeep Compass 4xe 33
Jeep Compass 4xe 33
Jeep Compass 4xe 34
Jeep Compass 4xe 34
Jeep Compass 4xe 35
Jeep Compass 4xe 35
Jeep Compass 4xe 36
Jeep Compass 4xe 36
Jeep Compass 4xe 37
Jeep Compass 4xe 37
Jeep Compass 4xe 38
Jeep Compass 4xe 38
Jeep Compass 4xe 39
Jeep Compass 4xe 39
Jeep Compass 4xe 40
Jeep Compass 4xe 40
Jeep Compass 4xe 41
Jeep Compass 4xe 41
Jeep Compass 4xe 42
Jeep Compass 4xe 42
Jeep Compass 4xe 43
Jeep Compass 4xe 43
Jeep Compass 4xe 44
Jeep Compass 4xe 44
Jeep Compass 4xe 45
Jeep Compass 4xe 45
Jeep Compass 4xe 46
Jeep Compass 4xe 46
Jeep Compass 4xe 47
Jeep Compass 4xe 47

Dane techniczne – Jeep Compass 4xe:

Silnik: R4, turbo benzyna
Pojemność: 1332cm³
Moc: 240KM przy 5750obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 270Nm przy 1850obr/min
Skrzynia biegów: automatyczna, CVT
Cena: od 138 900zł brutto, egzemplarz testowy 211 900 zł

Tagi: 4xecompasshybridhybrydajeepjeep compass
Poprzedni post

Hyundai zaczyna uśmiercać silniki spalinowe w Europie

Następny post

Co sprawdzić w samochodzie przed zimą?

Bartosz Kowalczyk

Bartosz Kowalczyk

Pasjonat motoryzacji od najmłodszych lat. Lubi pogrzebać przy swoim aucie i naprawiać je samodzielnie. W testach zwraca szczególną uwagę na frajdę z jazdy oraz walory użytkowe samochodu. Z wykształcenia logistyk, traktujący dziennikarstwo motoryzacyjne jako przyjemną zabawę i rozwijanie swojego hopla. Miłośnik podróży starający się czerpać przyjemność z każdego pokonanego kilometra w swoim obecnym aucie – audi A3 Sportback. Największe marzenie motoryzacyjne – odrestaurowanie Youngtimera i podróż po zachodniej Europie.

Podobne artykuły

Seat Ateca 88

Test: Seat Ateca 1.5 TSI 150 KM – rodzinny SUV z Hiszpanii

Autor Redakcja Motopodprad
29/03/2023
0

Seat Ateca to pierwszy SUV produkowany przez tego producenta, który zadebiutował w 2016 roku. W 2021 przeszedł facelifting, dzięki czemu...

Ford Mustang Cabrio 2023 80

5 minut z… Ford Mustang GT Convertible

Autor Konrad Stopa
28/03/2023
0

Ford Mustang był i będzie zawsze fajnym autem! O ile pod maską macie V8, to każda jego wersja jest niezłym...

lr def 16

Test: Land Rover Defender 3.0D X-Dynamic HSE 110 – czy to jeszcze terenówka?

Autor Redakcja Motopodprad
27/03/2023
0

Defender to prawdziwa motoryzacyjna ikona. Jego pierwsza generacja była produkowana przez ponad 30 lat i przez ten czas solidnie zapracowała...

Toyota Highlander 34

Test: Toyota Highlander Hybrid – 7 osób w suvie

Autor Konrad Stopa
24/03/2023
1

Azjatyckie samochody mają branie zarówno w USA, jak i w Europie. Toyota Highlander jako duży, 7-osobowy SUV walczy na obu...

Następny post
co sprawdzic zima

Co sprawdzić w samochodzie przed zimą?

Komentarze 2

  1. Pingback: Jeep Avenger z tytułem Car of the Year | Moto Pod Prąd
  2. Pingback: To będzie hit - Jeep Avenger z silnikiem spalinowym | Moto Pod Prąd

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET