• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Hyundai i30N 280 KM – prawdziwy hot hatch

Adam Gieras Autor Adam Gieras
30/08/2022
w Nowe
0
hyundai i30 Nnnn 18

hyundai i30 Nnnn 18

388
SHARES
3.5k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Hyundaiem i30N pojechałem w największą zimę tej wiosny na Polesie – królestwo dziurawych dróg klasy „Z” z mnóstwem zakrętów i nieprzewidzianych niespodzianek. Prawdziwą naturę auta poznałem… po powrocie.

„Niezły wygląd, czerwone wstawki wewnątrz, świetnie działająca skrzynia biegów – to jednak trochę za mało, żeby Hyundai mógł pochwalić się, że ma w swojej ofercie rasowego hot-hatcha” – pisałem w teście i30 turbo poprzedniej generacji. Silnik 1.6 turbo był tylko wystarczający i dość paliwożerny, a same auto nie sprawiało wrażenia szybkiego. Swoją drogą – miałem kiedyś i30 pierwszej generacji (1.4 109 KM) i było to niezwykle powolne auto. Trzecia generacja zmieniła w zasadzie wszystko. Auto jest nowoczesne, ładne, bardziej europejskie niż kiedykolwiek, ale nie to jest ważne… Najważniejszy jest fakt, że pod maską i30 wreszcie zagościł silnik przez duże S. Zresztą nie tylko silnik świadczy o genialności tego bolidu.

Warto przeczytać

Test: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV 4WD — efekt aureoli

Test: Mercedes C300de – elektryczny doping

Test: Peugeot 2008 1.2 136 e-DSC – lwiątko na wypasie

Z zewnątrz

Gdyby nie kolor, 19-calowe felgi (które zdjąłbym od razu i zamienił na max 18tki, ale o tym później) i podwójny wydech z tyłu, ciężko byłoby o i30 N powiedzieć, że to hot-hatch. Co prawda kilka smaczków – czerwona dokładka pod specjalnie do tej wersji zaprojektowanym zderzakiem, czarne lusterka oraz lotka z tyłu, a także przerobiony tylny zderzak – dają poczucie posiadania najszybszego Hyundaia w gamie. Mimo to i30N nie jest choinką, jak Civic Type R, tylko smacznym kąskiem do schrupania. Widać zadziorność, ale umówmy się – „smerfowa” barwa bojowa to podstawowy oręż (są też oczywiście inne kolory eNki, ale ja widzą ją tylko tak)…

hyundai i30 Nnnn 16

Wnętrze

Jak na mój gust, mało tu sportu, a trochę za dużo plastiku. W dodatku ten plastik nie jest najlepszej jakości, choć uczciwie trzeba przyznać, że wszystko bardzo dobrze zostało zmontowane. Wygląd deski rozdzielczej jest mimo to atrakcyjny dla oka, a nowe multimedia spodobają się wszystkim miłośnikom dotykowych ekranów. Ja do nich nie należę, więc trochę jak zwykle podenerwowałem się próbując ustawić to czy tamto szorując palcem po ikonach. Takie mamy jednak czasy, że klienci tego typu rozwiązań oczekują. Nic z tym nie zrobimy. Jakości głośników nie sprawdzałem, bo ostatnio głównie podcasty mi w głowie, a do tego w tego typu aucie muzyka schodzi na dalszy plan.

To, do czego warto się odnieść to świetnie leżąca w rękach kierownica i fotele, które rewelacyjnie trzymają ciało w każdych warunkach. Mimo dość twardego usposobienia auta, kilkugodzinna podróż nie należy w nich do mordęgi. Nadmienię jednak, że sama jazda tym autem nie jest specjalnie relaksująca, ale to już z uwagi na charakter, o czym oczywiście niżej.

hyundai i30 Nnnn 9
hyundai i30 Nnnn 9

Jak to jeździ?

Odebrałem to auto na Mokotowie tuż przed szczytem powrotów z Mordoru. Pierwsze 15 kilometrów upłynęło mi w korkach, w których z przerażeniem sprawdzałem rosnące zapotrzebowanie na paliwo. W takich warunkach Hyundai oszczędny nie jest (15-16 l/100 km/h) i zdecydowanie czuć, że to nie jego żywioł. Szybko zaczęła opadać więc wskazówka pokazująca zawartość baku. Wymagający częstego karmienia 46-litrowy zbiornik, przy obecnych cenach paliwa, dość mocno nadszarpnie kieszeń właściciela, jeśli ten zamierza jeździć głównie po mieście. Na szczęście po wyjeździe z miasta, przy zachowaniu odpowiednio lekkiej nogi spokojnie udaje się zejść do około 9,5-10 litrów/ 100 km.

hyundai i30 Nnnn 12

Nie ukrywam jednak, że przez pierwsze cztery dni nie bardzo polubiłem się z autem. Wyjazd był na Polesie, czyli na wschód od Lublina. Nie wiem kiedy odwiedzaliście tamte rejony, ale ja chyba nie zdawałem sobie sprawy, że zabierając w te strony tak twarde i niskie auto narażam siebie oraz jego właściciela (pozdrawiam Hyundai Polska) na stres.

Czemu? Bo tak ogromnych dziur już dawno nie widziałem. Miejscami zasadniczo nie dało się jechać tak, żeby w którąś nie wjechać. Niestety 19-calowe koła trochę na tym w dwóch miejscach ucierpiały. W ogóle wybór 19-tek jest moim zdaniem błędem. Zatrzymałbym się na 18-tkach, a najchętniej na 17-tkach z większym balonem. Ok, może w zakręcie nie byłoby tak dobrego trzymania nadwozia, ale jazda stałaby się mniej stresująca. 19-tki zostawiłbym w garażu, żeby zakładać je za każdym razem np. na tor.

hyundai i30 Nnnn 20
hyundai i30 Nnnn 20

Dodatkowo mój wyjazd został udekorowany przez zimę, która mocno dała o sobie znać podczas rozpoczynającej się… wiosny. I30 zamieniło się w pług. A wyjechanie z niektórych dróg było praktycznie bez rozpędu lub wypchnięcia niemożliwe. Raz zakopałem się tak, że auto musiał wyciągać traktor. Dodam, że zdarzyło się to na drodze, którą każdym ze swoich aut przejechałbym bez zastanowienia.

Na szczęście po powrocie miałem jeszcze 4 dni okazji pojeżdżenia tym autem w innych okolicznościach. Jak to mówią „wokół komina”. I wiecie co? Zakochałem się.

hyundai i30 Nnnn 13
hyundai i30 Nnnn 13

Podsumowanie: I30 to perfekcyjny hot-hatch

Jeśli ktoś od auta oczekuje twardego usposobienia, dużej przyczepności, perfekcyjnego wyczucia i frajdy… no to znalazł się pod odpowiednim adresem. Hyundai i30 jest dokładnie taki, jak powinien być hot-hatch. Niedobory mocy (są w końcu mocniejsi przedstawiciele tej klasy), szczególnie od dołu, nadrabia świetną trakcją. A mamy tu przecież do czynienia z ośką! 5,4 sekundy to czas, w którym pojawia się na liczniku 100 km/h. I bez mierzenia wiem, że jest to wynik powtarzalny.

Subskrybuj nas na Youtube!

Rewelacyjnie sprawuje się 8-biegowa skrzynia o dwóch sprzęgłach, która zmienia biegi z szybkością karabinu maszynowego, a w dodatku sprawia mnóstwo sportowych emocji w trybie manualnym. Świetne jest podwozie, które nie tylko dzięki twardemu zawieszeniu, ale i całej swojej charakterystyce mocno prowokuje. Szczególnie przed każdym zakrętem.

hyundai i30 Nnnn 21
hyundai i30 Nnnn 21

Ok, nie ma tu niezwykłych przeciążeń i poczucia odpływania krwi z mózgu, ale żaden Golf R czy Civic Type R nie mają, w moim odczuciu, do Hyundaia podejścia właśnie przez ten pierwiastek sportu bez „perfekcyjnej nudy” czy narowistości. Golfem R może jeździć nawet dziecko, co niestety wpływa na postrzeganie tego auta przez bardziej doświadczonych kierowców, jako zbyt prostego w obsłudze. Honda Civic Type R czy Focus RS to auta tak sportowe, że aż odechciewa się jechać nimi po bułki. Hyundai i30, szczególnie z automatem, daje frajdę na co dzień. Taką zwykłą, męską, motoryzacyjną frajdę. I choć podobno wersja z manualem większości kolegów z branży podoba się bardziej, ja wybrałbym automat.

PS. Dla miłośników przyspieszeń – manual zbiera się o 0,7 sekundy wolniej :).

Adam Gieras

hyundai i30 Nnnn 1
hyundai i30 Nnnn 1
hyundai i30 Nnnn 2
hyundai i30 Nnnn 2
hyundai i30 Nnnn 3
hyundai i30 Nnnn 3
hyundai i30 Nnnn 4
hyundai i30 Nnnn 4
hyundai i30 Nnnn 5
hyundai i30 Nnnn 5
hyundai i30 Nnnn 6
hyundai i30 Nnnn 6
hyundai i30 Nnnn 7
hyundai i30 Nnnn 7
hyundai i30 Nnnn 8
hyundai i30 Nnnn 8
hyundai i30 Nnnn 9
hyundai i30 Nnnn 9
hyundai i30 Nnnn 10
hyundai i30 Nnnn 10
hyundai i30 Nnnn 11
hyundai i30 Nnnn 11
hyundai i30 Nnnn 12
hyundai i30 Nnnn 12
hyundai i30 Nnnn 13
hyundai i30 Nnnn 13
hyundai i30 Nnnn 14
hyundai i30 Nnnn 14
hyundai i30 Nnnn 15
hyundai i30 Nnnn 15
hyundai i30 Nnnn 16
hyundai i30 Nnnn 16
hyundai i30 Nnnn 17
hyundai i30 Nnnn 17
hyundai i30 Nnnn 18
hyundai i30 Nnnn 18
hyundai i30 Nnnn 19
hyundai i30 Nnnn 19
hyundai i30 Nnnn 20
hyundai i30 Nnnn 20
hyundai i30 Nnnn 21
hyundai i30 Nnnn 21
hyundai i30 Nnnn 22
hyundai i30 Nnnn 22
hyundai i30 Nnnn 23
hyundai i30 Nnnn 23

Dane techniczne Hyundai i30 N AT:

Poj. silnika: 1998 cm3
Moc silnika spalinowego: 280 KM
Moment obr.: 392 Nm przy 2100-4700 obr./min.
Skrzynia biegów: 8-stopniowa, automatyczna, dwusprzęgłowa
Napęd: przód
0-100 km/h: 5,4 (6,1 manual)
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Cena testowanej wersji: ok 175 000 zł

Tagi: 280kmatautomathothatchhyundaihyundaii30i30nmocnówka sztukaosiągi
Poprzedni post

Nowa marka w Europie – BYD

Następny post

Ioniq 6 hitem sprzedaży

Adam Gieras

Adam Gieras

Pomysłodawca i pierwszy redaktor naczelny Motopodprad.pl. Warszawiak. Rocznik 84. Z wykształcenia politolog i dziennikarz. Zawodowo, współwłaściciel agencji marketingowej Salesway.pl. Niegdyś pasjonat motoryzacji. Obecnie jej entuzjasta. Dzięki motopodprad.pl udało mu się spełnić niejedno motoryzacyjne marzenie – przetestował kilkaset aut, których testy zamieścił na łamach tego bloga. Sam miał ich w swoim życiu na własność ponad czterdzieści. Uwielbia prostą motoryzację z przełomu lat 80- i 90-tych.

Podobne artykuły

Hyundai Tucson 1.6 T GDI HEV 4WD 2024 29 fot. Marcin Koński

Test: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV 4WD — efekt aureoli

Autor Marcin Koński
07/07/2025
0

Czy jedna, bądź dwie zaskakująco pozytywne cechy, mogą mieć przełożenie na odbiór całego samochodu? W psychologii, taki zjawisko nie jest...

c300 de (14)

Test: Mercedes C300de – elektryczny doping

Autor Konrad Stopa
04/07/2025
0

Gama współczesnych modeli Mercedesa jest naprawdę szeroka. Są auta sportowe, elektryczne, ale także z silnikami Diesla czy hybrydy z wtyczką....

Peugeot 2008

Test: Peugeot 2008 1.2 136 e-DSC – lwiątko na wypasie

Autor Damian Kaletka
30/06/2025
0

Niby miękka hybryda, ale nie do końca.

KGM Actyon (1 of 29)

Test: KGM Actyon 4WD – złoty, ale czy skromny?

Autor Paweł Zaorski
27/06/2025
0

Koreańska marka małymi krokami odświeża swój image. Zaczęła od dość radykalnych kroków, czyli zmiany nazwy na KGM. A idąc za...

Następny post
ioniq 6 1

Ioniq 6 hitem sprzedaży

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2023 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET

Go to mobile version
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.