• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Hyundai i30 – po prostu kompakt

Paweł Oblizajek Autor Paweł Oblizajek
25/09/2023
w Nowe
0
i30.4
655
SHARES
6k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Walka zbrojeń trwa. Producenci samochodów prześcigają się we wprowadzaniu nowinek technologicznych. Hyundai i30 to model, który opiera się tej modzie.

Modelu i30 nie trzeba nikomu przedstawiać. Jego pierwsza generacja była szokiem. Dla Hyundai’a chyba też, bo model ten przywrócił marce silną pozycje na rynku. Kolejne generacje były coraz lepsze. I tak samo możemy powiedzieć o najnowszym wydaniu. Aktualnie oferowane I30 III generacji przeszło aż dwa liftingi, wszystko po to, by stał się jeszcze bardziej konkurencyjnym modelem w trudnym segmencie kompaktów.

Warto przeczytać

Test: Nissan Townstar Combi EV — statystyczny statysta

Test: Mercedes EQA – elektryk z gwiazdą

Test Hyundai Ioniq 5 – kamery zamiast lusterek

Potrzeby, a oczekiwania

Zawirowania na rynku motoryzacyjnym i szalejąca inflacja bardzo mocno odbiły się na cenach samochodów. Kluczem, który pomaga w znalezieniu właściwego samochodu jest odpowiedni balans pomiędzy potrzebami a oczekiwaniami. Przy mocno ograniczonym budżecie musi liczyć się z pewnym kompromisem. Jak już opisywałem wcześniej – bardzo trudno jest znaleźć kompakt w cenie do 100 000 złotych. Jednym z nielicznych dostępnych modeli jest właśnie najnowsze i30.

ADVERTISEMENT
I30.3

Zakup tego Hyundai’a jest kompromisem. To w dalszym ciągu nowe fabrycznie auto, to w dalszym ciągu przedstawiciel klasy kompakt ale… pod względem wyposażenia oraz mocy silnika nie oczekujmy cudów. I tak właśnie postępowałem z testowanym egzemplarzem. Samochód ten miał mnie w bezpieczny sposób przewieźć z punktu A do punktu B. W dodatku miał to zrobić w miarę komfortowych warunkach. I tak też było. Chociaż pod maską nie pracował silnik o zaskakującej mocy to wystarczał on do sprawnego poruszania się w mieście jak i poza nim. Malutki silnik o pojemności 1,0 litra generował moc 120 KM a połączenie z automatyczną skrzynią biegów było całkiem przyjazne. Przyjazne okazało się także spalanie, które nie przekroczyło 6,5 litra na 100 km. O samej skrzyni można napisać kilka cierpkich słów. Daleko jej do płynności DSG czy szybkości ZF.

i30.17

Niczego nie brakuje

Na podstawie testu Hyundai’a i30 w podstawowej wersji wycenionej na około 100.000 złotych jestem w stanie zaryzykować stwierdzenie, że w wielu przypadkach nasze oczekiwania zdecydowanie przewyższają potrzeby. Czy w samochodzie który większość czasu spędza w mieście a okazyjnie wyjeżdża w naprawdę długie trasy potrzeba nam skórzanych foteli, kamery 360 stopni czy radia klasy premium? Otóż nie. Do codziennego korzystania z auta potrzebna jest nam klimatyzacja (w przypadku i30 była to wersja automatyczna z dwoma strefami), tempomatu i zestawu głośnomówiącego (o ile nie chcemy dostać mandatu). Przydadzą się też czujniki parkowania oraz wyraźna kamera. I to wszystko a nawet więcej znalazłem w testowanym egzemplarzu. Znalazłem nawet o wiele więcej gadżetów, ale podczas tygodniowego testu nie były mi one niezbędnie potrzebne. Wyjątek stanowiły dwa elementy. Jest to Android Auto (szkoda, że w dalszym ciągu działa po podłączeniu kablem) oraz system wspomagający wyjazd prostopadły z parkingu. W zatłoczonej warszawie spełniał on swoją funkcję.

i30.12
i30.18
i30.14
i30.15
i30.16

Wrażenia z jazdy

Kupując i30 nie szukamy samochodu sportowego. Do tego mamy specjalne wersje oznaczone N. Kupując hatchbacka nie oczekujemy też samochodu rodzinnego. Czego więc możemy oczekiwać od wspomnianego Hyundai’a? Otóż po pierwsze – sprawnego i bezpiecznego przemieszczania się z A do punktu B. I o tym właśnie pisałem. Wrażenia z jazdy schodzą na dalszy plan. Sam model jeździ o niebo lepiej niż jego poprzednia generacja, ale pod względem zawieszenia i pracy układu kierowniczego w dalszym ciągu nie pozbyto się wszystkich wad. Samochód ma wyraźnie bardziej sztywne zawieszenie, ma też zdecydowanie lepiej wyczuwalny układ kierowniczy, który przestał był tak silnie wspomagany. Pomimo tego zawieszenie nie pozwala na zbyt dużo. Płynne przejechanie szybkich zakrętów i sportowe próby krótkich ruchów kierownicą kończą się wyraźną nerwowością. W mojej opinii zbyt szybko reaguje także ESP.

i30.20

Wykonanie i ogólna ocena

Oczekiwania względem kompaktu, którego cena niewiele przekracza 100 000 złotych, który w dodatku doposażony został w skrzynie automatyczną nie mogą być zbyt wygórowane. Przypomnę tylko, że w zbliżonej cenie oferowany jest znacznie mniejszy SUV Jeep’a – Avenger, który ma tylko 100 KM i skrzynię manualną. Tutaj otrzymujemy znacznie większe, chociaż starsze konstrukcyjnie auto. Otrzymujemy też większy bagażnik. Niestety, jakość materiałów nie należy do przyjemnych. Cała deska rozdzielcza, tunel środkowy i boczki drzwi wykonane są z plastiku. Chociaż spasowanie nie wypada źle to materiał ten w dotyku naprawdę nie zachwyca. Przywołuje to na myśl tanie pojazdy dostępne dla szerokiego grona użytkowników. I taki jest też Hyundai. Prosty w obsłudze, nie przeładowany gadżetami, przestronny we wnętrzu i uniwersalny.

i30.6
i30.6

Podsumowanie

Hyundai i30 ma już swoje lata. Jego pozycja na rynku nie jest już tak dobra, bo wyparły go modne SUV’y. Pomimo tego to wciąż poprawny samochód. Samochód dla poszukujących prostoty, funkcjonalności i bezpieczeństwa. To uniwersalny środek transportu. Dobry do miasta jak i w trasę. Ma swoje wady, których nie jest pozbawiony żaden inny samochód. Ma zalety wśród których na pewno jest cena i dobre warunki gwarancji. Czy to wystarczy by walczyć o klienta? Wydawać by się mogło, że jednak nie. Moda na SUV’y nie przemija a ilość oferowanych modeli tego typu wzrasta. Do niedawna typowe modele powoli będą odchodzić w niepamięć. I tak też może być w przypadku i30.

Tekst i zdjęcia: Paweł Oblizajek

Galeria Hyundai i30 Hatchback

I30.3
i30.4
i30.2
i30.5
i30.19
i30.20
i30.6
i30.10
i30.8
i30.17
i30.11
i30.12
i30.13
i30.18
i30.14
i30.15
i30.16
I30.1
I30

Dane techniczne:

Silnik: R3, 1.0 benzyna
Moc: 120 KM
Maksymalny moment obrotowy: 172 Nm
Skrzynia biegów: automatyczna, 7-stopniowa
0-100 km/h: 11,2 s
V-max: 196 km/h
Cena: od 95.500 złotych (ze skrzynią manualną), od 118.100 złotych (w wersji z automatem)

Tagi: Android AutoHyundai i30Hyundai i30 hatchbackklasa ckompakttesttest nowych modelitesty 2023
Poprzedni post

Nadciągają zmiany w BMW M

Następny post

Zabudowy samochodowe – do czego służą?

Paweł Oblizajek

Paweł Oblizajek

Uwielbia podróże, szczególnie te samochodem. Chciałby na stałe zamieszczać w słonecznej Toskanii i lepiej poznać kulturę życia we Włoszech. Motoryzacją pasjonuje się od najmłodszych lat. Szczególnym zamiłowaniem darzy motoryzacje włoską. Wolne chwile spędza na spacerach z rodziną a w sobotnie wieczory śledzi zmagania angielskiej piłki nożnej. Potrafi też zarwać noc by zobaczyć walki bokserskie na światowym poziomie.

Podobne artykuły

Nissan Townstar Combi EV 2023 16 fot. Marcin Koński

Test: Nissan Townstar Combi EV — statystyczny statysta

Autor Marcin Koński
06/12/2023
0

Testując elektrycznego kombivana z Japonii, nie trudno odnieść wrażenia, że auto powstało głównie po to, by obniżyć średnią emisję dwutlenku węgla...

eqa 15

Test: Mercedes EQA – elektryk z gwiazdą

Autor Konrad Grobel
04/12/2023
0

Elektryczny Mercedes EQA SUV to najmniejszy elektryk w ofercie niemieckiej marki. Maleńkość tego pojazdu nie zawsze jednak jest jego zaletą....

Ioniq 5 z kamerami 2 1

Test Hyundai Ioniq 5 – kamery zamiast lusterek

Autor Konrad Grobel
01/12/2023
0

To ciekawa sprawa, gdy do testów trafia nawet nie całe auto, a jedynie jego fragment. W przypadku Hyundaia Ioniqa 5...

stare clio vs nowe 1

Trudne Wybory: Renault Clio nowe vs stare

Autor Paweł Kaczor
30/11/2023
1

Francuskie samochody mają coś w sobie co nie? Jedni je nienawidzą, drudzy je nienawidzą, trzeci nie kupują aut na F,...

Następny post
glowne zabudowy samochodowe

Zabudowy samochodowe - do czego służą?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • opony zimowe

© 2023 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET

Go to mobile version